La meva adolescència va ser
una etapa difícil que recordo amb inquietud.
Com en tots els adolescents, van aflorar les inseguretats, els complexos
i els interrogants, molts interrogants...
Era a finals dels anys
setanta, després de la mort de Franco, una època en la qual s’iniciava un temps
de llibertat on els valors socials es transformaven dia rere dia.
Els cinemes s’omplien
d’espectadors per veure imatges del futur en l’estrena de La guerra de les galàxies, la música del grup Abba s’escoltava en
tots els dials de la ràdio, les càmeres fotogràfiques s'omplien de color i es passaven hores entretingudes amb una nova
joguina, el cub de Rubik.
Els joves més agosarats
començaven a assistir a concerts de rock i escoltaven The wall de Pink Floyd en els seus walkmans mentre es dirigien a les
manifestacions on es reivindicava: “Llibertat
d’expressió!”
Els centres escolars
començaven a introduir alguna àrea en català, els uniformes poc a poc
desapareixien de les aules i els valors de l’escola moderna retornaven als
currículums d’alguns centres escolars.
En aquest context, els
adolescents ens trobàvem en una cruïlla de camins plena d’oportunitats
contradictòries. Aquelles contradiccions que existien entre l’escola i la família,
les que havien construït els nostres fonaments emocionals durant la infantesa dels
anys seixanta i en no servir-nos, ens feien sentir desorientats i preguntar-nos
per la nostra identitat.
Construir la pròpia identitat
no és un procés únicament de l’adolescència. És en els primers anys de vida, en
l’àmbit familiar, amb les primeres experiències, quan es va forjant l’autoconcepte.
L’escola també té un paper fonamental en
aquesta tasca perquè la identitat es conforma socialment i, sovint, en
contraposició amb els/les altres persones.
A l’Educació Infantil, les
accions educatives que s’han de planificar per afavorir l’adquisició de la
pròpia identitat tindran l’objectiu de:
• Fomentar el desenvolupament
integral de cada persona.
• Construir de manera
positiva la pròpia identitat i la imatge de l’altre.
• Estimular
l’autoconeixement, l’autoconcepte i l’autoestima.
• Potenciar la confiança i
la seguretat en si mateix/a i en el futur.
• Generar cordialitat i respecte.
• Comprendre i expressar les
pròpies emocions.
• Utilitzar els diferents
llenguatges potenciant el llenguatge fotogràfic.
Proposta
d’activitats:
La càmera fotogràfica està molt
present en les nostres vides, sobre tot des de la seva incorporació en els telèfons
mòbils. Moltes de les fotografies que s’obtenen, s’exposen en les xarxes
socials pel que caldrà educar els infants vers la responsabilitat en l’ús de
les imatges.
L’escola no pot restar al marge d’aquesta realitat i des de l’Educació
Infantil s’han de dissenyar activitats amb aquest recurs que, amb el temps, puguin afavorir estratègies
que condueixin a mostrar una visió crítica del seu ús i abús.
JO I ELS ALTRES
Per
parelles, amb la càmera fotogràfica digital de la classe, deixeu que els
infants es facin diverses fotografies i expliqueu-los-hi que, una vegada
estiguin impreses, les enganxaran en un mural que estarà visible en algun espai
de la classe. També es pot preparar un fitxer per poder veure les fotografies
amb la PDI i comentar-les conjuntament.
En
l’Escola Bressol, les fotografies les poden fer les persones adultes.
Si
teniu alumnat invident o de baixa visió oferiu-los la possibilitat de fer una
exploració tàctil dels companys i companyes per reconèixer les característiques
físiques de cada infant i feu que les verbalitzi. Aquestes descripcions es poden gravar.
QUI SÓC?
Mostreu
les fotografies o les imatges a la PDI i animeu els infants a identificar-les: Qui és?
Deixeu
un temps perquè les comentin i gaudeixin de les imatges. Finalment, cadascú agafarà
la seva fotografia i, ordenadament, les enganxaran en un paper d’embalar per
fer-ne un mural.
En el segon cicle de l’Educació Infantil inicieu una conversa sobre el
nom i els cognoms, elements fonamentals de la nostra identitat.
Si a la classe no
els heu treballat encara, repartiu unes
cartolines individuals on estiguin escrits perquè els puguin copiar.
Mostreu
el cartell de la llista de la classe i feu que cadascú escrigui el seu nom i
cognoms sota la fotografia amb retolador. Pengeu el mural a la paret de l’aula.
També podeu preparar per a la PDI una
activitat per relacionar la fotografia amb el nom i els cognoms o escriure’ls
sense imatge.
Els infants invidents poden escriure el
seu nom en escriptura Braille, amb la màquina Perkins, per després enganxar-lo al costat de la fotografia.
COM SÓC?
En rotllana, demaneu els infants que facin
la descripció de les seves característiques físiques. Si ho necessiten, feu que
es mirin al mirall de l’aula o a la seva fotografia del mural i afegeixen
algunes característiques més per completar la descripció a fi d’obtenir els
trets personals que més els defineixen.
Si
esteu en el segon cicle d’Educació Infantil, demaneu a la resta del grup que
digui alguna característica positiva del caràcter del seu company o companya i feu
una nova fotografia amb l’expressió de
l’infant mostrant la característica.
Aquesta activitat es pot gravar per
escoltar-la i comprovar si els infants tenen una auto-imatge ajustada a la
realitat.
Si es detecta algun desajust greu, és
important de comentar-lo a l’especialista d’Educació Especial.
A l’hora
de comentar les característiques físiques dels infants, si es produeixen
situacions de burla (infants
grassonets, amb ulleres, baixets...) no es poden
ignorar i cal abordar-les per potenciar el respecte vers els altres.
QUI ÉS QUI?
Per esbrinar el coneixement que tenen
els infants de les característiques d’ells mateixos i dels altres, jugueu a fer
la descripció d’un infant i que la resta de nens i nenes esbrinin de qui es
tracta. Per fer la comprovació ensenyeu la fotografia feta en alguna de les
activitats anteriors.
A partir de P5, podeu adaptar el joc de
taula Quién es quién? i deixeu que hi
juguin per parelles o grups de quatre.
Enganxeu les fotografies que els infants
han fet en l’activitat anterior en un tauler i a les fitxes. En l’altre tauler
caldrà enganxar-les en un ordre diferent.
Cada jugador agafarà una targeta i haurà
de descobrir quin infant és el que té l’altra.
Per identificar el nom de l’infant es van fent
preguntes com: porta ulleres? té el cabell
llarg? és un nen? ...
Si necessiten ajuda doneu algunes consignes.
Finalitza el joc quan s’aconsegueix esbrinar tots
els noms d’un dels taulers.
A l’aula es tenen múltiples
oportunitats per desenvolupar els processos que fomentaran la capacitat
d’aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma per tal de formar-se
una imatge positiva d’un mateix. I cal no desaprofitar aquestes oportunitats,
ans el contrari, potenciar-les perquè és la manera d’iniciar un camí que caldrà
fer durant tota la vida.
M'encanta la proposta, molt original i significativa.
ResponEliminaMoltes gràcies, Laia!
EliminaAra t'has animar a posar en pràctica alguna d'aquestes activitats.
Bon cap de setmana!
Me encanta la entrada de hoy. Yo soy una forofa de las cámaras, me encanta quitar fotos. La idea del quien es quien con las fotos de los niños me rechifla. Un beso.
ResponElimina¡Eres un cielo, Ana!
EliminaSiempre me animas con tus comentarios tan entusiastas.
Biquiños!!!
¡Muchas gracias!
ResponEliminaPaso enseguida por tu blog a recogerlo.
Besitos
Uauuuuuuuuuuuuuuu Carme quina entrada tant complerta !!!!
ResponEliminaM'encanta tot el que ens has explicat, sense cap mena de dubte unes activitats molt bones per fer amb els nanos !!!
Tal com diu l'Ana el " Quien és quien" amb les fotos dels nanos ho trobo una idea fantàstica i m'ha encantat !!!!
Gràcies com sempre per apropar-nos cada dia una miqueta més a la teva gran professionalitat i la teva gran experiència !!!!
Petonets reina i molt bon cap de setmana !!!!
Moltes gràcies pels teus elogis, Magda!
EliminaSi no teniu planificades activitats amb la càmera fotogràfica, sempre podeu adaptar el tauler del joc ¿Quién es quién? amb les fotografies de carnet dels infants que teniu a totes les tutories. S'ho passen genial!!!
Bon cap de setmana!
Carme
Como siempre una entrada muy útil y genial. Justo ahora estamos preparando una actividad con cámara de fotos, ya veremos como sale, jeje Un beso
ResponElimina¡Seguro que os saldrà muy bien!
EliminaLo que cuesta más es que salgan las fotografías a la primera, ¡suerte que no hay que revelarlas en un laboratorio! ja,ja,ja.
Besos digitales
Hola Carme, si passes pel meu bloc hi trobaràs un regalet. Espero que t'agradi. Petonets i abraçades! :)
ResponEliminaAra passo per Educació i les TIC.
EliminaA veure, a veure...
Petonets
Hola guapa si passes pel meu bloc t'hi espera un regalet !!!!!!
ResponEliminaEspero que t'agradi !!!!
Petonets reina !!!!
Magda, ara hi passo!
EliminaSegur que m'agradarà molt.
Fins ara!
Carme
Ostres, novament em deixes al·lucinada amb lo bé que expliques tot , quina passada de propostes, que ben fet , lo del qui és qui adaptat m'encanta!!!
ResponEliminaUna abraçada
Moltes gràcies pels teus elogis, em faràs posar vermella.
EliminaJa saps ara càmera en mà i a fotografiar amb el David :D
Besets
Carme