Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

diumenge, 20 de setembre de 2015

FEM CÀLCUL MENTAL?

El pare i la mare van iniciar la seva vida en comú a mitjans dels anys cinquanta. Eren temps difícils, com els d’ara, vivíem amb els avis per compartir despeses i havien de treballar moltes hores per poder acabar els mesos sense massa deutes. 
Compaginaven dues feines cadascun. En una d’elles, el quiosc de premsa, també hi col·laboràvem les dues filles en les nostres hores lliures; així ja no ens calia jugar a botiguetes.
Em desagradava sortir d’escola i haver d’anar a fer els deures entre diaris i revistes mentre les meves companyes jugaven al parc. Encara sento l’olor de la tinta de la premsa quan arribava acabada d’imprimir en les linotípies i com els meus dits se m’embrutaven en agafar els diaris per posar-los als prestatges.
El que m’agradava era cobrar. Em feia sentir gran i les sumes, en calcular els preus, i restes, en tornar el canvi, eren com un joc per a mi. Obria el calaixet de fusta amb parsimònia i comptava les monedes amb cura; ja que no volia equivocar-me i rebre una reprimenda del client si li tornava malament el canvi.

Aquella activitat, em va ajudar a trobar un munt d’estratègies de càlcul que, encara ara, em són molt útils; especialment, per facilitar el canvi en les compres o potser no... perquè observo amb incredulitat com les persones de les caixes enregistradores dels supermercats no ho saben fer si la màquina no els marca amb exactitud  la quantitat. Què ha passat amb el càlcul mental o potser amb l’expansió de les calculadores ja no cal exercitar-lo?

El càlcul forma part de la resolució dels problemes matemàtics que alhora fomenten la concentració, la comprensió i l’expressió verbal,  el raonament i la creació d’estratègies mentals; capacitats imprescindibles també per a resoldre les situacions noves.
Fer càlcul mental a l’Educació Infantil és un repte; ja que per les característiques dels infants requereix haver treballat primer la sèrie numèrica, la descomposició del nombre, l’estimació, les operacions amb suport material per a poder fer posteriorment l’abstracció de les quantitats.
Una de les estratègies metodològiques que m’han ajudat a assolir els objectius anteriors ha estat treballar amb tot el grup, diàriament, uns minuts a la rotllana situacions quotidianes on els infants han de posar, treure i repartir amb el suport de material i sense ell.
Activitats prèvies:
Exemples per comptar:
-      Comptem quants nens es queden a dinar avui? i quantes nenes?
-      Comptem quants infants porten sabates? i quants s’han posat vambes?
-      etc.
Exemples per fer estimacions:
-     Quants botons us sembla que hi haurà en aquesta safata? (després d’anotar les respostes, verifiqueu-les)
-      Quantes peces té aquest puzle?
-      etc.
Exemples per calcular:
-      Mireu els dos pinzells que té la... i el que porta en... Quants n’hi haurà si els posem junts al pot?
-      Si en el racó de pintar sempre en sou 5 i avui no ha vingut en... quants en sereu?
-      etc.
Exemples per a la descomposició del nombre:
-      Aquestes cinc fitxes de quantes maneres diferents les puc agrupar?
-      Tinc dos titelles i en vull tenir tres, quants me’n falten?
-      Tinc una xapa i en vull tenir tres, quantes n’he d’anar a buscar?
-      etc.

Activitats de càlcul mental: 
 
A l’escola, després de fer uns assessoraments  amb l’autor, sempre hem treballat sistemàticament el càlcul mental a partir d’un material que us recomano: 
El Quinzet  de Lluís Segarra. 
En els seus dossiers gratuïts donen les pautes metodològiques que vosaltres podreu adaptar als vostres infants d’Educació Infantil.
Agraeixo a Eduard Connolly del blog Es racó del PT el recull que ha fet de tot el material de El quinzet (per descarregar-ho us haureu de donar d’alta gratuïtament de Calaméo) 
Problemes graduats pel tractament del càlcul global

Prova de problemes de càlcul 

Quinzet prova infantil i primària



He tingut coneixement d’altres mètodes per treballar el càlcul mental que s’implementen en diversos centres. 
Vosaltres com ho feu?

8 comentaris:

  1. una entrada estupenda y supercompleta que me va a venir genial con los peques de este año. un abrazo para ti y para tu hijo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡Gracias, princesa de la blogosfera! ;)
      Recogemos los abrazos con mucho gusto pues estamos en una fase que cualquier muestra de afecto nos ayuda a seguir.
      Musus

      Elimina
  2. Ui, que bé que em va aquesta entrada ja que volia començar a tractar aquest tema amb el David i no sabia com fer-ho, a banda que tampoc sabia on trobar el meu estil...
    Moltes gràcies, és tot un regal d'entrada, com sempre!!
    Petonets!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Camino,
      m'agrada saber que aquestes idees et poden inspirar.
      De totes maneres, imagino que el David poc necessita insistir en aquestes estratègies sent tan espavilat com és.
      Petonets
      Carme

      Elimina
  3. Nosaltres a l'escola fa molts anys que utilitzem el Quinzet és un excel.lent recurs. Gràcies per aquesta entrada tan complerta.
    T'envio els millors desitjos per tu i la teva família.
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. La vigència de El Quinzet durant tants anys ens mostra la seva excel·lència.
      Gràcies pels teus desitjos, els recullo amb amor.
      Petonets
      Carme

      Elimina
  4. Gracias por compartir tanto, Carme. Con tu permiso me guardo todo el material. Un abrazo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ana,
      sabes que no debes pedir permiso, me gusta que el material sea de utilidad.
      Bicos
      Carme

      Elimina