Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

divendres, 13 de juliol del 2012

RECICLEM ELS COLORS!


Quan s’acaba el curs i a l'escola es comença a “fer dissabte”, totes les classes amunteguen bocinets de ceres de totes mides i colors. Després de separar les que es poden seguir utilitzant, queden safates plenes de colors sense destí.


Fins no fa gaire, era únicament un material plàstic i ara, a més, és un preciat recurs matemàtic i d’experimentació.
Reciclem els colors! És una activitat que ens permetrà treballar les classificacions i experimentar la transformació d’alguns sòlids amb els canvis de temperatura.
És recomanable programar-la en una sessió de tallers o racons i fer l’experimentació sempre en petit grup. S’haurà de tenir la complicitat de les persones de la cuina de l’escola; ja que necessitarem el forn uns minuts.
Entre les capacitats d'Educació Infantil, en aquesta activitat, destaca:
  • Aprendre a descobrir i tenir iniciativa:  Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat  i respecte  i participar,  gradualment,  en activitats  socials  i culturals.
Els objectius a assolir:
  • Valorar el reciclatge i la reutilització com un recurs imprescindible vers el respecte al medi ambient.
  • Aprendre a classificar respectant diferents criteris.
  • Experimentar els canvis en la matèria que pot produir l’escalfor i la fredor.
  • Aprendre a respectar les normes i tenir cura en els llocs amb perill (forn calent).
  • Gaudir de l’experiència creativa i de la producció final.
Material necessari:
  • Ceres velles de colors.
  • Motlles de silicona o de metall, pel forn. 
  • Moltlles de paper de magdalenes.
S’inicia l'activitat, en rotllana, mostrant als infants les safates de les velles ceres i s’enceta una conversa sobre l’ús que poden tenir els petits trossets de colors.
En el cas que cap infant comenti la possibilitat de reciclar-los es presentarà una producció final: Mireu què en podem fer, colors nous!
Es raonarà sobre el procediment seguit per fondre els colors i fer noves formes.
                                                   
Engrescats per la idea, es reparteix un motlle de paper per a cadascú i es demana a cada nen i nena que verbalitzi el criteri amb que classificarà:
·        Un de cada color.
·        Un sol color.
·        Colors del mateix to.
·        Etc.
Si s’usen motlles de formes diferents, la safata de silicona es posa al centre de la taula i cada infant omple un espai.
Acabada la classificació, es col·locaran en els diferents espais de la  safata.


Si l'activitat no s’ha pogut fer a les taules del menjador, prop de la cuina, abans de marxar de l’aula amb els colors classificats a les safates, es faran les hipòtesis a partir de la pregunta:
·        Què passarà quan posem els colors al forn?
·        Per què?
S’anotaran les idees que van sorgint per fer després la verificació. S’explicaran les actituds a tenir a la cuina i el perill que pot representar tocar el forn calent.
Es demanarà abans a la cuina que el forn s’escalfi a 200 graus.
Així que la safata hi entra, s’apaga el forn, i es deixa que les ceres es fonguin lentament.
És molt difícil precissar l’estona perquè dependrà de la quantitat de colors que s’hagin posat, del tipus de motlle, del forn, etc. És millor que el mestre o la mestra faci primer una prova per calcular quan triguen a desfer-se.


L’adult serà qui posarà i traurà la safata del forn, els infants aquesta part del procés, únicament, l’observaran.
Quan s'han fos prou, es retira amb cura el motlle del forn i es mostra al grup per verificar les hipòtesis.
Després es deixa refredar i es fa l’observació final:
  • Què ha passat quan s’han refredat els colors?
  • Es podran utilitzar els colors que hem fet? Pintaran ara?
Finalment, després de conversar sobre els canvis que han sofert els colors, es relacionarà l’experimentació amb el procés del gel i l’aigua que ja s’ha fet en anteriors sessions.

  • Què coneixem que li passa el mateix: amb l’escalfor es desfà i amb el fred es torna sòlid?
Fer que els coneixements previs es relacionin amb aprenentatges nous, ajuda els infants a aprendre a fer relacions significatives entre aprenentatges.
Es repartiran els colors i es provarà, en uns fulls, si pinten.
En Pol descobrint textures
Si es fan formes petites, es poden usar per decorar enganxant-les a les tapes d’àlbum o altres treballs. Si han de ser un regal per portar a casa s’embolicarà.

És molt interessant que els nens i nenes, amb la càmera fotogràfica digital, facin un reportatge fotogràfic del procés per recordar l’experiència, penjar-la al web de l’escola, al bloc de la classe o per fer un mural amb les fotografies.
Notes des de l’experiència:
·        Al comprar els motlles de formes petites, vigileu que no siguin per fer galçons; amb l’escalfor del forn se us desferan.
·        Si us ha quedat una “magdalena de colors” massa gran i la voleu tallar per poder pintar amb ella, haureu d’escalfar un ganivet i pressionar sobre el tros que necessiteu.
·    En finalitzar el procés, en aquests tipus de motlles, hi pot quedar algun residu de cera que marxarà al netejar-ho amb aigua calenta i detergent.


16 comentaris:

  1. Unes ceres mooolt originals, salutacions, jejee

    ResponElimina
    Respostes
    1. Les ceres que es fan amb motlles petits i de formes d'animals, són un regal molt esperat pels nens de casa.
      Muac!

      Elimina
  2. Quina bona idea, segur que a l'escola ho farem. Com dius, cada curs quan recollim sobren ple de trossets de ceres que ens duren eternament perque ningú no les vol, d'aquesta manera se les podran fer seves i tornar a tenir la il·lusió de quan s'estrena una capsa de colors!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Neus!
      Si es fan amb motlles de motius nadalencs, quan estan fredes les ceres, amb una agulla de llana calenta s'hi passa un fil per penjar-los.
      Són uns detallets molt bonics per decorar que poden solucionar el "regal de nadal", si és que en feu a l'escola.

      Elimina
  3. Carme:
    Creus que aixo es pot fer amb cicle mitjà. La classe de tercer? Jo crec que si pero si tu veus que quedaria molt infantil?
    Moltes gràcies

    ResponElimina
    Respostes
    1. Verònica,
      t'he de dir que fins i tot nosaltres, les mestres, quan ho vam fer per primera vegada, ho vam gaudir com si haguéssim fet màgia! Penso que es pot adaptar a qualsevol nivell.
      Aprofitant els coneixements previs dels infants en cicle mitjà ho podeu relacionar amb alguna experimentació on observin els canvis de temperatura dels greixos(llard)o ceres(espelmes).
      Ja em diràs com ha anat!!!
      Sort!!
      Carme

      Elimina
  4. Respostes
    1. També es pot fer amb ceres toves però a mi, el resultat final, m'agrada més amb aquestes.
      Gràcies per seguir-me.
      Muac's

      Elimina
  5. Carme, He tingut la nena de la meva parella acasa aquests dies amb unes amiguetes i he fet aquest experiment Han alucinat!
    Gracies per les bones idees encara que no soc mestre tambe van be de coneixeles

    ResponElimina
  6. Quina idea més xula, sóc una seguidora del teu bloc I m'agrada molt la feina que fas! Endavant! Mercè Ollé

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Mercè!
      Aquests comentaris donen ànims a seguir fent la feina blocaire.
      Petonets
      Carme

      Elimina
  7. aquesta activitat també es pot fer amb ceres manley?

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant!
      Haureu de vigilar el temps al forn; ja que, es desfan amb més rapidesa.
      Ja ens explicareu com us ha anat Serrallongues.
      Una abraçada
      Carme

      Elimina
  8. Hola! Algú ha provat de fer-ho al micro? Diuen que escalfar materials a no tenen aigua es pot ficar un got amb aigua al costat dins...
    Gràcies!
    Fani

    ResponElimina
    Respostes
    1. Fani,
      he fet una cerca a google i he trobat una proposta amb el microones. Et deixo l'enllaç
      http://lafactoriaplastica.com/reciclando-ceras-recycling-crayons/
      Molta sort!
      Carme

      Elimina