Alliberada durant unes setmanes de les
responsabilitats de Fer de Mestres per problemes amb l’ordinador, en tenir més temps lliure, he reprès les
llargues passejades pels llocs bonics de la meva ciutat.
Com ja us
he explicat (Clica!), des de
petita una de les meves passions és el mar on m’hi agradava jugar i fer petites
creacions artístiques a la sorra.
Aquests últims dies rúfols, ennuvolats i ventosos, m’han permès
gaudir de la solitud de les platges amb la remor de les onades com a melodia. En
elles he pogut observar com, passats els anys, altres generacions d’infants també
hi deixen l’efímer rastre creatiu del seu art.
Imatge de Google |
Un d’aquests matins sense ordinador, en despertar-me una mica
empiocada, vaig preferir no lliurar-me a les bufades del gregal i seguir els
sinuosos camins prop de casa de la Serra de Marina.
Una vegada més, l’art es feia
present en el bosc
amb una bella construcció de terra i troncs que evocava els dibuixos infantils.
Imatge de Google |
Aquestes imaginatives produccions m’han transportat
als sorrals del pati de l’escola i a les estones de lleure de les sortides i
colònies on els nostres infants amb els recursos naturals deixen anar la seva
creativitat.
Les activitats que els infants han fet sempre sense
cap altra intenció que jugar, si els donem una finalitat artística, s’anomenen land art o art de la terra (clica aqu!í).
Tot i que, els materials son fàcils d’obtenir i el
procés creatiu potencia moltes de les capacitats no és una forma
d’expressió artística massa present en les programacions de Educació Infantil. Us animo a fer-ho!
Capacitats:
·
Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
·
Aprendre a pensar i a comunicar.
·
Aprendre a conviure i habitar el món.
·
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
Alguns dels objectius a assolir seran:
·
Adonar-se de les possibilitats
artístiques dels recursos naturals.
·
Gaudir en l’experimentació creativa.
·
Respectar les creacions pròpies i
dels altres.
Proposta
d’activitats
A l’escola
Per iniciar els infants en aquest art, en alguna sortida podem fer una recol·lecció de troncs,
fulles, pedres, sorra, petxines... i demanar que en una base de cartolina,
capses o calaixos facin una composició.
Proposeu als infants que expliquin i posin un títol
a la seva obra.
Taller de Land Art (Centre Cívic de la Barceloneta) Clica!
|
També podeu deixar els materials en el pati de
l’escola i que els infants gaudeixin fent les seves composicions. Finalment, us podeu animar a fer una exposició a l'aire lliure.
A les
sortides
Es molt interessant aprofitar les sortides i colònies
per fer col·lectivament o en petits grups d’infants algunes creacions
artístiques amb els recursos de la terra.
Escollit l’espai on realitzar les composicions,
demaneu que recullin els materials i s’organitzin per fer la composició.
Sempre que sigui possible, definiu uns infants encarregats
de realitzar fotografies per poder gaudir de les produccions en arribar a l’aula o mostrar-les en el bloc de
l’escola.
Segons les característiques evolutives dels infants podeu donar alguna
consigna per facilitar el procés creatiu.
Estimem l'art, estimem la terra!
Per saber-ne més:
Una gran entrada, yo le veo muchas posibilidades en el aula al material que nos encontramos en el entorno (hojas, ramas,...). Gracias por compartir. Un beso.
ResponElimina¡Gracias Isabel!
EliminaEn tiempos de crisis económica son un recurso genial.
Bicos
Carme
Una gran entrada i uns grans recursos que tenim ben a prop. A casa amb el meu petit sempre fem composicions amb petxines, pedres, pals ...que hem recollit a les diferents sortides que realitzem amb la familia.
ResponEliminaA l'escola sempre que puc també m'agrada muntar un racó amb elements naturals perquè ells hi puguin fer diferents composicions i aquests elements van canviant segons l'estació, als nens els hi encanta.
Que bé tornar a llegir els vostres blocs i fer comentaris, després de tants entrebancs a veure si a poc a poc em torno a activar.
Petoents guapa!!!
Magda,
Eliminaveig que tot va tornant a la normalitat; ja que tornes a passejar pels blocs, què be!
A mi m'agrada molt la natura i aprofitar els seus recursos per ser creatius m'encanta!
Quina sort tenen les persones que t'envolten i comparteixen les seves composicions naturals amb tu.
Petonets creatius
Carme
Muy buenos consejos, Carme, eres una gran maestra en el sentido amplio de la palabra. Blanca
ResponEliminaBlanca,
Eliminaunas palabras preciosas ¡muchas gracias!
Musus
Carme
M'encanta! No sabia que tingués nom propi això de crear amb materials naturals. Nosaltres ho fem sovint, quasi cada vegada que anem a voltar per les vies verdes o fem un pícnic. Ens agrada molt recollir mostres i fer-ne composicions, a vegades sobre cares buides, a vegades directament a terra, a vegades ens les emportem a casa i les combinem amb altres elements que tenim... Les possibilitats de combinació són inesgotables i precioses. Gràcies per la inspiració! Una abraçada
ResponEliminaA mi també m'agrada molt el Land Art, especialment l'obra d'Andy Goldsworthy.
EliminaA més, obre un munt de capacitats creatives als infants, com ho feu vosaltres en tantes ocasions.
Petonets
Carme
¡Qué buenísimas idea, Carmen! Gracias por compartirla. Muy buena semana!!!! Besos.
ResponEliminaAlédome que che guste.
EliminaBicos
Carme
Ens dones unes idees molt interessants per fer que vénen molt de gust en aquest a època de l'any. Que bo seria disposar d'un pati ple d'elements naturals a l'abast dels infants perquè hi poguessin jugar i crear cada dia.
ResponEliminaUna abraçada!
Moltes gràcies, Lluna!
EliminaEn els patis de ciment es molt interessant portar-hi calaixos d'elements naturals; als infants encanta!
Muac's
Carme
Ostres, Carme, veig que has tornat amb les piles carregades!
ResponEliminaQuina entrada més meravellosa! El Land art és un gran terreny per a explorar amb els nens, un reucrs que té un potencial creatiu immens!
Estic molt contenta i feliç que t'hagis decidit a compartir-ho amb tots nosaltres, és una proposta d'una bellesa fascinant.
Mil gràcies!
Petonets!
Com m'agrada el teu entusiasme, gràcies Àngela!
EliminaTant de bo molts/es mestres veiessin de la mateixa manera aquesta proposta; però t'he de dir que ha interessat poc :(
Besets
Carme
Doncs haurem de fer-la créixer! ÉS interessant. ÉS creativa. ÉS oberta. ÉS meravellosa.
Elimina