Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dilluns, 22 de juliol de 2013

LA MASCOTA DE LA CLASSE?

A casa, al llarg del temps, hem tingut diversos animals: gos, canari, gat, peixos i conill d’índies. Sempre els hem estimat i hem tingut cura de vetllar per les seves necessitats.
Desgraciadament, cada any, a l’inici de l’estiu les xifres d'abandonament d'animals augmenten considerablement. És el moment en què comencen a ser una molèstia a l’hora de les vacances per a aquells propietaris que els han tingut més per caprici que per una decisió reflexionada.
Educar vers el respecte als animals és un objectiu que, des de fa molts anys, es cerca a les nostres escoles.
En començar a fer de mestra, tenir la mascota de la classe era habitual i per les meves aules han passat tortugues, cargols, peixos, conillets d’índies...
Cada dia els infants encarregats vetllaven per tenir net el seu hàbitat, posar-li menjar i canviar-li l’aigua.
Tot el grup, gaudia observant els seus moviments i sovint era una motivació per engegar un projecte de treball o per fer significatiu el nom de la classe.
Clica la imatge per accedir al Projecte: Els conills
Els caps de setmana, visitava la llar d’un infant i aquest, responsablement, en tenia cura per després, dilluns, explicar-nos l’experiència.
Durant les vacances i en acabar el curs, es buscava algú que volgués encarregar-se’n sempre que la família hi estigués d’acord i, l’últim dia de classe, es traslladava la mascota amb tot el seu equipatge cap el nou entorn.
Fer aquestes activitats ajuda els infants a ser més responsables, a conèixer la morfologia i costums de l’animal en qüestió, a saber respectar els éssers vius i a créixer desenvolupant un caràcter més obert i sociable  que els ajudarà en la resta de les seves relacions afectives; ja que aprenen a tenir empatia i a ser més compassius. També, faciliten la comprensió dels processos de la vida i la mort.
Pels últims canvis en les dinàmiques socials i escolars, a moltes escoles, les mascotes han passat a ser animals de peluix que durant els dies lectius estan en les prestatgeries de les classes i els caps de setmana els infants les porten a casa per jugar-hi.
Aquesta activitat ajuda a adquirir petites responsabilitats i motiva el llenguatge verbal; però, els aspectes emocionals són més difícils de potenciar.
Per aquestes raons, us animo a gaudir d’un petit animal i tenir-ne cura a la classe o, si ho preferiu, fer partícips al grup de l'animal que pugui portar a l’escola cada infant.
Proposta d’activitats
Si heu decidit tenir-ne per primera vegada és millor que espereu al setembre, quan arribin els infants, per anar tots junts a comprar-la o, sempre que sigui possible, adoptar-la .
Si esteu en el Segon Cicle d’Educació Infantil, en rotllana, exposeu la idea de tenir-ne una a l’aula i les responsabilitats que implica. Obriu un debat sobre la idoneïtat de tenir-ne una i valoreu quina seria la més adequada.
Feu un llistat a la pissarra o a la PDI de propostes que fan els infants (podeu tenir preparades algunes fotografies) i, després d’escoltar les justificacions, feu-ne la votació.
Clica per accedir a l'experiència de l'Escola Les Comes de Rodonyà.
Triat l'animal que es tindrà a la classe, planifiqueu una sessió per passar algun vídeo o imatges sobre ella i la seva forma de vida. Enceteu una conversa per veure què caldrà tenir a l’aula i quines actituds s’hauran de mantenir perquè s’hi senti còmode.
Prepareu amb anticipació la visita per anar a recollir-la per assegurar-vos que estareu ben acollits, un grup de vint-i-cinc infants pot generar intranquil·litat, i garantir que hi hagi tot el que necessiteu quan us hi desplaceu amb els infants de la classe.
Clica per accedir a l'experiència de l'Escola Turó Blau.
Abans, penseu de fer la llista de la compra entre tots (menjar, peixera, calaix...) i de preparar el lloc de l’aula on s’estarà i totes les seves coses.
Decidiu qui seran els encarregats o encarregades de demanar-ho, qui ho portarà fins l’escola i qui finalment o endreçarà a l’aula. Hi ha feina per tots/totes!
Comproveu quin dia hi ha persones de reforç que us puguin acompanyar i no oblideu de programar una sessió per fer les targetes identificatives de cada infant.
Quan arribeu a l’aula, gaudiu de l'experiència de veure per primera vegada un animal a la classe, deixeu les seves coses al seu lloc, anomeneu els infants responsables d’aquella setmana i qui se l’emportarà el divendres a casa. Recordeu-vos de  canviar-ho cada dilluns!
Posteriorment, haureu de fer alguna sessió per buscar-li nom i fer algun cartell pel seu espai a l’aula. Podeu seguir el mateix procés que consta en l'entrada del bloc: TRIAR EL NOM DE LA CLASSE?
Si preferiu seguir tenint la mascota de peluix, per apropar els infants a la realitat dels animals i aprendre a conviure amb ells, especialment en escoles de grans ciutats, és adequat programar alguns dies perquè els infants portin els seus animals de casa.
A mi m’agradava relacionar-ho amb els petits projectes o poemes i noves cançons on el tema eren els conills, les tortugues, els ocells... Aleshores, per fer l’observació directe es portaven a l’aula els petits animals que els nens i nenes tenien a casa seva.
Si teniu infants invidents o de baixa visió, sempre que sigui possible, deixeu-los que els toquin per afavorir la seva participació.
Aquelles sessions, els infants i els seus animals eren els protagonistes!!!
En teniu vosaltres a la classe? Feu-me’n cinc cèntims...

Per saber-ne més.

18 comentaris:

  1. A l'escola bressol del David en tenien una, un " periquito" que es deia "Piu", nosaltres el vam tenir un finde i per les vacances de Setmana Santa, la mar de bé !!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Els infants gaudeixen de compartir el seu temps amb els animals, els estimen i, sovint, es senten més acompanyats.
      Muac's
      Carme

      Elimina
  2. En l'actwalitat és important el coneixement dels altres animimals k comparteixen amb nosaltres el planeta.És necessari entendre als altres animals no com a éssers inferiors sino com a individws amb motivacions ,interessos i sentiments.Jo mai parlo de mascotes sino de amics o compans i MAI vaig a wna botiga d'animals a comprar i mostrar als infants el negoci Hwmà k swposa la venta dels altres animals.Sempre demano animals adoptats per mostrar als infants k els altres animals no són prodwctes.ÉS n treball meravellós si és fa bé.


    ResponElimina
    Respostes
    1. És cert que comprar alguns animals quan hi ha les protectores plenes no és molt encertat, bona reflexió!
      Gràcies per compartir-la!
      Carme

      Elimina
  3. Fa uns quants anys que ja no tenim un animal com a mascota a les classes, vam deixar de tenir-ne paulatinament per diferents motius principalment relacionats amb la qualitat de vida que tenia l’animal.
    Durant uns anys la mascota estava relacionada amb el nom que tenia la classe: estrelles, cavallets i crancs de mar a P3, pingüins, tortugues de mar i foques a P4 i taurons, dofins i balenes a P5. La mascota era un animal de peluix que teníem a un racó de la classe, que ens acompanyava en totes les activitats festives i que el cap de setmana se’l enduia un petit a casa.
    Actualment el nom de la classe el triem al inici de curs i relacionat amb l’eix transversal que es treballarà al llarg del curs (Jocs Olímpics i el circ el dos darrers cursos). Pel que fa a la mascota es proposa a les famílies que s’encarreguin de fer-la. Fan diferents trobades per dissenyar i confeccionar. Quan està llesta la porten a la classe com a regal, es busca un lloc on la tindrem durant el curs i cada cap de setmana un dels petits se l’emporta a casa. Dediquem una o vàries sessions per posar-li nom, d’entre totes les propostes es fa la votació o votacions en cas d’empat, i fins i tot li hem fet algun estri que ha necessitat. És una experiència que complau a tothom, mestres, família i petits. Si voleu podeu veure-ho al bloc de la classe http://blocs.xtec.cat/annaal/category/p3/mascota/
    La mascota sempre és un més de la classe, ens acompanya a tot arreu, sortides, festes de l’escola, visites a les altres classes, té un paper important entre nosaltres.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Anna,
      he visitat la pàgina de l'escola i us he de felicitar per aquesta iniciativa. Quina sort poder tenir la tanta implicació de les famílies!
      En relació a la qualitat de vida dels animals, tens raó que algunes vegades es fa complicat. Nosaltres, en ser un edifici antic modernista, teníem els peixos en un petit llac poc fons en el pati. Imagino que per això la idea de conviure amb un animal a l'escola és per a mi gratificant.
      No podien anar a casa però els veiem néixer i créixer. A més, els guppys de l'aquari de primer, en acabar el curs augmentaven la població de la nostra "peixera" i cada curs algun infant els feia una visita en caure-hi ha,ha,ha.
      Gràcies per compartir la vostra experiència!
      Petonets
      Carme

      Elimina
  4. El tema de los animales... Dani solo hace que pedir una mascota pero no estamos preparados para ello. Asi que de momento a lo que podemos aspirar es a coger de la naturaleza por breves instantes con mucbo cuidado para su observacion y devolverlos al mismo lugar. Gracias por la entrada.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Os felicito por vuestra decisión, no se deben tener animales en casa por capricho pues implica una serie de responsabilidades, seguro que Dani sabrá entenderlo.
      Besitos
      Carme

      Elimina
  5. Hola Carme,
    en el cas de la nostra escola i fa cosa de 3 cursos vàrem començar de nou, el fet de tenir mascotes amb l' objectiu de treballar de prop tot el tema dels éssers vius, igual que treballem l' hort i les plantes vàrem pensar des de l' aula de ciències que els animals també hi tenien cabuda. Evidentment assegurant-nos poder aportar qualitat de vida als animals que tinguéssim. De fet hem tingut de tot, i cada vegada més classes i tutores s' han animat.
    Aquest aspecte el treballem des de 2 vessants:
    1. Mascota de classe : hàmsters, tortugues d' aigua, cucs de la farina, cucs de seda, conill ( tabalet). Caduna d' aquestes mascotes se n' encarrega una classe des de P-3 passant per cicle mig ( som doble línia i no totes les classes en tenen) Només oferim les mascotes als qui realment es comprometen a cuidar-les bé. Aquestes mascotes se les emporten els caps de setmana els infants i, durant les vacances ( estiu inclòs) sempre hi ha un voluntar/ai que se l' emporta i al setembre retorna a l' escola.
    2. Des de l' aula de ciències hem vetllat molt per a fomentar la curiositat de l' alumnat de tal manera que quan es troben petits animalons: insectes pal ( vàrem tenir crias!!!), aranyes, cucs que després ens sorprenen amb la seva transformació, fromigues,....sempre muntem terraris i espais adequats a cadun d' ells i més endavant els alliberem. Els nens i nenes ja ho saben i tenen clar que sempre, després de les observacions i seguiment, els hem d' alliberar just al lloc on els hem trobat, a més aquells animalons amb els que no ens podem comprometre a alimentar-los després d' ensenyar-los els alliberem de seguida.

    Un altre aspecte que ens ha sorgit en algun moment és el tema d' un pardalet ferit : -què en faríem? i uns eriçons ferits. Amb els infants que els van trobar vàrem trucar als guardes forestals i els mateixos alumnes els hi feien entrega dels animals ferits .

    Bé no m' extenc més tindria moltes coses més a dir, és un tema que em fascina i val a dir que l' entrega dels nanos i el seu entusiasme paga la pena dur a terme tasques com les que he xplicat encara que duguin molta feina.
    Una abrçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Quina sort poder viure aquestes experiències a l'escola,gràcies per compartir-les!
      Jo m'apuntaria a totes les activitats menys als cucs de seda, per a mi, sempre ha estat una penitència tenir-ne a la classe: aquella olor, aquell color, ...
      Petonets
      Carme

      Elimina
  6. pues muchas gracias por las propuestas, son estupendas, el año que viene tengo peques de 3 años y ya tengo suficiente mascota con ellos, pero al siguiente te aseguro que las voy a seguir. un besito. Me lo guardo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡Me encantaba ser tutora de P3!
      Es mucho trabajo durante los meses de la adaptación a la escuela, aunque luego se ve compensado viéndoles crecer dia a dia.
      Muy útil en este curso la mascota de peluche.
      Besitos
      Carme

      Elimina
  7. En mi casa también hemos tenido todo tipo de mascotas: tortugas, cobayas, pájaros,... En la actualidad tenemos un pez. Yo creo que es muy bueno para que los niños aprendan el cuidado y respeto por los seres vivos. Un beso.

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡Bienvenida Ana!
      Espero que con estos días de descanso hayas renovado las energías, suerte que aún quedan algunas semanas...
      Tienes razón, tener cerca a los animales ayuda a ser mejores personas.
      Biquiños
      Carme

      Elimina
  8. Nosaltres a casa hem tingut cargolets i els nens han gaudit moltíssim de cuidar-los i observar-los, però crec que on millor haguéssin estat era a l'aire lliure. Actualment no som partidaris de tenir animals engarjolats, per la poca qualitat de vida que tenen, de manera que en aquest moment tenim dues tortuguetes de fang fetes pels nostres nens. Cada dia les mirem i les alimentem. I tenen nom i tot. Crec que el treball amb animals és molt enriquidor per las nens ja que adquireixen responsabilitat, però que cal tenir un espai adequat perquè els animals no pateixin. Una abraçada.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estic d'acord amb la teva reflexió i crec que obre un debat important.
      Com les vostres tortugues de fang, a moltes aules s'han incorporat les mascotes de peluix que agraden molt als infants.
      Petonets d'estiu!
      Carme

      Elimina
  9. Si voleu disfrutar d'unes mascotes a classe, hi ha una empresa a Barcelona que las ofereix en modo de prestec la direcció per si us interesa es http://www.projectesdidactics.info/

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies per la informació, Vicente!
      Una abraçada
      Carme

      Elimina