Les persones de la meva generació, no
vam poder viure l’experiència d’anar de colònies amb els companys i companyes
de la classe, si més no, algunes van fer “uns
dies d’exercicis espirituals”.
En ser d’una família humil que no podia
sortir d’estiueig durant les vacances, el pare, educat en els valors de
l’escola de la república, va considerar oportú que les seves dues filles forméssim
part de l’Agrupament Escolta de la ciutat.
Així, la meva germana i jo des de
petites vam anar d’excursió i de campaments per poder gaudir de la natura,
descobrir la companyonia, desenvolupar l’autonomia personal, i sobretot,
assolir els valors de la solidaritat, la tolerància i la cooperació.
Il·lustració de Roser Capdevila |
Estic segura que aquests valors són els
que m’han fet ser qui sóc avui i els que m’han portat a compartir amb vosaltres
la meva experiència dels anys passats fent de mestra, ja que llavors vaig entendre
que compartir és enriquir-se.
Encara ara, aquests aspectes són els que
es segueixen potenciant en l’activitat d’anar
de colònies.
Aquestes són estades, en les quals mestres i monitors/es realitzen activitats educatives i lúdiques pels infants. S'acostumen a realitzar en un entorn natural, al voltant d’un edifici que es converteix en la casa de tothom.
Aquestes són estades, en les quals mestres i monitors/es realitzen activitats educatives i lúdiques pels infants. S'acostumen a realitzar en un entorn natural, al voltant d’un edifici que es converteix en la casa de tothom.
Actualment és un moment complicat per fer les colònies escolars; ja que, les retallades en educació ,
han implicat que les escoles s’hagin vist obligades a deixar de fer algunes activitats
extraescolars amb els infants; doncs, la crisi ha deteriorat les economies
domèstiques i moltes famílies es troben sense poder fer front a aquesta
despesa.
Els centres escolars que han decidit seguir fent les colònies, en ser menys mestres en la plantilla degut a les retallades, han de fer complicades distribucions en els horaris dels qui resten a les escoles per poder facilitar mestres acompanyants. Anar de colònies a l’Educació Infantil, és un tema controvertit. Hi ha mestres que hi veuen més inconvenients que avantatges al fer-ne amb els infants de P2 de les escoles bressol i, també, es qüestionen l’assistència dels grups de P3.
Els centres escolars que han decidit seguir fent les colònies, en ser menys mestres en la plantilla degut a les retallades, han de fer complicades distribucions en els horaris dels qui resten a les escoles per poder facilitar mestres acompanyants. Anar de colònies a l’Educació Infantil, és un tema controvertit. Hi ha mestres que hi veuen més inconvenients que avantatges al fer-ne amb els infants de P2 de les escoles bressol i, també, es qüestionen l’assistència dels grups de P3.
La participació dels grups de P4 i P5 en
les colònies és més acceptada per la majoria de mestres; ja que, a més de potenciar els
valors ja esmentats anteriorment, hi veuen una oportunitat per afavorir l’autonomia
personal lluny de les famílies i potenciar els vincles afectius entre mestres i
infants.
Si es valora aquesta activitat positivament i es decideix marxar
de colònies, l’equip docent ha de preparar-les acuradament perquè siguin
exitoses i s’assoleixin els objectius definits.
M'agrada anar de colònies de Jordi
Tonietti
Quan s’ha d’escollir la casa de colònies
cal tenir en compte que estigui situada en un paratge natural sense cap perill.
Les instal·lacions i les activitats han de ser adaptades a les característiques
dels nens i de les nenes i garantir-ne la seva seguretat.
També caldrà assegurar-se que s’hi
podran fer els menús que corresponguin a infants amb al·lèrgies o intoleràncies
alimentàries.
Es poden contractar activitats de
descoberta conduïdes per monitors/es o muntar-les l’equip docent. En ambdós casos,
cal ser-hi presents per compartir els moments de descoberta i viure amb els
nens i les nenes les emocions que consolidaran els lligams afectius que
perduraran en el temps.
Alguns infants és possible que tinguin una mica de preocupació pel fet de no dormir a casa, per si el menjar serà del seu gust, per a no passar-s’ho bé... cal donar-los tota la informació i programar activitats a l’aula que facilitin el diàleg on puguin mostrar les seves angoixes i poder-los tranquil·litzar.
Endevinalles per anar de colònies de Lola Casas |
Si es disposa de vídeos o d’imatges
d’altres cursos podeu mostrar-les i comentar-les per encomanar-los l’emoció i
l’alegria que es viu a les colònies.
Colònies Escola Cor de Maria Cormar. Curs 2011-12
Per explicar la planificació dels dies
de colònies, el material que cal preparar, els documents que s’han de portar i
recollir informació sobre els infants; és important convocar una reunió amb les
famílies unes setmanes abans de la data de sortida.
Power Point Reunio Colonies from ceipstjulia
En el Segon Cicle d’Educació Infantil, s’ha
d’insistir en la importància de fer la motxilla amb els infants perquè així
coneguin quin és el seu material, on està guardat i, d’aquesta manera, es
sentin més autònoms i segurs en un nou entorn.
Autorització i material colonies EI from Fer de Mestres
En tornar, podeu preparar la PDI o el
canó de vídeo per veure les fotografies i iniciar un diàleg per recollir les vivències de cada infant i
fer una valoració dels dies de colònies i de la idoneïtat de la casa i els seu
entorn.
També podeu fer algun treball plàstic
per a que els quedi com a record: un dibuix, un encolat amb materials recollits
durant l’estada, una manualitat feta amb fotografies...
Encolat amb materials naturals |
Quan s’acaben les colònies
tornem amb autocar,
el primer dia cantàvem i ara
estem massa cansats.
La roba ben arrugada, el sac
no me’l sé plegar.
El pare com sempre em dirà
que sóc desmanegat.
M’agrada anar de colònies...
(Jordi Tonietti)
Per saber-ne més:
Us recomano un conte per treballar l'enyorança dels pares quan els nens i nenes van de colònies i com compensar-la gaudint amb els amics i amigues que els acompanyen. "La provisió de petons de la Zea". Va d'una petita zebra que se'n va de colònies i els seus pares li preparen una capsa de petons per a quan els trobi a faltar n'agafi un i se'l posi a la galta. Però s'adona que altres els necessiten més que ella i els acaba repartint tots, a les altres petites zebres que també estan tristes per no estar amb els pares. Molt bonic.
ResponEliminaMoltes gràcies per la recomanació, no coneixia el llibre!
EliminaA més, m'has donat la idea de portar a colònies "La capsa dels petons" per repartir-los abans d'anar a dormir o quan calgui.
Moltes gràcies!!!
Carme
Me parece una entrada interesantísima y muy acertada, Carmen.En nuestro cole sólo van unos pocos en verano y me parece que todos deberían disfrutar de la experiencia. Un beso.
ResponEliminaEs cierto que es una experiencia muy enriquecedora que tod@s tendríamos que vivir en algun momento de nuestra infancia y juventud.
EliminaMuchas gracias por tus comentarios !me alegra mucho verlos!
Besitos
Carme
Quina entrada més adient per aquest 3r trimestre, Carme!
ResponEliminaJustament dilluns marxo de colònies a Brunyola amb els meus nens i nenes de 2n!!
Ja estan tots súper nerviosos i pensant en les coses què farem , si dormiran a dalt o a baix...Llàstima que la previsió meteorològica no és gaire bona, però amb una mica de sort...
Una abraçada.
Com que sóc una mica organitzada, tinc un llistat de "temes significatius" per a cada trimestre i pel facebook Fer de Mestres ho intento cada dia. ha,ha,ha.
EliminaLa sort d'anar de colònies amb els infants és que sempre s'ho passen bé, amb pluja i sense! Com ho enyoro...
Aprofita i gaudeix per mi!
Petonets
Carme
Genial aquesta entrada Carme i encantadora !!!!
ResponEliminaPer cert jo també vaig anar als escoltes de petita i els valors de solidaritat, cooperació, tolerància que al cau fomentaven amb els caps i amb els companys/es són uns valors que com molt bé dius han anat creixent amb mi al llarg de tots aquests anys !!!!
I aquests valors són molt importants treballar-los quan marxem de colònies amb els infants !!!!
Ara ja fa uns 9 anys que no faig colònies però era una activitat que m'encantava i els nanos gaudien moltíssim.
Moltes gràcies reina per fer-me recordar amb aquesta bonica entrada els meus meravellosos anys de cau i els grans moments que he viscut i gaudit anant de colònies amb els infants !!!!
Petonets plens de bon records !!!!!
MUAC'S
Magda,
Eliminaun altre aspecte que compartim, segurament, tenim més coses en comú de les que imaginem; tot i ser de diferents generacions.
Encara que no facis colònies els valors de la cooperació i respecte els treballes amb els infants en moltes altres situacions educatives, només cal saber una miqueta de tu... ets una gran companya i amiga.
Bon cap de setmana reivindicatiu!
Carme
Una entrada supercompleta. Felicidades, guapa.
ResponEliminaTe he dejado un premio primaveral en mi blog de premios y perdona por el retraso porque una está un poco viejita de memoria ya.
Sari apala
¡Muchas gracias!
EliminaVengo rápidamente a recpgerlo, me encantan estos regalitos.
Buen fin de semana
Carme
A l'escola bressol on vaig fer les pràctiques feien colòniens amb els infants de P2 i tenien molta participació! Però van deixar de fer-ne per culpa de les retallades... Una llastima!
ResponEliminaFelicitats per la entrada Carme!
M'ha portat records molt macos en aquest dia de pluja! :)
Petons!
Sònia
Sap molt de greu que les retallades en educació siguin el motiu per deixar de fer activitats a les escoles perquè aquestes oportunitats no tornen... Sort que en vindran d'altres!
EliminaGràcies pel teu comentari
Petonets plujosos
Carme
Ahir buscant informació sobre com treballar els dies prèvis a anar de colònies vaig arribar aquí. Jo de nena hi anava, de monitora amb l'esplai també i ara finalment de mestre, també fa anys que hi vaig. Aquest any però, porto alumnes de primer que hi van per primera vegada i estan una mica espantats.
ResponEliminaDes del meu punt de vista les colònies tenen un valor en el procés de maduració dels nens molt important, en l'adquisició de l'autonomia i la responsabilitat, a part que fomenten la cohesió del grup classe. Com a mestre, és a les colònies on descobreixes ben bé com és cada nen.
És una llàstima que algunes escoles les hagin hagut de treure. S'hauria de facilitar que sempre es fessin i que tots els nens i nenes hi poguessin anar.
Des d'avui et segueixo!
Gemma
Benvinguda a Fer de Mestres,Gemma!
EliminaTens molta raó que les colònies són una experiència que tots els infants haurien de viure, però amb les retallades...
Petonets!
Carme
Quin article més interessant Carme. A final de curs anem de colònies i m'anirà molt bé la cançó i les endevinalles. Si passes pel meu bloc hi trobaràs un premi molt primaveral.
ResponEliminaUn petó!
Moltes gràcies, Lluna!
EliminaAra vinc!!!
Bona setmana
Carme
Hola bonica !!!!
ResponEliminaSi passes pel meu bloc hi trobaràs un regalet ben primaveral !!!!
Espero que t'agradi !!!!!
Petonets !!!!
Moltes gràcies, Magda!
EliminaM'encanten els regalets, ara mateix hi vinc.
Besets
Carme.
Genial i completíssima entrada Carme. A l'escola només anem de colònies a P5, i els que ens entusiasma anar-hi les esperem amb candeletes. Passa pel meu bloc i trobaràs un detallet per alegrar aquests dies tant grisos i humits.
ResponEliminaUna abraçada
Anna
Gràcies per deixar el teu comentari a Fer de Mestres.
EliminaA mi també m'agradava molt anar-hi i les recordo amb enyorança.
Un detallet, quina il·lusió!!! Vinc ara mateix.
Una forta abraçada!
Carme