La geometria és un dels aspectes de la matemàtica que a l’educació infantil es centrava en treballar les figures geomètriques i sovint només les planes.
Actualment, l'escola té al seu l’abast recursos i activitats que faciliten la consecució de les capacitats relacionades amb l’àmbit matemàtic ajudant a ampliar els objectius de la geometria en aquesta etapa.
Actualment, l'escola té al seu l’abast recursos i activitats que faciliten la consecució de les capacitats relacionades amb l’àmbit matemàtic ajudant a ampliar els objectius de la geometria en aquesta etapa.
Moltes de les noves activitats es basen en la
pràctica educativa “d’aprenentatge per descobriment” on els infants
experimenten amb els diversos materials i és la mestra qui orienta el procés de
recerca per assolir els objectius proposats.
Esferes de plastilina (Font imatge: google) |
Les Capacitats que es treballaran a les sessions de FEM GEOMETRIA es centren en:
·
Aprendre
a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma: Progressar en el coneixement i domini del seu
cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves
possibilitats. Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se
formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
·
Aprendre
a pensar i comunicar: Comunicar-se de forma ajustada als diferents contextos i
situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges:
corporal, verbal, gràfic, musical, plàstic i matemàtic.
Continguts:
·
Pla i inclinat.
·
Botar, xutar i rodolar.
Objectius:
- Practicar les diferents
possibilitats de passar-se les pilotes.
- Observar i reflexionar sobre els desplaçaments en el pla.
- Observar i reflexionar sobre els desplaçaments en el pla.
- Observar i reflexionar sobre els
desplaçaments de les esferes en un pla inclinat.
- Aprendre el vocabulari treballat.
Espai:
- Gimnàs o pati (per tot l’espai i en rotllana).
Recursos materials:
- Pilotes de diferents mides i un banc.
Organització:
En petit grup de racons (5 alumnes).
En petit grup de racons (5 alumnes).
En rotllana s’inicia
l’activitat es deixa la pilota al centre observant com l’esfera (pilota) no es mou en el pla (a
terra).
Mestra - Per què?
A1-
Perquè no té força.
A2-
Perquè està a terra.
A3-
S’ha de canviar de lloc, perquè les boletes dels collarets cauen de la taula.
A4- Mai podem fer "torres" de boles!
M-
Ho provem això que dieu?
Torre d'esferes (Font imatge: google) |
A4-
Tampoc es mou!
A2-
Si l’empentem correrà.
A5-
Si la xutem com els futbolistes també!
A4-
Si fa baixada com en el pati marxarà sola.
M-
Ho intentem?
La
mestra aixeca el banc d’un costat (pla inclinat) i la pilota baixa rodolant.
Esfera i pla inclinat (Font imatge: google) |
Mestra-
Per què ara sí?
A4-
No ho sé.
A1-
Perquè no s’aguanta.
A3-
Si fos un coixí (al gimnàs hi ha uns coixins en forma de cub) s’aguantaria.
M-
Per què els coixins sí s’aguanten i les pilotes no?
A4-
Perquè no tenen peus.
Riuen
tots
A5-
La pilota tampoc té peus!
A1-
Però la pilota és rodona i el coixí un dau. Amb ells si podem fer "torres".
M-
Voleu què mirem per què?
Es mulla amb aigua
una pilota i un coixí.
En
el gimnàs, per tot l’espai, els alumnes es passen les pilotes mullades sense
cap consigna i es deixa el coixí mullat a terra. Posteriorment es fa una conversa a partir de la pregunta: Com ens hem passat la pilota?
- Passant-la per
l’aire.
- Passant-la botant a terra.
- Passant-la rodolant
per terra.
- Passant-la xutant.
Es demana que s'agafi el coixí i s'observa la marca d'aigua.
Senyals amb la pilota mullada (Font imatge: google) |
Mestra- Quin senyal
han deixat a terra?
A- Un quadrat!
A- Un quadrat!
Es verifica que:
1. La
pilota quan bota deixa dibuixades a terra rodones o punts.
2. Si
la pilota rodola fa ratlles d’aigua o línies.
3. El
coixí deixa marcat un quadrat.
4. Les cares del coixí (cub) són quadrats.
5. Les esferes no tenen cares.
Al finalitzar, individualment, si es considera
oportú, es pot fer un dibuix de la sessió.
L'avaluació de les sessions de FEM GEOMETRIA:
L’observació
sistemàtica en la realització, per part dels infants, de les activitats
proposades és la principal font d’informació. Així doncs, es tindran en compte
les aportacions que facin en les intervencions, les propostes i
iniciatives, la capacitat de superació de les dificultats, l’interès i esforç
dedicat a la realització de l’activitat, les diferents interaccions que
esdevenen, el treball cooperatiu i l’organització en l’execució de les tasques.
En definitiva, es pretén que el seguiment de l’evolució de l’infant en el desenvolupament dels objectius i continguts plantejats sigui el més acurat possible per tal que el resultat de la seva avaluació esdevingui fidel a la realitat.
En definitiva, es pretén que el seguiment de l’evolució de l’infant en el desenvolupament dels objectius i continguts plantejats sigui el més acurat possible per tal que el resultat de la seva avaluació esdevingui fidel a la realitat.
Per saber-ne més: http://phobos.xtec.cat/creamat/joomla/
Una activitat molt globalitzadora!
ResponEliminaSí, es treballen aspectes de totes les àrees!
EliminaHola Carme!
ResponEliminaFa molts anys que vaig introduir a la meva escola aquesta metodología i nova mirada de treballar la geometría des de l'experimentació i des d'una perspectiva més coherent com és partint dels cossos geomètrics en volum.
Fa temps que vaig llegir la teva entrada i tinc una curiositat... Em podries dir, si és possible, de quin lloc o de quina font has tret les fotografies de la torre d'esferes i la de l'esfera i el pla inclinat?
Gràcies.
Una abraçada.
MªÀngels.
Ma. Àngels,
Eliminaaquesta va ser una de les primeres entrades publicades a Fer de Mestres.
La il·lusió d'iniciar aquesta aventura m'engrescava cada dia; tot i que, el desconeixement dels acords establerts a la blogosfera feia que els errors fossin infinits. Inconscient de mi ;(
Les imatges les vaig cercar a google i, com has comprovat, no vaig pensar en contextualitzar-les, informar de les fonts ni fer l'enllaç al blog d'origen com ho faig ara.
He intentat tornar a trobar-les per poder respondre't però no les he trobat; encara seran de la teva escola...
Si ho fossin deixa que prefereixes que les tregui o que les contextualitzi.
Petonets molt despistats!!!
Carme