Fa
uns dies que els infants han començat el seu curs escolar i els informatius de la majoria de
mitjans de comunicació
com cada any, han obert els seus espais amb imatges de la notícia.
Hem
vist infants amb els ulls plorosos en el seu primer dia d’escola, cares
alegres dels nens i nenes més
grandets al retrobar-se amb la resta de la classe, pares i mares acomiadant-se
des de la porta amb alegria, la consellera justificant les retallades, els
representants sindicals reivindicant millores i mestres, molts mestres, a les
seves aules.
La
distància
de l’activitat
docent, que donen les hores de repòs en els meus dies complicats, em va fer aturar en una d’aquestes últimes imatges: una
mestra asseguda sobre la taula gronxant les cames alhora que anava preguntant
als infants com els havia anat l’estiu.
Ells,
amb la timidesa de saber-se objectiu de la càmera de televisió, responien asseguts a les seves cadires ordenades en
formació
quasi militar.
Aleshores
em vaig interrogar, quina actitud mostrarà aquesta mestra si un d’aquests infants s’asseu com ella sobre el seu pupitre en iniciar la classe?
http://www.slideshare.net/_Lila_/cartells-normes-classe-catal |
Les
experiències
dels meus anys de mestra es van desbordar en el meu pensament i la reflexió amb una certa
tristesa em va acompanyar uns dies, fins avui que m’he decidit a
compartir-la amb vosaltres.
Sabem
que la major part de la conducta dels infants s’aprèn
per observació
i imitació;
així,
és
tan important el modelatge que des de la psicologia també s’aplica com a tècnica terapèutica.
Sabem
que els diversos estils dels mestres influencien en la dinàmica dels seus grups. Com exemple, us explicaré que en començar a fer de mestra, una companya em va dir: “Per agafar un grup
després
d’un
curs que tu has portat, cal posar-se les piles. No paren, vénen tan actius i amb
tanta curiositat!”
Ella ho va dir segurament per afalagar-me però a mi em va deixar moixa i em va fer pensar.
Era
cert que el meu tarannà
inquiet i curiós
el traspassava als infants. Cada curs fèiem projectes, tallers, racons, teatre, experimentacions...
i no hi havia cap proposta amb la qual no ens engresquéssim fent un munt d’activitats.
Ella
en ser una persona amb força
experiència,
molt tranquil·la,
de veu dolça
i modulada creava un ambient relaxat a la seva aula mentre s’assolien igualment els
objectius del curs proposats.
Aquell
comentari va fer que iniciés el meu camí de reflexió sobre la
responsabilitat de les nostres actituds en Fer
de mestres. I juntes vam aprendre l’una de l’altra.
Ella
em va mostrar que no és
coherent cridar per demanar silenci i alhora exigir que els infants parlin a l’aula en veu baixa i
això
ens féu
cercar alternatives. En el cicle, vam elaborar un llistat de recursos per fer
silenci. Els infants tot el curs van moderar el to de veu!
http://www.slideshare.net/_Lila_/cartells-normes-classe-catal |
Ella,
que solia tenir la taula i les prestatgeries de l’aula sempre desorganitzades, em va demanar idees per tenir
tot el material a l’abast
i endreçat.
Vam reciclar unes capses i algunes caixes per tenir organitzadors.
Des
d’aquell
dia va mantenir la seva taula endreçada i els nens i les nenes recollien les joguines, puzles i
altres materials sense barrejar-los!
http://www.slideshare.net/_Lila_/cartells-normes-classe-catal |
Són petits exemples
amb els quals us animo a reflexionar sobre la tasca de Fer de Mestres, penseu sobre les vostres dinàmiques a l’aula i quins models oferiu:
Ets
un/a mestre/a desordenat/da a qui li costa que el grup assoleixi els hàbits? Ets
cantaire i apropes els infants al món musical amb un
ampli repertori de cançons? Et sents solidari/ària i traspasses l’empatia al grup d’alumnes? No pots
evitar ser cridaner/a i el to de veu dels infants a l’aula és
força
alt? Creus que ets creatiu/va i fomentes la recerca?
Perquè com va dir Nikolái Gógol : L'exemple té
més
força
que les normes”.
Totalmente de acuerdo. El ejemplo es una de las columnas de la educación. No entiendo a las personas que fuman o chillan para decir que no se debe fumar o que bajen la voz. Te aseguro que de estos últimos he conocido bastantes en la escuela.
ResponEliminaGracias por tus reflexiones. Un besazo.
Es cierto que nuestras incoherencias son más significativas al estar en el mundo de la educación. Lo bueno es que también nuestras virtudes generan aprendizajes en nuestr@s alumn@s.
EliminaL@s maestr@s tenemos tantos frentes abiertos en nuestra actividad diaria que nos falta espacio para la reflexión y ésta es muy importante.
Musus
Carme
Muy buena reflexión y entono el mea culpa pues a veces pido silencio chillando. Un beso
ResponEliminaMiren ¿qué mestr@ no lo ha hecho alguna vez? ;)
EliminaEquivocarse forma parte del aprendizaje y nosotr@s seguimos aprendiendo.
Besets
Carme
Precioses i encertades reflexions! Ja veus, els teus dies complicats -com tu els anomenes- et proporcionen en compensació una gran clarividència. Gràcies i ànim.
ResponEliminaMoltes gràcies pel teu ànim, el recullo i l'endreço al cor per guarir-me com una deliciosa medicina quan tingui els meus dies complicats. Ara ja n'agafo una miqueta...
EliminaUna forta abraçada gens complicada!
Carme
Quanta raó!!!
ResponEliminaÉs indubtable que els mestres constantment hem de ser un exemple per als nostres petits, en comportament, maneres de fer, expressions, criteris, ...
Sovint les famílies em pregunten per expressions o maneres de fer que observen als seus petits quan juguen a mestres, fins i tot a mi també em sorprenia quan les meves filles hi jugaven. És inevitable els petits interpreten a la perfecció el nostre paper es tracta d’una imitació extremadament veraç.
Referent al comentari que em deixes al meu bloc sobre projectes de treball a P3 http://petitmonblogger.blogspot.com.es/2013/09/projecte-el-pallasso.html jo també m’he trobat amb les dificultats que comentes, però des de fa uns anys que fem un únic projecte de treball a P3 i està relacionat amb el nom de la clase, l’experiència la valorem molt positivament.
Anna,
Eliminatambé fa molta gràcia quan juguen al racó de la caseta on hi veus retratats els pares i les mares. Els infants estan descobrint el món i a partir del modelatge aprenen les actituds i els rols.
A casa, després de quinze anys, encara fem "conya" amb l'expressió que va arribar a casa d'una mestra que va tenir el meu fill i que deia sovint "¡cuánta tontería!"
Gràcies per la resposta al comentari que vaig deixar al teu blog.
Petonets
Carme
Com sempre Carme unes molt bones reflexions i que cal que ens apliquem com a mestres.
ResponEliminaTambé és de vital importancia que reflexionem de la nostra tasca i de l'exemple que cal donar als nostres alumnes.
Tot i que de vegades és complicat , jo també sóc de les que a vegades demano silenci tot fent un crit i tot i que em faig jo mateixa una autoreflexió a vegades costa moltíssim.
Molts ànims trempada i un grapat de petons !!!!!
Muac's !!!!!
Magda,
Eliminacom li deia a la Miren, qui no ho ha fet?
El que cal és trobar alternatives per a que no sigui un costum, oi? Ja estic preparant una entrada amb recursos per a fer silenci a l'aula, ha,ha,ha.
Muac's
Carme
¡Cuánta razón, CArmen! A veces nos olvidamos de que somos un modelo a seguir para los niños. Un abrazo.
ResponEliminaAna,
Eliminaa menudo olvidamos que se aprende por imitación, incluso de mayores. Si no fuera por el modelo de blogueras que me ofreceis ¡pobre de mí! je,je.
Unha gran aperta.
Carme
Hola,
ResponEliminaMi nombre es Rocío y me gustaría saludarte. He conocido tu blog navegando por la red y me ha parecido muy interesante. Quería felicitarte por el trabajo que haces diariamente.
Además, quería aprovechar para presentarte el proyecto para el que trabajo, Edúkame, un pequeñito portal educativo que nació con la voluntad de crear niños y familias más felices a partir de la Educación Emocional.
Acabamos de lanzar una Revista digital de suscripción mensual para maestros de Educación Infantil y me encantaría que la pudieses probar este mes de manera gratuita. Haciendo click aquí podrás descargarla: http://edukame.com/revista_digital_escuelas_infantiles
Un saludo,
Rocío López
Marketing y Comunicación en Edukame.com
Gracias Rocío,
Elimina¡Mucha suerte en esta nueva aventura!
Carme
Doncs sí, tota la raó del món.
ResponEliminaOstres, m'has fet recordar un article que vaig llegir fa temps a la revista in-fàn-ci-a sobre això, a veure si recordo com es deia...
D'altra banda és així, els nens són un reflex de nosaltres mateixos. Dins i fora de l'escola. Tenim una gran responsabilitat.
Pensar sovint en l'enorme responsabilitat que tenim en formar part de l'educació dels infants a algunes persones, com a mi, les espantaria. Sort que som valentes, reflexionem i encenem la imaginació!!! ;)
EliminaPetonets
Carme
Mai hem d'oblidar que fem d'exemple en tot moment!
ResponEliminaPetons!
Sònia
Sí Sònia,
Eliminahem de ser un model per a què després els infants puguin ser qui vulguin ser.
Muac's
Carme
Una molt bona reflexió !! la directora de l'escola del David se l'hauria de llegir i reflexionar-hi .
ResponEliminaUna abraçada!!
Sempre li pots donar l'enllaç a Fer de Mestres ha,ha,ha.
EliminaPetonets
Carme
Hola Carme,
ResponEliminasempre emfainada, eh??
La veritat és que els temes que presentes són el dia a dia de totes les escoles. Llàstima que no tinguem espais suficients per a parlar a l' escola. Nosaltres, un grupet, de tant en tant fem un cafetó pedagògic!!!! uff fora de l' horari escolar, clar.
Petons,
Assumpta, és ben cert que a les escoles hi ha poc temps per a la reflexió.
EliminaÉs hora d'anar pensant en un canvi de dinàmica, jo sóc una gran defensora de l'Educació lenta.
Una abraçada
Carme
Gràcies per aquesta reflexió que no només és aplicable a l'aula sino a casa també. Els nens són grans imitadors i ens ofereixen la possibilitat de millorar com a persones quan els estem educant.
ResponEliminaDe res, és un plaer poder compartir-la amb vosaltres!
EliminaQuantes vegades ens veiem reflexats en els nostres fills i els nostres pares i mares en nosaltres, oi?
Besets
Carme