Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

diumenge, 7 d’abril del 2013

FEM POEMES

Els meus anys, com alumna, a l’escola de Primària no em van ajudar gens a descobrir les emocions i la sensibilitat que desperta la poesia. Era una escola fosca, on ens feien aprendre de memòria llargs poemes en castellà, sense cap treball previ de comprensió del text.
Amb aquests antecedents, confesso que mai he estat una gran lectora de poemes, ni durant els primers enamoraments de l’adolescència quan es fan irresistibles els versos d’amor.
Recordo que de més gran, inesperadament, vaig descobrir uns dels meus poetes preferits, Antonio Machado, en escoltar els seus poemes musicats per Joan Manuel Serrat i Joan Salvat- Papasseit, en les cançons de Lluís Llach.

Per evitar que els nostres infants tinguessin aquestes llacunes educatives i haguessin de descobrir  inesperadament la màgia dels poemes, mentre vaig fer de mestra sempre em vaig preocupar de treballar el text poètic a l’Educació Infantil.
Il·lustració: Mònica Carretero
Tot i que qualsevol moment escolar és adient per llegir un poema, per crear-ne un altre i per compartir la musicalitat dels versets infantils; les institucions ofereixen a les escoles grans oportunitats en definir, cada any, temps per l’obra literària d’algun autor.
Aquest 2013, és l' lAny Salvador Espriu i, també, es commemora  l’Any de Joana Raspall arran del seu centenari. 


Els poemes de Joana Raspall, a l’Educació Infantil, són molt adequats pel seu llenguatge planer, els seus versos traspuen els valors i les emocions dels temes que interessen els infants. Us convido a descobrir la seva biografia a través d'aquest vídeo.


Si voleu adaptar aquesta proposta a Primària, per treballar la biografia i, alhora introduir la rima amb els rodolins, us poden ser molt útils les auques. Cliqueu aquí per accedir a l'Auca de la Joana Raspall.
Fem poesia amb la Joana Raspall és una proposta per treballar el text poètic a l’escola infantil.
Les capacitats que més es potencien amb aquesta proposta són:

·        Aprendre a conviure i habitar el món.
·        ­Aprendre a pensar i a comunicar.

Els objectius a assolir seran:

·                    Introduir la poesia de Joana Raspall.
·                    Desenvolupar la creativitat.
·                    Treballar i gaudir del text poètic i les seves característiques.
·                   Aprendre a recitar poemes utilitzant el gest i respectant la musicalitat de les paraules.
·                    Descobrir emocions i sentiments expressats poèticament.

Bon dia, poesia! Un poema pels més petits
Acostumats els infants al ritual del Bon dia, aquest poema els és molt fàcil de comprendre i, alhora, és sorprenent per ells veure a quines coses es dóna el bon dia: Bon dia cel, bon dia terra...

Amb la pissarra digital o amb l’ajut d’un canó de vídeo, es poden projectar imatges referents al poema.
Per introduir el poema, asseguts en rotllana feu-ne la lectura donant-li entonació per crear l’emoció en cada salutació.
Si voleu que se l’aprenguin, repetiu-lo i demaneu els infants que el vagin repetint, vers a vers.
També podeu jugar a trobar per a qui o a què li diria Bon dia cadascú. Ho poden dibuixar i enquadernat o escanejat es pot fer un nou poema en paper o digital. 
Les bombolles,un poema pels més grans

Com en el poema anterior, reciteu-lo, expliqueu el seu significat i feu que els infants l’aprenguin. També poden copiar els primers versos  i  buscar en el text lletres o paraules conegudes o escriure alguns mots.


Per concloure, podeu fer bombolles de sabó i experimentar les sensacions que explica el poema.
Per recordar l’activitat podeu confegir amb els infants un mural per a la classe.

  Mural de l’Escola Estalella
Engrescats per aquesta activitat, i després de fer reconèixer la rima en el poema trobant-hi les paraules que acaben igual (tassó/sabó, sol/tornassol, agafar/mà i bufat/somiat), us convido a fer un nou poema a partir dels rodolins creats amb els noms o  amb altres paraules que siguin significatives als vostres infants. 

Imatge Bloc recursos i materials. Clica per accedir-hi!

Per facilitar la tasca, haureu d’elaborar prèviament, entre tots i totes,  llistes de mots que sonen igual. Com que algunes vegades costa de trobar les paraules, un generador de rimes us pot ser molt útil.
Finalment, en podeu fer un recull.


Els criteris d'avaluació es definiran tenint en compte els coneixements previs de cada grup d'infants i les activitats realitzades.
Els treballs que feu a les escoles durant l’Any Joana Raspall els podreu compartir a la xarxa seguint les indicacions que trobareu clicant aquí

La poesia és l'art d'expressar en paraules les emocions, no deixeu de gaudir i de fer gaudir aquesta meravellosa experiència.

17 comentaris:

  1. Jo crec q la Sra. JOANA RASPALL és de les millors poetisses per a infants. A mi personalment m'encanta i quan presento una poesia, sigui d'ella o d'um altre autor, sempre faig q entenguin què estem aprenent perquè sinó no té raó de ser.

    Com sempre una entrada molt complerta! Com es nota q te les prepares, jo he d'anar a un altre ritme.
    Hi ha molts dies que no tinc gens de temps....
    Petonets i feliç setmana!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Mireia, et canvio el meu ritme per la possibilitat d'estar a l'escola i gaudir cada dia de les experiències amb les que ens sorprenen els infants. Com t'envejo!
      Estic molt d'acord que cal treballar els poemes per poder gaudir-los des de la comprensió.
      Petons de diumenge
      Carme

      Elimina
  2. Gràcies Carme!!!
    Nosaltres hem triat el poema "Silenci" de la Joana Raspall ja que té relació amb el projecte dels jardiners/es.

    Un petó.
    Txell

    ResponElimina
    Respostes
    1. Txell,
      és un poema brillant perquè en cada vers hi ha saviesa i com ella diu "si escoltes el silenci hi sentiràs mil veus".
      Escolto el teu silenci i et llegeixo!
      Muac's
      Carme

      Elimina
  3. ¡Qué bonita entrada, Carme! Muy buenas tanto las ideas como los recursos. Nosotros este año también estamos trabajando mucha poesía de manos de Gloria Fuertes y les está encantado por lo que el año próximo seguiremos trabajando poesías de otros autores. Un abrazo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. He ido viendo en tu blog el trabajo sobre Gloria Fuertes ¡Excelente!
      Trabajar la poesía es muy importante porque despierta tantas emociones...
      Besitos
      Carme

      Elimina
  4. Una entrada muy interesante, este año con el proyecto de Gloria Fuertes hemos disfrutado o estamos disfrutando mucho de la poesía, jeje Un besazo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Igual que a Ana de Aula TIC, también he ido siguiendo vuestras actividades de Gloria Fuertes que me han parecido geniales.
      ¡Buena semana, Miren!
      Carme

      Elimina
  5. Com sempre una entrada fantàstica Carme !!!!!
    La poesia enceta tantes emocions i tants sentiments que m'encanta treballar-la amb els infants i ells hi disfruten moltíssim.
    Molts petonets de diumenge guapa i bon començament de setmana !!!!!
    MUAKKKKK

    ResponElimina
    Respostes
    1. Per a tu, que t'agraden els poemes
      Llegeix a poc a poc.
      El vers té pes i ales;
      endinsa al fons del cor
      i forja les sagetes
      que vencen temps i espai.
      Respira a poc a poc
      l’embruix de les paraules,
      i fes-te’n un tresor
      de ritme i harmonia
      que ja no et prendran mai.
      Joana Raspall
      Bona setmana!!!
      Muxets

      Elimina
    2. Moltíssimes gràcies Carme per dedicar-me aquest poema!!!!!!
      M' has fet emocionar !!!!!
      Un poema encantador!!!!!
      Quina sort que he tingut de poder conèixer una persona que és un encant encara que sigui mitjançant el món virtual!!!!!!
      Petonets ben emotius !!!!

      Elimina
  6. Molt cert!
    Ens pintaven la poesia com poemes llargs i avorrits que cap de nosaltres entenia.

    Però ara nosaltres ho podem fer millor i fer que els infants estimin la poesia :)

    Petonets maca!

    ResponElimina
  7. He musicat algun poema de la Joana Raspall. Si els voleu escoltar www.juglaresc.blogspot.com.es

    Joan Vidal Selga

    ResponElimina
    Respostes
    1. Joan, moltes gràcies per la informació. Ara mateix hi faig una ullada.
      Una abraçada!
      Carme

      Elimina
  8. Gràcies Carme com sempre brillant.
    Nosaltres des de l'escola bressol també treballem la poesia. Tenim diferents recursos com caixes poètiques, davantal poètic ple de butxaques amb diferents poemes i objectes màgics, l'olla de les lletres.... tot per començar a iniciar-se amb el món de la poesia.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tot i que m'agrada l'elogi és exagerat; ja saps que és des del cor...
      És una sort tenir-vos com a mestres a la llar d'infants sou unes grans professionals.
      Bon llarg cap de setmana!!!
      Carme

      Elimina