Les reunions de cicle, a quasi tots els
centres escolars, es caracteritzen per ser sessions d’organització horària,
d’administració de recursos, de planificació del temps, de selecció d’ítems
pels informes, de preparació de proves, de ... de ... En definitiva, d’activitats de gestió.
Així, descobrir un nou recurs didàctic i
poder compartir-lo amb l’equip docent, és un dels moments emocionants que
fa connectar amb l’essència de la tasca de fer de mestres.
“El llibre de les lletres”
va arribar a l’escola de mans d’una companya del cicle d’Educació Infantil. Recordo
com d’una carpeta, una mica atrotinada per l’ús, va treure un munt de fulls lligats
amb una espiral. Amb la il·lusió de qui ha fet un gran descobriment va dir: “Aquí teniu el llibre de les lletres!”.
Amb expectació vam començar a girar cadascun
d’aquells fulls plens de color i, poc a poc, vam adonar-nos que traspuaven complicitat
entre mestres i infants.
Les seves pàgines es centraven en el treball
de dos aspectes curriculars: el llenguatge plàstic i el grafisme.
Els papers de colors, les revistes, les pintures,
la plastilina i els instruments de dibuix i de l’encolat (collage); eren els
recursos per a
realitzar cadascuna de les produccions.
En aquell llibre, a partir de la motivació que generava la representació plàstica d'unes paraules ordenades alfabèticament,
s’introduïa el treball de motricitat fina i de grafisme en el paper, últim pas després de
l’experimentació amb el cos. També, mostrava com fer la introducció a l’escriptura de la lletra
lligada.
Avui us dic: “Aquí teniu el llibre de les lletres!”.
Després de gaudir-ne full a full, i amb la seguretat que havia arribat a
l’escola un recurs que obria un gran ventall de possibilitats, vam començar a
idear la nostra proposta didàctica que també podria servir pel primer curs del Cicle Inicial.
Com a
treball oral previ, a les mestres d’Educació Infantil, ens
va semblar que en presentar cada paraula
de “El llibre de les lletres”, i aprofitant l'expectació que generaria, seria
important de realitzar activitats de consciència fonològica.
La consciència fonològica facilita el
descobriment dels fonemes, la possibilitat de separar-los i el coneixement de
les lletres. A partir de les paraules i reforçant la relació so-grafia, imprescindible
per l’adquisició de la lectura i l’escriptura, s’amplia el reconeixement de les
diverses grafies en “lletra de pal” i en “lletra lligada”.
Posant “fil a l’agulla”, l’equip docent va
redactar per a P5, la unitat didàctica: El
llibre de les lletres.
Podeu llegir-la i imprimir-la a continuació. Unitat didàctica: Llibre de Lletres
Podeu llegir-la i imprimir-la a continuació. Unitat didàctica: Llibre de Lletres
Si en el grup de nens i nenes de la classe hi ha un infant invident o de baixa visió, sempre que sigui possible, el treball plàstic de la paraula es substituirà per l'exploració de l'objecte de referència.
Treballem la paraula Kiwi. |
Mentre el grup fa la tasca de grafisme, amb l'infant invident i la persona de suport, es dedicarà la sessió a introduir l'escriptura en braille usant la màquina perquins.
Espero que, aquesta experiència, sigui el punt de partida pel vostre “Llibre de les lletres”!
Per saber-ne més:
Gràcies a l'Anna per mostrar-nos el seu llibre. Agraïment a la Lluïsa i a la Saray per la seva complicitat.
Impressionant!!!!! Una idea més que m'apunto!
ResponEliminaMoltes gràcies, Montse!
EliminaPetons
Una entrada muy completa. Gracias.
ResponEliminaEskerrik asko, Blanca!
EliminaAhora espero que además sea el punto de inicio para "los libros de las letras" de otros niños.
Muac's
Una gran idea!!!
ResponEliminaGràcies per compartir-la.
Txell
A nosaltres també ens ho va semblar i després d'uns cursos fent a P5 "El llibre de les lletres", s'ha confirmat que és un bon recurs.
EliminaPetons!
Carme m'ha encantat el llibre de les lletres, les meves companyes de p5 en van fer un de semblant el curs passat però era amb fotografies, fer-ho amb dibuixos i manualitats fetes pels nens/es em sembla una idea fantàstica ja que ells s'impliquen moltissim en tot aquest treball.
ResponEliminaUna entrada molt complerta i de gran utilitat!!!
Petonets!!!
El més interessant és veure com genera motivació en els infants vers les paraules.
EliminaCom el treball de resseguir lletres no costa de fer.
Com la consciència fonològica agafa sentit en la pràctica docent.
Com la motricitat fina és funcional.
Com els llibres tenen importància.
I el millor: els infants són els protagonistes!!!
Ens llegim!
Me ha gustado mucho la entrada. Un saludo
ResponElimina¡Muchas gracias, Miren!
EliminaBesitos de champiñón :D
Sin duda una entrada preciosa. Me gusta. Un beso.
ResponEliminaMoitas grazas, Ana!!!
EliminaTe sigo!
Besitos
És molt maco i enriquidor!
ResponEliminaEl fet de viure el procés d' elaboració d'un llibre fa que el nen prengui consciència del que és i el significa.
És cert, Isabel!
EliminaCal ensenyar als infants a estimar els llibres, a donar sentit a la lectura i a gaudir de les paraules.
Moltes gràcies pel teu comentari!
Petons
Carme, tienes un regalo-premio en mi blog de premios esperándote. Pasas a por él?? un besito.
ResponEliminahttp://actividadeseducainfantilpremios.blogspot.com.es/
¡Qué ilusión!
EliminaAhora mismo paso por tu blog.
¡¡Muchas gracias, Blanca!!
Musus
Thank you for sharing this wonderful resource :)
ResponEliminaOne day someone told me: "Sharing is Enriching".
EliminaThanks for visiting the blog.
I've visited yours, and it's great!
"Read" you around!
Es un article molt interesant com tot el que escrius
ResponEliminaSaps tant Carme que mai em canso de llegir-te
Petonetos
Moltísssimes gràcies, Belen!
EliminaEm fas enrojolar...
Muac
M'ha encantat!!!!
ResponEliminaM'hagués agradat haver-lo vist abans però aquest any estic de suport i encara no m'he aclarit!!!!!!!!!!
Com puc agafar l'enllaç de la mostra del teu llibre per posar-lo al meu blog?
http://elracodemarian.blogspot.com.es/
L'he tingut un temps abandonat però ara vull posar-lo al dia.
Marian,
Eliminaposa't en contacte per correu cbonet1@xtec.cat i te'l passo.
Petonets blocaires
Carme