Escoltar i explicar contes han estat
sempre unes de les meves activitats preferides. Tot i que no tinc records de la
infantesa on m’expliquessin contes, sí que en tinc força de mirar-ne i de llegir-ne
molts estant asseguda en el meu sillonet.
Il·lustració de Montse Miquel |
Cada dissabte amb la mare, quan tornàvem
del mercat, ens aturàvem a la llibreria del barri i em deixava triar un conte
per gaudir-ne el cap de setmana.
Tenia un gran calaix al moble del
menjador, ple a vessar de contes, la majoria d’aquells de tapes de cartró i fulls
grapats dibuixats per Ferrándiz i el text escrit amb petits rodolins. Portaven a
la tapa un element significatiu del conte que permetia jugar-hi i que a mi m’agradava
col·leccionar. Entre dagues de l’Alí Babà,
plomalls de la Rateta , les claus d’en
Barba Blava... imaginava les meves
aventures posant-hi la veu a tots els
personatges.
D’aquells dies, em resta la
facilitat per modular la veu en les narracions, i així, crear força expectació. Puc fer que tots els
titelles en tinguin una de pròpia, de veu i fer-la greu, molt greu, en ser la d’un gegant o aguda, per convertir-se en la d’una
fràgil erugueta.
Il·lustració de Virginia Pinon |
Aprofitant aquests recursos
vocals i el meu gaudi en explicar contes, l’equip docent d’Educació Infantil de
l’escola va acordar que fos l’encarregada de l’hora del conte en la sessió setmanal de cada grup a la biblioteca.
Explicar contes és una
activitat essencial per iniciar els infants en l’art de la paraula i la creativitat de la llengua amb moments
màgics de descoberta d’emocions i sentiments.
Els personatges de les
narracions informen als infants dels valors i dels rols socials, els fan
descobrir l’amistat, l’enveja, la companyonia, la separació, la mort…També són
un recurs per a la motivació dels projectes i per aprendre el llenguatge
verbal.
Les capacitats que
potencia més aquesta activitat són:
* Aprendre a pensar i a comunicar.
* Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
Els objectius a assolir
són:
- Saber escoltar
un conte llegit o explicat de forma expressiva, atenent a una bona
entonació, ritme, pronuncia, etc... com a model que afavorirà
posteriorment la lectura expressiva dels alumnes.
- Comprendre,
a partir del gest i l'entonació, les diferents intencions comunicatives de
qui llegeix o explica, així com implicar-se emocionalment en la història.
- Seguir
el fil del relat en contes llegits o explicats.
- Gaudir
escoltant contes.
Temporització:
Explicar o llegir contes
ho fem sovint a les nostres aules però aquesta activitat és per realitzar-la durant
una sessió setmanal amb el grup desdoblat.
Proposta d’activitats:
L’hora del conte, sempre que sigui possible, realitzeu-la a la biblioteca
de l’escola o a la bebeteca de
l’escola bressol. Allà hi adapteu un racó tranquil en un espai on es pugui
estar assegut còmodament i a prop dels llibres infantils perquè en acabar d’escoltar
el conte puguin mirar-ne d’altres.
Hora del conte a Okendo |
Per seleccionar el conte a explicar, valoreu l’etapa evolutiva
dels infants perquè el relat ha de ser clar amb un contingut significatiu per a
ells i elles. També és important que us agradi a vosaltres perquè el vostre
entusiasme es pugui transmetre als infants.
En el primer cicle d’Educació Infantil és aconsellable
repetir els contes que es van explicant per afavorir la comprensió del relat i
anar interioritzant les fórmules tipus d’inici i de final dels contes.
És molt important establir un ritual, el nostre era amb
la capsa màgica dels contes,
perquè començar amb aquest element ajudava a centrar l’atenció i a crear
expectació.
Clica la imatge per veure com es fa. |
En el segon cicle d’Educació Infantil podeu fer una conversa
prèvia amb els infants per elaborar hipòtesis sobre el conte a partir del títol
i de la il·lustració de la tapa: Quin conte serà? De què ens parlarà? Quins poden ser els personatges?...
Inicieu la narració del conte amb les fórmules
establertes com “Vet aquí una vegada...” o “Hi havia una vegada...”
Per explicar el
conte, a més del llibre, podeu utilitzar recursos diversos imatges,
titelles, instruments...
Si el llegiu, mostreu les il·lustracions del conte a
mida que passeu les pàgines i, si cal, expliqueu-les.
Com explica Sara Cone Bryant en el seu llibre “Com explicar contes” per a una correcta
narració cal:
- Utilitzar
expressions senzilles.
- Narrar
amb expressions curtes i paraules clares.
- Fer ús
de la modulació de la veu, el cos i el moviment per recolzar la narració.
- Realitzar
una narració tranquil·la, sense presses, gaudint de les expressions i dels
diàlegs.
Per acomiadar el conte, als infants els agrada que no
utilitzeu sempre la mateixa fórmula del final com ara “Vet aquí un gos, vet
aquí un gat, que aquest conte s’ha acabat” o “ Conte contat, conte acabat i si
no és mentida és veritat”...
Al bloc Bibliopoemes hi podeu trobar un llistat de:
Amb la mateixa solemnitat que al principi, finalitzeu el
ritual desant el conte a la capsa i convidant els infants a mirar algun altre
conte de la bebeteca o biblioteca.
L’hora del
conte és una activitat màgica perquè permet veure les cares
plenes d’emoció i embadalides dels infants mentre escolten els contes.
Us ho voleu perdre?
Per saber-ne més:
Moltes gràcies Carme per aquesta guia. És fantàstica! L'hora del conte pens que és molt important i el mestre o la mestra ha de ser un bon narrador per captivar als seus alumnes i fer-los endinsar dins el món de la lectura.
ResponEliminaBon cap de setmana.
Caterina
Gràcies Caterina!
EliminaComparteixo que els infants fascinats amb els contes, segurament, seran adults que mostraran interès per la literatura.
Bon cap de setmana!
Carme, yo soy de las tuyas, me encanta contar cuentos, con o sin apoyo visual, si es sin mucho mejor. A mis alumnos aunque son mayores, les encantan los cuentos y siempre que puedo les cuento uno.Me encanta tu entrada y tu caja de los cuentos. Un besazo.
ResponElimina¡A mi, como a tus alumnos, también me gusta escuchar los cuentos infantiles!
EliminaGracias por dejar tu comentario
Biquiños
Carme
Uauuuuuuuuuuu quina entrada més encantadora !!!!!
ResponEliminaAvui m'has tocat el meu punt feble, els contes m'encanten !!!!!!
M'agrada mirar-los, explicar-los, comprar-los, fer-ne una tria a la biblioteca del poble ..... i descobrir-ne de nous.
L'hora del conte és un dels moments més màgics i especials i als nanos els hi encanta i a mi m'encanta veure aquelles carones tant emocionades i a l'expectativa del que passarà !!!
Els contes i la literatura sense cap mena de dubte tot un art !!!!!
I com sempre tu fantàstica amb la teva gran experiència !!!!!
Un petonàs reina i molt bon cap de setmana !!!!!
Crec que una de les característiques de la majoria de mestres d'infantil és la fascinació pels contes. A més, com dius, en veure les carones quan els escolten els infants fa que mai ens cansem d'explicar-ne.
EliminaA mi ara em queda esperar que arribin els néts per poder fer-ho ha,ha,ha.
Bon cap de setmana!
Petonets
Carme
Cada cop que passo per una llibreria em perdo per la secció d'infantil durant una bona estona!
ResponEliminaÉs genial veure la cara dels nens quan els hi expliques un conte. Però he d'admetre que a mi també se'm queda aquella cara amb els ulls com plats quan escolto algun.
Bona entrada!
bon cap de setmana! :)
Com li deia a la Magda, coses que passen en ser d'infantil!
EliminaGràcies pel teu comentari.
Besets
Carme
Hola Carme!
ResponEliminaLLegir aquesta entrada m'ha fet passar una estona molt entranyable. L'hora del conte sempre és màgica per a tots els petits, ho comprovo cada dia quan els hi explico o llegeixo als meus petits. I també recordo quan ho feia amb les meves filles, elles ho recorden moltíssim com una estona màgica que esperaven cada vespre amb deliri.
Aprofito per agrair les teves paraules de suport i la delicadesa del teu comentari.
T'envio un immens petó.
Anna
Una forta abraçada!
EliminaHola Carme:
ResponEliminaNosaltres tenim molltes dificultats per fer qualsevol petit treball degut a l'especificitat del nostre alumnat, però intentem fer tot lo possible. Gracies per venir al blog i per compartir la teva feina.
Ametlla, feu una gran feina!
EliminaM'agrada molt passar pel teu bloc i trobo molt interessant el seu format perquè una imatge val més que mil paraules, oi?
Petonets
Carme
Enhorabuena por tu blog ,y gracias por las ideas que compartes. En mi rinconcito te he dejado un regalito. Un saludo.
ResponEliminahttp://lunaresenmipizarra.blogspot.com.es/
¡Conchi, vengo ahora mismo!
EliminaMuchas gracias por pensar en Fer de Mestres
Besitos
Carme
Enhorabona per aquesta entrada...ens ha agradat molt...quan pugues passa't pel nostre blog a recollir un regalet...http://lacasetaeliastormo.blogspot.com.es/2013/03/premi-best-blog.html
ResponEliminaMoltes gràcies!
EliminaAra vinc cap a la caseta...
Petonets
Carme
Hola Carme!
ResponEliminaTinc algun dubte i aviam si em podries ajudar.
He de preparar una activitat literària per infants de P3 amb el conte de "La mosca", de Gusti.
No acabo de veure què hi podria plantejar amb aquest àlbum per treballar amb els infants.
Alguna idea?
Moltissimes gracies!
El més senzill seria que preparessis una capsa màgica http://ferdemestres.blogspot.com.es/2012/10/la-capsa-magica.html i que en ella hi posessis el conte i un titella mosca.
EliminaDesprés d'explicar als infants l'aventura amb el bany de la mosca jo demanaria que cadascú imaginés un final diferent i que en fes el dibuix per explicar-los a la classe.
Si el grup d'infants és prou madur podeu inventar col·lectivament un conte nou amb el personatge de la mosca i dibuixar l'aventura entre tots.
Espero que aquestes idees t'inspirin!
Carme
;)
ResponElimina