A les escoles, n’hi ha de grans, de petites, d’altes, de baixes, d’amples i d’estretes. Guarnir-les i ambientar-les és una activitat
habitual.
Les finestres permeten veure el món, abocar-se
a la vida i viure amb llum natural.
Què seria d’una classe sense llum natural?
La llum natural que s’endinsa per les
finestres, permet observar els canvis de lluminositat segons el dia: si ha
sortit el sol, la claror s’escampa per l’aula, quan s’acosta la tempesta també
s’aproxima la penombra i quan el reflex de la llum arriba al mirall, enlluerna i és motiu de joc pels infants.
A més, també es pot contemplar com canvia la
intensitat de la llum en les diferents estacions de l’any.
Aprofitar les experiències
perceptives de la llum natural dependrà dels materials que s’utilitzin a l’hora
de decorar les finestres: comencem a utilitzar materials transparents!
El paper de
cel·lofana de colors, paper d’acetat , paper autoadhesiu transparent (aironfix),
retoladors i pintures transparentes, seran els materials imprescindibles.
Mentre es fan aquestes activitats, els nens i nenes experimenten i gaudeixen mirant a través dels diversos papers de colors. Si no s’ha fet abans, es pot programar prèviament una activitat d’experimentació amb la llum i els colors.
Mentre es fan aquestes activitats, els nens i nenes experimenten i gaudeixen mirant a través dels diversos papers de colors. Si no s’ha fet abans, es pot programar prèviament una activitat d’experimentació amb la llum i els colors.
Activitat plàstica 1:
- Què necessitem? Trossos de paper de cel·lofana de colors i , per a cada infant, un quadrat de paper autoadhesiu transparent mida A4 (s’hi poden dibuixar siluetes amb els retoladors o enganxar-hi marcs de cartolina de diferents formes). També es poden reutilitzar embolcalls de caramels, bosses o paper de regal de cel·lofana.
· Com
ho fem? Els infants van omplint, lliurament, el paper autoadhesiu de
paper de cel·lofana de colors. Després, s'enganxa a la finestra.
Un altre disseny és dibuixar una silueta o enganxar un marc de cartolina en
el paper autoadhesiu i omplir-lo de trossos de paper de cel·lofana.
En acabar, deixant uns centímetres de paper autoadhesiu
pel contorn, es
pot enganxar a la finestra.
Si quan
es canvia la decoració, es volen aprofitar els elements decoratius
per fer mòbils,
primer es plastifiquen i s’enganxen a les finestres amb cinta
adhesiva de dues
cares.
Activitat plàstica 2:
· Què necessitem? Paper d’acetat i retoladors o pintura transparent.
· Com ho fem? Els infants dibuixen i pinten els elements per a fer la decoració de les finestres. Es deixa assecar i, si és necessari, es retallen per enganxar-ho a les finestres amb cinta adhesiva de dues cares.
Decoració del projecte "El nostre cos". |
Activitat plàstica 3:
· Què necessitem? Ceres toves i paper de cel·lofana de colors o acetats de colors (per a P3, millor “acetats o separadors de colors transparents” perquè no s’arruguen).
· Com ho fem? Els infants dibuixen amb les ceres toves en papers de cel·lofana de colors (millor que siguin colors els quals ressaltin). Es retalla el paper pel voltant de la figura i s’enganxa en un tros de paper autoadhesiu transparent. S’enganxen a les finestres fent una sanefa.
Si s’han utilitzat acetats de colors o “separadors de colors transparents”, en ser rígids, es poden retallar els contorns de les figures i enganxar directament amb cinta adhesiva de dues cares.
Acabades de decorar les finestres, des de la classe l'exterior es veu de colors i, els dies de sol, s'il·lumina l’interior amb llums de colors que travessen els vidres.
Per saber-ne més:
Aquestes activitats són genial Carme i als nens i nenes els hi encanta realitzar-les. A més són molt experimentals i com bé dius ens poden donar molt de joc per experimentar amb la llum.
ResponEliminaGràcies per compartir aquestes experiències !!!
Petonets!!!
Magda, m'encanten els teus comentaris. Moltes gràcies!!
EliminaComparteixo les teves reflexions i crec que és interessant que cada curs no siguin les decoracions únicament amb materials opacs; es poden alternar amb materials transparents i translúcids.
Com que a les classes hi podem trobar infants amb baixa visió o invidents, si les finestres són baixes,es poden decorar fent elements amb volum perquè puguin gaudir resseguint-los amb les mans. A la xarxa hi ha diverses propostes com aquestes finestres decorades amb flors http://ideesmagistrals.blogspot.com.es/2012/04/flors-reciclades-per-les-
finestres.html
Petonassos!
Ens trobem a http://elspetitsinfants.blogspot.com.es/