Les persones que seguiu habitualment el blog Fer de
Mestres, us haureu adonat que en aquests últims mesos la freqüència de les
publicacions ha minvat en escreix.
La preocupació per alguns esdeveniments familiars,
m’ha submergit en inquiets pensaments que difícilment m’han ajudat a trobar el
temps i la concentració necessàries per escriure i, que encara avui, no sé quan
ho podré tornar a fer.
Són mesos molt complicats i en la recerca d’estratègies
que m’ajudin a sostenir les emocions que dia a dia em desborden, he retrobat
algunes experiències pedagògiques molt interessants que vull compartir amb
vosaltres abans no arribi el dia de deixar per sempre Fer de Mestres.
La necessitat d’aturar els pensaments, aprendre a
acceptar el moment present sense prejudicis, respondre adequadament a l’entorn
i deixar de pensar en el futur amb preocupació, m’han fet treure la pols dels
apunts d’alguns exercicis de relaxació i consciència plena que, anys enrere,
havia recollit en una escola d’estiu.
Així, cada mati, en despertar-me, l’escolta d’uns
minuts de música, la concentració en la respiració, la realització de suaus
estiraments i l’atenció d’alguna imatge mental bonica, em fan oblidar les
angoixes, mentre gaudeixo el moment. I sé que en obrir de nou els ulls abordaré
el dia des de la tranquil·litat.
La dinàmica quotidiana de presses, els estímuls visuals
de tota mena de pantalles, l’ús d’internet, les aplicacions dels telèfons
mòbils, etc. són aspectes incessants que dificulten l’atenció plena.
La relaxació i la meditació s’han vist menyspreades
per algunes cultures i certes persones però la neurociència està demostrant que
pot modificar l’estructura i el funcionament del cervell associant-ho amb el
desenvolupament de l’atenció, la concentració, la imaginació i la integració de
les emocions.
![]() |
Les zones blaves son les que es
modifiquen amb la meditació (Universitat de Yale)
|
En conèixer que l’activitat anterior no només pot
ajudar els equips de mestres, sinó també els infants, alguns centres escolars estan
introduint programacions de mindfulness o atenció plena. Les pràctiques de mindfulness a l’escola
ajuden a millorar l’ atenció i concentració afavorint l’aprenentatge, permeten experimentar
majors moments de calma i benestar en els infants i desenvolupen habilitats per
afavorir les relacions personals. També és un recurs excel·lent per a infants
amb TDHA ja que els ajuda a controlar la impulsivitat.
Un dels programes més difosos és el Treva, iniciat a Secundària i que s’ha anat adaptant a
les altres etapes educatives.
![]() |
Clica sobre la imatge per accedir al Programa Treva |
Objectius
• Potenciar la memòria i l’atenció.
• Millorar la concentració i l’autocontrol.
• Disminuir la impulsivitat i potenciar el benestar.
• Desenvolupar les habilitats naturals de resolució
de conflictes.
• Millorar la capacitat de tranquil·litzar-se i
controlar-se.
En el Primer Cicle d’Educació Infantil serà la relaxació una de les activitats
que fonamentarà la calma, la sensació de benestar físic i emocional dels infants.
Aquesta activitat pot ser a través dels massatges,
de la música, dels jocs de falda, de les paraules, del gest... creant un
ambient càlid amb el to de veu baix i lent, sense sorolls i amb temperatura
agradable en l’espai i en les mans.
En el Segon Cicle d’Educació Infantil la relaxació segueix tenint un
paper fonamental afegint-hi imatges positives per crear sensacions agradables.
Aquesta activitat no es pot allargar massa, amb deu minuts diaris n’hi hauria
prou.
Exemple d’activitat:
En rotllana, asseguts, proposem
imaginar-nos diverses situacions que ens portin a una relaxació progressiva de
tot el cos que condueixi a la consciència plena de les sensacions:
• Tenim una llimona a la mà i l’anem exprimint per
treure-hi tot el suc.
• Som uns gats i ens estirem molt i molt.
• Fem la tortuga amb el coll amagat a la closca.
• Les cames, l’estomac, etc.
• Imaginem un lloc on ens agradi ser-hi. Com ens hi
sentim? Gaudirem d’aquestes sensacions.
![]() |
Clica la imatge per accedir a la planificació de les activitats |
Per finalitzar la sessió, demaneu que poc a poc els
infants obrin els ulls i s’aixequin sense presses. Mentre es van aixecant, podeu facilitar
que expliquin el que han imaginat i com s’han sentit.
A continuació comparteixo amb vosaltres un vídeo on
es mostren diverses sessions per a fer amb els infants de P3 i que podeu
adaptar al vostre nivell.
L’experiència de les escoles que han iniciat aquests
programes és molt positiva i ens animen a cercar noves propostes. Recordeu que
si ensenyem-aprenem a ser conscients i a estar en calma no ens caldrà tenir les
llargues llistes d’estratègies per a gestionar l’ambient de l’aula i també
podrem apropar-nos a fer sentir els infants més feliços.
Per saber-ne més:
SALMURRI, FERRAN. Llibertat emocional. La Magrana.
Barcelona. 2004.(Pàg.59-62 Tècnica de Koeppen)