Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dijous, 21 de febrer del 2013

ELS PROJECTES I ELS LAPBOOKS

Fa uns mesos vaig anar a visitar l’escola dels meus últims anys de docència per participar en la programació dels actes de la commemoració del seu 50è aniversari.
Sempre és un goig poder retrobar-me amb les companyes i compartir alguna estona amb elles. Aquell dia, després dels petons i les abraçades de benvinguda, la conversa va derivar sobre la monotonia de fer grans dossiers per recollir-hi el material dels projectes: acaben sent un altre recull de fitxes de treball com les que s’arxiven en els àlbums! em comentaven.
És cert que els projectes de treball són una metodologia molt interessant per construir nous coneixements des dels interessos del grup; fomenten la cooperació (escola, infants i famílies) i estimulen l’autonomia dels nens i de les nenes. I no és menys cert que, algunes vegades, l’esperit científic i de recerca desapareixen per  convertir-se en un treball rutinari que deriva en una acumulació de fitxes que es treballen seguint la metodologia tradicional.
El format del recull de la informació no modifica la metodologia que s’empri però sí que  pot enriquir el procés i facilitar la globalització amb altres àrees del currículum. 
Aleshores vaig recordar que una de les meves amigues blocaires, la Magda, en el seu bloc Els petits infants havia mostrat com a la seva classe havia feia lapbooks d’alguns projectes.
Imatge del lapbook sobre la lluna del bloc Els petits infants.
Interessada per aquelles presentacions desconegudes per a mi, vaig buscar informació per la xarxa.
Sembla ser que l’origen dels lapbooks es troba en la dificultat que tenien els infants escolaritzats a casa (Homeschooling)a l’hora de recollir els continguts apresos i poder crear els seus propis llibres
Un lapbook és un desplegable de cartolina on s'exposa de manera concisa un tema a partir de diversos recursos: dibuixos, fotografies, petits textos, mapes conceptuals, etc.
La presentació més senzilla és a partir d’una subcarpeta o arxivador i cartolines on s’hi enganxen les targetes, fotografies, etc..


S’han creat altres presentacions de lapbooks  que, en tenir molt d’èxit, es poden trobar en pàgines web on ofereixen gratuïtament les plantilles. 

Clica la imatge per accedir-hi.
La manca d’espai de la presentació és una excusa per amagar informació en sobres, en pestanyes que s’aixequen, en desplegables... a partir de tècniques plàstiques que impliquen treballar la motricitat fina.
Per facilitar la composició es poden trobar enllaços, en llengua anglesa, als continguts dels diversos lapbooks.
Us recomano que hi feu una ullada per si hi trobeu imatges o idees que us puguin ser útils pels vostres projectes.
Clica la imatge per accedir-hi.
Muntar un lapbook és més complicat que fer un àlbum, a més de les sessions dedicades a fer el projecte cal planificar hores de plàstica per retallar les targetes, fer els plegables, pintar els dibuixos, etc.
Finalment, la meva companya es va decidir a fer el lapbook del projecte decidit a la seva classe de P5, Els lleons.
Ha valorat l’experiència molt positiva i pensa repetir-la!
Lapbook sobre El lleó
Us animeu a fer-ne un?
Per saber-ne més:

dijous, 14 de febrer del 2013

EL RACÓ DE LA LLUM

Una de les últimes escoles on vaig treballar, es trobava dalt de la muntanya i, des de la finestra de la meva aula, cada matí podia veure com s’aixecava la boira i s’albirava la gran ciutat.
Allà, hi vaig trobar companyes, i alhora amigues, amb les qui compartia la il·lusió de fer de mestres i la complicitat de la quotidianitat escolar. I tot i  que  dissortadament una de les companyes més alegres i divertides del grup ja no està entre nosaltres; el dia que la resta ens reunim al voltant d’uns cafès, la recordem amb un somriure i parlem d’ ella i de tot el que vam ensenyar i aprendre juntes.
Recordo que en arribar a l’edifici d’Educació Infantil, una d’elles m’esperava a la classe, una de les més espaioses que he tingut mai. Després d’una càlida rebuda, em va mostrar els materials que utilitzaven i vam passejar pels espais de l’aula, sorprenent-me una mena de taula connectada per un cable elèctric a un endoll.
Era la primera vegada que en veia una  i em va explicar que era la taula de llum del “racó del traç”.
Es tracta d'una taula amb el sobre translúcid i un focus de llum a l'interior, que facilita poder treballar l’efecte lluminós en els diversos materials. 
Actualment, hi ha taules de llum molt senzilles de fer amb una capsa de plàstic.
Clica la imatge per veure el procés de construcció.
L’activitat que hi feien els infants, en aquell racó, era calcar en un full en blanc el traç d’una fotocòpia escollida d’entre un munt de fitxes de grafisme, seqüenciades pel nivell de dificultat.
També es dissenyaven algunes activitats d’escriptura creativa i dibuix,  amb els nens i nenes de P5.
Us he de dir que les activitats rutinàries de grafisme i de traç, tot i saber que són necessàries, com a mestra em motivaven poc. Sempre he preferit fer activitats de grafisme creatiu.
Amb els dies, sense adonar-me’n , vaig començar a trobar altres maneres d’ampliar les activitats de la taula de llum que uns “pares manetes” de l’escola havien fet.
El “racó del traç”, poc a poc i esporàdicament, es va convertir en el “racó de la llum” que ens va permetre experimentar amb ella i força materials translúcids, transparents i opacs.
Segons les dimensions que tingui la taula de llum, s’hi treballarà individualment, en parelles o en petit grup.
És important deixar un temps per experimentar lliurament amb els diversos materials i després en rotllana poder expressar, a la resta del grup, les descobertes realitzades.
També es poden fer experimentacions col·lectives, posant la taula de llum al centre de la rotllana.
A l'Educació Infantil, és interessant programar cada curs alguna unitat didàctica per experimentar amb la llum.


Proposta de materials i activitats d’experimentació:

·    La sorra de platja i la sal  faciliten l’activitat d’experimentar els diversos moviments del traç, amb els dits o amb instruments diversos i en fer-ho,  es potencia la coordinació mà-ull.


·  Els objectes diversos faciliten la creativitat en fer composicions plàstiques i desvetllar les habilitats artístiques i de contemplació de l’art. 


·      Els colorants diluïts amb aigua i les pintures permeten observar i experimentar amb les barreges de colors. Són molt interessants de descobrir les pintures fluorescents.


·   Les activitats d’escriptura amb lletres mòbils i les activitats matemàtiques amb materials translúcids de colors fan que cadascuna es converteixi en un moment màgic.


·     Els papers i plàstics translúcids, transparents i opacs permeten experimentar amb els colors i reconèixer l’absència de llum en els cossos opacs.



Com veieu, el racó de la llum és un recurs fantàstic per afavorir la creativitat i la descoberta.


Per saber-ne més:


dijous, 7 de febrer del 2013

PREMI ONE LOVELY BLOG AWARD

El mes de març farà un any que Fer de Mestres va encetar el seu camí per la blogosfera. No sempre ha estat fàcil imaginar quins temes tindrien interès, cercar la informació, ser creativa en els textos, redactar-los... 
El nombre de visites, els comentaris deixats en cada entrada i l’arribada d’alguns premis entre blocaires, han estat un fort estímul per seguir treballant en aquest bloc.
Avui, vull donar les gràcies per haver atorgat a Fer de Mestres el Premi One Lovely Blog Award (Premi a un bloc encantador) als següents blocs:


Moltes, moltes gràcies!!!

Us recomano que hi feu una visita perquè són uns blocs encantadors, plens de creativitat i de grans idees.
Com estic acostumada a fer, vaig voler saber els orígens del Premi. Després d'una exhaustiva recerca per la xarxa sense trobar-hi res, vaig haver de donar-me per vençuda. Únicament se saben les condicions per recollir-lo:
·        Enganxar la imatge del premi al bloc.
·        Enllaçar el teu bloc amb el que t’ha atorgat el premi.
·        Explicar set coses de tu.
·        Atorgar el premi a 15 blocs.
·        Posar-te en contacte amb els blocs premiats per informar-los.
Sobre mi, us explicaré que:
1.Els orígens mariners de la família m'han deixat empremta i el mar és el meu paisatge de referència. Forma part de les meves emocions; quan estic inquieta somio amb turmentes de grans onades sorolloses. Si pel contrari estic tranquil·la, els meus somnis són imatges com aquesta.
www.fondospantallaone.com
2. Sent molt jove vaig viure una època a la muntanya. Espero tornar a recuperar, ben aviat, aquell entorn. 
Enyoro els paisatges com aquest per poder-hi caminar descalça...
www.imaginesygraficos.com
3. M’agrada compartir conversa i cafè amb els meus amics i les meves amigues. A més, sempre ho acompanyo amb alguns dolços fets hores abans al forn de casa. M’encanta cuinar i descobrir noves receptes!
www.masacriticaconsciente.blogspot.com
4. El meu color preferit és el vermell perquè em dóna força i energia. Al llarg de la meva vida, he portat sabates, camises, pantalons, bosses i abrics d’aquest color. Ara, amb l’edat, únicament porto algun complement ;)

5. M’agrada molt el cinema, passió que comparteixo amb el meu fill. Participar en els seus rodatges, encara que sigui amb la intendència, és fantàstic: focus, càmeres, cintes, claqueta i acció!
www.tecnologiapyme.com
6. Per alguna raó oculta, sempre la gent m’atura per preguntar-me com arribar als llocs. Portar molts anys vivint a la mateixa ciutat té els seus avantatges, sé com anar cap a totes les direccions.
7. Decidir-me a explicar les meves experiències a l’escola en el bloc Fer de Mestres va ser una decisió terapèutica; ja que per infinits motius enyoro l’escola molt, molt i molt!!!

Com que em costa atorgar els premis vaig deixar passar els dies sense decidir-me. Avui m’he trobat que onze blocs amics havien pensat en Fer de Mestres per atorgar-li el Premi One Lovely Blog Award i, inicialment, a ells vaig pensar en tornar-los-hi.
Però,  en valorar una de les finalitats d’aquest tipus de premis entre blocaires, fer difusió del major nombre possible de blocs i facilitar els seus enllaços, he triat uns altres blocs com a candidats. Sé que els blocs amics ho entendran!
( So de tambors i veu d’emoció continguda) 
El bloc Fer de Mestres atorga el Premi One Lovely Blog Award, Premi a un bloc encantador, a:
2.   Plastiquem

Moltes felicitats a tots!!!



dissabte, 2 de febrer del 2013

DIBUIXAR L'ESQUEMA CORPORAL

Recordo els dibuixos de l’avi penjats per les parets del petit taller familiar. Mentre els observava embadalida, ell encolava les tapetes pels talons o cosia l’estrip d’una bota de pell.
En un racó tenia una carpeta, d’aquelles antigues de cartró i amb llaços de veta negra per tancar-la, estava plena de làmines amb esbossos i d’altres fulls en blanc.
Algunes tardes plujoses de diumenge, a la taula del menjador ell dibuixava, sempre amb un llapis de carbonet, jo al seu costat l’imitava i mentre m’explicava com havia de fer el traç. Així va ser com vaig aprendre a dibuixar!
A l’Educació Infantil els nens i les nenes dibuixen molt: l’esquema corporal, la imatge d’un poema, el personatge d’un conte, l’animal del projecte, el protagonista de la setmana, etc.
Dibuix de P4
Dibuixar és  una  activitat intel·lectual que mostra el món interior dels infants quan aquests expressen les seves experiències viscudes o imaginades.
Per aquesta raó, alguns test psicològics utilitzen el dibuix per, en interpretar-los, conèixer alguns trets de la personalitat i algunes característiques emocionals dels nens i de les nenes.
El dibuix de l’infant segueix un procés evolutiu. Així, segons siguin la maduresa emocional i la motricitat fina, seran el traç i la representació gràfica.
A mida que el nen o la nena vagi evolucionant psicològicament i motriument, les línies seran més segures i les formes es definiran més clarament. 
L’art i el dibuix, a més del vessant artístic i creatiu, tenen una funció comunicativa i expressiva molt important.
El dibuix és un dels eixos del llenguatge plàstic i la figura humana, l’esquema corporal, és el gran repte a assolir pels nens i nenes en aquest cicle.
L’experiència com a mestra d'Educació Infantil, sense ser especialista en arts plàstiques, m'ha fet comprendre que la comunicació de la idea mental que volen dibuixar els infants, s’expressa millor si l’observació de la realitat és acurada.
Un dels interrogants que sempre han acompanyat aquesta activitat és si hem d’ensenyar estratègies i recursos, als infants, per aprendre a dibuixar o els hem de fer dibuixar mentre n’aprenen sols.
De la mateixa manera que s’ofereixen eines per aprendre a escriure, a fer números... i es combina amb l'escriptura espontània; crec que també s’han d’oferir activitats per aprendre i experimentar amb el dibuix per enriquir-lo i, alhora, fer-ne un procés creatiu.
Quins recursos podem oferir a l’Educació Infantil?
A l'escola bressol les activitats cinestèsiques i de moviment seran les que ajudaran a iniciar la idea de l'esquema corporal i la seva organització. Per aquest motiu la psicomotricitat davant del mirall serà imprescindible. A més, les estones d'experimentació i expressió plàstica amb les activitats de motricitat fina ajudaran a potenciar el domini del traç.
A finals de l’etapa del gargot la representació gràfica de l’esquema corporal és una constant recerca per a l’infant i sovint el dibuix que realitza és el d’un cap d’on hi surten els braços i les cames.
És a P3 el gran moment de potenciar activitats d’experimentació i de creació espontània de dibuixos amb  diversos materials i estris com: els guixos, les ceres, els llapis, els retoladors, les pintures, els pinzells... i suports diferents com: la pissarra, les cartolines, els papers de colors, la taula de llum, la safata de sorra...
Taula de llum amb sorra
Ensenyar a enriquir aquestes produccions, amb tots els elements de la cara i el cos, ajuda a evolucionar en la descoberta d’un mateix i en el descobriment de les formes de la seva representació gràfica.
Per aquest motiu, s’han de fer activitats per potenciar l’observació com ara descriure fotografies, mirar-se al mirall i comentar la imatge, observar el company o la companya i anomenar les parts de la cara i el cos, fer encaixos amb els elements de la cara, resseguir les siluetes del propi cos i el dels altres per després posar-hi els detalls, etc.
Clica la imatge per veure l'activitat completa en el bloc "P5: Ja som els grans d'Infantil!".
Dibuixar-se, amb retoladors no permanents, mentre s’observa la pròpia imatge davant del mirall, és una activitat molt enriquidora perquè potencia l'observació i la interiorització de l'esquema corporal.
Clica la imatge per veure l'activitat completa en el bloc "Els núvols".
Quan s’arriba a P5, hi ha infants que han evolucionat psicològicament i dominen el traç però gràficament, tot i haver experimentat i verbalitzat en les diverses activitats abans esmentades, a l’hora de dibuixar encara no han trobat les estratègies per organitzar la línia i les formes.
És en aquests casos, és quan sempre he dedicat alguna sessió a explicar, a la pissarra o a la PDI, la seqüència gràfica dels traços per fer el dibuix de la figura humana:
 “Amb cercles i línies es pot dibuixar tot!”, sempre els comentava.
Objectius:
·        Prendre consciència de la pròpia imatge i de la dels altres.
·        Desenvolupar recursos per dibuixar l’esquema corporal acuradament.
·        Respectar les produccions pròpies i les dels altres.
·        Gaudir de l’activitat.
La sessió començava amb la presentació de la proposta:
·        Avui ens dibuixarem!
·        Per on us sembla que hem de començar a dibuixar?
El mirall de la classe torna a ser molt important per obtenir elements referencials.
A partir d’aquí, és important obrir un diàleg per anar incorporant les idees dels infants, fer-los participar fent els seus dibuixos a  la pissarra, a sobre la taula amb plastilina... o fent-ne un col·lectivament.


La idea de començar primer pel cap  ajuda a organitzar-se donat que després van baixant anomenant les diverses parts del cos fins els peus, per finalitzar posant-hi els elements de la cara, de les mans i altres detalls.
Per ampliar el ventall d’expressions de la cara i deixar enrere els dibuixos estereotipats, hi ha un joc de cartes molt interessant  "Pick and draw" del fantástic artista Rich Davis. 
Clica la imatge per veure l'activitat completa en el bloc "La clase de Miren".
Després d’anys de realitzar aquesta activitat, vaig poder veure com aquells nens i nenes amb dificultats per evolucionar en el dibuix de l’esquema corporal, desenvolupaven els seus propis recursos i es podien expressar gràficament amb més precisió.

És interessant de guardar els dibuixos fets durant cada curs per fer-ne un àlbum i poder així avaluar l’evolució del dibuix de l’esquema corporal i constatar els aspectes a millorar.
Hi ha escoles en que aquest àlbum es fa a final del cicle de l’Educació Infantil amb el recull dels dibuixos des de P3.

Per saber-ne més: