Quan encara no arribava
a l’estenedor, acompanyava l’àvia al terrat a estendre la roba i ella, amb
solemnitat, donant-me el cistellet de vímet,
m’atorgava el càrrec de “repartidora” de les agulles d’estendre. També, entre
llençols al vent, em va explicar la raó d’aquell nom:
“Fa molts anys, la roba
molla s’estenia pels arbres, prop del safareig del poble. Quan es van començar
a posar les cordes per fer-ho, s’utilitzaven agulles de cap perquè la roba no
caigués a terra. En arribar les pinces de fusta, el costum va fer que es seguissin
anomenat agulles: Les agulles d’estendre la roba”.
Aquells dies, el meu
càrrec de “repartidora”, em concedia el privilegi de poder escollir quins materials (plàstic o fusta) i quins colors
pinçarien les tovalles o les camises. Jugava a fer combinacions i aquestes van
ser les meves primeres sèries matemàtiques.
Imagino que per aquest
motiu, les agulles d’estendre la roba les he valorat sempre com un recurs
excepcional per a l’Educació Infantil.
La força que cal fer per
obrir-les, els moviments precisos dels dits que ajuden a exercitar la pinça i
la coordinació òculo-manual en col·locar-les, les fan un material ideal per al
desenvolupament de la psicomotricitat fina. A més, també, ens poden ser molt
útils per a realitzar altres activitats en les diverses àrees.
Alguns dels Objectius a assolir amb les activitats que es proposen seran :
Les Capacitats que es desenvolupen són:
1. Aprendre
a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
2. Aprendre
a pensar i a comunicar:
· Pensar, crear, elaborar
explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
3. Aprendre
a descobrir i tenir iniciativa:
· Observar i explorar l'entorn
immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte.
Alguns dels Objectius a assolir amb les activitats que es proposen seran :
·
Desenvolupar la motricitat fina i la coordinació òculo-manual .
·
Iniciar-se en el treball dels criteris matemàtics (classificacions i sèries).
·
Saber la sèrie numèrica i reconèixer la grafia dels nombres treballats .
· Gaudir de les activitats d'experimentació i del treball amb les agulles d'estendre la roba.
Proposta d'activitats:
Proposta d'activitats:
El dia que presenteu als infants les agulles d'estendre, és
millor deixar que sigui una sessió d’experimentació i descobriment: deixeu que
desmuntin les pinces, que observin els diferents elements que les formen, que
les muntin de nou per estendre en els fils penjats a la classe, que les
dibuixin, que les ressegueixin, que en facin camins per terra, que n’inventin
jocs...
Les agulles d'estendre la roba són un recurs molt interessant a l'hora de dissenyar algunes de les activitats del llenguatge matemàtic.
Classificacions:
Les agulles d'estendre la roba són un recurs molt interessant a l'hora de dissenyar algunes de les activitats del llenguatge matemàtic.
Classificacions:
Poseu, a
l’abast dels infants, agulles d’estendre de materials, mides, formes i colors
diferents. Demaneu que, els nens i les nenes, verbalitzin els diferents
criteris de classificació que seguiran a l’hora de triar-les. Les primeres
vegades, els criteris els pot proposar el mestre o la mestra.
Classificació per materials: fusta o plàstic. |
Sèries:
A P3, el material on han
de fer la sèrie és millor que sigui rígid (safata, regla, base d’ampolla de
plàstic, etc.).
El criteri de la sèrie,
en les primeres sessions, és millor que el proposi el mestre o la mestra i que
sempre es tingui un suport visual com a model.
Models per a fer sèries. |
A P4 i P5 es poden usar
materials més flexibles com la cartolina i el criteri de la sèrie també el
poden proposar els infants verbalment: ”jo faré verd, rosa, groc i blau”. També
poden pintar primer el criteri de la sèrie, en una quadrícula o amb gomets, per tenir-ho com a referent mentre la fan.
Si es considera oportú,
quan ja s’ha fet la sèrie amb les agulles d’estendre, es pot passar a la representació en el paper
pintant-la en una quadrícula o enganxant gomets sense model.
Finalitzada l’activitat,
els nens i nenes, amb la càmera digital poden fer fotografies per, una vegada
impreses, fer-les servir de models per a intercanviar en altres ocasions
posteriors.
Fotografia dels diversos suports per a les sèries. |
Numeració:
Una vegada classificades les agulles
d’estendre, podeu demanar que, els nens i nenes, les comptin i, així, aniran
memoritzant la sèrie numèrica. Per seguir treballant-la es poden estendre, en
un cordill, els cartronets dels números ordenant-los de major a menor o a
l’inrevés, trobar el nombre que hi falta, etc.
Clica i veuràs les activitats d'ordenació de nombres. |
Per treballar la relació
entre la grafia del nombre i el concepte de quantitat que aquest representa,
podeu preparar uns números de cartolina amb referents o sense i plastificar-los on hi posaran les
agulles d’estendre corresponents.
Número 5 amb referents per poder comptar. |
Una altra possibilitat és, en un cercle dividit en sectors on s’hi han enganxat gomets o altres dibuixos i anar-hi relacionant l’agulla d’estendre amb el nombre corresponent.
Segueixo treballant en "Agulles d'estendre: un bon recurs" (setembre, 2012). Properament, us presentaré algunes activitats que, amb aquest recurs, es poden programar pel llenguatge oral i el llenguatge plàstic a l'Educació Infantil.
Jugar a estendre la roba a casa.
Model per imprimir de cercle amb sectors i elements (estrelles).
Números sense referents (per imprimir).
Models de rodes per treballar la numeració.
Model per imprimir de cercle amb sectors i elements (estrelles).
Números sense referents (per imprimir).
Models de rodes per treballar la numeració.
Qué entrada más práctica, yo también me estoy aficionando a las pinzas en clase. Un saludo
ResponEliminaLas pinzas son baratas y son un gran recurso en tiempos de crisis ;)
EliminaMuchas gracias por tu visita ahora que ya ha empezado el curso y hay tanto trabajo que hacer!!!
Besitos
Caramb, quantes activitats es poden fer amb agulles d'estendre la roba, és un recurs sensacional!
ResponEliminaI m'ha agradat conèixer l'origen del nom, jo que tota la vida les he anomenat "pinces d'estendre la roba" :D
Moltes gràcies per compartir totes aquestes idees, Carme!
Les pinces o les agulles d'estendre la roba, com dius en el teu comentari, són un recurs sensacional!
EliminaLa propera setmana més!
Petons estesos al vent!!!
L'activitat amb les agulles és molt xula!
ResponEliminaJo la he fet servir a la classe, però vaig adonar-me que, tal i com dius, és millor que els primers dies experimentin.
Fins i tot, posar un petit racó amb la roba de les nines i un estenedor quan es fa joc simbòlic els agrada molt!
Gema
És un bon recurs utilitzar un estenedor en el racó de joc simbòlic. A l'escola aprofitàvem per deixar-hi "agulles d'estendre la roba" de totes mides i formes. Així, cada infant podia triar-la segons la seva destresa i força.
EliminaGràcies per compartir!
Genial aquesta entrada Carme!!!
ResponEliminaA mi també m'agraden molt les agulles d'estendre roba com a recurs educatiu i com bé dius amb elles fem una pila d'activitats!!!!
Classificacions per material ( fusta, plàstic), per colors, per mides ....., experimentació, per treballar la quantitat, en fi moltissimes activitats!!!!
Un bon material que podem aprofitar moltíssim!!!!
Petonets guapa!!!!!
Moltes gràcies, Magda!!!
EliminaAquesta és la intenció de "Fer de Mestres", que la meva experiència algú la pugui aprofitar.
M'agrada pensar que és així i quan algú ho diu,com tu avui, penso: l'esforç val la pena!!!
Muaaaaaaaaac's
Hola Carme!
ResponEliminaMoltes gràcies!!!!
Ja he après on va sorgir això "d'agulles d'estendre la roba". Com a curiositat, sempre m'ha passat que moltes vegades dic "agulles" i ben bé són pinces.
Un petó.
Sí, són les pinces d'estendre la roba!!!
EliminaLa tradició popular, a moltes comarques, ha deixat empremta i algunes persones seguim dient "les agulles d'estendre la roba".
A mi m'agrada saltar-me les normes de tant en tant ja,ja,ja.
Una abraçada!
Carme, enhorabona per aquesta entrada!
ResponEliminaLa trobo interessant pel contingut pedagògic i també per l'homenatge que fas a través dels teus records, a totes les àvies; partíceps actives de l'educació, tant emocional com intel·lectual, dels nostres alumnes des de ben petits.
Esperem la segona part!
Comparteixo amb tu, que les àvies són fonamentals en l'educació dels infants i la "iaia Antònia" especialment a casa.
EliminaJa veus han passat molts anys i encara és present en els meus textos.
Gràcies per la visita a "Fer de Mestres".
Petonets emocionats!!!
Ostres Carme fas unes entrades genials, m'encanta! A mi també m'encanta estendre la roba i sentir aquella olor de net, de sabó!!! És genial el que podem arribar a fer amb les agulles oi? M'apunto les teves idees, molt interessants!
ResponEliminaMoltes gràcies, Joel!
EliminaPetons perfumats de sabó ;)
¡Menuda cantidad de actividades que se pueden realizar con las pinzas! Me gustan todas. Gracias por darnos tantas ideas y tan buenas. Un saludo.
ResponEliminaEstas actividades únicamente son del lenguaje matemático, la próxima semana para cerrar el tema, las de lenguaje oral y las de lenguaje plástico.
Elimina¡¡¡Ya ves, la pinzas son un recurso inagotable!!! ja,ja,ja.
Besazos, Ana.
Hola Carme m'ha encantat l'evocació que feies a la teva infantesa, que alhora m'ha fet també tranportar-me una mica a mi pensant en la meva iaia.... gràcies per l'explicació d'on ve el nom així com les idees que ens aportes.
ResponEliminaPetonets
Mireia,
Eliminavaig tard però ja saps que la meva vida s'ha complicat :(
Moltes gràcies pel teu comentari.
Muac's
Una pregunta,estic fent un treball sobre les pinces i tinc un dupte :
ResponEliminaLes pinces són fasils de resiclar ?
Són més facils les de plàstic o les de fusta?
gracies ....
Intentaré respondre sense estendre'm massa per a que et sigui útil a l'hora de fer el teu treball.
EliminaQuan dius reciclar et refereixes a reutilitzar-les o als residus i al medi ambient?
En relació a reutilitzar-les, els dos tipus serveixen; encara que, si s'han de pintar és millor utilitzar les de fusta. Et deixo aquest enllaç on pots trobar idees de plàstica amb "agulles d'estendre" https://www.pinterest.es/ferdemestres/plastica-amb-agulles-d-estendre-la-roba/
Si parlem de reciclar i de respecte al medi ambient, les pinces de fusta són biodegradables encara que per a fer-les cal tallar arbres. El procés per a fer les de plàstic és molt més contaminant.
Les unes i les altres si es desmunten és molt fàcil d'arreglar-les per tant tenen una llarga vida útil.
Personalment, a l'escola n'utilitzava dels dos tipus per així poder treballar les diferents les textures; tot i que, si és per a infants petits, en algunes activitats, preferia per higiene les de plàstic doncs la seva poca porositat permeten netejar-les millor.
Una abraçada!
Carme
moltes gracies,mas ajudat molt.
EliminaSeries molt bona mestre,
deu!!!