Amb el títol: “Per començar a P3...” (juny 2012) explicava els primers contactes entre l’escola i les famílies dels infants
que estan a punt d’iniciar la seva vida escolar.
Pensant en els i les mestres novells, a
qui els han comunicat que el proper curs faran P3, reflexionaré sobre
l’organització del “temps per a l’adaptació a P3”.
El procés d’adaptació a l’escola és llarg
i caldrà respectar el temps que necessiti cada infant per sentir-se còmode. La
durada dependrà de les experiències que els nens i nenes tinguin quan arribin a
l’escola, de les seves vivències anteriors i com s’estableixin les relacions en
els primers moments.
Per potenciar
que els més petits, s’ho passin bé a l’escola, es mostrin còmodes amb la
mestra, els companys i companyes i, al finalitzar la jornada, en surtin
contents; a cada centre escolar es dissenya un “Pla
d’adaptació per a P3” el qual es concretarà en el PAC,
prèvia sol·licitud al Departament d’Ensenyament.
En ell es defineix l’organització horària de la primera setmana de setembre, justificada per la necessitat de fer una entrada gradual. També hi consten els recursos materials per a les activitats programades i els personals, on es valora el reforç imprescindible per poder atendre a tots els nens i les nenes.
Amb l'adaptació es potenciaràs, entre altres, la capacitat d'aprendre a ser i a actuar de forma cada vegada més autònoma.
Els objectius prioritaris del Pla
d’adaptació són:
· Progressar en el procés d’adaptació a l’ambient escolar.
· Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se
formant una imatge positiva d'ell mateix i dels altres.
·Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes
amb seguretat i eficàcia.
És interessant que un dels primers dies de
setembre, abans d’iniciar les classes, s'obri l’aula de P3 durant el matí
perquè pares, mares, nenes i nens puguin conèixer l’espai escolar i als
mestres. Amb l’excusa d’endreçar el primer material que han portat
descobriran l’aula.
A continuació adjunto un model
de carta pels pares i mares explicant l'organització dels primers dies.
A ells els
tranquil·litzarà i per als mestres conèixer la família, la seva actitud i el seu
tarannà, els farà entendre millor a l’infant i els donarà pautes per ajudar-lo
en la seva adaptació.
Hi ha escoles, que dies abans, són els
mestres qui, després de muntar l'aula, posen els noms als penjadors i a les
taules.
Altres aprofiten aquest matí per
fer-ho conjuntament com una primera aproximació de l’infant a l’espai amb
la seguretat de tenir el pare i la mare al costat. Si els agrada l’experiència escolar,
s’esperarà l’inici de curs amb més confiança.
Com ja s'ha explicat, els primers
dies, els
infants entraran en dos
o tres grups per a poder ser més ben atesos pels mestres.
Seran els equips docents, de cada centre
escolar, els que definiran el calendari i l’horari dels dies d’adaptació. A continuació exposo
l’organització més habitual però, com ja sabeu, no és l’única:
Els dos primers dies del curs els infants,
repartits en dos grups, assisteixen a l’escola de 9 a 10,45h i d’11 a 12,45h.
fent així una entrada progressiva. Si la resta dels cicles no fan jornada
intensiva a les tardes P3 no hi assistirà.
Aquests dies pujaran a l’aula acompanyats per la família i després d’una estona junts, quan l’infant estigui jugant tranquil, es convidarà als pares a marxar després d’haver-se acomiadat dels seus fills i filles. Com que és poca estona d'escola, no s’esmorzarà a l’aula.
El tercer dia s’ajuntaran els dos grups i,
tots els nens i les nenes de la classe, faran l’horari complet pel matí i
iniciant els hàbits alimentaris amb un esmorzar col·lectiu.
Tot i la cura en respectar els diferents
processos d’adaptació, hi haurà infants que al separar-se dels pares i mares
plorin i facin rebequeries fins que els tornin a veure. Altres únicament els
serà difícil el moment de la separació i alguns es mostraran tranquils des del
primer moment.
El paper dels mestres ha de ser el d’acompanyament i consol per
ajudar a trobar la tranquil·litat. També dinamitzarà les activitats, propostes
i interessos dels infants amb una actitud alegre i engrescadora.
Els titelles i la capsa màgica són alguns recursos |
És important planificar el temps i les
activitats que es realitzaran durant els dies de l'adaptació sabent que haurem
de ser flexibles; doncs, les situacions que sorgeixin ens aniran determinant la dinàmica.
Les activitats que es proposin aquests dies s’hauran de
programar pensant que les primeres estones del matí seran compartides amb els
pares i mares. El joc és un bon recurs perquè afavoreix la relació entre iguals
i amb els adults. A més, al marxar les famílies, els petits poden seguir
jugant.
Altres estones es poden
programar activitats lúdiques i de coneixença.
Al sortir al pati a
jugar es procurarà que estiguin únicament els nens i nenes de P3, sense cap
altre nivell, per anar assolint confiança i seguretat en la descoberta del nou
espai. En el primer moment es poden fer jocs organitzats.
És molt interessant durant
el temps que dura el procés d’adaptació fer a l’escola algun treballet plàstic
o fotografia per portar a casa i ,així, afavorir les estones de conversa
a casa i poder expressar els vincles afectius amb mestres, companyes i
companys.
Planificació 1a setmana P3 Per saber-ne més:
Hola Carme! Et segueixo!
ResponEliminaUn petó!
Moltes gràcies,Alba!
EliminaEns trobem a http://www.facebook.com/FerdeMestres
Muac's
Carme,
ResponEliminaM'agrada molt aquesta entrada perquè sempre he patit per quant arribe aquest moment. He col•laborat en moltes escoles i estat en les pràctiques...però sempre quan els xiquets ja estan més que adaptats. Sempre pense si sabré defendrem i estar a l'altura quan arribe el moment, com m'he d'organitzar, qué faré... Gràcies a tú, ho tinc algo més clar!!!
Luisa,
Eliminales persones curioses com tu, sempre tenen recursos. No pateixis!!!
A més, em tens com a "coach magistral" a la teva disposició ja,ja,ja.
Per a qualsevol dubte, missatge personal a http://www.facebook.com/FerdeMestres
Un gran petó!