Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dilluns, 16 de novembre del 2015

LA SETMANA DE LA CIÈNCIA 2015: LA LLUM i LES OMBRES

El mes de novembre a casa és un temps d’aniversaris i, per a qui som més grans, també de records i enyorances.
Fa pocs dies, la mare es mostrava sorpresa de la rapidesa en què havien passat els anys. Recordava com acotxava a dues nenes petites quan anaven a dormir i com les seves filles, ara, s’havien transformat en dues dones. Cada nit fèiem un tranquil ritual i el que més m’agradava d’ell era l’estoneta en que ella, amb paciència, feia aparèixer al sostre algunes simpàtiques figures d’ombres mentre jugava amb les mans i el focus de llum de la tauleta de nit.

Imatge de google
Aquest curs, podreu aprofitar per gaudir de l'experiència de fer ombres amb els infants; ja que, del 13 al 22 de novembre se celebrarà a Catalunya la 20a Setmana de la Ciència i es celebraran activitats d’experimentació científica. Els temes centrals de l’edició d’enguany són la llum i els sòls amb motiu de la celebració, aquest 2015, de l’Any Internacional de la Llum i de les Tecnologies basades en la Llum i de l’Any Internacional dels Sòls.
Clica!
Com he explicat en anys anteriors, l’objectiu concret és aconseguir divulgar, mitjançant l’experimentació, el mètode científic. Aquest mètode es pot aplicar en totes les àrees curriculars i es desenvolupa segons uns passos determinats:
·        Intuïció i formulació d’un problema ( Pregunta)
·        Formulació d’una hipòtesi ( Resposta a aquesta pregunta)
·        Disseny d’una recerca i possible experimentació
·        Recollida de dades
·        Interpretació de dades
·        Conclusions :
1.   Si no es confirma la hipòtesi, formulació d’una de nova
2.   Si es confirma la hipòtesi, el procés finalitza amb la comunicació dels resultats.

A l’escola s’ha d’intentar dissenyar les preguntes adreçades a cada nivell de manera motivadora.
Els passos a seguir són:
·        Lectura de la pregunta
·        Què en sabem? Formular hipòtesis
·     Quin experiment o activitat es pot fer per explicar o comprovar  la hipòtesi (experimentació) i posar-ho en pràctica
·        Observar els resultats, recollir les dades i comprovar si verifiquen la hipòtesi
·        Buscar més informació en altres fonts
·        Què hem après? Conclusions
·        Elaborem un mural, llibre, etc. amb les fotografies del procés.

Us deixo alguns enllaços on trobar la inspiració per formular interrogants sobre la llum i la seva absència. Cliqueu sobre les paraules per accedir-hi.



Imatge de Pinterest

Si aquest text t'arriba tard, perquè la Setmana de la Ciència ja ha passat, no deixis escapar l'oportunitat de proposar alguna d'aquestes activitats i gaudeix del plaer de veure il·luminats els rostres dels infants.

4 comentaris:

  1. Ens anirà de perles que dimecres ens venen a fer un taller de la llum.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Núria,
      quina alegria saber que les propostes de Fer de mestres us van bé per a la vostra programació.
      Petonassos científics
      Carme

      Elimina
  2. Me gusta la idea de jugar a las sombras a la hora de dormir, Carmen. Probaré con mi hija pequeña. Seguro que le encanta la idea. Un abrazo.

    ResponElimina