Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimecres, 12 de desembre del 2012

LA CANTADA DE NADAL

La meva relació amb la música i les paraules és entranyable, podria mostrar cada etapa de la meva vida amb una cançó.
A casa, la ràdio està connectada a totes hores!
Com que pateixo d’insomni, també l’escolto de nit, però mai poso el dial en les emissores de programes musicals perquè m’agrada la musicalitat de les paraules, que m’expliquin coses i saber del món.
Per altra banda, a l’escola,  he estat una gran cantaire!
A l’aula, durant els anys de fer de mestra (vaig passar de les gravadores de cintes de “cassette” als mp3), l’aparell de música quasi sempre estava reproduint alguna cançó i sinó, era jo qui  les cantava.
He fet el “bon dia” cantant, he anat i tornat del pati amb “el tren petitó”, els dies de la setmana els he ensenyat  amb “la masovera”, he felicitat els aniversaris amb melodies festives, he donat instruccions cantant, els projectes els he il·lustrat amb lletres de cançons de lleons, dofins, castells... i, en arribar nadal, he gaudit amb els infants,  de la Cantada.

La Cantada de Nadal és un moment de trobada i d’emoció col·lectiva. Hi participa tota la comunitat educativa; fins i tot, en algunes escoles, els pares i les mares pugen a l’escenari a cantar una nadala i desitjar unes bones festes.
Es dóna solemnitat a l’acte anant al teatre del barri, s’engalana l’escenari, els infants vesteixen els seus millors vestits i es canta amb il·lusió.
Petits i grans gaudeixen i, per fi, apareixen aquells instruments que durant la resta de l’any estan oblidats en un racó: les panderetes i les simbombes.
El costum de les escoles de fer una Cantada per nadal és una gran oportunitat perquè,  cantar cançons, ajuda a conèixer la cultura dels pobles, potencia el sentit musical, estimula el ritme, amplia el vocabulari... En fi, és un gran recurs per desenvolupar les capacitats i els aprenentatges, no només els del llenguatge musical, sinó també els emocionals i els curriculars. 

Objectius de la Cantada de Nadal per a l'Educació infantil:

  • Conèixer les cançons i els instruments populars de nadal.
  • Possibilitar que els infants gaudeixin d’una jornada musical, lúdica i d’amistat.
  • Adquirir uns bons hàbits de comportament per a qualsevol actuació o espectacle en directe.
  • Aprofitar el fet musical per educar en valors i en la sensibilitat.
  • Gaudir cantant cançons i acompanyant-les amb instruments.

Cantar, com diuen els especialistes, és un procés difícil i complex, ja que requereix la discriminació i memòria auditiva, el control de l'aparell respiratori i fonador, la tècnica vocal...
A l'escola, en seleccionar una cançó per ensenyar a l'aula, s’ha de valorar que sigui motivadora i que s’adapti a les característiques dels infants. Les nadales són molt engrescadores perquè evoquen el món màgic i el de les emocions.
A l'hora de preparar les cançons per la Cantada es requereix una planificació d’estratègies i de temps.
A l'hora de programar les activitats d'ensenyament-aprenentatge de les cançons, penseu en dedicar-hi algunes sessions respectant el ritme dels infants.

Com fer-ho? A continuació ho teniu pas a pas:

  1. Feu l’audició de la cançó enregistrada per tenir un model correcte i afinat.
  2. Interpreteu la cançó diverses vegades realitzant els gestos que l’acompanyen. En aquest moment, és molt important que els infants observin el gest que feu i que us imitin.
  3. Reciteu el text rítmicament per frases o estrofes i animeu els infants a repetir-lo en forma “d’eco". Expliqueu el seu significat.
  4. A mida que, els infants, es van aprenent el text, uniu-lo per fer la cançó sencera.
  5. Afegiu els gestos i l’acompanyament amb instruments musicals.
  6. Canteu la cançó completa.
Quan els infants saben la cançó, en ser la Cantada de Nadal un projecte d’envergadura, també s’han d’assajar les entrades, la distribució dels infants a l’escenari i les sortides, per tal que tot surti bé. 
Escola de Música del Morell
En acabar la Cantada de Nadal, es felicitarà els infants per la seva actuació i, dies després, es valorarà conjuntament per comentar els aspectes a millorar.
Segur que en les vostres escoles no hi faltaran les cantades de nadales, els poemes, les cartes als Reis, els tions,  les felicitacions i els bons desitjos. Com tampoc vull que us faltin a vosaltres: Que tingueu unes Bones festes!



Per saber-ne més:

20 comentaris:

  1. Moltes gràcies per aquesta entrada i pel recull de cançons i poemes a Pinterest. Ens anirà molt bé!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sé que arriba una mica tard perquè a les escoles fa dies que s'assaja per la Cantada de Nadal però pot servir pel proper curs :D
      Gràcies a tu, Montse, per passar per Fer de Mestres.

      Elimina
  2. Aiiiiiii Carme és que les teves entrades em tenen enamorada !!!!!
    M'encanta com ens expliques les teves experiències i les teves paraules per a mi estan plenes de musicalitat !!!!
    A mi també m'agrada molt cantar, em sembla que ja t'ho he comentat alguna vegada, i per això aquesta entrada m'ha encantat !!!
    I ara ens toca continuar assejant la cantata perquè tot surti la mar de bé !!!!!
    Molts petonets guapa !!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Magda,
      és una sort tenir el teu entusiasme tan prop!
      Recordo els assajos de les Cantades de Nadal, amb il·lusió però també amb responsabilitat: ens escoltaria tothom i calia fer-ho bé.
      La sort és que cantin com cantin, els infants sempre estan genials!
      Petonassos

      Elimina
  3. molt adequat aquest escrit ara que totes les escoles estem organitzan la cantada per la setmana que ve. Aixo de preparar entrades i sortides no hi havia pensat pas. Pero tens molta raó(com en tot el que dius). Et llegeixo i reellegeixo molt pero no atrevia mai a escriure. Pero ho mereixes per lo interesant de tot el que escrius. Das en el clavo que diria la profesora de castellà del meu centre. Encertes sempre sobre que escriure.
    Besets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Pili, gràcies per animar-te a deixar un comentari i per les teves amables paraules.
      Penso que és molt important assajar entrades, col·locació i sortides perquè els nens i nenes, en acabar la cançó, tenen tendència a descontrolar-se.
      A més, els dóna seguretat saber el que hauran de fer en cada moment de la Cantada.
      No deixis de fer comentaris perquè sou qui ens animeu a seguir, qui ens proporcioneu idees, qui ens feu reflexionar sobre els aspectes tractats...
      Fins la propera!
      Muac's

      Elimina
  4. QUE MACA DESITJAR NOS EL BON NADAL
    ETS DETALLISTA A TOPE CARME

    ResponElimina
    Respostes
    1. Fer de Mestres m'ha regalat un munt d'amics i d'amigues. Us desitjo el millor!!!
      Petons


      Elimina
  5. Alguna canço que creguis interessant per P5? Nadalenca vull dir. Aquest curs els mestres ens hem animat a cantar i a la CANTADA 2012 AMB EMOCIÓ (que es com la hem titulada)la farem el darrer dia de curs. Parvulari no actua pero a nosaltres ens agradaria donar la sorpresa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Clara i Marina,
      com que queden molt pocs dies per a a la Cantada i no hi ha massa temps per assajos, us he buscat una nadala amb la lletra senzilla de memoritzar.
      Un, dos, tres ja vénen els Reis. Crec que us agradarà! Mireu el vídeo en aquest enllaç http://pinterest.com/pin/559290847443800769/
      M'imagino els infants a l'escenari amb una corona de cartolina metal·litzada uns i els altres amb un turbant, fet trenant 2 tires de paper de seda de colors diferents i 1 d'"espumilló".
      En fi, uns deixo que jo m'animo i acabaria organitzant-vos la Cantada ja,ja,ja.
      Espero que us vagi molt, molt bé!

      Elimina
  6. Unas buenísimas recomendaciones Carme,nosotros celebraremos el festival de Navidad en unos días, ¡ya están nerviosísimos! Un biquiño.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Espero, con impaciencia, poder ver la actuación en tu bloc Aula TIC.
      Seguro que lo hacen muy bien, tienen una excelente "profe"!!!
      Bicos

      Elimina
  7. M'encanten les cançons, em sembla que ja ho saps...jjeje! Quina bona publicació, Carme! T'he de dir que a mi també m'encanta acompanyar els meus dies de la ràdio, dels comentaris i notícies que succeeixen dia a dia!

    Sento no poder tenir el bloc gaire el dia últimament, ja que estic preparant el Nadal i això m'està treient més temps del que em pensava, aix...!

    lalallala! Molts petonets! :) Muak.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Joel,
      em confirmes el que m'imaginava, tenim els gustos molt similars! :D
      No et preocupis pel bloc, mare meva!, si tens entrades suficients per passar-s'hi dies i dies llegint-lo. A més, has fet temes que mai deixen de ser actualitat i sinó es pot passar pel facebook d'Educació i les Tic, pel fòrum, pel Pinterest... tens tants espais a la xarxa!!!
      Petonets cantaires

      Elimina
  8. Carme: Una organitzacio tan ben feta porta molta feina pero val la pena quan veus les carones dels infants i els pares ( alguns clar) tan contents.Jo sempre començo a planificar aquest acte de la Cantata nadalenca quan acaba la Castanyada i així no vaig aagobiada de temsp perque la setmana del pont no m'agafi desprevinguda (vull dir el de la COnstitucio) i realment surten coses maques i la il.lusio que els fa a grans i petits val l'esforç
    Gracies de tants articles interessants i cuida la teva malaltia
    I gracies de desitjar nos que tinguem bOnes Festes
    Es un detallazo dels teus

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Merceneta.
      Tens molta raó, porta molta feina però val la pena!!!
      A mi també m'agrada anar tranquil·la i a l'escola, mestres d'Educació Infantil amb l'Especialista de Música, també començaven pel novembre a treballar-hi.
      Muac's

      Elimina
  9. Gràcies per ajudar-nos a construir-nos com a professionals amb aquest bloc tan interessant.
    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'agrada saber que trobeu Fer de Mestres un recurs interessant.
      Seguiré treballant!!!
      Una abraçada

      Elimina
  10. Esta molt be començar el novembre i el que dieu de despres de Castanyada pero es clar,no és un retret, pero com que hi ha curriculum per fer anem bastant de bolit. No trobeu?
    darrerament portem una acceleracio a l'escola que ÉS MASSA que diria el meu amic Tardà.
    Petonets i Besets Carme. M'agradaria veurens els que som tan asidus al blog pero entenc les teves dificultats per una trobada conjunta. Que hi farem. Seguirem amics i amigues virtuals tots amb tots

    ResponElimina
    Respostes
    1. Albert,
      entenc la teva opinió però no creus que potser ens hem d'aturar a reflexionar sobre el currículum? No serà que, moltes vegades, repetim continguts i activitats innecessàriament? No creus que una cançó pot ser el punt de partida per treballar l'escriptura, la plàstica, el coneixement d'un mateix, el del medi... i pot afavorir, a finals de trimestre, un ambient de treball amb calma? Et deixo l'enllaç d'una entrada anterior, no sé si l'has llegida, sobre l'EDUCACIÓ LENTA, penso que t'agradarà. A mi, el llibre, em va canviar la percepció de fer de mestra.
      http://ferdemestres.blogspot.com.es/2012/06/leducacio-lenta.html
      A més, començar el mes de novembre vol dir buscar la cançó, dedicar un temps setmanal a aprendre-la i en arribar desembre assajar, asssajar i assajar! ja,ja,ja.
      Em fa il·lusió saber que penseu interessant de veure'ns però, com dius, la Síndrome de Fatiga Crònica em té empresonada.
      Un petó d'amiga virtual!

      Elimina