El 30 de gener se celebra el DENIP, Dia Escolar de la No-violència i la Pau. La jornada es convoca
anualment per commemorar l’aniversari de la mort del Mahatma Gandhi i recordar la seva tasca en favor de la No-violència i la Pau.
Aquest any 2013, la
proposta didàctica va dirigida a analitzar el greu problema que representa la
presència massiva i el descontrol de les armes al món.
Clica la imatge per accedir a la informació. |
Es recolliran arguments en
favor de controlar les armes, que després s’enviaran a la campanya
internacional Armes Sota Control i a les Nacions Unides; ja que, el del 18 al
28 de març, els 193 estats del món reunits en una conferència diplomàtica, han
d’aprovar el text que faci possible el Tractat
sobre Comerç d’Armes que frenaria el descontrol actual en la compra i venda
d’armament.
Escultura de Karl Fredrik Reutersward |
A les escoles, amb les activitats que es
realitzin durant la jornada del dia 30 de gener, es pretén desenvolupar la Cultura de la Pau , que ajudi als infants a observar
críticament la realitat dels conflictes armats, de la violència i a saber actuar
en conseqüència.
També a l’Educació Infantil es participa en
aquests actes amb treballs plàstics, amb contes, amb cançons i les reflexions que
sorgeixen, moltes vegades, ajudaran a trobar estratègies per resoldre alguns
conflictes quotidians entre els infants d’aquestes edats.
Proposta d’activitats:
Us proposo tres activitats pel Dia Escolar de la
No-violència i la
Pau les quals facilitaran que els infants reconeguin les situacions de conflicte,
que valorin les reaccions que aquests poden provocar en les persones, les conseqüències de l'ús de les armes i que
proposin alternatives per a la Pau.
Activitat 1
Objectiu: Iniciar-se en la identificació d’un conflicte que pot generar actituds
violentes.
Suggeriu de visionar en “Pingu juga a hoquei”, com que és un personatge molt conegut pels infants serà una activitat molt
engrescadora.
Atureu la imatge en el minut 3 i 34 segons,
moment en que apareix el conflicte en la pista de gel.
Demaneu
als nens i nenes que reflexionin sobre l’origen del conflicte aparegut
entre els jugadors d’hoquei i perquè estan actuant de forma violenta.
Podeu orientar la reflexió mitjançant preguntes com les següents:
·
Què sentim quan ens enfadem amb un
company o companya?
·
Què fem per resoldre aquesta situació?
·
Què creieu que faran?
·
Se us acudeixen altres maneres de
resoldre els nostres conflictes? Què hi guanyaríem?
·
Quan ens enfadem, hi ha qui mostra
actituds violentes per solucionar els problemes: crits, males paraules,
bufetades... Com es poden evitar?
Acabeu de veure el capítol d’en Pingu
i valoreu-lo conjuntament.
Si ho creieu adequat, podeu fer un mural amb les frases i els dibuixos que
hagin fet els infants.
Activitat 2
Objectiu: Reflexionar sobre les armes i les seves conseqüències a partir d’una cançó.
En rotllana, presenteu l’audició de l'emotiva
cançó ”Festa de la Pau ” de Damaris Gelabert.
Després, treballeu la lletra per estrofes, fent que els nens i les nenes
reflexionin sobre el seu sentit:
· Per què vol tenir la màgia d’un mag?
· Per què vol tenir la màgia d’un mag?
·
Per què de les bales vol fer-ne flors,
dels fusells trombons i fagots?
·
Quins són els trons que vol convertir en
poemes d’amor?, etc.
Podeu explicar la simbologia del colom blanc com al·legoria de la Pau
i contextualitzar-lo en l’obra de Picasso.
Objectiu: Conèixer les conseqüències de l’ús de les armes a partir dels dibuixos dels infants.
Demaneu que cadascú faci el dibuix del seu carrer amb retoladors prims per
afavorir que es vegin els detalls.
Acabats els dibuixos cadascú que en faci una descripció oral i el pengi al
tauler de suro o l’enganxi a un mural.
Aleshores,
presenteu al grup el dibuix d’un infant el qual viu en situació de guerra, l’observaran
i verbalitzaran les diferències entre els dibuixos fets per ells i el de la
làmina. És important no
deixar de parlar de les emocions que es poden sentir en cada situació: tranquil·litat/inquietud,
por/ serenor...
UNICEF ha
publicat que cada dia milers de persones recorren a la violència per resoldre
els problemes perquè així ho van aprendre en el seu entorn.
A l'escola, aprofitant aquestes diades i les oportunitats que sorgeixen diàriament, hem de potenciar els valors del respecte, de la solidaritat, de la igualtat, de la democràcia i per sobre de tot el de la PAU i, així, ensenyar estratègies per caminar cap un món més just.
A l'escola, aprofitant aquestes diades i les oportunitats que sorgeixen diàriament, hem de potenciar els valors del respecte, de la solidaritat, de la igualtat, de la democràcia i per sobre de tot el de la PAU i, així, ensenyar estratègies per caminar cap un món més just.
Per saber-ne més:
Que bé, Carme, moltes gràcies per la teva aportació, és genial.
ResponEliminaTant de bo aquest no fos un tema que es treballés només un dia a l'any, si no de manera continuada, i no només amb els infants, si no amb les famílies i els mestres alhora.
No coneixia la cançó de la Dàmaris, me l'apunto !
Gràcies de nou per les teves magnífiques aportacions!
La cançó de la Damaris a mi m'emociona sempre que l'escolto. No sé si és el missatge, la seva veu, la melodia... però aconsegueix posar-me la "pell de gallina".
EliminaGràcies pels teus elogis, únicament intento compartir les meves experiències.
Petons
Una entrada fantàstica Carme !!!!!
ResponEliminaMoltes gràcies per deleitar-nos com sempre amb la teva gran experiència !!!!
Ja tenim unes quantes propostes més per treballar aquest dia i molts d'altres ja que són uns valors que cal treballar i fomentar des de l'escola i desde casa !!!!
Molts petonets guapa !!!!
Magda,
Eliminacom has vist, els recursos que vas compartir en la teva fantàstica entrada del Dia de la Pau els he endreçat a Pinterest. Vas fer un recull genial!!!
Estic d'acord que és una tasca imprescindible el treballar valors per la No-violència i la Pau, perquè quan fem una ullada al món...
Una forta abraçada de flors i confetti!
Gracias, Carme, es una entrada muy completita de la que voy a sacar algún material para la escuela. Gracias de nuevo y besitos.
ResponEliminaMe encanta que mis entradas puedan ser recursos útiles.
EliminaGracias por decírmelo.
Musus
No sabía que no estabas en activo. jubilación bendita jubilación? u otra cosa?
EliminaBlanca, estoy incapacitada por enfermedad.
EliminaHace unos años me diagnosticaron Síndrome de Fatiga Crónica viniendo acompañado de Sensibilidad Química Múltiple y afectación visual.
¡Estoy hecha un cromo! ja,ja,ja.
El primer año, después de la incapacidad, fue muy, muy duro hasta que en un momento de lucidez y añoranza decidí compartir mis experiencias en el blog Fer de Mestres.
En mi primera entrada expliqué mi situación y mis emociones. Te dejo el enlace por si tienes curiosidad.
http://ferdemestres.blogspot.com.es/2012/03/fa-molts-anys-vaig-comencar-fer-de.html
No sabes cuánto me gustaría poder abrir la puerta de mi clase cada mañana y como envidio a Miren, a Ana, a Mireia, a..., a...,a...
Musus
Graciñas Carme, tu entrada me vendrá genial para trabajar la Paz que aunque es un tema que se trabaja durante todo el curso, este mes mucho más con motivo del día de la Paz. Un abrazo.
ResponEliminaGraciñas, Ana.
EliminaComparto la idea de la importancia de trabajar estos valores cada día de nuestras vidas, en la escuela y en casa.
Biquiños.
Como siempre una entrada genial, jejjeje. Un saludo
ResponElimina¡Muchas gracias, Miren!
EliminaMoltes gràcies!
ResponEliminaUnes aportacions molt maques per treballar a l'escola.
Felicitats!
Com ens agradaria no haver-ho de treballar, oi?
EliminaVoldria dir que vivim en un món just, sense violència ni conflictes armats.
En fi, ara toca fer-ho!
Gràcies per deixar un comentari.
Petonets!
Gràcies per les idees que has compartit per al dia de la pau, de segur em seran ben profitoses. Besets!
ResponEliminaMoltes gràcies, Lledó!
EliminaBesets