Imaginar les meves aventures posant-hi veu a tots els
personatges, com us vaig explicar a l’hora del conte, era una de les activitats preferides en la meva infantesa.
"D’aquells dies, em
resta la facilitat per modular la veu en les narracions, i així, crear força expectació. Puc fer que tots els
titelles en tinguin una de pròpia, de veu. Fer-la greu, molt greu, quan és la d’un gegant, o aguda per convertir-la en la d’una fràgil
erugueta"
Ara penso que hagués estat una bona titellaire; ja que sempre m’ha agradat tenir els titelles com a recurs educatiu i els infants m’han demostrat que es fascinen amb la seva participació. Tant és així que, entenent com eren de significatius els titelles a la meva classe, les famílies en marxar de l’escola em van fer de record “el titella de la Carme”
Ara penso que hagués estat una bona titellaire; ja que sempre m’ha agradat tenir els titelles com a recurs educatiu i els infants m’han demostrat que es fascinen amb la seva participació. Tant és així que, entenent com eren de significatius els titelles a la meva classe, les famílies en marxar de l’escola em van fer de record “el titella de la Carme”
Creació de Cartrons Artesania |
A la meva classe, especialment
amb els infants més petits, els titelles eren presents cada dia i des de la capsa màgica ens
presentaven les activitats diàries i ens explicaven els contes.
Altres vegades, els infants els
agafaven per fer les seves pròpies històries però, sovint en ser personatges
comercialitzats, recreaven els contes sense vergonya.
Els titelles a la classe ajuden a:
Millorar la capacitat de comprensió
Escoltar històries i contes amb
atenció fa millorar les habilitats de comprensió dels infants; ja que, es
centren en entendre l’argument, amplien el vocabulari del relat i escolten els
diàlegs de cada personatge.
Desenvolupar el llenguatge oral
Quan els infants són els
protagonistes dels titelles inventen històries, creen situacions i desenvolupen
els diàlegs dels personatges de forma més ajustada en cada ocasió.
Aquesta activitat els obliga a
trobar les frases adequades, les paraules concretes i l’entonació adient a cada
situació.
Potenciar la imaginació
Inventen situacions, diàlegs, les
resolucions dels conflictes són imaginatives... sovint mostren una imaginació
increïble.
Disminuir la timidesa
Comunicar-se a través de la
personalitat del titella pot alleujar, en els infants més tímids, l’ansietat
per parlar davant d'un grup.
Entenen que és el titella qui
parla, s’escolten i els facilita
l’expressió oral.
Descobrir les
emocions
En manipular els personatges dels
titelles han d’actuar com ells ho farien: han de pensar en com es sentirien i
reaccionarien; han de reconèixer les emocions i saber comunicar-les.
Les seves pors, frustracions i
problemes emocionals els poden expressar a través dels titelles.
Els titelles són un recurs amb el
qual es crea tanta fascinació que no cal usar un teatret, ni canviar la veu, ni
tenir-ne de sofisticats per gaudir de l’experiència.
A l’Educació Infantil el teatret
de titelles sovint és un obstacle; ja que la finestreta acostuma a ser petita i,
amb vint-i-cinc alumnes, resulta complicada la visualització de l’obra. A més, els
de fusta quan els utilitzen infants molt petits, en ser poc estables, poden ser
insegurs.
Si s’utilitzen amb infants més
grandets, poden sorgir conflictes per la manca d’espai.
És millor tenir una capsa, un bagul de titelles o similar; agafar-ne un, posar-hi la mà i
actuar!
Aquests contenidors es podeu
oferir als infants perquè n’escullin un per jugar o crear diàlegs amb els dels
altres infants.
No cal tenir titelles comercialitzats;
ja que, fer un titella pot ser una activitat artística i creativa.
Les nostres mans són els titelles més senzills de fer, ja que, sense
dificultat poden ser humans o animals, portar camisa o cua…
Jocs scout |
Una vegada pintades
les figures, demaneu-los que es presentin sense deixar de moure’s. Veureu com
capten l’atenció dels infants.
Si us animeu a pintar
els personatges als nens i a les nenes sentiran el goig de veure’s actuar amb els
seus propis dits.
Imatge del blog spoonful |
Si voleu, un dibuix
realitzat en un
paper rígid on s’hi hagin deixat dos forats per posar-hi els dits, ens pot
servir per explicar belles històries.
Si vols descarregar la plantilla, clica aquí! |
També els podeu
convertir en divertits titelles de pal i si els substituïu per fotografies retallades que trobeu en els catàlegs o llibres trencats,
podeu fer els personatges dels vostres projectes.
Imatge del blog handmadecharlotte |
Tots ens
obriran el món de la imaginació!!!
Per
saber-ne més:
Com sempre Carme una entrada genial !!!!!!
ResponEliminaEl titella de la Carme, encantador quin bon record veritat ??????
A mi també m'agraden molt els titelles i donen mil i una possibilitats fa quatre anys en un taller de famílies vam realitzar amb les mares diferents titelles (amb mitjons, culleres de fusta, mitges ....) i va ser una experiencia genial !!!!!!
Petonets guapa i bona setmana !!!!
PD: A veure si poc a poquet em vaig posant a to i us puc llegar més sovint, que després de la meva baixa,la va haver d'agafar el meu home, el nen també malalt i després el meu pare ingressat no tenia ni temps d'agafar l'ordinador. Un petonàs !!!!!!
Magda,
Eliminam'alegra que tots aneu millorant i desitjo que no hagi estat res l'ingrés del teu pare.
La veritat és que el titella va ser un regal preciós que em va seguir acompanyant a les escoles on anava; ja que estirant el cap apareixia un titella que jo transformava en diferents personatges. Si t'hi fixes bé, el "titella groc" és ell i la mestra jo! ha,ha,ha.
Bona setmana i cuideu-vos molt que ve fred!
Carme
a mí siempre me han gustado, pero no soy muy artista, la verdad, sin embargo mis hijos hacían unas representaciones con una manta puesta en la puerta que eran de alucinar, se inventaban historias superdivertidas y tenían un público entregado, jijijj.
ResponEliminaLos títeres de puño los hacíamos de peques y siempre eran una viejecita que contaba cuentos, la tuya es más pomposa!!!!
Me ha encantado la entrada y me ha hecho recordar días felices. Sacaré del armario el guiñol y a representar!!!!!! gracias por la idea, guapa, se me había traspapelado con tantas cosas por hacer.
¡Qué bien Blanca que hayas revivido días felices!
EliminaEstá claro que tenemos muchas actividades por hacer en las aulas y siempre nos queda alguna en el olvido o estan menos frecuentes en nuestras planificaciones.
A mí me pasaba con las praxias, aunque son muy importantes, las alternaba porque no me gustaban mucho ja,ja,ja.
Musus
Una entrada genial, como siempre. Me apunto algunas ideas que me han gustado. Gracias por compartir. Un beso.
ResponEliminaIsabel,
Eliminason propuestas muy sencillas pero muy agradables de hacer con l@s peques.
Bicos
Carme
¡Qué buenísimas propuestas, Carme! Gracias por compartirlas. Me llevaré alguna para mi clase. Un beso.
ResponEliminaAna,
Eliminame gusta que las propuestas de Fer de Mestres viajen hacia lugares lejanos ;)
Unha aperta
Carme
A casa les titelles ens encanten i fins i tot n'hem fet amb personatges de contes que ens agraden. Sovint, els contes són un punt de partida que acaba per altres camins inventats. Una abraçada
ResponEliminaÉs cert que els titelles obren camins entranyables.
EliminaPetonets titellaires
Carme
Bones propostes. Gràcies per compartir.
ResponEliminaMoltes gràcies, Ametlla!
EliminaMuac's
Carme