A la meva primera entrada al bloc, “Malgrat la boira cal caminar” (març,
2012), amb la inseguretat de tota “primera vegada”,
explicava que m’acabaven de jubilar per malaltia i que començava a
disposar lliurament del meu temps.
Ara, el dia que em desperto amb forces, aprofito per sortir i, sovint, m’agrada gaudir d’una pausada visita pel mercat del meu barri. Allà, observo els colors i frueixo dels aromes dels fruits de temporada que ofereix una de les parades més boniques de l’entorn.
L’esclat dels verds de les cols entre els blancs dels naps a l’hivern, dels vermells de les cireres i els tomàquets a la primavera i dels grocs i morats de les prunes a l’estiu.
En arribar la tardor, els marrons de les castanyes i els moniatos omplen la parada d’olor a bosc, l’olor de les fulles seques en la humitat del terra de la muntanya.
Ara, el dia que em desperto amb forces, aprofito per sortir i, sovint, m’agrada gaudir d’una pausada visita pel mercat del meu barri. Allà, observo els colors i frueixo dels aromes dels fruits de temporada que ofereix una de les parades més boniques de l’entorn.
L’esclat dels verds de les cols entre els blancs dels naps a l’hivern, dels vermells de les cireres i els tomàquets a la primavera i dels grocs i morats de les prunes a l’estiu.
En arribar la tardor, els marrons de les castanyes i els moniatos omplen la parada d’olor a bosc, l’olor de les fulles seques en la humitat del terra de la muntanya.
La parada del meu mercat quan arriba la tardor. |
La natura, en qualsevol moment de l’any,
ens obre un món de sensacions a través dels sentits i motiva el coneixement de
la vida de les plantes.
Encara no entenc perquè, generalment a
l’escola, es segueix esperant la primavera per fer-ne palesa.
Aprofitant la tardor, i especialment amb
l’arribada del moniato, es pot aprofundir en el coneixement de les plantes i
les seves parts, amb la intensitat que implica l’experimentació a l’aula.
El moniato és un tubercle que creix sota
terra i es presenta com a ingredient a força receptes culinàries de tardor.
A l’Escola Bressol i a l’Educació
Infantil (3-6), a més de menjar-ne a la festa de castanyada, també s’utilitza sovint
per estampar amb pintura.
Treball d'estampació amb moniato. |
La meva proposta és utilitzar el moniato
per dissenyar una unitat didàctica per a l’àrea de descoberta de l’entorn: Com creixen les plantes? Observem com ho fa el moniato.
Les capacitats que més es potenciaran en les activitats són:
Les capacitats que més es potenciaran en les activitats són:
·
Aprendre a pensar i a
comunicar.
·
Aprendre a descobrir i tenir
iniciativa.
Alguns dels objectius de la proposta són els següents:
·
Fer hipòtesis sobre
l’experimentació amb el moniato.
·
Experimentar i observar el
creixement d’una planta a partir d’un tubercle.
· Conèixer algunes característiques generals del
creixement de les plantes.
·
Distingir les parts que té
una planta.
· Verificar les anticipacions de
l’experimentació amb el resultat de les dades obtingudes.
·
Gaudir de les activitats.
Pels voltants de la festa de la castanyada,
les aules s’omplen de paneres amb fruits de tardor i en elles sempre hi ha
algun moniato. És el moment de presentar-lo i iniciar una conversa per esbrinar
els coneixements previs que tenen els infants sobre aquest tubercle.
Molt possiblement, parlareu de les
textures (fi a l'interior i rugós a l'exterior), de les temperatures (cuit fred i cuit calent), del sabor
(dolç), de les mides (gran, mitjà i petit), de les formes, de la duresa (tou/cuit
i dur/cru) i algun infant comentarà que
a casa seva en fan d’ell una planta.
Aprofiteu i obriu la porta al dubte: com
pot convertir-se un moniato en una planta?
Deixeu que els nens i nenes comentin les
seves idees, anoteu les seves hipòtesis i engegueu l’experimentació.
Necessiteu:
·
Un envàs transparent
·
Un moniato
·
Aigua
·
Escuradents
Claveu uns escuradents al
voltant del moniato, agafeu l’envàs
transparent i ompliu-lo d’aigua fins a la meitat. Poseu-hi el moniato fent que
els escuradents facin de suport i que sigui la part on s’hi veuen petites
arrels la que toqui l’aigua. Feu que estigui prop d’una finestra perquè li
arribi la llum.
Si voleu fer comparacions sobre el creixement en diverses situacions, podeu posar un altre moniato a les fosques i un altre sense aigua. Què passarà en cada cas?
Si voleu fer comparacions sobre el creixement en diverses situacions, podeu posar un altre moniato a les fosques i un altre sense aigua. Què passarà en cada cas?
Moniato en aigua. |
Deixeu que passin els dies,
aneu reomplint d’aigua el recipient, sempre que calgui, i podreu veure com
creixen les arrels i les fulles.
A l’Escola Bressol molts dels
nens i de les nenes descobriran amb emoció com van apareixent les fulles i les
petites arrels a la vegada que desapareix l’aigua.
A l’Educació Infantil (3-6), els infants, seran els encarregats de tenir cura de la planta posant l’aigua i d’anar fotografiant el procés amb la càmera digital de la classe.
A l’Educació Infantil (3-6), els infants, seran els encarregats de tenir cura de la planta posant l’aigua i d’anar fotografiant el procés amb la càmera digital de la classe.
Si a l’escola teniu un petit
hortet o una taula de cultiu (hort urbà), quan surtin les arrels podeu
colgar-lo a la terra, regar-lo i esperar a que la planta floreixi i, així,
poder veure com creixen les fulles, els tubercles i les flors.
Flor de la planta del moniato. |
Passades unes setmanes,
podeu verificar les hipòtesis fetes, comparar els diferents moniatos i escriure
les conclusions en un mural amb les fotografies realitzades durant el procés.
Si l’escola disposa de PDI,
amb les imatges podeu preparar un recull per presentar-les als altres cursos.
També, com a cloenda, podeu
facilitar el material per a que els infants dibuixin el moniato amb les arrels
i les fulles pel seu dossier personal o fer el següent treball plàstic on es poden visualitzar les parts d'una planta i d'un arbre.
Material: plantilla per pintar, paper de seda verd per arrugar i encolar, cola, tub de cartró, ceres toves, pintura i cordill.
Material: plantilla per pintar, paper de seda verd per arrugar i encolar, cola, tub de cartró, ceres toves, pintura i cordill.
Aquesta petita reproducció, pot ser molt útil per a
infants invidents o de baixa visió perquè els permet resseguir-lo amb les mans
i formar-se una idea de les parts d’una planta. Aquests infants, durant
l’experimentació, hauran de tocar , tastar i olorar els elements en tot moment.
Per saber-ne més:
Per saber-ne més:
Uau!! Quedo meravellat de les entrades que ens comparteixes. En podem treure molt de suc. NO només les trobo precioses, sinó molt interessants de dur a la pràctica. M'ho apunto tot!
ResponEliminaGaudeix del moment (que em sembla que ja ho fas) i, sobretot, no deixis de ser tu i d'enviar-nos aquestes paraules tan sàvies. Jo n'estic aprenent moltíssim i n'estic segur que no sóc l'únic. Força i a tirar endavant.
Petonets més que gegants! :)
Moltíssimes gràcies per les teves paraules!
EliminaSí, com dius, ara gaudeixo del moment i amb la vostra companyia està sent un temps meravellós.
Besets enrojolats!!!
Quina idea més original ! Me l'apunto i l'adaptaré pels meus alumnes de segon. Segur que els hi encantarà .
ResponEliminaGràcies per compartir el teu temps i experiència amb tots nosaltres. Salutacions.
Marta, jo també crec que és una activitat adaptable a tots els cicles. A més, fer-la a 2on, permet que es treballi l'experimentació amb més autonomia i es poden comprovar moltes més hipòtesis (moniato amb aigua o sense, amb llum o sense...).
EliminaA mi, també em va agradar molt fer-la.
Petonassos.
Hola Carme!!!
ResponEliminaMoltes gràcies!!!!
Em servirà pel projecte que faré sobre els jardiners/es!
Seguim en contacte i pensa que ens ajudes molt penjant aquests recursos i idees.
Una abraçada :)
Txell
Una abraçada de fulles i flors!!!
EliminaCarme moltes gràcies per haver passat abans pel meu blog i haver-me deixat un comentari. La veritat és que sempre ajuden a tirar endavant. Les teves notícies sempre tenen un punt tendre i dolç i em transmets molt bones vibracions. Estas envoltada de bloggers que t'estimen...ja sabem que no és el mateix que en persona, però com a mínim sabem que hi ha algú que ens llegeix i contesta.
ResponEliminaUn petonàs molt gran i disfruta tot el que puguis. Estem en contacte...
Mireia,
Eliminam'has fet emocionar!
Sí, sé que sou una colla de genials blocaires els que m'heu acollit en aquest món virtual i jo també us he començat a estimar.
Gràcies per ser-hi!!!
Muac's
Carme quina bona entrada, com sempre "Fantàstica".
ResponEliminaJa ho saps( perquè ja t'ho he dit altres vegades)que m'encanta llegir les teves entrades plenes de coneixement, bons consells i sobretot bones pràctiques !!!!!
Moltes gràcies per compartir la teva gran experiència amb tots nosaltres !!!!
Petonets gegants i ENDAVANT !!!!!!!
Ostres, Magda! Aquesta entrada ha provocat uns comentaris els quals em tenen tan emocionada que tinc un nus a la gola...
EliminaNo són les entrades fantàstiques, en són les persones que les llegiu i les feu vostres.
Moltes, moltes gràcies!!!
Petons molt emocionats ;)
Me encanta la entrada. Sencillamente genial. Muy buenas ideas que intentaré llevar a la práctica con los míos. Un saludo.
ResponEliminaMoitísimas grazas, Ana.
EliminaUnha aperta!
Impressionant Carme! Quina entrada més maca i més útil, quantes idees interessants! M'encanta tot el que comparteixes, però sobretot em meravella la teva capacitat per transmetre'ns el teu coneixement i experiència, la manera tan entenedora i tan dolça que tens d'explicar les coses. Es nota que estimes allò que fas i, com ja et vaig dir un dia, ets una gran mestra dins i fora de l'aula!
ResponEliminaUn petonàs!!
Moltíssimes gràcies, Lila!
EliminaM'emociona pensar que algú sent que segueixo fent de mestra fora de l'aula perquè deixar-la ha estat molt dur.
Una forta, forta abraçada!!!
Felicitats Carme, és molt interessant. M'ha agradat molt!! si em permets faig un enllaç al meu bloc " BUSCANT IDEES" D'AQUESTA ENTRADA.
ResponEliminaSalutacions.
I tant que pots fer l'enllaç, no cal ni preguntar-ho!!!
EliminaGràcies Mònica per passar per Fer de Mestres.
Com sempre, et llegeixo.
Besets!
Gràcies!!!
EliminaAcabo de descobrir el teu bloc i tan sols puc dir-te: ENHORABONA!
ResponEliminaProposta divertida per a la canalla, MOLT interessant i molt adequada per a infantil!
La tindré molt en compte en les sessions de ciències que faig amb tot el cicle!
MOLTES GRÀCIES!
Ester,
Eliminabenvinguda a "Fer de Mestres" i moltes gràcies per deixar-hi el teu comentari!
Espero que gaudiu fent la proposta.
Muac's
Me han encantado los manuales del final, instructivos y superfáciles para comprender. Gracias.
ResponElimina¡Sííííí, Blanca! Cuando lo vi por primera vez me encantó y a los peques también les gusta mucho hacerlo.
EliminaBesarkadak
Acabo de descobrir el teu bloc a través d'aquest moniato que m'he trobat al Pinterest. M'ha encantat aquest experiment i les idees que ens dones. Justament estava buscant algun experiment per fer amb els fruits de la tardor. El posaré en pràctica. Moltes gràcies!
ResponEliminaUna abraçada des d'unpolsimdesal
Espero que us vagi molt bé aquesta activitat, Lluna.
EliminaJo sóc seguidora del teu bloc, m'encanten les experiències que expliques!!!
Ens llegim!
Petons de tardor
Merci Carme per mostrar la parada!!
ResponEliminaEnhorabona pel blog!
Un petó!
Gràcies a vosaltres que ompliu el mercat de colors!!!
EliminaPetons