Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

divendres, 17 de gener del 2014

DIA ESCOLAR DE LA PAU 2014

Com cada any, us presento la proposta  del Dia Escolar de la No-violència i la Pau pel dia 30 de gener quan es commemora l’aniversari de la mort del Mahatma Gandhi i es recorda la seva tasca en favor de la No-violència i la Pau.
Enguany, la proposta didàctica va dirigida a recollir arguments per prohibir les armes nuclears i desenvolupar la Cultura de la Pau entre els infants.
Clica per accedir a la proposta didàctica.
Els nens i nenes del cicle d’Educació Infantil poden participar-hi amb treballs plàstics, contes, cançons... i, així, poder potenciar la reflexió per aprendre a resoldre els conflictes sense violència.

Proposta d’activitats:
Idees i recursos, pels infants més petits de l’escola, en podeu trobar clicant en l'enllaç següent:

Generalment, a les aules d’Educació Infantil intentem evitar als infants les imatges crues de la vida que ens sacsegen i cerquem activitats alternatives més amables que potenciïn les habilitats socials que fomentin l’educació per a la Pau.
La cruesa i la violència dels últims conflictes bèl·lics mundials i la indiferència vers ells i les seves imatges, m’ha fet plantejar si no estarem potenciant la creença que les guerres són ficció com les de les pel·lícules i els vídeojocs; però les guerres són cruentes i en elles hi pateix tothom, inclosos els més febles, els infants.
Així, la proposta de Fer de Mestres per a la reflexió d’aquest curs amb els infants més grans és a partir d’una de les imatges del fotògraf Nic Ut.
Aquesta va ser feta el 8 de juny de 1972, que va canviar la percepció mundial de la guerra del Vietnam, esperant que també pugui deixar una petita llavor de Pau en els infants.

Objectius:
·        Reflexionar sobre les armes i les seves conseqüències vers les persones a partir de l’observació d’una fotografia.
·        Reconèixer les emocions mostrades en una imatge fotogràfica: inquietud, por, pànic...
·           Proposar d’alternatives per a la Pau.


En rotllana, mostreu la fotografia i deixeu un espai de silenci per a que l’observin i identifiquin els personatges i els elements del fons.
Si teniu a l’aula un projector, canó de vídeo, etc. podeu projectar la imatge per facilitar l’activitat.
Quan veieu que l’impacte visual perd força i minva l’interès dels infants per l’observació de la fotografia, orienteu la reflexió mitjançant preguntes com les següents:
·        Qui hi veieu en aquesta fotografia?
·        Què els pot haver passat a aquests nens i nenes?
·        Quines emocions creieu que senten?
·        Per què corren els soldats?
·        Com és que hi ha una nena nua? Per què?
·        Al fons no es veuen cases, què pot ser aquell fum? Bombes?
La seva curiositat, segurament,  els portarà a demanar el relat real de la situació que mostra la fotografia:

La família de Kim Phuc feia dies que estava refugiada en el temple de Cao Dai mentre els exèrcits vietnamites del nord i del sud es barallaven pel control de la vila.
Kim va escoltar un estrèpit sobre el seu cap i va mirar amunt. Un avió de guerra volava cada vegada més baix i va deixar anar uns recipients que semblaven ous. El terra es va estremir, van sentir una calor terrible mentre les bombes treien flames ataronjades en totes direccions .
Les flames van cremar el braç esquerre de Kim i la seva roba de cotó es va fondre. Els arbres es van convertir en torxes, mentre la seva pell i el seu cos sentia el dolor agut del napalm*. Aleshores ella, amb altres infants i alguns soldats van córrer per escapar.
Nick Ut era un fotògraf d’un diari que estava fent fotografies per a un reportatge sobre la guerra quan el van sorprendre les bombes.
Segons després de fer la fotografia, es va adonar de les ferides de la nena i la va portar a un petit hospital. Allà, amb el temps, la pell cremada es va començar a curar.
No va passar el mateix amb molts amics i amigues de la vila que mai més van tornar a veure.

Per últim, prepareu les pintures, pinzells, esponges, rodets i fulls en blanc. Demaneu els infants que pintin el seu full amb el color que els suggereix la història de la Kim, podeu acompanyar l'activitat amb música de fons, i posteriorment que expliquin les seves produccions.


Confieu en el criteri i la sensibilitat dels nens i de les nenes, deixeu-los expressar les seves idees i sorpreneu-vos!!!



*Napalm: Mescla d’un coprecipitat de sabons d’alumini amb àcids naftènics i àcids grassos, sovint de coco, la qual, addicionada a la gasolina, la gelifica, és emprada en la càrrega de bombes incendiàries. Genera temperatures de 800 a 1200 graus centígrads. 

6 comentaris:

  1. Me gusta tu propuesta. Gracias por compartir. Un abrazo grande.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No sé si en Galicia también se commemora el Dia de la Paz Escolar en la misma fecha pero espero que alguna de las propuestas os sirvan.
      Biquiños
      Carme

      Elimina
  2. Tus propuestas nos vendrán fenomenal, Carmen. Aquí también se celebra el mismo día. Un gran abrazo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ana, me has solucionado la duda que tenía con Isabel; pues he visto en la blogosfera que hay otras fechas en que también se celebra.
      ¡Muchas gracias por estar siempre tan cerca!
      Unha aperta
      Carme

      Elimina
  3. una propuesta a tener en cuenta, gracias, guapa, por ayudarnos tanto. un besito

    ResponElimina
    Respostes
    1. Blanca, empiezo a estar preocupada por la frivolidad con la que muchos jovenes ven la guerra. Imagino que la ficción no ayuda a comprender la dimensión de la tragedia.
      Aunque nuestras propuestas no pueden hacer grandes cambios posiblemente seran el germen.
      Musus
      Carme

      Elimina