Fa uns dies que tot ho veig gris, molt
gris!
Les persones que seguiu Fer de Mestres
sabeu que fa uns mesos el meu fill va sofrir una intervenció quirúrgica que,
per sort, va anar molt bé.
Ara, el tractament està resultant llarg
i esgotador pel que en molts dels nostres dies hi predomina la fatiga: són dies
grisos!
Per altra banda, sabem que això passarà,
que tornarà a brillar el sol i, aleshores, ho veurem tot de color rosa.
Aquests pensaments fan palès que en el
nostre imaginari relacionem les emocions, els sentiments i l’estat d’ànim amb
els colors.
Per altra banda, estudis sobre el
cromatisme defensen que la visualització dels colors poden produir algunes sensacions
i emocions determinades; tot i que, no és la mateixa interpretació en totes les
cultures.
Com que molts dels infants encara no són conscients dels colors que representen les emocions en la nostra cultura, amb les següents activitats, realitzades en diverses sessions, podreu descobrir com les expressen, amb quins colors comuniquen les seves emocions i quines predominen en el seu món interior.
Capacitats:
- Aprendre a conviure i a habitar el món.
- Aprendre a pensar i a comunicar és una de les capacitats.
Objectius:
- Potenciar i afavorir el desenvolupament de les capacitats, tot respectant la diversitat i la subjectivitat.
- Possibilitar la descoberta i la construcció de la pròpia personalitat.
- Treballar l’educació emocional i els elements emocionals per a desenvolupar l'autoestima.
Habilitats
i actituds:
- Habilitats de recerca (esbrinar i formular hipòtesis), habilitats de raonament (buscar i donar raons) i habilitats de traducció (mímica).
- Actituds d’escolta, participació, reflexió...
Proposta
d’activitats:
En una disposició que permeti el
moviment, presenteu al grup unes fotografies que mostrin les diferents
emocions. Podeu dedicar una sessió prèvia a fer-les vosaltres a cadascun
dels nens i nenes de la classe per a després visualitzar-les en un mural, a la
PDI o a l’ordinador.
Després d’iniciar una conversa per a identificar-les, demaneu que
les imitin i que imaginin el motiu d’aquelles expressions.
Deixeu temps per a parlar-ne sense
presses, obriu espais per a la participació de tothom i respecteu les seves
propostes encara que no siguin les respostes convencionals:
- A la nena li han fet pessigolles i plora.
- El nen està enfadat perquè no vol jugar.
- Etc.
A continuació, haureu preparat unes
petites targetes o papers adhesius (post-it) de colors, que deixareu a l’abast dels nens i de les nenes.
Proposeu que cada infant pensi en una
emoció de les que anteriorment s’han treballat i que esculli una targeta del color
que, des del seu punt de vista, representa i si vol dibuixar la seva icona:
- La ràbia jo la pintaria de color...
- La tristesa seria de color...
- Etc.
Podeu fer un mosaic dels colors de les emocions
enganxant en un mural les targetes en cadascuna de les fotografies
representatives.
Com que és una activitat absolutament
subjectiva, és molt interessant comprovar que no sempre, els nens i les nenes coincideixen
amb els colors davant d’una mateixa emoció i pot ser que tampoc s’identifiquen amb els que es
representa en la nostra cultura.
Els colors de la tranquil·litat |
Si trobeu infants que han triat un color
que predomina habitualment en les seves produccions plàstiques, haureu
d’esbrinar quines emocions estan expressant amb la seva tria i que ens està intentant
comunicar.
Us deixo un document que us pot ajudar a
comprendre-ho.
Las emociones tienen color from kamay
Us animo a tancar aquesta proposta gaudint
del vídeo del conte: El monstre dels
colors de l’Anna Llenas. Aquest monstre té un embolic d’emocions
les quals identifica amb uns fils de colors.
Conegut
aquest conte, es pot encetar un altre reguitzell d'activitats que podeu adaptar
a la maduresa dels vostres infants. Cliqueu les imatges!
Imatge del blog Les petites emocions |
Imatge del blog petits grans artistes |
Els nostres infants també es poden
embolicar amb les seves emocions. Des de les aules, únicament hem de donar
estratègies per a conèixer-les i desxifrar-les. Us animeu?
Es una entrada fantástica :) Lo cierto es que el predominio de un color dice mucho de una persona y de los ambientes que se crean en la escuela y en los entornos. :)
ResponEliminaEspero que tu hijo se recupere pronto. :) Mucho ánimo para todos. Besos y un abrazo grande.
¡Muchas gracias por el elogio y por tus deseos de recuperación!
EliminaEs cierto que los colores ayudan mucho en los ambientes, lo tengo comprobado ja,ja,ja.
Biquiños
Carme
Quina entrada més bona Carme. M'ha agradat molt aquesta relació de les emocions amb els colors i el conte "El monstre de colors" és genial, però encara no l'he explicat mai a l'aula. Nosaltres treballem les emocions per separat, però potser està millor anar-les treballant totes juntes. Em sembla que farem un replantejament diferent a partir d'ara. La teva entrada ha estat molt inspiradora.
ResponEliminaEspero que el teu fill es recuperi ben aviat. Ànims i força!
Petons!
Com m'agrada que Fer de mestres inspiri!!!
EliminaPenso que no hi ha una única manera de treballar les emocions; encara que, a mi m'agrada deixar que els infants s'expressin aprofitant que encara no tenen massa condicionaments.
Muac's
Carme
Una entrada preciosa i mooolt profitosa! Nosaltres treballem les emocions al cicle inicial a partir d'aquest conte i la relació dels colors amb les emocions ens funciona molt bé.
ResponEliminaEspero que el teu fill estigui al 100% aviat. Molt petons.
Moltes gràcies pels teus desitjos, esperem que així sigui. Necessitem descansar... i veure el món de color rosa! ha,ha,ha.
EliminaPetonets
Carme
Tal como dice Lluna, también las emociones las trabajo de forma separada, pero es una propuesta muy interesante, porque a lo largo del día, los peques ( y los adultos) podemos atravesar por diferentes estados emocionales. Lo de los colores por supuesto, me ha encantado y tendré en cuenta! Y mucho ánimo por tu situación!!!
ResponEliminabeset
Mónica, no sólo pasamos por diferentes estados emocionales cada día; también sentimos varias a la vez como le pasó al mostruo de los colores: tristeza y rabia, miedo y amor, etc.
Elimina¡Este cuento es genial!
Besets
Carme
Bon any Carme i ànims amb la recuperació, segur que ben aviat tornarà a sortir el sol!!!
ResponEliminaM'ha agradat molt la proposta, jo explico el conte del monstre de colors i ja tenen les emocions associades a un color, però potser la pròxima vegada primer deixaré que siguin ells els qui pensin el color corresponent. Gràcies i una abraçada!
Recullo el teu desig amb la il·lusió que l'energia que transmet ens ajudarà a seguir, moltes gràcies!
EliminaSi proves de no donar consignes prèvies segur que els infants et sorprendran, ja ens ho explicaràs!
Un petó del color que més t'agradi
Carme
Tuve una temporada que todos los días eran grises e incluso negros y pensé que no se pasaría pero se pasó y ahora mis días son de todos los colores, eso es lo que espero que os pase a los dos dentro de poco, pero mientras tanto os mando mucha fuerza para que aguantéis un poco más que está batalla la estáis ganando vosotros. UN BESO GORDO.
ResponEliminaMiren, sabes que compartimos la sensación de vivir en esos días negros y los pudimos cambiar. Ahora estoy segura que volveré a hacerlo.
EliminaRecojo tu beso gordo y me lo guardo en mi "capsa de petons" para ir a recoger cachitos en los momentos difíciles de estos días grises ¡Eres un sol!
Besitos de colores
Carme
Carme una entrada com sempre fantàstica, m'encanta la teva proposta de treballar les emocions. La tindrem en compte pels tallers d'intel.ligència emocional que realitzem a l'escola.
ResponEliminaCarme desitjo de tot cor que els vostres dies grisos aviat es converteixin en dies roses, blaus, vermells, verds ...... o els colors que millor defineixin el benestar, la recuperació, l'alegria i la felicitat per a tu i els teus !!!!!
Un petonàs guapissima !!!!!!!!
Moltes gràcies, Magda!!!
EliminaEspero que els teus desitjos es converteixin en realitat molt aviat, ho necessitem...
Muac's
Carme
Genial Carme, m'ha enamorar el conte del monstre i penso que pot ser molt xulo explicar-ho amb el monstre de veritat (tipu titella o peluix) anar descrivint emocions i quan els nens la identifiquin estirar del fil i posar-la al seu pot amb el seu nom.
ResponEliminaGràcies un cop més per la teva inspiració!
I ja saps que diuen: els problemes mai s'acaben, però les solucions tampoc! Així que t'envio tot el positivisme i energia possible per tu i el teu fill! Allaaaaaaaaaa vaaaaaaaaa! Muuuuak!
Laia, molt bona idea presentar el conte amb un titella o similar!!!
EliminaRecollim el teu positivisme, ha arribat de color vermell ple d'energia :)
Moltes gràcies!
Carme
el color es todo para mí, por eso me entusiasma el verano, porque su luz da vida a las cosas de colores vivos y naturales. Gracias por esta instructiva entrada y gracias por la referencia de mi documento (yo soy kamay, jijiji) un besote con abrazo.
ResponEliminaJa,ja,ja,ja, ahora entiendo porque al ver el documento en la red pensé que era muy bueno ¡Felicidades!
EliminaGracias por compartir
Besitos de colores
Carme
Una entrada fantástica, Carmen, llena como siempre de buenísimas propuestas. Me apena un montón que tus días sean grises pero espero y deseo que pronto tanto tu hijo como tú podais volver a ver brillar el sol en vuestras vidas. Desde Ferrol, un gran abrazo de oso que te ayude a superar los malos momentos.
ResponElimina¡Muchas gracias por tus palabras de ánimo, Ana!
EliminaHabrás visto que no dejo muchos comentarios aunque visito los blogs amigos, espero poco a poco que todo vuelva a la normalidad y sienta que tengo algo que deciros lleno de colores.
Biquiños
Carme