El meu pare, com moltes persones de la seva generació, en
els anys seixanta havia de tenir més d’una feina per poder completar un sou que
permetés la família viure humilment.
Ell era pintor i, quan
sortia de la fàbrica tornava a casa per recollir les escales, les brotxes, les rasquetes... i
la pintura que tenia endreçada en un petit magatzem al final del badiu, l’estància, per anar a fer algun
“remendo”.
A les nits, en deixar
els pots de pintura jo veia com posava uns papers a terra perquè no embrutessin
les rajoles de casa i penjava les escales en els grans ferros que sortien de
les parets.
A mi m’agradava anar
a l’estància i remenar els pots de
pintura de colors, els apilava, en feia fileres i sempre acabaven rodolant. Quan
ho tornava a endreçar, descobria aquells papers que tan m’agradaven i que jo recollia
per jugar-hi o fer manualitats; ja que quedaven decorats amb un munt de cercles
de coloraines.
Imatge del bloc Un desert a casa. Clica per accedir-hi |
Va ser d’aquesta
manera tan intuïtiva com vaig començar a descobrir que la base del cilindre és
un cercle i alguns altres conceptes geomètrics; ja que, a l’escola no s’experimentava,
ni tampoc s’arribava a treballar la part de geometria en ser dels últims temes del llibre
de matemàtiques, un llibre que mai s’acabava.
Alguns dels infants
d’aquella escola que ara són mestres,
per falta d’experiències o de models metodològics, se’ls ha pogut fer feixuc
treballar els continguts de geometria si no és que han fet algun curs de
formació on els han ofert idees i recursos.
Aquesta proposta us
vol animar a experimentar
amb els cossos geomètrics a l’Educació Infantil perquè
les primeres descobertes poden esdevenir els futurs conceptes matemàtics.
La capacitat més
potenciada amb aquestes activitats és:
·
Aprendre a descobrir i tenir
iniciativa: Explorar, experimentar, formular preguntes i verificar hipòtesis,
planificar i desenvolupar projectes i cercar alternatives esdevenen elements
clau en els processos de formació de l’alumnat.
Objectius
·
Experimentar amb cossos
geomètrics amb volum.
·
Aprendre el vocabulari
treballat: cilindre, prisma, cara, base...
·
Fer hipòtesis i
verificar-les.
·
Saber enumerar diferències i semblances.
·
Saber fer classificacions i ordenacions.
·
Reconèixer i anomenar les figures geomètriques
treballades.
·
Gaudir experimentant.
·
Respectar les produccions
pròpies i les dels altres.
Proposta
d’activitats
L’experimentació a
partir del joc ha de ser la primera activitat de descoberta. Així, és molt
important tenir a l’aula el racó de les construccions amb peces de totes mides
i formes, on s’hi poden incloure esferes.
Quan els infants s’hagin
familiaritzat amb les diferents formes de les peces, anomeneu-les i proposeu
fer-ne una classificació per esferes, prismes i cilindres.
Amb les peces
classificades, obriu una conversa on els infants facin hipòtesis sobre les
figures planes que es poden relacionar amb cadascuna d’elles. Demaneu les raons
i anoteu-les.
Com que el treball de les esferes el podeu llegir a
“Fem geometria: de l’esfera al punt”, les activitats
següents es centren en els cilindres i prismes.
Per verificar les hipòtesis
demaneu que, amb les peces, estampin en
un full individual o en un mural col·lectiu. Si no voleu fer-ho amb pintura
podeu utilitzar un coixinet de tinta.
Amb l’activitat
anterior els infants verifiquen com són les bases dels cossos geomètrics i
quines figures planes dibuixen.
Aprofiteu per fer les
relacions entre les figures planes i els cossos amb volum.
Per conèixer el desplegament
dels cilindres i el prismes demaneu que els infants facin un safari per casa a la seva recerca i els portin a l’escola.
Aleshores, dissenyeu
unes sessions per fer l’activitat d’estampar en petit grup i després en
rotllana reflexioneu sobre les produccions obtingudes:
- Quines
figures han quedat en estampar les bases d’un cilindre?
·
Si desmunteu un cilindre amb
tapa, quines figues queden estampades?
· Si desmunteu el prisma
quina figura queda estampada? Quina forma tenen les cares del prisma? Són totes iguals?
Conclusions dels
infants:
·
Uns cilindres dibuixen cercles
i uns altres fan punts.
·
Si desmuntem un cilindre
queda un quadrat o un rectangle i dos cercles.
· Hi ha prismes que estampen
quadrats iguals (cub), els altres prismes fan quadrats, triangles i rectangles.
Sempre depenent de la base de la figura que utilitzem.
· Si desmuntem un prisma ens queden
quadrats, triangles i rectangles com els que hem estampat.
Per concloure
l’experimentació podeu aprofitar tots els cilindres i prismes de cartró perquè
cada infant deixi volar la serva imaginació i en faci una escultura.
Imatge del bloc The chocolate muffin tree. Clica per accedir-hi |
Enhorabona Carme!!! com és habitual en tú has publicat una entrada completíssima i amb excel•lents reflexions i explicacions de mestra.
ResponEliminaNosaltres, a la meva escola, també treballem la geometria a partir de l'experimentació amb tot tipus de cossos geomètrics. A partir d'aquesta experimentació els petits van descobrint les figures planes que hi ha en cadascun dels cossos geomètrics, quin és el seu moviment, si rodolen i per què, si no ho fan quin és el motiu, etc. Tampoc oblidem observar el nostre entorn, el carrer, el parc, el pati, etc., buscant elements i objectes en forma d’algun cos geomètric.
Els materials que utilitzem sempre procurem que siguin propers i que s’utilitzen habitualment: peces de l'aula de psico amb els que experimentem amb el nostre cos, tot tipus d'envasos, objectes de l'aula amb el que s'aconsegueix que l'aprenentatge sigui significatiu. La teva experiència amb les marques dels pots de pintura és una clara mostra de la importància de la experimentació tant en geometria com en d’altres conceptes.
Moltes gràcies per le teves encertadíssimes reflexions.
Tonets de dissabte primaveral
Anna
Anna, moltes gràcies pel teu dolç comentari.
EliminaÉs cert que l'experimentació comença a guanyar terreny a les nostres aules i espero que amb aquestes lleis que arriben no es deixi de fer.
Com va dir algú molt savi: “ M’ho dius i ho oblido. M’ho ensenyes i ho recordo. Fes-me participar i ho aprendré”.
Petonets curiosos
Carme
Mmmmmmmmmm, quina entrada tan complerta, com sempre.
ResponEliminaM'encanta com ho planteges , tan de bo, com tu dius, l'experimentació fos veritablement la clau de l'aprenentatge, a l'escola i a casa , evidentment.
Moltes gràcies de nou guapa.
petonets
A casa vostra dono fe que és així!
EliminaPetonets
Carme
¡Buenísimo!
ResponEliminaHoy nos dejas muy clara la importancia de poder manipular para comprender y como parte necesaria para llegar a lo más abstracto.
Excelente la actividad que nos propones.
Besos
¡Gracias Maribel!
EliminaComparto tu comentario.
Besitos
Carme
Una entrada com sempre plena de bons continguts !!!!
ResponEliminaM'encanta quan ens expliques històries de quan eres petita, perquè les teves paraules desprenen una gran tendresa !!!!!
I de l'experimentació que vols que et digui amiga ?????
" Genial" ja saps que jo en sóc una gran defensora. Totes les activitats que ens proposes les faig sovint amb els nanos, ja que d'aquesta manera van interioritzant la geometria d'una forma molt experimental i m'encanta !!!!
Gràcies per aquesta bona entrada !!!!
Petonets guapa i que passis una bona setmana !!!!!
En cada entrada m'agrada fer un petit homenatge als de casa, els que hi són i els que ens han deixat, perquè va ser una època dura però ens vam estimar.
EliminaA més, sóc qui sóc per la meva història.
Llegint el teu bloc Els petits infants, he pogut comprovar que ets una gran mestra i com li deia a l'Anna ensenyes a aprendre.
Bona setmana AMIGA!
Petonets
Carme
¡Qué buenísimas ideas, Carme, probaré muchas en mi clase. Un beso.
ResponElimina¡Ja nos contarás cómo os ha ido!
EliminaBesitos
En clase jugamos a estampar formas geométricas y siempre es un éxito asegurado. Un saludo
ResponElimina¡Qué bien se lo deben pasar!
EliminaSin motivación no hay aprendizaje y a estas edades jugando aprenden.
El juego es siempre el paso previo para llegar a la reflexión y, más tarde, poder elaborar sus conclusiones.
Besitos
Carme
Acabo de descobrir el teu Blog i trobo que està replet de recursos i reflexions molt útils, i més per a mi que sóc una mestra primerenca. Molt interessant el Tema d'avui, desitjo poder posar-ho en pràctica algun dia!
ResponEliminaCarlota
Benvinguda Carlota!
EliminaNo sé si has llegit la primera entrada, en ella explico que Fer de Mestres va néixer pensant en vosaltres: les noves generacions de mestres.
http://ferdemestres.blogspot.com.es/2012/03/fa-molts-anys-vaig-comencar-fer-de.html
Ens retrobem ben aviat!
Carme
Carme, ideas geniales, me quedo con algunas para trabajar en clase. gracias, guapa. besets.
ResponElimina!Qué bien que pueda ofrecerte algún recurso!
EliminaLlevo unas semanas muy complicadas, pero espero poder venir pronto a recoger los muchos que comparetes en tu blog.
Musus
Carme