Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

divendres, 15 de març de 2013

L'HORA DEL CONTE

Escoltar i explicar contes han estat sempre unes de les meves activitats preferides. Tot i que no tinc records de la infantesa on m’expliquessin contes, sí que en tinc força de mirar-ne i de llegir-ne molts estant asseguda en el meu sillonet. 

Il·lustració de Montse Miquel
Cada dissabte amb la mare, quan tornàvem del mercat, ens aturàvem a la llibreria del barri i em deixava triar un conte per gaudir-ne el cap de setmana.
Tenia un gran calaix al moble del menjador, ple a vessar de contes, la majoria d’aquells de tapes de cartró i fulls grapats dibuixats per Ferrándiz i el text escrit amb petits rodolins. Portaven a la tapa un element significatiu del conte que permetia jugar-hi i que a mi m’agradava col·leccionar. Entre dagues de l’Alí Babà, plomalls de la Rateta, les claus d’en Barba Blava... imaginava les meves aventures posant-hi  la veu a tots els personatges.
D’aquells dies, em resta la facilitat per modular la veu en les narracions, i així, crear força expectació. Puc fer que tots els titelles en tinguin una de pròpia, de veu i fer-la greu, molt greu, en ser la  d’un gegant o aguda, per convertir-se en la d’una fràgil erugueta. 
Il·lustració de Virginia Pinon
Aprofitant aquests recursos vocals i el meu gaudi en explicar contes, l’equip docent d’Educació Infantil de l’escola va acordar que fos l’encarregada de l’hora del conte en la sessió setmanal de cada grup a la biblioteca.
Explicar contes és una activitat essencial per iniciar els infants en l’art de la paraula i  la creativitat de la llengua amb moments màgics de descoberta d’emocions i sentiments.
Els personatges de les narracions informen als infants dels valors i dels rols socials, els fan descobrir l’amistat, l’enveja, la companyonia, la separació, la mort…També són un recurs per a la motivació dels projectes i per aprendre el llenguatge verbal. 
Les capacitats que potencia més aquesta activitat són:
*  Aprendre a pensar i a comunicar.
 Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
Els objectius a assolir són:
  • Saber escoltar un conte llegit o explicat de forma expressiva, atenent a una bona entonació, ritme, pronuncia, etc... com a model que afavorirà posteriorment la lectura expressiva dels alumnes.
  • Comprendre, a partir del gest i l'entonació, les diferents intencions comunicatives de qui llegeix o explica, així com implicar-se emocionalment en la història.
  • Seguir el fil del relat en contes llegits o explicats.
  • Gaudir escoltant contes.
Temporització:
Explicar o llegir contes ho fem sovint a les nostres aules però aquesta activitat és per realitzar-la durant una sessió setmanal amb el grup desdoblat.
Proposta d’activitats:
L’hora del conte, sempre que sigui possible, realitzeu-la a la biblioteca de l’escola o a la bebeteca de l’escola bressol. Allà hi adapteu un racó tranquil en un espai on es pugui estar assegut còmodament i a prop dels llibres infantils perquè en acabar d’escoltar el conte puguin mirar-ne d’altres.
Hora del conte a Okendo

Per seleccionar el conte a explicar, valoreu l’etapa evolutiva dels infants perquè el relat ha de ser clar amb un contingut significatiu per a ells i elles. També és important que us agradi a vosaltres perquè el vostre entusiasme es pugui transmetre als infants.
En el primer cicle d’Educació Infantil és aconsellable repetir els contes que es van explicant per afavorir la comprensió del relat i anar interioritzant les fórmules tipus d’inici i de final dels contes.
És molt important establir un ritual, el nostre era amb la capsa màgica dels contes, perquè començar amb aquest element ajudava a centrar l’atenció i a crear expectació.


Clica la imatge per veure com es fa.
En el segon cicle d’Educació Infantil podeu fer una conversa prèvia amb els infants per elaborar hipòtesis sobre el conte a partir del títol i de la il·lustració de la tapa: Quin conte serà? De què ens parlarà? Quins poden ser els personatges?...
Inicieu la narració del conte amb les fórmules establertes com “Vet aquí una vegada...” o “Hi havia una vegada...”
Per  explicar el conte, a més del llibre, podeu utilitzar recursos diversos imatges, titelles,  instruments...
Si el llegiu, mostreu les il·lustracions del conte a mida que passeu les pàgines i, si cal, expliqueu-les.

Com explica Sara Cone Bryant en el seu llibre “Com explicar contes” per a una correcta narració cal:
  • Utilitzar expressions senzilles.
  • Narrar amb expressions curtes i paraules clares.
  • Fer ús de la modulació de la veu, el cos i el moviment per recolzar la narració.
  • Realitzar una narració tranquil·la, sense presses, gaudint de les expressions i dels diàlegs.
Per acomiadar el conte, als infants els agrada que no utilitzeu sempre la mateixa fórmula del final com ara “Vet aquí un gos, vet aquí un gat, que aquest conte s’ha acabat” o “ Conte contat, conte acabat i si no és mentida és veritat”...
Al bloc Bibliopoemes hi podeu trobar un llistat de:

Amb la mateixa solemnitat que al principi, finalitzeu el ritual desant el conte a la capsa i convidant els infants a mirar algun altre conte de la bebeteca o biblioteca.
L’hora del conte és una activitat màgica perquè permet veure les cares plenes d’emoció i embadalides dels infants mentre escolten els contes. 
Us ho voleu perdre?

Per saber-ne més:

20 comentaris:

  1. Moltes gràcies Carme per aquesta guia. És fantàstica! L'hora del conte pens que és molt important i el mestre o la mestra ha de ser un bon narrador per captivar als seus alumnes i fer-los endinsar dins el món de la lectura.

    Bon cap de setmana.
    Caterina

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Caterina!
      Comparteixo que els infants fascinats amb els contes, segurament, seran adults que mostraran interès per la literatura.
      Bon cap de setmana!

      Elimina
  2. Carme, yo soy de las tuyas, me encanta contar cuentos, con o sin apoyo visual, si es sin mucho mejor. A mis alumnos aunque son mayores, les encantan los cuentos y siempre que puedo les cuento uno.Me encanta tu entrada y tu caja de los cuentos. Un besazo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡A mi, como a tus alumnos, también me gusta escuchar los cuentos infantiles!
      Gracias por dejar tu comentario
      Biquiños
      Carme

      Elimina
  3. Uauuuuuuuuuuu quina entrada més encantadora !!!!!
    Avui m'has tocat el meu punt feble, els contes m'encanten !!!!!!
    M'agrada mirar-los, explicar-los, comprar-los, fer-ne una tria a la biblioteca del poble ..... i descobrir-ne de nous.
    L'hora del conte és un dels moments més màgics i especials i als nanos els hi encanta i a mi m'encanta veure aquelles carones tant emocionades i a l'expectativa del que passarà !!!
    Els contes i la literatura sense cap mena de dubte tot un art !!!!!
    I com sempre tu fantàstica amb la teva gran experiència !!!!!
    Un petonàs reina i molt bon cap de setmana !!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Crec que una de les característiques de la majoria de mestres d'infantil és la fascinació pels contes. A més, com dius, en veure les carones quan els escolten els infants fa que mai ens cansem d'explicar-ne.
      A mi ara em queda esperar que arribin els néts per poder fer-ho ha,ha,ha.
      Bon cap de setmana!
      Petonets
      Carme

      Elimina
  4. Cada cop que passo per una llibreria em perdo per la secció d'infantil durant una bona estona!
    És genial veure la cara dels nens quan els hi expliques un conte. Però he d'admetre que a mi també se'm queda aquella cara amb els ulls com plats quan escolto algun.

    Bona entrada!
    bon cap de setmana! :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Com li deia a la Magda, coses que passen en ser d'infantil!
      Gràcies pel teu comentari.
      Besets
      Carme

      Elimina
  5. Hola Carme!
    LLegir aquesta entrada m'ha fet passar una estona molt entranyable. L'hora del conte sempre és màgica per a tots els petits, ho comprovo cada dia quan els hi explico o llegeixo als meus petits. I també recordo quan ho feia amb les meves filles, elles ho recorden moltíssim com una estona màgica que esperaven cada vespre amb deliri.
    Aprofito per agrair les teves paraules de suport i la delicadesa del teu comentari.
    T'envio un immens petó.
    Anna

    ResponElimina
  6. Hola Carme:
    Nosaltres tenim molltes dificultats per fer qualsevol petit treball degut a l'especificitat del nostre alumnat, però intentem fer tot lo possible. Gracies per venir al blog i per compartir la teva feina.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ametlla, feu una gran feina!
      M'agrada molt passar pel teu bloc i trobo molt interessant el seu format perquè una imatge val més que mil paraules, oi?
      Petonets
      Carme

      Elimina
  7. Enhorabuena por tu blog ,y gracias por las ideas que compartes. En mi rinconcito te he dejado un regalito. Un saludo.
    http://lunaresenmipizarra.blogspot.com.es/

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡Conchi, vengo ahora mismo!
      Muchas gracias por pensar en Fer de Mestres
      Besitos
      Carme

      Elimina
  8. Enhorabona per aquesta entrada...ens ha agradat molt...quan pugues passa't pel nostre blog a recollir un regalet...http://lacasetaeliastormo.blogspot.com.es/2013/03/premi-best-blog.html

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies!
      Ara vinc cap a la caseta...
      Petonets
      Carme

      Elimina
  9. Hola Carme!

    Tinc algun dubte i aviam si em podries ajudar.
    He de preparar una activitat literària per infants de P3 amb el conte de "La mosca", de Gusti.
    No acabo de veure què hi podria plantejar amb aquest àlbum per treballar amb els infants.
    Alguna idea?

    Moltissimes gracies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. El més senzill seria que preparessis una capsa màgica http://ferdemestres.blogspot.com.es/2012/10/la-capsa-magica.html i que en ella hi posessis el conte i un titella mosca.
      Després d'explicar als infants l'aventura amb el bany de la mosca jo demanaria que cadascú imaginés un final diferent i que en fes el dibuix per explicar-los a la classe.
      Si el grup d'infants és prou madur podeu inventar col·lectivament un conte nou amb el personatge de la mosca i dibuixar l'aventura entre tots.
      Espero que aquestes idees t'inspirin!
      Carme

      Elimina