Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

diumenge, 16 de juny del 2013

EL TRASPAS D’INFORMACIÓ DEL CURS

Fer de Mestres en la nostra cultura mai ha estat fàcil i sembla que no ve dara; ja que, per il·lustrar la poca valoració que aquesta professió ha tingut des danys enrere, sutilitza la frase feta: passar més gana que un mestre descola.
Encara que fent de mestres ja no es passa gana, la manca de reconeixement  es fa més visible quan arriba el mes de juny i es comença a parlar arreu dels molt dies de vacances dels/de les mestres.
En els primers anys de docència, mentristia molt el desconeixement i la incomprensió imperant. Aleshores, intentava explicar, a qui em feia el retret, que en marxar els infants de les aules siniciaven altres tasques imprescindibles pel bon funcionament dels centres escolars a més dels cursos de formació. Amb els anys, veient la impossibilitat de desfer el malentès, el silenci i el treball van ser les meves úniques respostes.
El mes de juny, finalitzada lestada dels infants a lescola, comença la tasca de gestió, planificació, programació… de mestres amb tutoria, despecialistes i de persones de suport.
Una daquestes tasques és el traspàs de la informació sobre els grups i els infants per a poder planificar els recursos necessaris pel curs següent.
El traspàs dinformació dels infants que acaben la Primària i comencen la Secundària, en tenir els centres de referència, està regulada i ningú en dubte de la seva importància.
Ja no és tan habitual fer-ho quan els nens i nenes deixen lEscola Bressol, ensenyament no obligatori, per iniciar lEducació Infantil.
Hi ha escoles que per proximitat tenen contacte amb lescola bressol de referència del barri o del poble i, per començar a P3,  poden comptar amb la informació de lexperiència educativa dels infants.
Per altra banda, la informació dalguns nens i nenes arribarà a lescola amb l'informe  del Primer Cicle dEducació Infantil i la daltres seran els seus pares i mares qui lexplicaran en lentrevista prèvia després de la matriculació al centre escolar.
També en deixar un grup, per procurar que hi hagi continuïtat en la línia educativa, és important traspassar la informació de forma verbal amb la persona que preveu agafar la tutoria el proper curs.
Daquesta manera, la conversa permetrà traspassar  lexperiència anterior, les necessitats del grup, els casos on cal la intervenció daltres serveis (EAP, CSMIJ, Serveis Socials...), gestió dels recursos, etc.

Com fer-ho?                                                         
      Planifiqueu unes sessions pel traspàs dinformació en els horaris del mes de juny.
       Definiu un esquema sobre la informació a tractar.
       Reflexioneu sobre els aspectes que es volen comentar.
       La informació ha de ser entenedora, clara i confidencial.
  Eviteu letiquetatge dels infants i doneu una informació positiva de cada alumne/a a més dels aspectes més problemàtics.
      Reflexioneu sobre propostes de millora en les estratègies metodològiques .

Moltes vegades, per la mobilitat de les plantilles, el traspàs dinformació no es pot realitzar verbalment però per a les persones que arribin de nou a lescola els serà molt útil de trobar-la.
Aleshores, podeu emplenar un document on deixar-hi per escrit els trets més rellevants dels infants i del grup.

Document pel Traspàs d'Informació Educació Infantil from Fer de Mestres

El traspàs de la informació  afavorirà el coneixement per a lacció tutorial i ladaptació dels infants al nou curs, alhora que potenciarà loportunitat de millorar la nostra tasca de fer de mestres.

25 comentaris:

  1. Qué importante es y qué difícil pode realizarlo a veces, sobre todo cuando no sabes quien "cogera" a tus niños. Una entrada muy útil. Un saludo

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¿Quién explicará mejor que nadie las cualidades de "tus niñ@s"?
      Aquí está la razón de la importancia del traspaso de la información, la persona que los recoge debe conocer al grupo para poder atender sus necesidades.
      Muac's
      Carme

      Elimina
  2. em sembla molt bona idea parlar d'aquest apart en aquest moments... Gràcies per compartir-ho!

    ResponElimina
    Respostes
    1. De res, Núria!
      Com us vaig explicar en una entrada, intento que els temes s'adeqüin a les necessitats del curs.
      Bona última setmana del curs amb infants, gaudeix-la!
      Carme

      Elimina
  3. tens raó, quanta feina que desconeixem les famílies !
    gràcies per explicar-ho!!
    petonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a vosaltres per valorar la tasca que es fa a les escoles.
      No sempre és fàcil fer de mestres i a partir de juny menys! ha,ha,ha.
      Petonets
      Carme

      Elimina
  4. "Una veritat com un temple" que diria la meva mare!
    M'atreveixo a dir que la desconeixença és immensa en la majoria de persones que no són docents.
    No fa gaire temps eren vora les 2h del migdia quan en obrir la porta de la meva classe per sortir em vaig topar amb una mare que venia d'una entrevista i molt sorpresa em va dir:
    - caramb Anna què hi fas tu per aquí?
    És clar que jo em vaig quedar una mica descolocada en un primer moment, però vaig respondre amb naturalitat i pensant que era una broma.
    - doncs treballant i ara me'n vaig a dinar, vaig contestar.
    Però la sorpresa encara va ser més gran quan em va replicar dient:
    - Ah si?, jo em pensava que quan corries les cortines a les 12'30h plegaves i marxaves a casa!!!
    Ja ets pots imaginar el repertori de coses que li vaig dir, amb ella hi tinc força confiança i vaig poder posar-li "uns quants punts sobre les is".
    Crec que no fa falta comentar res més !!!
    D'altra banda sobre el traspàs d'informació a l'escola ho fem molt similar a les orientacions que tu exposes, tenim contacte amb l'Escola Bressol del poble, ens reunim amb les tutores de 1r, ...
    Gràcies per l'entrada tant encertada.
    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, Anna, és una conversa recorrent. Crec que quasi tots/es els/les mestres l'hem tingut alguna vegada. Quin greu aquesta desconeixença!
      Nosaltres el traspàs el fèiem a tots els nivells si es canviava de grup i com que no ens deixaven repetir tutoria... però aquest seria un altre tema a tractar.
      Muac's
      Carme

      Elimina
  5. Una entrada molt adient per aquestes alçades de curs Carme !!!!
    Mira quina casualitat, just abans d'obrir l'ordinador justament estaba fent el traspàs de dades per escrit, ja que encara no sabem qui agafarà la tutoria i...... sorpresa em trobo amb aquesta entrada tant útil.
    Moltes gràcies com sempre per les teves bones reflexions !!!!!
    Petonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja veus, tenim telepatia... ha,ha,ha.
      Com feu el document de traspàs d'informació? Teniu alguna graella o és obert i hi redacteu unes observacions?
      N'he fet de tota mena i, finalment, el vaig triar amb graelles i observacions. Mai se sap com pot ser més entenedor, oi?
      Bona setmana!
      Carme


      Elimina
    2. A l'escola el fem obert, i com bé dius hi redactem les observacions.
      A altres escoles que he treballat ho feiem amb graelles i jo el trobava molt pràctic i visual.
      Costa triar un model que sigui el màxim d'entenedor posible veritat???
      La combinació graelles i observacions m'agrada, m'apunto la idea !!!
      Petonets guapa

      Elimina
  6. Unas reflexiones como siempre interesantísimas Carme, a estas alturas todos estamos con los informes y demás papeleo. Un beso.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estas últimas semanas son siempre una locura ¡Ànimo, ya queda poco, Ana!
      Biquiños
      Carme

      Elimina
  7. Hi ha coses que no entenc: si tothom té clar que els productes no es posen sols a les lleixes de les botigues i que cal fer feina de gestió al marge de la d'atenció al públic, no entenc xq creuen que si no hi ha nens, els mestres i professors no fan res. És que a casa, una vegada els nens dormen no s'ha de deixar tot a punt per l'endemà i organitzar-se? Si organitzar una família de 4 membres és una feinada, com no ha de ser-ho organitzar una classe de 30, un cicle, una escola o un institut? En fi...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies per la teva reflexió, jo tampoc ho entenc!!!
      Petonets
      Carme

      Elimina
  8. Tanta feina a final de curs, tantes hores d'ordinador i tants temes per organitzar, parlar, tancar... En aquest dies ja no queden energies per continuar, les piles s'acabem. Necessitem un respir per començar a obrir el nou curs que com totes ja sabem neix ara, els últims dies de Juny.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tot el que dius és ben cert, Ametlla!
      Una forta abraçada carregada d'energia ;)
      Ànims!!!
      Carme

      Elimina
  9. Quina entrada més important.
    Gràcies per compartir les teves vivències.

    Per cert, vas poder veure alguns ítems que vaig penjar al bloc pels informes? Què en penses?

    Un petonettttt.
    Txell

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'agrada molt que creguis útil aquestes reflexions; ja saps que és un plaer poder-les fer juntes a través dels comentaris en els nostres blocs.
      Sí, que vaig veure els ítems i em van semblar molt bé; ja que estan redactats en positiu.
      En relació als informes, amb l'experiència, ha anat canviant la meva opinió.
      Els primers anys de fer de mestra, com a mestra novell i insegura, necessitava poder tenir les frases molt acurades i quantes més millor. Amb els anys i l'experiència, em vaig adonar que molts pares i mares únicament entenien les observacions. Així, cada vegada feia els redactats més amplis i em preocupaven menys les infinites graelles.
      Les nostres pors i inseguretats com a mestres i la realitat de cada escola crec que també tenen a veure amb el tipus d'informe escollit.
      Bon final de curs, ens llegim!!!
      Carme

      Elimina
  10. Unes reflexions molt i molt interessants, Carme. Hi ha un fet però que a vegades se'ns escapa: el perill de la paraula escrita. Els infants evolucionen i canvien molt, un informe vigent al juny pot estar totalment desfasat el setembre... Així, crec que és molt important el fet de poder posar-te davant d'aquella persona, sigui familiar de l'infant o professional, i parlar. Parlar, parlar, explicar i matisar. Crec que el més important, com tu bé dius, és el com es fa aquest traspàs d'informació... el millor? Cara a cara.
    Una abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Àngela,
      comparteixo la teva opinió, però com explico en el text:
      moltes vegades, per la mobilitat de les plantilles, el traspàs d’informació no es pot realitzar verbalment però per a les persones que arribin de nou a l’escola els serà molt útil de trobar-la i, afegeixo, contrastar-la!
      Petonets
      Carme

      Elimina
  11. Fantàstica entrada!! Gràcies per la feina ben feta que comparteixes. Una abraçada!
    Mònica.

    ResponElimina
  12. Hola,

    He acabat 4t del Grau d'educació Infantil i em queda el TFG per fer.
    El tema del meu treball és aquest: El canvi de l'Educació Infantil a l'Educació Primària i la veritat és que no he trobat gaire cosa, per no dir res.

    Em podeu ajudar amb algun tipus d'informació??

    Sabeu si hi ha teoria que parli d'aquest tema?

    Qualsevol cosa que tingueu em serà de molta utilitat!!!

    Gràcies!!!!!

    Salut!!!

    Almudena

    ResponElimina
    Respostes
    1. Almudena,
      a part de tots els documents prescriptius que cal emplenar en finalitzar cada etapa, els claustres defineixen quin tipus de reunions estableixen per al traspàs d'informació.
      Mira't aquest text que et pot ser inspirador
      http://www.diba.cat/documents/113226/4c2c2814-9b84-4454-acc6-d8566d816abd
      Bona sort!
      Carme

      Elimina