Viure la infantesa en una ciutat oberta
a descobrir el mar té els seus avantatges. Passejades per la platja a l’hivern,
postes de sol al capvespre i llargues jornades d’estiu mentre l’aigua del mar
refresca la pell enrojolada.
Imaginar un dia sense sentir la brama de
les onades, l’olor del salnitre o perdre’s l’estampa fotogràfica del mar a
l’horitzó, és gairebé impossible per a tots
nosaltres.
Els infants de la meva generació, en no haver-hi
el costum de mirar la televisió, passàvem hores i hores jugant a la sorra de la
platja. Hi fèiem forats per amagar-hi les cames, omplíem galledes per fer
castells de sorra i el que més ens agradava era fer-hi dibuixos amb palets de
fusta que l’aigua del mar retornava a la platja; imatges efímeres que desapareixien
en arribar les onades.
Il·lustració Sergi Càmara |
La majoria de les escoles dels anys seixanta
es fornien d’una pedagogia rígida, sense donar l’oportunitat a l’experimentació
i amb activitats monòtones i repetitives
des dels primers cursos de parvulari.
En aquelles aules, fer pàgines
inacabables del quadern de cal·ligrafia era la manera en què s’aprenia a fer el
traç de les lletres i el dels números.
Quadern de cal·ligrafia Rubio |
No es programaven activitats de grafisme
de cap altra mena però per a nosaltres no era un problema perquè de manera
intuïtiva ens havíem passat tot l’estiu fent-ne a la sorra de la platja.
La sorra és un recurs que podem trobar a
molts dels patis de les nostres escoles i, en cas contrari, sempre podem posar,
en el racó de grafisme, una safata de
sorra per practicar sensorialment les
habilitats necessàries per a l’escriptura.
Els infants que tenen un sorral en el
pati de l’escola, estan familiaritzats amb aquest material i amb la seva textura.
En les estones d’esbarjo hi han buscat aquell sedàs que un dia va quedar colgat
en oblidar-se’l a l’hora de recollir, la joguina de plàstic que hi van amagar quan
jugaven a pirates i, en trobar un pal, juguen a fer de mestres quan escriuen a
la pissarra.
Si no en tenen, per introduir la safata de sorra a l’aula i aconseguir la
familiarització dels infants en la manipulació d’aquest recurs, és important
fer, inicialment, una activitat d’experimentació sensorial amagant-hi, com si
es tractés d’un tresor, objectes per descobrir.
Aquest tipus d’activitats també són molt
adequades pels infants de l’Escola Bressol posant-hi elements d’un tamany que
no comporti cap perill per a ells.
Poden haver-hi infants que es neguin a
tocar la sorra amb les mans, no se’ls ha d’obligar a fer-ho.
Començar a escriure requereix una interiorització de les lletres i una
seguretat en la motricitat fina que cal treballar molt amb els infants i es pot
fer de forma motivadora.
Un dels
llegats que ens va deixar Maria Montessori és l’experimentació sensorial com a
estratègia principal per assolir els aprenentatges. Moltes aules Montessori tenen una una safata de
sorra per al treball de grafisme que es converteix en un magnífic recurs pel
rastreig amb els dits, pals de polo o pinzells.
Si esteu fent el projecte de la Lluna o si voleu donar-li
a l’activitat una mica de màgia, la safata la podeu omplir de pols de la lluna!
Es fa barrejant
un paquet de sal, colorant alimentari negre i purpurina platejada.
Les capacitats que més es potencien amb
aquestes activitats són :
·
Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
·
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
Alguns dels
objectius a assolir seran:
·
Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el
moviment i la coordinació.
·
Adonar-se de les possibilitats motrius pròpies.
·
Practicar sensorialment les habilitats necessàries per a
l’escriptura.
·
Exercitar els diversos grafismes respectant les habilitats personals.
·
Gaudir en l’experimentació.
Proposta
d’activitats
Comproveu
que el sorral no està ocupat per cap altra curs per a poder fer l’activitat per
tot l’espai sense interrupcions ni interferències.
Deixeu
que cada infant experimenti el grafisme a la sorra, sense cap model, fent
dibuixos, línies, lletres...
També
podeu repartir pals de polo, vigilant
que l’agafin correctament, per utilitzar-los com a instruments d’escriptura.
En veure
que es comencen a distreure, si van perdent la motivació, és millor aturar l’activitat.
Aleshores, aprofiteu per observar conjuntament les grafies pròpies i les dels
altres per valorar les produccions realitzades.
Fotografia cedida per la Mati Muñoz |
Activitats
de grafisme amb targetes de traç:
Aquestes
activitats s’han de fer al sorral del
pati o a la safata de sorra després
d’haver treballat el punt d’inici i
la direccionalitat del traç amb el propi
cos.
Després
del treball corporal per interioritzar el traç, es pot passar a fer-lo al sorral o a la safata de sorra tenint com a model les targetes de traç.
Safata de sorra i targeta de
traç
|
Els criteris d’avaluació s’establiran segons
els coneixements previs dels infants doncs el procés d’adquisició de les
habilitats necessàries per assolir els objectius dependran d’ells.
Per
saber-ne més:
una idea molt original per al proper curs la posare en marxa, gràcies!!!!
ResponEliminaSi teniu pati de sorra a l'escola ja podeu fer alguna activitat aquest trimestre, segur que s'ho passaran molt bé els infants!
EliminaPetonets
Carme
Trobo molt interessant aquest recurs!
ResponEliminaJo també penso que és important treballar el grafisme amb diferents tècniques i diferents materials per motivar als més petits.
Gràcies per les idees.
La motivació és imprescindible per assolir els aprenentatges i aquestes activitats engresquen molt els infants.
EliminaMuac's
Carme
Hola Carme!
ResponEliminaLa meva escola és de les que, afortunadament, compta amb un pati força gran i també tenim un sorral que utilitzem com un recurs més per treballar el grafisme. Els petits els hi agrada molt fer els seus dibuixos, linies i lletres, i sobre tot ensebyar les seves creacions.
Una abraçada
Anna
Què bé que tingueu sorral!
EliminaNo m'imagino un pati d'infantil sense un racó de sorra permet tantes activitats...
Bona setmana!
Carme
PUes sí que es casualidad, jajajaj o telepatía, jajajajaj. Un besazo, alma gemela.
ResponEliminaUn poco bruja sí que soy, pero de las simpáticas y sin berruga ja,ja,ja.
EliminaComo habrás visto he hecho un enlace a tu página.
Musus
Carme
Una entrada molt maca!!! El treball dels grafismes a l'escola certament ha canviat molt. Per fi hem pogut dir adéu als quadernets de cal·ligrafia i els resultats són igualment bons però amb un procés més motivant pels peques.
ResponEliminaM'ha encantat la proposta de la pols de lluna!!! Genial!
Una abraçada.
Jo no suportava els quadernets de cal·ligrafia, imagino que per aquest motiu les activitats convencionals de grafisme m'avorreixen més a mi que als infants.
EliminaLa pols de lluna, canviant el color del colorant pot ser pols del desert, pols d'estrelles, etc.
Visca la fantasia!!!
Besets
Carme
Una entrada encantadora i com sempre amb unes paraules molt ben triades. M'encanta com ens expliques les teves experiències !!!!
ResponEliminaTreballar el grafisme mitjançant l'experimentació m'encanta i la sorra és un molt bon recurs !!!!!
Encara que tinguem sorrera a l'escola igualment m'agrada muntar la safata amb sorra perquè als nanos els hi encanta i és un racó que sempre funciona molt bé !!!!!
La proposta de la pols de lluna l'he trobat fantàstica, llàstima que no la coneixia quan vaig fer el projecte al promer trimestre però que bé que ara ja ho conec !!!
Petonets reina !!!!!
Explicar les meves experiències és una manera de fer petits homenatges als meus, el qui hi són i els qui ens han deixat, per haver-me acompanyat en aquest camí de la vida. Què bé que t'agradi!
EliminaMagda com li deia a l'Olga, sempre pots tenyir la sal d'un altre color i convertir-la en pols de...
Una forta abraçada de dimarts
Muaaaaaaaaaaaa!
Fantàstica entrada. M'encanta com ho expliques de manera entenedora, però sobretot el teu enfoc personal. Nosaltres tenim una safata amb sorra (en el nostre cas és sal) a casa, solem posar-la sobre la taula de llum, i als nens els encanta! Petons salats!
ResponEliminaGràcies pels teus elogis! Penso que m'han pujat els colors...
EliminaHe vist la vostra taula de llum i com ho feu, quina enveja!
A mi no se'm va acudir fer totes aquestes activitats a casa amb el meu fill, com que vivia en un poble ens passàvem el dia pel bosc com cabretes.
Besades
Carme
A l'escola estem fent el mes de l'art i tenim safatetes amb sorra blanca per a que els infants experimentin i facin dibuixos :)
ResponEliminaEls hi encanta!
Petonets!
Sònia
Un tema preciós per celebrar!!!
EliminaÉs cert que la sorra els encanta!
Besets
Carme
hola!un post ben interessant! Et volia demanar on puc comprar safates per experimentar. tinc una nina que s'engrescaria molt. Gràcies.
ResponEliminaImagino que et refereixes al recipient on posar els materials per experimentar.
EliminaJo les compro als "basars orientals" que hi ha per pobles i ciutats; doncs, són les safates més econòmiques i en pots trobar de colors, transparents, grans, petites...
Segur que la teva nina s'ho passa molt bé!
Petonets
Carme
Moltes gracies.Començaré a mirar avui mateix.Una abraçada i endavant amb el teu blog!
EliminaComo siempre muy interesante, gracias
ResponElimina¡Gracias, Miren!
EliminaSeguro que en la prehistoria también les gustaba a los niños dibujar en l'arena ;)
Besitos de "homo sapiens" ja,ja,ja.
Carme
¡Qué buenísimas ideas! ¿Qué tendrá la arena que tanto les gusta? Un beso.
ResponEliminaNo son originales mías, ojalà!
EliminaEmpezó en la escuela a utilizar estos recursos Maria Montessori, fíjate si era avanzada a su tiempo.
Biquiños
Carme