Mai havia vist ploure
tants dies seguits com quan, en la dècada dels vuitanta, vaig viure a A Coruña. Des de la balconada de ferro
forjat de casa veia lliscar, per la vidriera, petites gotetes d’aigua que em
recordaven, amb tristesa, les llàgrimes de la meva família en veure’m marxar.
Les primeres setmanes, acostumada al clima mediterrani, em sobtava veure els nenos jugant sota la pluja i com aquesta no aturava el tràfec diari de les persones pels carrers.
Les primeres setmanes, acostumada al clima mediterrani, em sobtava veure els nenos jugant sota la pluja i com aquesta no aturava el tràfec diari de les persones pels carrers.
Passat el temps, en
tornar a la meva ciutat, vaig comprovar que els poc freqüents dies de pluja seguien
provocant la solitud dels carrers i com els patis de les escoles restaven
deserts.
Així, en fer de mestra vaig haver de conviure amb
la creença col·lectiva que la pluja obliga a restar a l’aula i en moltes
escoles, desgraciadament, sempre es transforma en l’estona de veure dibuixos
animats davant del televisor. Alhora, en els claustres són recurrents els
comentaris sobre les moltes hores que els infants es passen davant de la
pantalla i la problemàtica que genera aquest fet.
Aquesta contradicció,
fa pensar que també cal oferir als nostres infants activitats alternatives a la
televisió pels dies de pluja.
La capsa de la pluja és
un recurs ideal per a diversificar les activitats d’esbarjo dels dies plujosos.
Clica! |
En iniciar el temps
d’esbarjo, en rotllana, agafeu la capsa de la pluja on sempre hi haurà una o dues
propostes per fer durant l’estona d’esbarjo i que caldrà anar canviant cada dia
que no es surti al pati.
Poden ser objectes
significatius (titelles, guixos, cotxes, plastilina, etc.), imatges de les
activitats (dibuixos o fotografies) o cartells amb paraules significatives.
A mi m’agrada
acompanyar la proposta amb alguna cançó curta de la pluja.
Feu un ritual imaginari per
crear molta expectació abans d’obrir la capsa: Uauuu, com pesa!
Escolteu, sona? Què ens portarà per jugar avui?
Després, amb la
parsimònia de saber que és un moment important, mostreu el contingut, esbrineu
conjuntament el seu significat i expliqueu amb detall l’activitat que
desenvoluparan els infants.
La
capsa de la pluja plena de titelles
|
Activitats
a l’aula
Racons de joc simbòlic
A moltes aules
d’Educació Infantil és habitual programar activitats en els racons de joc
simbòlic però, per les característiques dels infants, podem dir que sempre són
motivadores i mai en tenen prou.
Podeu aprofitar els
dies plujosos per donar empenta a aquells racons que considereu s’han de
potenciar una mica més.
Pissarra i guixos
Dibuixar i escriure a
la pissarra té un encant per als nens i les nenes i quan tenen a l’abast els
guixos de colors són moments creatius per a tothom.
A la meva aula tenia
el terra folrat amb material plàstic, i també l’utilitzàvem com a pissarra. En
acabar, per esborrar-ho els infants passaven l’escombra i fregaven sense la
galleda d’aigua. S’ho passaven genial!
Jocs de taula
Els jocs de taula són
un bon recurs si es vol passar una estona d’esbarjo tranquil·leta.
Els puzles i els
trencaclosques, si són adequats al
nivell maduratiu de cadascú, els poden
fer amb autonomia.
El parxís, el dòmino,
el joc de l’oca... són recursos els quals si no estan avesats a les seves regles és millor que
compartiu la partida amb els infants.
Jocs d’interior
Tenir un recull de jocs
per fer-los a l’aula és molt interessant. Si cliqueu a la imatge accedireu a un
llistat de 800 jocs d’arreu del món que podreu adaptar al grup d’infants de la
vostra classe.
Clica! |
Titelles i disfresses
Els
titelles a l’Educació Infantil són un element motivador que s’utilitza a totes
les aules. Generalment, són els/les mestres qui els manipulen. Per això, aquestes
estones permeten donar l’oportunitat d’escenificar els infants alguns contes
amb els titelles.
Treure
la roba i les disfresses per guarnir-se del personatge desitjat pot ajudar a
fer obretes de teatre dels contes coneguts.
Activitats
fora de l’aula
Música i ball
Hi ha escoles que,
fora de l’aula, tenen espais prou amplis, com són el gimnàs o la sala de
psicomotricitat, per poder fer-hi activitats de moviment.
Posar música i ballar
pot ser una bona alternativa pels esbarjos dels dies plujosos. Una variant és demanar
que en aturar-se la música els infants facin algun moviment determinat.
Art sota la pluja
A l’aula prepareu les
cartolines amb unes taques de pintura i
que la pluja faci la resta.
Després
deixeu-les assecar i ja tindreu les obres d’art a punt!
Imatge del blog little page turners. Clica! |
Estic segura que
vosaltres teniu un munt d’idees perquè, a l'escola, els dies grisos no ho siguin tant, en
les expliqueu?
Hola Carme,
ResponEliminamolt bona entrada.
Gràcies per compartir-la.
PD: No sabia que havies viscut A Coruña... deu ser molt diferent...
Un petonet,
Txell
Gràcies!
EliminaTinc una vida molt bohèmia, Txell. ha,ha,ha.
Carme
Els dies de pluja sempre són complicadets i encara més si la pluja perdura alguns dies. Substituir el joc al pati acostuma a ser complicat i cal fer mans i mànigues per satisfer als petits. Si a més a més la infraestructura del pati es complica fins i tot quan ha deixat de ploure, el nostre és de sorra i s'hi fan grans bassals que a vegades perduren un parell de dies més, la situació es complica una mica més. Per sort no passa gaire sovint !!!
ResponEliminaM'ha agradat molt la teva proposta de la Capsa de la pluja, la prepararé per posar-la en pràctica el proper trimestre, esperem que no calgui utilitzar-la masses dies seguits, jejeje.
Aprofito per desitjar-te que passis unes Bones Festes en companyia de la família i que siguin dies plens de pau i felicitat.
Tonets
Anna, com explico, la relació amb la pluja és un costum social diferent en cada cultura. Aquí es veu com un problema quan en altres llocs és una oportunitat. En les escoles costa molt de canviar aquesta creença; per a mi, el pati moll després dels dies de pluja és un recurs únic i m'agrada aprofitar-lo com en les festes de l'aigua de l'estiu: una nota als pares i mares: porteu botes d'aigua, impermeables i roba de recanvi (per si de cas...)
EliminaUn matí d'emocions i experimentació:
Trepitjar bassals, fer surar les fulles de tardor, comprovar que les pedretes no suren, jugar amb un vaixell de paper... Una estona d'esbarjo irrepetible!!!
Com que no sempre estem amb ànims de muntar aquesta gresca, la capsa de la pluja pot ser una alternativa.
BONES FESTES!
Carme
Totalment d'acord Carme, experimentar en aquestes situacions és màgic i ple d'emoció pels petits, però a la nostre escola tenim 225 criatures a Infantil i es complica una mica, i si afegim que moltes famílies no ajuden gaire es fa una mica difícil poder fer aquests tipus d'experiències, tot i així sempre procurem que els dies de pluja puguem gaudir de l'estona d'esbarjo una mica especial.
EliminaTonets
gran idea, gran entrada, grandes consejos, eres una gran maestra, pero eso ya lo sabes, verdad???? petonets, corazón y feliz, feliz, feliz, todo lo que puedas.
ResponEliminaEskerrik asko!
Elimina¡Feciles fiestas!
Carme
Aquí ya estamos acostumbrados a la lluvia y no nos asusta ja ja Una magnífica entrada Carme, Me gusta la idea de la Caja de la lluvia. Muy original si señor. Un gran abrazo y por supuesto MUY FELICES FIESTAS! Disfruta de la compañía de familiares y amigos.
ResponEliminaDisfruté de la lluvia cuando viví en A Coruña pero aquí no hay manera...
EliminaMOI FELICES FESTAS!
Biquiños
Carme
Carme...ens ha encantat la teua entrada. El clima mediterrani, no ens deixa molts dies de pluja, però quan ve, hem de tindre recursos, i els que tú ens expliques, són genials...
ResponEliminaQue tingues un any nou ple de felicitat i il·lusions...
Besets
Moltes gràcies, noies!
EliminaAgraeixo els vostres desitjos; ja que jo també espero tenir un any nou millor que aquest 2013...
Una abraçada
Carme
Quantes bones idees! Amb tu com a mestra, no hi ha avorriment possible. Molt bones festes!
ResponEliminaÉs cert que era una mestra molt activa, a la meva aula ningú s'avorria però les companyes deien que recollir els meus cursos era estressant ha,ha,ha.
EliminaBones festes!
Carme
Ooohhhhhhhhhh, un terra en el que es pot pintar !!!!!! jo també vull !! jejejej, és una idea fantàstica !
ResponEliminaI lo de treure el paper pintat a sota la pluja m'he encantat, a veure si ho provem !!
espero que a l'aula del David no mirin la tv quan plou... ho hauré de preguntar, i si ho fan, els hi faré la teva proposta de la capsa de la pluja!!
Moltes gràcies i que passis molt, molt bones festes !!
Abraçades
Camino,
Eliminales mestres de l'escola del David et deuen témer ha,ha,ha.
Bromes a part, és una sort trobar persones tant implicades en l'educació del seus fills, ets una mare excepcional.
El terra no era res especial: "sintasol" !
Bones festes!
Carme
De donde soy yo el frio, la lluvia, las heladas,... son frecuentes. :) Me encantan las ideas que nos propones. Muchas gracias por compartir. Un beso :)
ResponEliminaIsabel, imagino que en las escuelas de Lugo tenéis un montón de recursos imaginativos para estos días.
EliminaBiquiños
Carme
Bones Festes I Feliç 2014!! Desitjo que la creativitat i la imaginació ens acompanyi en el nostre camí. Gràcies per estar sempre tan aprop. Una forta abraçada i fins aviat.
ResponEliminaIgualment, Espe!
EliminaPetonets creatius
Carme
Hola Carme! Malgrat no et deixi gaire comentaris m'agrada seguir les teves publicacions, que trobo molt interessants i ens fan reflexionar a totes i tots. Com aquesta de la pluja!!
ResponEliminaEt vull explicar el que fa poc em va passar amb la meva filla de set anys: com sempre, a totes les cases amb criatures, els matins són moments, a vegades de preparatius i no parar, i més si plou i hem d'agafar paraigües, cotxe...
Doncs un matí de no fa poc quan li vaig fer el típic comentari a la meva filla de....vinga va! que avui hem de sortir més d'hora que plou!
La seva resposta expontànea va ser: plou!!! bien!!!
Jo sorpresa li vaig preguntar perquè li posava tant contenta la pluja. La seva resposta va ser perquè així no sortien al pati!!. Jo més sorpresa encara li vaig preguntar que si no li agradava sortir al pati??!!
I la seva magnífica resposta va ser:...sí que m'agrada sortir i jugar al pati, però quan plou podem jugar a jocs de taula, i altres jocs, i ens deixen jugar al passadís!!! I anar a l'altra clase!!
La seva resposta em va deixar sense paraules, però sí que em va fer pensar....i perquè no preguntem als nostres alumnes què els agrada fer els dies de pluja? i perquè no els hi proposem que poden sortir al passadís a jugar a aquells que ho necessiten?....i moltes més preguntes....
Aprofito per desitjar-te un feliç 2014!
Una abraçada.
MªÀngels.
Quantes bones idees ens ofereixen els infants i algunes vegades no les sabem escoltar.
EliminaUnes reflexions molt encertades i una felicitació a l'escola de la teva filla per haver creat aquest ambient tan fantàstic durant els dies de pluja.
Bon any 2014!
Carme
M'encanta aquesta entrada. Aprofito per desitjar-te una bona entrada d'any 2014!!
ResponEliminaMolts petons!!
Fany,
ResponEliminaespero que aquest 2014 estigui ple de felicitat!
Petonets
Carme