Com cada any, us presento la proposta del Dia
Escolar de la No-violència
i la Pau pel dia 30 de gener quan es commemora l’aniversari de la mort del
Mahatma Gandhi i es recorda la seva tasca en favor de la No-violència i la Pau.
Enguany, la proposta didàctica va dirigida
a recollir arguments per prohibir
les armes nuclears i desenvolupar la Cultura de la Pau entre els infants.
Clica per accedir a la proposta didàctica. |
Els nens i nenes del cicle d’Educació
Infantil poden participar-hi amb treballs plàstics, contes, cançons... i, així,
poder potenciar la reflexió per aprendre a resoldre els conflictes sense
violència.
Proposta d’activitats:
Idees i recursos, pels infants més petits
de l’escola, en podeu trobar clicant en l'enllaç següent:
Generalment, a les aules d’Educació
Infantil intentem evitar als infants les imatges crues de la vida que ens
sacsegen i cerquem activitats alternatives més amables que potenciïn les
habilitats socials que fomentin l’educació per a la Pau.
La cruesa i la violència dels últims
conflictes bèl·lics mundials i la indiferència vers ells i les seves imatges,
m’ha fet plantejar si no estarem potenciant la creença que les guerres són
ficció com les de les pel·lícules i els vídeojocs; però les guerres són
cruentes i en elles hi pateix tothom, inclosos els més febles, els infants.
Així, la proposta de Fer de Mestres per a la reflexió d’aquest
curs amb els infants més grans és a partir d’una de les imatges del fotògraf Nic Ut.
Aquesta va ser feta el 8 de juny de
1972, que va canviar la percepció mundial de la guerra del Vietnam, esperant
que també pugui deixar una petita llavor de Pau en els infants.
Objectius:
·
Reflexionar sobre les armes i les seves conseqüències vers les persones a
partir de l’observació d’una fotografia.
·
Reconèixer les emocions mostrades en una imatge fotogràfica: inquietud, por,
pànic...
· Proposar d’alternatives per a la Pau.
En rotllana, mostreu la fotografia i
deixeu un espai de silenci per a que l’observin i identifiquin els personatges
i els elements del fons.
Si teniu a l’aula un projector, canó de vídeo, etc. podeu projectar la
imatge per facilitar l’activitat.
Quan veieu que l’impacte visual perd força i minva l’interès dels infants per
l’observació de la fotografia, orienteu la reflexió mitjançant preguntes com
les següents:
·
Qui hi veieu en aquesta fotografia?
·
Què els pot haver passat a aquests nens
i nenes?
·
Quines emocions creieu que senten?
·
Per què corren els soldats?
·
Com és que hi ha una nena nua? Per què?
·
Al fons no es veuen cases, què pot ser
aquell fum? Bombes?
La seva curiositat, segurament, els
portarà a demanar el relat real de la situació que mostra la fotografia:
La família de Kim Phuc feia dies que estava refugiada en el temple de Cao
Dai mentre els exèrcits vietnamites del nord i del sud es barallaven pel
control de la vila.
Kim va escoltar un estrèpit sobre el seu cap i va mirar amunt. Un avió de
guerra volava cada vegada més baix i va deixar anar uns recipients que
semblaven ous. El terra es va estremir, van sentir una calor terrible mentre les bombes treien
flames ataronjades en totes direccions .
Les flames van cremar el braç esquerre de Kim i la seva roba de cotó es va
fondre. Els arbres es van convertir en torxes, mentre la seva pell i el seu cos
sentia el dolor agut del napalm*. Aleshores ella, amb
altres infants i alguns soldats van córrer per escapar.
Nick Ut era un fotògraf d’un diari que estava fent fotografies per a un
reportatge sobre la guerra quan el van sorprendre les bombes.
Segons després de fer la fotografia, es va adonar de les ferides de la nena
i la va portar a un petit hospital. Allà, amb el temps, la pell cremada es va
començar a curar.
No va passar el mateix amb molts amics i amigues de la vila que mai més van
tornar a veure.
Per últim, prepareu les pintures, pinzells, esponges, rodets i fulls en
blanc. Demaneu els infants que pintin el seu full amb el color que els
suggereix la història de la Kim, podeu acompanyar l'activitat amb música de fons, i posteriorment que expliquin les seves produccions.
Confieu en el criteri i la sensibilitat dels nens i de les nenes, deixeu-los
expressar les seves idees i sorpreneu-vos!!!
*Napalm: Mescla d’un coprecipitat de
sabons d’alumini amb àcids naftènics i àcids grassos, sovint de coco, la qual,
addicionada a la gasolina, la gelifica, és emprada en la càrrega de bombes
incendiàries. Genera temperatures de 800 a 1200 graus centígrads.
Me gusta tu propuesta. Gracias por compartir. Un abrazo grande.
ResponEliminaNo sé si en Galicia también se commemora el Dia de la Paz Escolar en la misma fecha pero espero que alguna de las propuestas os sirvan.
EliminaBiquiños
Carme
Tus propuestas nos vendrán fenomenal, Carmen. Aquí también se celebra el mismo día. Un gran abrazo.
ResponEliminaAna, me has solucionado la duda que tenía con Isabel; pues he visto en la blogosfera que hay otras fechas en que también se celebra.
Elimina¡Muchas gracias por estar siempre tan cerca!
Unha aperta
Carme
una propuesta a tener en cuenta, gracias, guapa, por ayudarnos tanto. un besito
ResponEliminaBlanca, empiezo a estar preocupada por la frivolidad con la que muchos jovenes ven la guerra. Imagino que la ficción no ayuda a comprender la dimensión de la tragedia.
EliminaAunque nuestras propuestas no pueden hacer grandes cambios posiblemente seran el germen.
Musus
Carme