Quan jo era petita, va sortir al mercat una joguina que feia girar un paper i en posar-hi pintura apareixien
unes produccions plàstiques molt atractives per a mi. Sovint, imaginava
sales d’exposicions plenes de quadres amb aquelles formes i colors.
Durant uns anys la vaig esperar el dia de Reis però mai va arribar perquè, com ara, eren temps econòmicament difícils.
L’enginy ha fet trobar una altra manera de fer aquells quadres i, a més, poder
reciclar els discs compactes (cd’s) que el llapis usb ens fa anar arraconant.
Ara, no cal imaginar. Les classes i els passadissos de l’escola es poden
decorar amb atractius murals i mòbils.
Aquesta tècnica de “centrifugar pintura” es pot fer a casa o a l’escola en
sessions de petit grup.
Capacitats:
·
Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
·
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
Objectius:
·
Progressar en el coneixement i domini del seu
cos, en el moviment i la
coordinació, tot adonantse de les seves
possibilitats motrius en girar la maneta de la centrifugadora.
·
Experimentar la tècnica plàstica de “centrifugar pintura”.
·
Observar i explorar amb una actitud de
curiositat.
·
Respectar les produccions plàstiques
pròpies i dels altres.
Material:
Centrifugadora de vegetals.
Pintura témpera de colors.
Cartolines i cd’s.
Desenvolupament de l’activitat:
Abans, s’han de preparar les plantilles per fer les rodones de cartolina. Les
podeu retallar o deixar que ho facin els nens i nenes, segons la destressa que
tinguin.
En rotllana, mostreu al grup d’infants la centrifugadora. Deixeu que la
manipulin, que s’interrogin sobre el seu funcionament i faciliteu l’espai de
conversa.
Centrifugadora de vegetals. |
Poseu a la cistella de la centrifugadora la cartolina retallada en forma
rodona, de la mateixa mida de la base, o un cd en desús.
Feu que, els infants, deixin caure la pintura (es pot
aprofitar per fer barreges amb els colors primaris).
Deixeu que, els nens i nenes, tanquin la tapa i expliqueu que s’ha de girar,
amb força, la manovella.
Traieu amb cura la cartolina o el cd i
deixeu assecar la pintura.
Si es volen fer mòbils, quan s’assequi
una cara del cd, caldrà pintar l’altra.
Una vegada seca la pintura, ja es
podran penjar les cartolines a les parets o enfilar els cd’s per fer-ne mòbils.
Tota una font d’estímuls!
Notes des de l’experiència:
· La centrifugadora més econòmica es pot trobar en els “basars orientals” o en “magatzems nòrdics”.
· Abans d’utilitzar per primera vegada la centrifugadora, és important dibuixar una base de cartolina i guardar-la com a plantilla, per anar
fent-ne còpies. Després de posar pintura, la cistella queda bruta i és més
complicat de fer-ho.
· Com menys espesa està la pintura més s’estén per la cartolina. Es pot diluir amb una mica d’aigua.
· Si la cartolina en girar es desplaça de la base, es poden
posar uns punts de massilla adhesiva reutilitzable. Fixant la cartolina
d’aquesta manera es poden utilitzar targetes de qualsevol forma.
· És una activitat força neta, els nens i nenes, si tenen
cura, únicament s’embruten les mans en treure la cartolina o el cd. Feu que s’arromanguin.
· La superfície, on es deixaran assecar les produccions
plàstiques, cal protegir-la perquè no quedi tacada de pintura.
Genial Carme m'encanta !!!!
ResponEliminaJa tinc ganes de provar-ho el proper curs !!!!
He realitzat tècniques semblants fent esquitxades, o bé bufant amb una palleta però amb la centrifugadora no ho he provat mai i la idea m'ha encantat !!!!!
A més segur que als nens i nenes els hi encanta !!!!!
Gràcies Carme per compartir-ho amb tots nosaltres !!!!
Petons guapa !!!!
Magda,
Eliminaespero que, el proper curs, gaudiu de l'experiència.
El millor, les cares de sorpresa dels nens i nenes!!!!
Ei Carme és una idea fantàstica, que m'encantaria posar a la pràctica i poder-te explicar l'experiència...com amb pocs mterials i barats també es pot fer art.
ResponEliminagràcies
Segur que la podràs fer doncs no cal que sigui, únicament, a l'escola. També amb els petits de casa, amb els "cangurs", als casals d'estiu, a colònies,...
EliminaCarme: aquest estiu estic treballant en un casal del barri i sovint els pares i ares ens pregunten coses per fer amb els nens i les nenes a casa, treballs o "deures" divertits i jo et volia preguntar si podria fer una fotocopia i enganxar-la o donar als pares perquè expliques els passos tant ben ordenats que crec que seguint les teves instruccions ho poden trobar molt facil fer.
ResponEliminaEm dic Claudia i soc de Sants
Endavant, Clàudia! D'això es tracta, de compartir idees.
EliminaÉs un regal veure que aquest bloc és útil.
Petons
Carme
Carme
ResponEliminaHe descobert el teu blog "navegant" buscant idees per el nou curs i porto llegint fa una hora tots els teus articles.M'agradaría felicitar-te perque tots m'han agradat MOLT! I si em permets tambe, a mes a mes del contingut, PER COM HO EXPLIQUES I COM ESCRIUS DE BÉ. A l'escola on abans treballava hi havia la idea que en general les "PARVULISTES " que ens deien sabien mOLT DE GOMETS I PLASTELINA i RES d'ESCRIURE i que feiem moltes faltes!!!!!!!!!!!!!! Ho deien amb petit comité pero ens arribava!!!!!!! Donaven poc valor a la feina nostra.Que be si hagues pogut treballar amb gent COM TU.
Perdona que m'hagi allargat tant potser no es el lloc ni son els comentaris que esperes pero HO SENTO HO HAVIA DE DIR he he
Vicenta,
Eliminaels blocs es nodreixen dels vostres comentaris, a mi m'encanten,i encara més si són així d'afalagadors. Gràcies!
Els comentaris sobre les "parvulistes" són a quasi totes les escoles però la veritat és que nosaltres posem els "fonaments" que, com en els edificis, no es veuen però són imprescindibles per seguir construint.
Una forta abraçada!
Carme
Bonissimes les idees que dones ja tinc ganes de començar el curs amb els meus "cadells"
ResponEliminaQue be escrius nena ja m'agradaría ami saber trasmetre el que faig com tu de manera tant clara i tant ben escrit tot. Jo trobo a faltar mes coneixements en l'especialiatt de magisteri infantil.Jo si no paso pel corrector faig faltes i ho reconeg.
Gracies de les idees tant bones! i de ser tan bona compartint
Millorat de la teva enfermedat.
Moltes gràcies, Roser!
EliminaAgraeixo moltíssim el teu comentari perquè la Síndrome de Fatiga Crònica també afecta a nivell cognitiu i sovint costa trobar les paraules, apareixent la incertesa: m'estaré explicant bé?, s'entendrà el que vull dir?...
Cada entrada al bloc són dies de reflexió, llargues hores de rumiar, repassar les faltes, demanar a la família l'opinió, acceptar aportacions i correccions, buscar fotografies pels fitxers de casa o arromangar-me i fer-les; però tot i així, és fantàstic poder fer-ho!!!
Estic molt contenta d'haver-vos trobat!
Un petonàs!!!
Aquest tambe es molt interessant. A veure si puc trobar aquest artilugi i fer-lo.
ResponEliminaEspero que gaudeixis de l'activitat, és molt diver!
EliminaCom dic a l'article, és molt fàcil de trobar als "basars orientals" o "magatzem nòrdic". No és car!
Sort!
Et vull agrair per aquesta idea tan original sobre aquesta activitat. Sóc una alumna de pràctiques i estic a una escola bressol a l'aula de 2-3. Avui tocava pintura i he proposat fer aquesta activitat. Els hi ha encantat! Tots volien participar i veure com quedaria a l'aixecar la tapa.
ResponEliminaHan quedat unes pintures molt maques!
A més, les mestres els hi ha agradat tant la idea que volen fer servir aquest recurs per altres activitats.
Gràcies
Atentament,
Alexandra
Alexandra,
Eliminacom m'agrada rebre aquests comentaris! Ells, donen sentit al bloc Fer de Mestres.
Gràcies per fer-me arribar la teva experiència.
Muac's