Recordo els dibuixos de l’avi penjats
per les parets del petit taller familiar. Mentre els observava embadalida, ell
encolava les tapetes pels talons o cosia l’estrip d’una bota de pell.
En un racó tenia una carpeta, d’aquelles
antigues de cartró i amb llaços de veta negra
per tancar-la, estava plena de làmines amb esbossos i d’altres fulls en blanc.
Algunes tardes plujoses de diumenge, a
la taula del menjador ell dibuixava, sempre amb un llapis de carbonet, jo al
seu costat l’imitava i mentre m’explicava com havia de fer el traç. Així va ser
com vaig aprendre a dibuixar!
A l’Educació Infantil els nens i les nenes
dibuixen molt: l’esquema corporal, la imatge d’un poema, el personatge d’un
conte, l’animal del projecte, el protagonista de la setmana, etc.
 |
Dibuix de P4 |
Dibuixar és una
activitat intel·lectual que mostra el món interior dels infants quan
aquests expressen les seves experiències viscudes o imaginades.
Per aquesta raó, alguns test psicològics utilitzen el dibuix per, en
interpretar-los, conèixer alguns trets de la personalitat i algunes característiques
emocionals dels nens i de les nenes.
El dibuix de l’infant segueix un procés evolutiu. Així, segons siguin la maduresa emocional i la
motricitat fina, seran el traç i la representació gràfica.
A mida que el nen o la nena
vagi evolucionant psicològicament i motriument, les línies seran més segures i les formes es
definiran més clarament.
L’art i el dibuix, a més del vessant artístic i creatiu,
tenen una funció comunicativa i expressiva molt important.
El dibuix és un dels eixos
del llenguatge plàstic i la figura humana, l’esquema corporal, és el gran repte
a assolir pels nens i nenes en aquest cicle.
L’experiència com a mestra d'Educació Infantil, sense ser especialista en arts plàstiques, m'ha fet comprendre que la comunicació de la idea mental que volen dibuixar els infants, s’expressa millor si l’observació de la realitat és acurada.
Un dels interrogants que sempre han acompanyat aquesta activitat és si hem d’ensenyar
estratègies i recursos, als infants, per aprendre a dibuixar o els hem de fer
dibuixar mentre n’aprenen sols.
De la mateixa manera que
s’ofereixen eines per aprendre a escriure, a fer números... i es
combina amb l'escriptura espontània; crec que també s’han d’oferir
activitats per aprendre i experimentar amb el dibuix per enriquir-lo i, alhora, fer-ne un
procés creatiu.
Quins recursos podem oferir a l’Educació
Infantil?
A l'escola bressol les activitats cinestèsiques i de moviment seran les que ajudaran a iniciar la idea de l'esquema corporal i la seva organització. Per aquest motiu la
psicomotricitat davant del mirall serà imprescindible. A més, les estones d'experimentació i expressió plàstica amb les activitats de motricitat fina ajudaran a potenciar el domini del traç.
A finals de l’etapa del gargot la representació gràfica de l’esquema corporal és una constant recerca per a l’infant i sovint el dibuix que realitza és el d’un cap d’on hi surten els braços i les cames.
És a P3 el gran moment de potenciar
activitats d’experimentació i de creació espontània de dibuixos amb diversos materials i estris com: els guixos,
les ceres, els llapis, els retoladors, les pintures, els pinzells... i suports
diferents com: la pissarra, les cartolines, els papers de colors, la taula de
llum, la safata de sorra...
 |
Taula de llum amb sorra |
Ensenyar a enriquir aquestes produccions,
amb tots els elements de la cara i el cos, ajuda a evolucionar en la descoberta
d’un mateix i en el descobriment de les formes de la seva representació gràfica.
Per aquest motiu, s’han de fer activitats
per potenciar l’observació com ara descriure fotografies, mirar-se al mirall i
comentar la imatge, observar el company o la companya i anomenar les parts de
la cara i el cos, fer encaixos amb els elements de la cara, resseguir les siluetes del propi cos i el dels altres
per després posar-hi els detalls, etc.
 |
Clica la imatge per veure l'activitat completa en el bloc "P5: Ja som els grans d'Infantil!". |
Dibuixar-se, amb
retoladors no permanents, mentre s’observa la pròpia imatge davant del mirall, és una activitat molt enriquidora perquè potencia l'observació i la interiorització de l'esquema corporal.
 |
Clica la imatge per veure l'activitat completa en el bloc "Els núvols". |
Quan s’arriba a P5, hi ha infants
que han evolucionat psicològicament i dominen el traç però gràficament, tot i
haver experimentat i verbalitzat en les diverses activitats abans esmentades, a
l’hora de dibuixar encara no han trobat les estratègies per
organitzar la línia i les formes.
És en aquests casos, és quan sempre he
dedicat alguna sessió a explicar, a la pissarra o a la PDI, la seqüència
gràfica dels traços per fer el dibuix de la figura humana:
“Amb cercles i línies es pot dibuixar tot!”,
sempre els comentava.
Objectius:
·
Prendre consciència de la
pròpia imatge i de la dels altres.
·
Desenvolupar recursos per
dibuixar l’esquema corporal acuradament.
·
Respectar les produccions
pròpies i les dels altres.
·
Gaudir de l’activitat.
La sessió començava amb la presentació
de la proposta:
·
Avui
ens dibuixarem!
·
Per
on us sembla que hem de començar a dibuixar?
El mirall de la classe torna a ser molt
important per obtenir elements referencials.
A partir d’aquí, és important obrir un
diàleg per anar incorporant les idees dels infants, fer-los
participar fent els seus dibuixos a
la pissarra, a sobre la taula amb plastilina... o fent-ne un
col·lectivament.
La idea de començar primer pel cap ajuda a organitzar-se
donat que després van baixant anomenant les diverses parts del cos fins
els peus, per finalitzar posant-hi els elements de la cara, de les mans i altres
detalls.
Per ampliar el ventall d’expressions de
la cara i deixar enrere els dibuixos estereotipats, hi ha un joc de cartes molt
interessant "Pick and draw" del fantástic artista Rich Davis.
 |
Clica la imatge per veure l'activitat completa en el bloc "La clase de Miren". |
Després d’anys de realitzar
aquesta activitat, vaig poder veure com aquells nens i nenes amb dificultats
per evolucionar en el dibuix de l’esquema corporal, desenvolupaven els seus
propis recursos i es podien expressar gràficament amb més precisió.
És interessant de guardar
els dibuixos fets durant cada curs per fer-ne un àlbum i poder així avaluar
l’evolució del dibuix de l’esquema corporal i constatar els aspectes a millorar.
Hi ha escoles en que aquest
àlbum es fa a final del cicle de l’Educació Infantil amb el recull dels
dibuixos des de P3.
Per saber-ne més: