Enguany, del 15 al 24 de
novembre es celebrarà a Catalunya la 18a Setmana de la Ciència coordinada per
la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació.
Durant la Setmana de la
Ciència es fan activitats de divulgació del mètode científic que aquest any es
centren en els temes de l’estadística amb motiu de la celebració de l’Any Internacional de l’Estadística, de
l’aigua en ser l’Any Internacional de la
Cooperació en l’Esfera de l’Aigua
i de la commemoració del 90è aniversari
de la visita d’Albert Einstein a Catalunya.
Dosificador d’aigua Cartell de Jordi Martín Figuerola
|
Si aquests
dies heu decidit celebrar l’Any Internacional de l’Estadística, podeu trobar idees per fer a Temps per a l’estadística: l'estadística del
temps (Cliqueu aquí!)
Cartell de P3 |
El
mètode científic al que convida aproximar-se la Setmana de la ciència implica
seguir uns passos determinats:
· Intuïció i formulació d’un problema ( Pregunta).
· Formulació d’una hipòtesi ( Resposta a aquesta pregunta).
· Disseny d’una recerca i possible experimentació.
· Recollida de dades.
· Interpretació de dades.
· Conclusions:
1. Si no es confirma la hipòtesi, formulació d’una de nova.
2. Si es confirma la hipòtesi, el procés finalitza amb la comunicació dels
resultats.
Aprofitant
la imatge del cartell d’enguany, la meva proposta de treball pels cursos superiors del Segon Cicle d’Educació
Infantil per aquesta setmana parteix de la següent pregunta:
Podem fer pluja i recollir-la?
Les capacitats que més es potenciaran en les activitats són:
· Aprendre a
pensar i a comunicar.
· Aprendre a
descobrir i tenir iniciativa.
Alguns dels objectius de la
proposta són els següents:
·
Conèixer algunes característiques generals del cicle
de l’aigua.
· Fer
hipòtesis sobre l’experimentació.
· Participar i
observar l’experimentació realitzada.
· Verificar les anticipacions de
l’experimentació amb el resultat de les dades obtingudes.
· Gaudir de
les activitats.
El procés de recerca a l’Educació Infantil és:
· Lectura col·lectiva de la pregunta.
· Què en sabem? Formular hipòtesis.
· Quin experiment o activitat es pot fer per explicar o comprovar la
hipòtesi i posar-lo en pràctica.
· Observar els resultats, recollir les dades i comprovar si es verifica la
hipòtesi.
· Buscar més informació en altres fonts.
· Què hem après? Conclusions.
· Elaboració d’un mural, llibre, etc. amb les fotografies del procés i petits
textos explicatius.
· Exposició a altres infants, si s’escau.
Proposta d’activitats
En rotllana, llegiu la pregunta i demaneu als infants que exposin les seves
idees sobre l’origen de la pluja i la possibilitat de fer-ne a l’aula.
Anoteu les hipótesis i proposeu l’experimentació en petits grups.
Material:
2 bols transparents: un de gran i un de petit
Aigua bullint
Film transparent
Glaçons
Experimentació
1. Escalfeu l'aigua fins que surti vapor
(podeu demanar a la cuina de l’escola que us escalfin un pot).
2. Aboqueu l'aigua en el bol gran i poseu a dins el bol petit per
recollir-hi “la pluja”.
3. Tapeu el bol amb el film de plàstic transparent, de manera que quedi ben
tibat i deixeu-ho així fins que s'hi condensi el vapor.
5. Què hi passa en el bol?
L’aigua en escalfar-se ha format vapor que s’ha condensat al film
transparent. En posar els glaçons sobre el
film, es refreda aquest vapor d’aigua i fa que es precipitin les gotetes i es puguin recollir en el bol petit.
Ja tenim la pluja!!!
Per poder trasladar l’experimentació
al temps atmosfèric podeu veure a la PDI aquest vídeo explicatiu del cicle de
l’aigua.
Contrastades les hipótesis fetes pels infants, després de l'experimentació i de veure el vídeo, segurament, els
infants concluiran que passa el mateix a l'atmosfera: l’aire calent i humit
s'eleva i es troba amb aire més fred en l'atmosfera. El vapor es condensa en aigua formant
núvols i es precipita a terra en forma de pluja.
Per concloure, podeu fer
col·lectivament un mural per posar a l’aula.
Imatge del blog Mrs. Kelly's Kindergarten |
Des de
l’experiència:
·
Feu primer vosaltres l’experimentació per a poder tenir
clar tot el procés; ja que cada bol necessita un temps i una quantitat d’aigua
diferent per a obtenir uns bons resultats.
·
Utilitzar a l'aula el vocabulari específic de ciències (condensar, precipitar) és molt interessant; però no oblideu aclarir aquests
conceptes utilitzant sinònims al mateix temps.
Per
exemple:
Quan digueu: El
vapor que s'ha condensat afegiu: que s'ha concentrat, que s'ha ajuntat,
que s'ha agrupat...
Quan digueu: Precipitin
les gotetes, afegiu: caiguin les gotetes...
M'ha encantat aquesta entrada, com sempre una proposta absolutament genial , ben elaborada, adaptada, significativa .... M'ho apunto tot i tot. L'experiment de la pluja és super, crec que ho intentaré ara mateix, que avui no hem anat al cole.
ResponEliminaGràcies de nou guapa!!!
Petonets !
Espero que no estigui malaltó en David i que no sigui aquest el motiu d'estar a casa.
EliminaJa ens explicaràs com ha anat l'experimentació!
Petonets
Carme
Genial aquesta experimentació !!!!!
ResponEliminaJa saps que a mi m'encanta experimentar amb els nanos i aquest de la pluja el trobo genial !!!!!!
Molt bona proposta !!!!
Petonets guapa
Com que no arriba la pluja atmosfèrica farem la nostra, oi?
EliminaÉs una experimentació amb materials molt senzills i, alhora, força engrescadora.
Petonets de pluja
Carme
Genial ! Ens encanta fer experiments i aquest és ben senzill !! Queda ben apuntat per a fer-lo un d'aquests dies de novembre TAANT calurosos :)
ResponEliminaUna abraçada,
Meritxell,
Eliminaamb aquesta calor de tardor pot ser molt pertinent tocar els glaçons ;)
Una abraçada
Carme
¡Qué entrada más interesante, Carme! Nosotros hacemos la estadística del tiempo semanal y mensualmente y les encanta. Cuando está terminando el mes ya son ellos los que me lo recuerdan ji ji Un beso.
ResponEliminaDicen por aquí que vuestras estadísticas tienen la lluvia como moda; así que no vais a tener que fabricarla. ja,ja,ja.
EliminaBiquiños
Carme
Com sempre una magnífica entrada Carme. Em sembla un experiment molt encertat i senzill per fer-lo amb els petit, el posaré en pràctica a veure com va.
ResponEliminaTonets
Anna,
Eliminano sé si els infants de P3 seran capaços d'entendre l'experimentació però s'ho poden passar bé fent-la. Ja ens ho explicaràs!
Com exposo en el text, jo la feia sempre a P4 i P5; eren extraordinàries les hipòtesis que feien els infants i les explicacions de l'experiència des del seu concepte científic.
Petonets
Carme
Carme els peques han passat a P4 i jo els acompanyo jejeje, per tant podrem fer-ho però esperaré al 2n trimestre per poder treure'n més suc.
EliminaTonets
Quina sort poder fer dos cursos amb els mateixos infants!!!
EliminaBona setmana
Carme
Molt bona idea per treballar ciència!! A través de l'experimentació és com millor s'aprèn!
ResponEliminaBona setmana!
Sònia
A mi m'agrada molt!
EliminaPetonets
Carme
Hola!!
ResponEliminaEstic estudiant infantil, i necessito fer una sessió d'experimentació a l'aula (amb les companyes de uni) que sigui d'experimentació amb ÉSSERS VIUS. (després aquesta sessió la portare a terme a una escola, encara no he triat nivell).
Sabeu d'alguna idea per fer la sessió d'experimentació amb éssers vius?
Em seria de gran ajuda.
Moltes gràcies!!
A
Els animals que són recurrents per observar a l'Educació Infantil són els cucs de seda per la metamorfosi i la senzillesa de recursos que implica tenir-los a l'aula; clar que, s'han de tenir un temps per anar veient l'evolució.
EliminaEt deixo l'enllaç a una experiència d'expressió corporal relacionada amb el tema, genial!
http://torredemerei.blogspot.com.es/2013/04/els-cucs-de-seda.html
Com que parles d'una sola sessió, pots fer un taller d'animalons a qualsevol nivell que constaria en portar un animal viu o varis (conill, tortuga, ocell) i després de rebre informació sobre les seves característiques podran observar-los, tocar-los, etc.
Bona sort!
Carme