Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimecres, 11 d’abril del 2012

Fem Geometria: DE L'ESFERA AL PUNT

La geometria és un dels aspectes de la matemàtica que a l’educació infantil es centrava en treballar les figures geomètriques i sovint només les planes. 
Actualment, l'escola té al seu l’abast recursos i activitats que faciliten la consecució de les capacitats relacionades amb l’àmbit matemàtic ajudant a ampliar els objectius de la geometria en aquesta etapa.
Moltes de les noves activitats es basen en la pràctica educativa “d’aprenentatge per descobriment” on els infants experimenten amb els diversos materials i és la mestra qui orienta el procés de recerca per assolir els objectius proposats.

Esferes de plastilina (Font imatge: google)
L’activitat  es realitza en dues sessions per facilitar als infants la reflexió sobre el punt des de l’experimentació amb esferes (contingut que ja s’ha treballat des de la manipulació de materials tous com el fang o la plastilina).
Les Capacitats que es treballaran a les sessions  de FEM GEOMETRIA es centren en:
·        Aprendre a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma:  Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats. Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
·        Aprendre a pensar i comunicar: Comunicar-se de forma ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges: corporal, verbal, gràfic, musical, plàstic i matemàtic.
Continguts:
·                 Pla i inclinat.
·                 Botar, xutar i rodolar.

Objectius:
- Practicar les diferents possibilitats de passar-se les pilotes.
- Observar i reflexionar sobre els desplaçaments en el pla.
- Observar i reflexionar sobre els desplaçaments de les esferes en un pla inclinat.
- Aprendre el vocabulari treballat.
Espai

  • Gimnàs o pati (per tot l’espai i en rotllana).
Recursos materials: 

  • Pilotes de diferents mides i un banc. 
Organització
En petit grup de racons (5 alumnes).
En rotllana s’inicia l’activitat es deixa la pilota al centre observant  com l’esfera (pilota) no es mou en el pla (a terra).
Mestra - Per què?
A1- Perquè no té força.
A2- Perquè està a terra.
A3- S’ha de canviar de lloc, perquè les boletes dels collarets cauen de la taula.
A4-  Mai podem fer "torres" de boles!
M- Ho provem això que dieu?
Torre d'esferes (Font imatge: google)
S'intenta que facin una "torre" amb les pilotes i comproven que no és possible. Aleshores, es posa l’esfera a sobre d’un banc del gimnàs i s’observa.
A4- Tampoc es mou!
A2- Si l’empentem correrà.
A5- Si la xutem com els futbolistes també!
A4- Si fa baixada com en el pati marxarà sola.
M- Ho intentem?
La mestra aixeca el banc d’un costat (pla inclinat) i la pilota baixa rodolant.
Tots- Ara sí!
Esfera i pla inclinat (Font imatge: google)
Es deixa els infants que experimentin amb diverses pilotes i es reprèn la reflexió:
Mestra- Per què ara sí?
A4- No ho sé.
A1- Perquè no s’aguanta.
A3- Si fos un coixí (al gimnàs hi ha uns coixins en forma de cub) s’aguantaria.
M- Per què els coixins sí s’aguanten i les pilotes no?
A4- Perquè no tenen peus.
Riuen tots
A5- La pilota tampoc té peus!
A1- Però la pilota és rodona i el coixí un dau. Amb ells si podem fer "torres".
M- Voleu què mirem per què?
Es mulla amb aigua una  pilota i un coixí.
En el gimnàs, per tot l’espai, els alumnes es passen les pilotes mullades sense cap consigna i es deixa el coixí mullat a terra. Posteriorment es fa una conversa a partir de la pregunta: Com ens hem passat la pilota?
- Passant-la per l’aire.
- Passant-la  botant a terra.
- Passant-la rodolant per terra.
- Passant-la xutant.
Senyals amb la  pilota mullada (Font imatge: google)
Es demana que s'agafi el coixí i s'observa la marca d'aigua.
Mestra- Quin senyal han deixat a terra?
A- Un quadrat!
Es verifica que:
1.   La pilota quan bota deixa dibuixades a terra rodones o punts.
2.   Si la pilota rodola fa ratlles d’aigua o línies.
3.   El coixí deixa marcat un quadrat.
4. Les cares del coixí (cub) són quadrats.
5. Les esferes no tenen cares.
Al finalitzar, individualment, si es considera
oportú, es pot fer un dibuix de la sessió. 

L'avaluació de les sessions de FEM GEOMETRIA:

L’observació sistemàtica en la realització, per part dels infants, de les activitats proposades és la principal font d’informació. Així doncs, es tindran en compte les aportacions que facin en les intervencions, les propostes i iniciatives, la capacitat de superació de les dificultats, l’interès i esforç dedicat a la realització de l’activitat, les diferents interaccions que esdevenen, el treball cooperatiu i l’organització en l’execució de les tasques. 
En definitiva, es pretén que el seguiment de l’evolució de l’infant en el desenvolupament dels objectius i continguts plantejats sigui el més acurat possible per tal que el resultat de la seva avaluació esdevingui fidel a la realitat.


Per saber-ne més: http://phobos.xtec.cat/creamat/joomla/

4 comentaris:

  1. Una activitat molt globalitzadora!

    ResponElimina
  2. Hola Carme!
    Fa molts anys que vaig introduir a la meva escola aquesta metodología i nova mirada de treballar la geometría des de l'experimentació i des d'una perspectiva més coherent com és partint dels cossos geomètrics en volum.
    Fa temps que vaig llegir la teva entrada i tinc una curiositat... Em podries dir, si és possible, de quin lloc o de quina font has tret les fotografies de la torre d'esferes i la de l'esfera i el pla inclinat?
    Gràcies.
    Una abraçada.
    MªÀngels.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ma. Àngels,
      aquesta va ser una de les primeres entrades publicades a Fer de Mestres.
      La il·lusió d'iniciar aquesta aventura m'engrescava cada dia; tot i que, el desconeixement dels acords establerts a la blogosfera feia que els errors fossin infinits. Inconscient de mi ;(
      Les imatges les vaig cercar a google i, com has comprovat, no vaig pensar en contextualitzar-les, informar de les fonts ni fer l'enllaç al blog d'origen com ho faig ara.
      He intentat tornar a trobar-les per poder respondre't però no les he trobat; encara seran de la teva escola...
      Si ho fossin deixa que prefereixes que les tregui o que les contextualitzi.
      Petonets molt despistats!!!
      Carme

      Elimina