Encara en certes
ocasions la meva germana, tot i que totes dues passem dels cinquanta, em diu
“germaneta”, i penso que com que sóc la petita de totes dues, aquest fet va
potenciar la seva relació de tutela cap a mi.
A més a més, vaig néixer
el novembre sent a la classe també la més petita del grup i moltes de les meves companyes, només uns mesos més
grans, en qualsevol situació o conflicte, em mostraven una actitud de
protecció.
Tot i la
comoditat que implicava tenir-ho solucionat per ser “la petita”, a mi no m’agradava gens i esperava amb il·lusió
els diumenges, quan arribaven a casa els meus cosins petits, per poder sentir-me
més gran que ells. Aleshores, demostrava la meva autonomia i podia fer activitats
diferents a les dels altres dies; ja que deixava de ser “la petita” de casa.
Els rols familiars
sovint poden determinar les nostres actituds i les
relacions amb les altres persones; així, a l’escola per modificar les conseqüències
de la sobreprotecció que cada vegada és més habitual, per potenciar
situacions noves i per desenvolupar les habilitats socials, són molt interessants
les activitats internivells.
Moltes gràcies a la família de l'Arnau per compartir la fotografia amb Fer de Mestres.
A l’Educació Infantil fa anys vam iniciar l’experiència d’aquest
tipus d’activitats pels molts aspectes
positius, socials i emocionals, que es desenvolupen a més dels didàctics i dels
curriculars.
Afavoreixen
la interrelació dels infants del mateix cicle que d’una altra manera
difícilment es relacionarien; ja que sovint
es centren en els companys i en les companyes de la
classe.
Els infants més
petits surten de la seva aula per descobrir-ne d’altres, a altres mestres i per moure’s pels espais
diferents del centre escolar amb la expectació que
comporta viure situacions noves i, així, anar adquirint seguretat i autonomia personal.
Canvien els
rols familiars: els infants que no tenen germans es troben que han de cooperar
amb els altres per realitzar les activitats, els petits de casa es converteixen en els grans que han d’ajudar en les
tasques i el que és el gran de casa seva, resulta ser el més petit de tots i es
troba recolzat per la resta dels infants del grup.
D’aquesta
manera s’estableixen nous rols i noves sensacions entre ells i vers els mestres,
que els ajudaran a desenvolupar noves estratègies de relació i cooperació.
Faciliten que els infants puguin compartir les seves estratègies de pensament que els ajudaran a trobar solucions als problemes i a avançar en les seves habilitats de coneixement.
Faciliten que els infants puguin compartir les seves estratègies de pensament que els ajudaran a trobar solucions als problemes i a avançar en les seves habilitats de coneixement.
Organització dels grups internivells
Durant el
meu temps de docència, cadascun dels grups es composava del mateix nombre d’infants i de tots els nivells del cicle (P3, P4 i P5).
Per les
característiques del nostre centre escolar, eren les mestres del Cicle
d’Educació Infantil (tutores i reforç) les qui es responsabilitzaven de cada grup i de l’activitat que en ell es desenvolupava.
Les activitats internivells es realitzaven una o dues vegades cada trimestre, lligades sempre a les festes escolars (Castanyada, Nadal, Carnaval, Dia Escolar de la Pau, etc), generalment, per realitzar activitats manipulatives i lúdiques.
Hi ha
escoles que amb l’esforç organitzatiu de l’Equip Docent o amb la participació
dels pares i mares com a suport en cadascun dels grups, realitzen aquestes
activitats amb grups internivells rotatius; de manera que els infants tenen l’oportunitat de viure aquesta experiència al
llarg de tot el curs.
Les
metodologies innovadores per a fomentar la cooperació entre infants de les diverses edats permeten
atendre millor els diferents ritmes d’aprenentatge, la diversitat d’interessos i faciliten l’autonomia
amb l’assoliment progressiu de seguretat afectiva i dels objectius curriculars
establerts.
També potencien experiències emocionals que ajuden a créixer
descobrint l’empatia, la solidaritat i la tolerància.
Ilustració de JoAn TuRu |
Inventeu junts?
Està molt bé, però quina feinada organitzativa!
ResponEliminaI després fan el que fan amb l'educació... no hi ha dret. Una abraçada
La primera vegada que l'escola es decideix a fer-ho costa una mica d'organitzar per la novetat, després l'experiència fa que tot flueixi...
EliminaÉs cert que si no vius l'escola per dintre, difícilment pots imaginar el que comporta cada dia i tampoc ho pots valorar. Així van les coses...
Petonets
Carme
Nosaltres també ho hem fet en algunes ocasions , però un cop a l'any anem una mica més enllà. Un dies abans de la Jornada de Portes Obertes fem una activitat internivell però amb tots els alumnes de l'escola.
ResponEliminaNo recordo ben bé quants grups surten però som un centre amb uns 600 alumnes aproximadament, per tant ja us podeu imaginar l'esforç que això representa per a tothom. Aquest dia tothom fa de tutor fins i tot els especialistes i alguns dels mestres queden de reforç per solucionar petits problemes, reposar material, els petits de P3 que potser ploren, ... Els grups són d'uns 18-20 alumnes aproximadament, i els de 6è són els responsables de la recollida dels altres nens i nenes que són del seu grup a les seves aules. Cada grup té una aula o espai on estarà amb un mestre i es fa una activitat concreta, habitualment és una activitat plàstica de grup que després queda exposada a diferents espais de l'escola i que les famílies veuen durant la seva visita.
L'experiència portem repetint-la ja fa uns quants anys, i és que sempre es valora molt, molt positivament. El paper dels més grans com a responsables, el dels no tant grans començant a tenir cura dels més petitons i el dels més petits que aprenen a canviar d'espai i de companys per una estoneta. Val a dir que en els grups internivell mai hi ha un nen/a sol de la seva classe.
Espero haver-me explicat de manera entenedora, tot plegat és una mica enrevessat d'explicar.
Tonets
Anna,
Eliminat'has explicat molt bé.
Nosaltres també fèiem una organització "intercicle i internivells" similar a la vostra per a la gimcana de la festa de final de curs i l'experiència, com molt bé dius, és genial!
Gràcies pels teus interessants comentaris.
Bon cap de setmana!
Carme
es una experiencia magnífica, lástima que todas las compas no estén de acuerdo, pero hay que intentarlo, verdad??? un beso, Carme, me encantan tus entradas, eres una gran profesional
ResponEliminaMuchas gracias Blanca por tus palabras, me sonrojas.
EliminaEas cierto que todo el equipo docente debe colaborar en los pequeños cambios de dinàmica; pero algunas veces para dar un paso hacia adelante es necesario que alguien empuje.
Musus
Carme
A totes les escoles que he treballat, es fan activitats internivells de "tres tipus": barrejant només EI; barrejant EI i CI i/o barrejant tots els nivells.
ResponEliminaCrec que és una proposta molt motivadora i enriquidora per a tothom.
I aquí llanço la següent pregunta: i si organitzem (tot l'any) la aules amb alumnes de diferents edats o cicles? Això pot suposar més feina pels mestres ja que han de pensar activitats de tots els nivells de l'aula... però, crec que es podria fer ;)
Un petonet,
Txell
Txell,
Eliminaja saps que l'edat comporta experiència i jo n'he tingut quasi de tota mena ja que tinc forces anys ha,ha,ha.
El que proposes ho vaig viure en una escola unitària i com dius comporta feina muntar activitats per a tots els nivells. El millor és la convivència entre infants i mestres, com una família!
Sé que, actualment, en algunes escoles es treballa per ambients i grups flexibles intercicle amb grans resultats. A veure si algú que hi treballa ens deixa la seva opinió.
Petonets
Carme
Es una propuesta genial, pero como dice Blanca, todos tienen que estar dispuestos a hacerlo y a trabajar, no trabajan dos y lo disfrutan diez jeje. Un besazo y espero que todo vaya genial
ResponEliminaMiren,
Eliminala experiencia que relatas algunas veces en tu blog sobre las actividades entre ciclos (educación infantil y ciclo superior) las encuentro muy interesantes.
Me temo que en cualquier grupo humano siempre hay alguien quien se aprovecha del trabajo de los demás ¿verdad?
Besitos
Carme
Me parece una gran propuesta Carmen. Y creo que sería muy beneficioso para todos los niños. Un besazo.
ResponEliminaAna,
Eliminabeneficiosos para tod@s; ya que l@s maestr@s también enriquecen sus experiencias.
Biquiños
Carme
Hola Carme,
ResponEliminanosaltres també fem tallers intranivells entre tots els de cicle infantil al llarg de tot el curs. Ho valorem molt positivament, els infants es coneixen millor, s' ajuden i poden interaccionar amb d' altres adults que no són els de referència. us deixo l' enllaç on expliquem una miqueta com ho fem. http://coloniaguell12.blogspot.com.es/search/label/TALLERS
A banda d' això al llarg del curs hi ha l' apadrinatge dels més grans amb els menuts, hi ha vàries activitats : explicació de contes, intercanvi de jocs,...... Fem el què podem!!!!
Una abraçada,
Assumpta
Moltes gràcies Assumpta pel teu comentari. Veig que les anomeneu intranivells, ostres! ara no sé si internivells és correcte... ho consultaré, deformació professional ha,ha,ha.
EliminaAra mateix em miro l'enllaç, segur que ho feu molt bé!
Bon cap de setmana
Carme
Molt bona entrada Carme. M'has fet pensar en la necessitat de fer més activitats d'aquest tipus a l'escola. Nosaltres ho fem un parell de cops a l'any i l'esforç que suposa ens deixa esgotades però sempre ho valorem positivament.
ResponEliminaUna abraçada!
Lluna,
Eliminaen algunes escoles ho he fet setmanalment i és una experiència genial per a tothom.
Bona setmana!
Carme
Carme, em recomanes alguna activitat per fer un grup d'internivell de 0-3 anys?
ResponEliminaMarta,
Eliminaels infants d'aquest cicle encara estan construint les seves primeres habilitats socials pel que acostumen a jugar sols o amb un altre nen, en paral·lel. També les diferències motores i maduratives són importants i fer grups internivells és força complicat.
L'objectiu de les activitats internivells en aquestes edats s'hauran de plantejar, sense grans pretensions, com una situació de descoberta dels altres i de l'entorn per aquest motiu són molt interessants en les activitats sensorials.
Bon cap de setmana!
Carme
Penso com tu, Carme. Ho veig difícil per les grans diferències motores i maduratives que hi han. No obstant, per un treball em demanen quina activitat proposaria amb infants de diverses aules d'una llar d'infants.
Elimina