Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dissabte, 1 de juny del 2013

EXPERIMENTAR AMB ELS COSSOS GEOMÈTRICS

El meu pare,  com moltes persones de la seva generació, en els anys seixanta havia de tenir més d’una feina per poder completar un sou que permetés la família viure humilment.
Ell era pintor i, quan sortia de la fàbrica tornava a casa per recollir  les escales, les brotxes, les rasquetes... i la pintura que tenia endreçada en un petit magatzem al final del badiu, l’estància, per anar a fer algun “remendo”.
A les nits, en deixar els pots de pintura jo veia com posava uns papers a terra perquè no embrutessin les rajoles de casa i penjava les escales en els grans ferros que sortien de les parets.
A mi m’agradava anar a l’estància i remenar els pots de pintura de colors, els apilava, en feia fileres i sempre acabaven rodolant. Quan ho tornava a endreçar, descobria aquells papers que tan m’agradaven i que jo recollia per jugar-hi o fer manualitats; ja que quedaven decorats amb un munt de cercles de coloraines. 

Imatge del bloc Un desert a casa. Clica per accedir-hi
Va ser d’aquesta manera tan intuïtiva com vaig començar a descobrir que la base del cilindre és un cercle i alguns altres conceptes geomètrics; ja que, a l’escola no s’experimentava, ni tampoc s’arribava a treballar la part de  geometria en ser dels últims temes del llibre de matemàtiques, un llibre que mai s’acabava.
Alguns dels infants d’aquella escola que  ara són mestres, per falta d’experiències o de models metodològics, se’ls ha pogut fer feixuc treballar els continguts de geometria si no és que han fet algun curs de formació on els han ofert idees i recursos.
Aquesta proposta us vol animar a experimentar amb els cossos geomètrics a l’Educació Infantil perquè les primeres descobertes poden esdevenir els futurs conceptes matemàtics.
La capacitat més potenciada amb aquestes activitats és:
·        Aprendre a descobrir i tenir iniciativa: Explorar, experimentar, formular preguntes i verificar hipòtesis, planificar i desenvolupar projectes i cercar alternatives esdevenen elements clau en els processos de formació de l’alumnat.
Objectius
·        Experimentar amb cossos geomètrics amb volum.
·        Aprendre el vocabulari treballat: cilindre, prisma, cara, base...
·        Fer hipòtesis i verificar-les.
·        Saber enumerar diferències i semblances.
·        Saber fer classificacions i ordenacions.
·        Reconèixer i anomenar les figures geomètriques treballades.
·        Gaudir experimentant.
·        Respectar les produccions pròpies i les dels altres.
Proposta d’activitats
L’experimentació a partir del joc ha de ser la primera activitat de descoberta. Així, és molt important tenir a l’aula el racó de les construccions amb peces de totes mides i formes, on s’hi poden incloure esferes. 


Quan els infants s’hagin familiaritzat amb les diferents formes de les peces, anomeneu-les i proposeu fer-ne una classificació per esferes, prismes i cilindres.
Amb les peces classificades, obriu una conversa on els infants facin hipòtesis sobre les figures planes que es poden relacionar amb cadascuna d’elles. Demaneu les raons i anoteu-les.
Com que el treball de les esferes el podeu llegir a Fem geometria: de l’esfera al punt”les activitats següents es centren en els cilindres i prismes.
Per verificar les hipòtesis demaneu que, amb les peces, estampin  en un full individual o en un mural col·lectiu. Si no voleu fer-ho amb pintura podeu utilitzar un coixinet de tinta. 
Amb l’activitat anterior els infants verifiquen com són les bases dels cossos geomètrics i quines figures planes dibuixen.
Aprofiteu per fer les relacions entre les figures planes i els cossos amb volum.
Per conèixer el desplegament dels cilindres i el prismes demaneu que els infants facin un safari per casa a la seva recerca i els portin a l’escola. 


Aleshores, dissenyeu unes sessions per fer l’activitat d’estampar en petit grup i després en rotllana reflexioneu sobre les produccions obtingudes:
  • Quines figures han quedat en estampar les bases d’un cilindre? 
·        Si desmunteu un cilindre amb tapa, quines figues queden estampades?


·        Si desmunteu el prisma quina figura queda estampada? Quina forma tenen les cares del prisma?  Són totes iguals?

Conclusions dels infants:
·        Uns cilindres dibuixen cercles i uns altres fan punts.
·        Si desmuntem un cilindre queda un quadrat o un rectangle i dos cercles.
·     Hi ha prismes que estampen quadrats iguals (cub), els altres prismes fan quadrats, triangles i rectangles. Sempre depenent de la base de la figura que utilitzem.
·    Si desmuntem un prisma ens queden quadrats, triangles i rectangles com els que hem estampat.

Per concloure l’experimentació podeu aprofitar tots els cilindres i prismes de cartró perquè cada infant deixi volar la serva imaginació i en faci una escultura.

Imatge del bloc The chocolate muffin tree. Clica per accedir-hi

16 comentaris:

  1. Enhorabona Carme!!! com és habitual en tú has publicat una entrada completíssima i amb excel•lents reflexions i explicacions de mestra.
    Nosaltres, a la meva escola, també treballem la geometria a partir de l'experimentació amb tot tipus de cossos geomètrics. A partir d'aquesta experimentació els petits van descobrint les figures planes que hi ha en cadascun dels cossos geomètrics, quin és el seu moviment, si rodolen i per què, si no ho fan quin és el motiu, etc. Tampoc oblidem observar el nostre entorn, el carrer, el parc, el pati, etc., buscant elements i objectes en forma d’algun cos geomètric.
    Els materials que utilitzem sempre procurem que siguin propers i que s’utilitzen habitualment: peces de l'aula de psico amb els que experimentem amb el nostre cos, tot tipus d'envasos, objectes de l'aula amb el que s'aconsegueix que l'aprenentatge sigui significatiu. La teva experiència amb les marques dels pots de pintura és una clara mostra de la importància de la experimentació tant en geometria com en d’altres conceptes.
    Moltes gràcies per le teves encertadíssimes reflexions.
    Tonets de dissabte primaveral
    Anna

    ResponElimina
    Respostes
    1. Anna, moltes gràcies pel teu dolç comentari.
      És cert que l'experimentació comença a guanyar terreny a les nostres aules i espero que amb aquestes lleis que arriben no es deixi de fer.
      Com va dir algú molt savi: “ M’ho dius i ho oblido. M’ho ensenyes i ho recordo. Fes-me participar i ho aprendré”.
      Petonets curiosos
      Carme

      Elimina
  2. Mmmmmmmmmm, quina entrada tan complerta, com sempre.
    M'encanta com ho planteges , tan de bo, com tu dius, l'experimentació fos veritablement la clau de l'aprenentatge, a l'escola i a casa , evidentment.
    Moltes gràcies de nou guapa.
    petonets

    ResponElimina
  3. ¡Buenísimo!
    Hoy nos dejas muy clara la importancia de poder manipular para comprender y como parte necesaria para llegar a lo más abstracto.
    Excelente la actividad que nos propones.
    Besos

    ResponElimina
  4. Una entrada com sempre plena de bons continguts !!!!
    M'encanta quan ens expliques històries de quan eres petita, perquè les teves paraules desprenen una gran tendresa !!!!!
    I de l'experimentació que vols que et digui amiga ?????
    " Genial" ja saps que jo en sóc una gran defensora. Totes les activitats que ens proposes les faig sovint amb els nanos, ja que d'aquesta manera van interioritzant la geometria d'una forma molt experimental i m'encanta !!!!
    Gràcies per aquesta bona entrada !!!!
    Petonets guapa i que passis una bona setmana !!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. En cada entrada m'agrada fer un petit homenatge als de casa, els que hi són i els que ens han deixat, perquè va ser una època dura però ens vam estimar.
      A més, sóc qui sóc per la meva història.
      Llegint el teu bloc Els petits infants, he pogut comprovar que ets una gran mestra i com li deia a l'Anna ensenyes a aprendre.
      Bona setmana AMIGA!
      Petonets
      Carme

      Elimina
  5. ¡Qué buenísimas ideas, Carme, probaré muchas en mi clase. Un beso.

    ResponElimina
  6. En clase jugamos a estampar formas geométricas y siempre es un éxito asegurado. Un saludo

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡Qué bien se lo deben pasar!
      Sin motivación no hay aprendizaje y a estas edades jugando aprenden.
      El juego es siempre el paso previo para llegar a la reflexión y, más tarde, poder elaborar sus conclusiones.
      Besitos
      Carme

      Elimina
  7. Acabo de descobrir el teu Blog i trobo que està replet de recursos i reflexions molt útils, i més per a mi que sóc una mestra primerenca. Molt interessant el Tema d'avui, desitjo poder posar-ho en pràctica algun dia!

    Carlota

    ResponElimina
    Respostes
    1. Benvinguda Carlota!
      No sé si has llegit la primera entrada, en ella explico que Fer de Mestres va néixer pensant en vosaltres: les noves generacions de mestres.
      http://ferdemestres.blogspot.com.es/2012/03/fa-molts-anys-vaig-comencar-fer-de.html
      Ens retrobem ben aviat!
      Carme

      Elimina
  8. Carme, ideas geniales, me quedo con algunas para trabajar en clase. gracias, guapa. besets.

    ResponElimina
    Respostes
    1. !Qué bien que pueda ofrecerte algún recurso!
      Llevo unas semanas muy complicadas, pero espero poder venir pronto a recoger los muchos que comparetes en tu blog.
      Musus
      Carme

      Elimina