Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimarts, 4 de desembre del 2012

LA CARTA ALS REIS DE L'ORIENT

La meva infantesa va ser alegre i càlida però molt austera. La il·lusió de rebre joguines noves es desbordava quan, cada any, escrivia la “Carta als Reis de l'Orient”.
La mare insistia en que havia de ser curta, un parell o tres de joguines, perquè el món era ple d’infants i calia deixar-ne pels altres. També ens recordava que calia portar-se molt bé per rebre-les.
Amb l’avi, entre papers encerats, espelmes usades i trossos de pals d’escombra, fèiem el fanalet per anar a rebre els Reis de l’Orient a la Cavalcada que s’iniciava prop del mar. En tornar a casa, cantàvem pel passadís una cançó i ells ens avisaven de la seva proximitat fent caure caramels del sostre. Quanta màgia!
La impaciència feia difícil de passar les hores de la Nit de Reis, i a casa sabíem que ja havien arribat perquè notàvem la seva olor; una olor intensa i especial que avui encara m’evoca aquelles emocions.
Uns anys després, a l’adolescència, vaig descobrir que l’olor dels Reis de l’Orient era la de la pintura que el pare havia utilitzat unes hores abans, amb presses, per restaurar la cuineta que, invariablement, cada any em portaven amb una mica de fireta de ceràmica i llautó. 

A l’escola, aprofitant que durant els dies previs, els infants escriuen la carta als Reis Melcior, Gaspar i Baltasar, podem incorporar aquesta activitat a la nostra programació per motivar el treball de motricitat fina (estripar, punxar, retallar i enganxar), el de lectura de la imatge i el d’escriptura (treball analític de les paraules).

Les capacitats són:
·        Aprendre a ser i a actuar d’una manera cada vegada més autònoma.
·        Aprendre a pensar i a comunicar.
·        Aprendre a descobrir i a tenir iniciativa.
·        Aprendre a conviure i a habitar el món.
Objectius:
·        Compartir converses sobre les joguines.
·        Treballar les habilitats de la motricitat fina.
·  Reconèixer les lletres de les paraules com unitats, a més de tenir una representació global.
·        Iniciar-se en el procés de l’escriptura en lletra de pal.
·        Gaudir en fer les activitats.
Material:
·        Catàlegs de joguines 
·        Cola i tisores o pelfes i punxons.
·        Lletres mòbils o pissarra i lletres magnètiques
·        Llapis i retoladors
·        Fotocòpies de la Carta en fulls A4 blancs o de colors

Carta als reis
Proposta d’activitats de motricitat fina i de lectura de la imatge:
Uns dies abans deixeu uns catàlegs de joguines al racó de la biblioteca de la vostra aula perquè els infants els mirin i els comentin.
Si a l'aula hi ha alumnes invidents o de baixa visió, s'hi poden deixar joguines perquè recullin informació des de la percepció tàctil i de les converses amb els altres infants.
Escola Bressol a P2:
La maduresa dels infants determinarà l’activitat a fer perquè la diferència d’edat, d’estímuls, d’ambient familiar... defineixen les seves habilitats.
El dia que decidiu fer la carta als Reis, oferiu els catàlegs als infants i que triïn les joguines. Alguns nens i nenes, els més madurs, poden començar a punxar sobre la línia; així, després que us assenyalin la joguina del catàleg que volen incloure a la seva carta, feu-hi una línia pel contorn i que hi punxin a sobre.
Una altra opció seria demanar que estripin el full fins aconseguir la joguina per enganxar-la a la carta.
Si els infants no poden fer cap de les activitats anteriors, retalleu vosaltres les fotografies de les joguines desitjades i que us ajudin a enganxar-les.
Educació Infantil 3-6:
El dia que decidiu fer la carta als Reis, oferiu els catàlegs als infants o deixeu-ne sobre les taules. A més de les propostes anteriors, podeu demanar que amb les tisores cadascú retalli dues o  tres fotografies de les joguines que voldrien rebre dels Reis i feu que les enganxin amb cola en el full.
És possible que trobeu infants amb força dificultat per utilitzar les tisores, haureu d’ajudar-los a col·locar correctament els dits i el paper; a més d’ensenyar-los a fer el gest per obrir-les i tancar-les correctament.
Cal tenir cura perquè els nens i les nenes esquerrans utilitzin tisores adequades a la seva lateralitat. Hi ha al mercat tisores que tenen el tall neutre i les pot utilitzar tothom.
Els alumnes invidents o de baixa visió faran la carta oralment i, després, es transcriurà al braille.
Proposta d’activitats d’escriptura:
Abans d’iniciar aquesta activitat cal preparar el material d’escriptura tenint present  el que s’explica a l'entrada: “El llapis: Quan? Quin i com?” (agost 2012)”
P3:
Com que la carta als Reis es fa a finals del primer trimestre, en finalitzar l’adaptació a l’escola, segurament els infants ja reconeixen el seu nom i aquesta activitat pot ser l’eix motivador per iniciar el treball d’escriptura.
A la majoria de taules d’Educació Infantil s’hi enganxen els noms dels infants, aquests es poden utilitzar com a referent en confegir-lo amb lletres mòbils.
Repartiu les lletres mòbils del nom de cadascú i demaneu que les posin a sobre de les iguals del referent. 
En finalitzar, animeu que ho copiïn al darrera del full; ja que, com que el domini del traç és poc acostumen a fer-ho de mida gran i necessiten espai.
És possible que molts infants encara no siguin capaços de reproduir el nom lletra per lletra però sempre els felicitarem, perquè tots sabem que l’error forma part de l’aprenentatge: “Has treballat molt, felicitats!”
P4 i P5:
En aquests nivells, cada infant amb les lletres mòbils confegirà el nom de la joguina que vol encolar a la Carta als Reis.
Demaneu que reflexionin i que decideixin la paraula que volen escriure al costat de la imatge (camió, diana, etc) i les lletres que necessitaran per fer-ho. 
Escriptura diferenciada
En acabar, ja poden encolar les fotografies i escriure les paraules en el full.
Respecteu les produccions dels infants encara que les paraules no estiguin escrites amb correcció; doncs, la construcció del llenguatge té les seves etapes i, en el procés d'aprenentatge, s'aniran succeint .
Escriptura sil·làbica
Podeu afavorir el treball en parelles; ja que d’aquesta manera l’aprenentatge serà des de la cooperació.
Aquesta activitat pot servir per avaluar l’etapa de l’adquisició de l’escriptura en què es troba cadascú.
El dia dels Reis és un dels més màgics de la infantesa de moltes persones, encara que no podem oblidar als nens i a les nenes que per circumstàncies diverses la viuen amb tristor. Des de l'escola, o privadament, es pot participar en les campanyes solidàries perquè cap infant es quedi sense joguina.


Per saber-ne més:




18 comentaris:

  1. Com sempre el teu post és molt complert!!
    Et volia donar les gràcies per les teves paraules d'ànims i suport que has deixat en el meu blog. Sembla que aquest curs se m'ajunta tot: un grup molt difícil de portar i la salut una mica tocada, si li afegim la família, el blog i el Nadal de l'escola....doncs el meu cos ha dit prou!
    Espero amb "candeletes" l'arribada de les vacances, tot i que ara estic de baixa per uns vertígens molt bèsties.
    Vinga no et destorbo més, un petonàs Carme i tu cuida't també guapa!!
    M'encantaria conèixe't en la vida real, ets tan bona persona!
    mua mua!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Mireia,
      gràcies pel teu comentari!
      Aprofita i descansa molt, i en tornar dosifica les energies perquè no hi ha res més important que la salut; encara que, quan en tenim ens costi valorar-la.
      Els blocaires som com una petita família, ens cuidem i quasi et diria que ens estimem, pel que no se'ns fa difícil apropar-nos i deixar un comentari d'alè quan algú el necessita.
      No creguis, no sóc tan bona persona com voldria, tinc un "pronto" que fa por! :D
      Cuida't molt!
      Muac's

      Elimina
  2. Hola:

    Les encanta preparar la carta a los Reyes y que ilusión se vive en el aula. Un saludo

    ResponElimina
    Respostes
    1. !A mi también me encanta!
      Es un momento mágico para todos.
      Besitos

      Elimina
  3. Carme! Preciós inici del post! M'ha encantat llegir-te i recordar també la meva infància (que així era però sense el mar, jejeje)
    Moltes gràcies per les teves idees per la carta als reis!!! Mareta meva, quants recursos!!! Una entrada molt completa!!!
    Una abraçada, guapa!

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡Gràcies Olga!
      L'arribada dels Reis de l'Orient és il·lusió arreu, o quasi, perquè encara hi ha infants que els Reis no arriben a casa seva :(
      Besets

      Elimina
  4. Hola Carme:
    El teu escrit m'ha fet pensar en la meva infància, molt diferent a tal com es viu ara.
    Pel que fa a la carta dels Reis, et volia explicar que nosaltres sempre fem el mateix model de carta (perquè és la única que podem fer). Mirem els catàlegs adult i nen de forma individual i moltes vegades retallem aquelles joguines que nosaltres pensem que són les més encertades, després les enganxem a la carta (també fem servir el mateix model amb simbologia WLS)i per últim un pare molt ben disposat es difressa de Rei i els nens poden entregar les cartes un per un. Si puc penjaré alguna foto del nostre model de carta i t'avisaré per si vols mirar-la.
    Gracies

    ResponElimina
    Respostes
    1. Les persones que treballeu a l'Educació Especial sempre teniu grans recursos.
      Espero impacient la vostra carta als Reis!
      Felicitats!!!
      Muac

      Elimina
  5. Bona nit Carme com sempre una entrada molt complerta !!!
    M'ha encantat l'inici del post recordant els teus rècors d'infantesa perquè desprenen un munt de tendresa !!!!
    Fer la carta als reis és un moment tant màgic que només per veure la carona dels infants ja val la pena fer aquesta activitat !!!!
    Moltes gràcies per compartir les teves bones experiències ja saps que m'agrada molt tenir-te ben a prop encara que sigui mitjançant l' ordinador !!!
    Petonets plens de tendresa !!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'encanten aquestes festes i ara que tenim a casa un petitó tornen a ser excepcionals.
      Passa un bon pont i descansa molt, que arriba l'estrès de final de trimestre. Uf!
      Una abraçada molt forta!

      Elimina

      Elimina
  6. Quines entrades més ben elaborades que ens presentes sempre, eh? Com m'ha agradat la introducció. Si és que el Nadal és època d'il·lusió, de màgia, d'imaginació... Com bé diu la Magda, no hi ha res millor que veure la carona de sorpresa dels infants al veure els regals, aquella emoció, aquell neguit, aquell món imaginàri i fantàstic! Cal no perdre aquestes tradicions. Molt bo Carme! Petonets ben màgics.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estic d'acord amb vosaltres que són festes d'il·lusió, de regals, d'esperances... per a petits i grans.
      Jo ja he començat a fer la carta als Reis de l'Orient:
      "... i pels meus amics i amigues blocaires" agrairia els féssiu arribar molta felicitat, èxit a la vida i també pels seus blocs"
      Petons

      Elimina
  7. Hola Carme, aquesta festa em porta molt bons records, familiars i escolars. Malgrat sembla que "ses majestats" han perdut una mica de pes davant d'altres "proporcionadors" de regals: pessebre, pare noel,..... el ritual d'escriure la carta perdura. A l'escola, tot i l'estrés dels guarniments, tapes d'àlbums, i mil feinetes d'aquests dies, ens agrada dedicar alguna sessió a escriure aquesta fantàstica carta. A més d'aprofitar aquest recurs com a proposta motivadora pel treball de l'escriptura, és una estona fantàstica per compartir amb els infants. Davant les pàgines d'un catàleg de joguines la gran majoria d'infants es mostra obert i deshinibit, amb ganes de xerrar, explicar, comentar,... Gràcies per la proposta, bé, per aquesta i tota la resta, ptnts

    ResponElimina
    Respostes
    1. Lluïsa, com m'agrada que t'hagis decidit a deixar un comentari a Fer de Mestres!
      Quants guarniments dibuixats mà a mà, quantes tapes d'àlbum dissenyades col·lectivament, quantes nadales cantades entre reforços i quantes cartes a "ses majestats" compartides amb la il·lusió dels infants... ho enyoro!
      Gràcies per deixar-me treure el nas a la teva aula.
      Petonassos

      Elimina
  8. Carme, como siempre una entrada fantástica. Al empezar a leerla me sentí transportada a mi niñez y no pude evitar sonreir al pensar en los grandes momentos que pasé junto a mis padres y mis hermanas. EStoy de acuerdo en que el momento de escribir la carta a los Reyes con nuestros alumnos es "algo" especial y muy importante para ellos . Incluso los míos a pesar de ser mayores están esperando ilusionados el momento de escribir la carta. Gracias por compartir tan buenos recursos. Un beso.

    ResponElimina
  9. Preciosa entrada Carme. M'has fet emocionar llegint els teus records d'infantesa :)
    Un petonàs

    ResponElimina