Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dijous, 5 de juliol de 2012

ORGANITZEM L’ESPAI DE L’AULA!

Recordo la primera vegada que vaig arribar a una escola com a mestra tutora. Era un dia plujós de setembre i la directora del centre escolar em va rebre amb calidesa. Per fi, després de dies d’esperar el nomenament, arribava la tutora de P4!
M’ensenyava les instal·lacions quan es va aturar davant d’una porta, la va obrir i va dir: Aquesta és la teva classe.
Encara avui, sento el trasbals que em va produir la primera imatge d’aquell espai: estava tot el material empaquetat en grans caixes, les cadires i les taules apilonades en un racó, les prestatgeries arraconades i les cartelleres per penjar. 
Jo no sabia per on començar, ni com distribuir aquell mobiliari i, encara menys, com transformar aquell espai  en un ambient càlid i acollidor.
Amb l’experiència, he après que pels alumnes de Primària, muntar una classe pot ser un recurs pedagògic molt interessant; però, en aquell moment, jo hagués volgut tenir a les meves mans un full d’instruccions!
Organitzar la classe no sempre és fàcil i, quan som mestres novells, poden aparèixer els dubtes i produir certa inseguretat.
“Organitzem l’espai de l’aula!” vol oferir alguns recursos perquè es pugui decidir, des de la reflexió, la distribució de l’espai de les classes d'Educació Infantil. Elles, són la referència dels grups i amb la seva distribució i organització es defineix la intenció educativa que ha de respondre a la del P.E.C.
Les dimensions de la classe i la disponibilitat de mobiliari condicionaran la distribució però sempre es vetllarà per la seguretat dels infants.
A l’escola tradicional, on predomina el treball de fitxes i el major protagonisme el tenen els/les mestres, gran part de l’espai de l’aula d’Educació Infantil es dedica a zona de treball. 
L’aula més habitual a l’Educació Infantil té definits quatre espais: acollida, tutoria, treball i joc. L’espai d’higiene no sempre es troba dins les aules, les següents propostes són d'escoles en què es troba en el passadís. Les piques i els wàters han de tenir una alçada adequada als infants, per facilitar el treball d’autonomia personal.
A l’espai d’acollida, la rotllana centra l’activitat de benvinguda i de les rutines diàries. Quan no s'hi realitzen altres activitats és un espai adient per jugar-hi.
Com que poques vegades, els/les mestres d'Educació Infantil s'asseuen a la seva cadira, el sector de tutoria queda definit per la taula, cadira i la cartellera de suro on s’hi enganxaran els documents dels mestres que són d'ús diari com les llistes, programacions, avisos, etc. 
L’espai de treball, amb les taules i cadires dels infants, sempre es col·loca davant de la pissarra i la PDI, vigilant que tothom en tingui una bona visibilitat. A les taules i penjadors s’hi posaran els cartellets identificatius amb els noms i en alguns nivells també amb les fotografies.
Les aules que disposen de material informàtic deixaran un espai pel racó de l’ordinador.
Per poder desenvolupar-hi les activitats lúdiques i de joc simbòlic, l’espai de joc serà ampli i flexible; ja que es convertirà en una casa amb la cuineta o un carrer amb la botiga o un garatge amb els cotxes,...
Les prestatgeries amb el material fungible d’ús quotidià estaran a l’abast dels infants. Altres ens seran útils per fer la biblioteca o per endreçar-hi els materials, ... També la seva distribució a l’aula ens pot ajudar a separar els espais.
Els calaixos i les capses on s’hi endreça el material és interessant que tinguin rètols amb el nom i una imatge identificativa.
El mirall és un element de descoberta de la pròpia identitat molt important pels nens i nenes d’aquestes edats; així que, es buscarà sempre un espai per penjar-lo.
Aquest tipus d’organització d’aula, permet  modificar amb facilitat la distribució del mobiliari per realitzar activitats diverses com la dels racons.
Hi ha escoles de dues o més línies que després de valorar els inconvenients de fer els racons repetits a cada grup i comprovar la duplicitat dels materials a les aules de P4 i P5, han decidit fer l'organització de les aules en àmbits temàtics.
“Es tracta de plantejar aules més obertes , agrupant i optimitzant els materials i especialment el treball per racons. Cada aula té el seu espai destinat a la tutoria, amb un espai de rotllana on treballar les rutines diàries. El segon espai de l’aula seria temàtic i diferent a cada aula ...”
En aquest enllaç, podeu seguir llegint el document sobre les aules temàtiques de l’escola Dr. Sobrequés (Bescanó).
Proposta per a l'ambient del llenguatge plàstic: Aula d'Artistes.
Per crear un ambient educatiu, alegre i funcional, a les parets, portes i cartelleres durant el curs s’hi aniran penjant els treballs dels infants, els cartells de les rutines, referents com l’alfabet o la numeració, imatges dels projectes, etc.
Ah! Oblidava dir-vos que en aquella primera tutoria, amb molta feina i una mica d'imaginació, la classe va quedar genial!

Per saber-ne més: 


12 comentaris:

  1. Moltes gràcies per compartir-ho! Ens anirà francament requetebé! Quan compartim experiències, compartim saviesa... Emocionant! :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Saber que les teves experiències són útils a altres persones, Molt Emocionant!
      Muac

      Elimina
  2. Moltes gràcies per compartir maneres d'organitzar l'aula!! Crec que és molt enriquidor! Per cert, m'agrada molt el teu blog.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Eli,
      és una sort poder compartir-les amb persones entusiastes com vosaltres.
      Besets!!!

      Elimina
  3. Quines bones idees.De fet son coses que semblen molt evidents (vull dir aixo d'ordenar i organitzar una aula)pero les llegeixes i dius :ostres no hi havia pensat!
    Ets savia Carme

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Marta!
      Com es diu: "l'experiència és un grau" i aquí teniu el fruit dels anys de no conformar-me amb una organització convencional i rumiar hores, a casa i a l'escola, per trobar alternatives a aules petites, a les massa grans, quadrades, estretes,...
      Segurament hi ha d'altres maneres de fer-ho però aquesta entrada únicament vol ser un punt de partida per a la reflexió.
      Un petonàs!

      Elimina
  4. Hola Carme! Primer de tot desitjar-te també un bon inici de curs!! En segon lloc agraïr-te que fessis referència a la meva ja tradicional rotllana de mans!
    Moltes gràcies! Una abraçada, Eva

    ResponElimina
    Respostes
    1. Eva, em va semblar una idea molt original!
      Nosaltres la fem amb cercles de colors, cargols o el dibuix del nom de la classe però mai vam pensar en les seves mans.
      Gràcies per compartir!!!
      Muac's
      Carme

      Elimina
  5. M'agradaria saber qui és l'autora del text...gràcies!
    Soc estudiant de Magisteri

    ResponElimina
    Respostes
    1. Irati,
      em sap greu no haver respost abans però estic passant per una situacio familiar complicada i passo poc per aqui.
      L'autora soc jo: Carme Bonet ;)
      Moltes gràcies

      Elimina
  6. Hola, m'agradaria saber quin programa has utilitzar per fer el plànol de la classe o croquis.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Com li comentava a Irati, em sap greu no haver respost abans però estic passant per una situació familiar complicada i passo poc per aquí.
      Al final del text hi havia l'enllaç però acabo de comprovar que la pàgina enllaçada ara s'hi ha de fer una cerca.
      La cerca ja te la he fet ;) ês aquesta:
      http://agrega2.red.es/galeriaimg/62/es_20071116_2_0160701/es_20071116_2_0160701_captured.jpg
      Amb aquest senzill programa pots fer la distribució en el plànol per copiar-ho pantalla i enganxar-ho a un programa com ara el paint o similar.
      Espero que et serveixi.
      Petons organitzats
      Carme

      Elimina