Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimecres, 11 d’abril de 2012

DEL PUNT A LA LÍNIA

"La  línia poligonal està constituïda per una successió de segments, de tal manera, que el principi d'un segment coincideix amb el final d'un altre".

Experimentant, podran els nens i nenes de quatre i cinc anys arribar a   descobrir aquesta definició? 
L’activitat "De l'esfera al punt" (abril 2012) va fer adonar els infants que calia usar altres materials per seguir experimentant amb les esferes, doncs l'aigua s'assecava ràpidamentSubstituir l'aigua per pintura va facilitar l’observació del rastre que deixaven les esferes.
Objectius:
  • Desenvolupar les habilitats motrius.
  • Observar i reflexionar sobre els punts.
  • Observar i reflexionar sobre les línies.
Espai: 
Gimnàs o pati (organitzats els alumnes al voltant del paper d’embalar).
Recursos materials: Pilotes de diferents mides, paper d’embalar blanc i pintura de colors diversos.
Per realitzar l'activitat  cal que tothom porti  la bata posada.
Organització
En petit grup aprofitant els racons (5 alumnes).
Proposta d'experimentació:
Poseu a terra el paper d'embalar blanc, amb esferes (pilotes) de diferents mides i mullades de pintura, animeu els alumnes que les desplacin pel paper de diferents maneres (rodolar i botar). 
Observeu quin rastre queda pintat quan es fan botar o al rodolar.


Finalment, la dinàmica de l'activitat portarà els nens i les nenes a experimentar amb la pintura fent barreges de colors amb les mans. 
És interessant deixar-los fer; ja que, possiblement descobriran com fer alguns colors: verd (blau i groc), violeta (blau i vermell), marró (blau, vermell i groc).


Després de rentar-se les mans, amb el mural realitzat pengeu-lo a la pissarra o la paret.
Inicieu una conversa per reflexionar sobre l’experiència i la producció final que, segurament, us porta  a les conclusions que ens van portar a nosaltres amb un de P4:
Alumne1- Si boten fan punts, si rodolen fan línies.
A2- Si la pilota (esfera) és gran fa punts grans i ratlles (línies) gruixudes.
A3- Si és petita fa punts petits i ratlles (línies) petites.
A1- Segons la mida de l'esfera serà la mida del punt o la línia.
A4- Si es llança amb força arriba més lluny.
A5- Si es llança fluixeta es queda a prop.
A3- Si no la toquem queda aturada.
A5- S'atura després de fer la línia perquè ha perdut la força.
A3- Jo la he deixat botar i ha anat  fent punts cada vegada més junts fins que s’han ajuntat tant que semblava una “ratlla”.
Aprofitant aquesta intervenció i per verificar-la, es va demanar a A3 que busqués la "ratlla" en el mural i la mostrés als altres mentre explicava com ho havia fet. 
Aleshores, el/la mestra en un paper en blanc enganxat al costat del mural va demanar que cada infant enganxés un gomet rodó al costat de l'altre. 
Mestra- Què hem fet amb els gomets?
Alumnes- Una ratlla!
La mestra va aprofitar per ampliar el vocabulari  recordant que s'anomena línia.
Experimentar amb pintura i esferes  també es pot fer individualment i la producció plàstica resultant pot ser la tapa de l’àlbum del trimestre.
  • Una capsa
  • Un full de pintura o cartolina A4 de color
  • Pots de pintura
  • Pilotes petites i bales.
Es pot utilitzar una cartolina de color o pintar amb rodet un full de pintura blanc. Quan estigui seca la pintura del full, es posarà al fons de la capsa i s'hi deixen caure les pilotes o bales amb pintura. 


http://olivesandpickles.blogspot.com
Es va movent la capsa i van rodolant per sobre el paper deixant diferents línies de colors.

Tapa de l'àlbum
Per saber-ne més:
                                    Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques.

2 comentaris:

  1. Aquesta activitat està molt bé! Jo la vaig fer a l'escola de pràctiques!

    ResponElimina
    Respostes
    1. És una activitat plàstica molt gratificant però el més important és la reflexió que cal fer per anar descobrint els conceptes matemàtics.
      Muac!

      Elimina