El nom propi ens fa individuals a totes les persones i ens dóna identitat en el grup.
Segons Piaget, a P3 els infants es troben immersos en l’egocentrisme intel·lectual. Aquest, es manifesta en la seva parla en parlar tan sols d’ells mateixos i en les seves actituds no tenint en compte els altres. Així, a P3 el treball del nom propi és un element força motivador per tal d'iniciar l’aprenentatge de la llengua escrita; algunes de les rutines escolars són grans ocasions per treballar-lo. Les següents activitats van encaminades a assolir :
Capacitats:
· Aprendre a ser i actuar d’una manera més autònoma
· Aprendre a pensar i a comunicar
· Comunicar-se de forma ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
Objectius:
· Identificar el propi nom entre els dels companys i companyes.
· Identificar el propi nom dels companys i companyes.
· Identificar dins l’alfabet les lletres del propi nom i dels altres.
· Associar els noms amb les fotos dels nens i nenes de la classe.
Rutines
Els primers dies de cada curs a P3, la mestra o el mestre haurà de fer tots els cartronets amb el nom i la fotografia per posar en els penjadors, damunt la taula, en els rètols dels encarregats... Així aprendran a reconèixer el nom, a copiar-lo i a escriure’l per anar diferenciant les lletres dels dibuixos, dels gargots, dels nombres i poc a poc conèixer tot l’alfabet. Si hi ha noms repetits és millor no escriure la inicial del cognom al costat del nom; doncs al realitzar el treball de relacionar so/grafia pot comportar dubtes ( MARIA C. / Mariac?). A l'escola ho vam resoldre subratllant un dels noms (MARIA i MARIA).
Tipus de lletra Arial 48 |
"Ens preparem!": Cada dia al arribar a la classe cal organitzar les pertinences de cada infant, deixant-les en l'espai marcat amb el seu nom propi.
Activitats de reconeixement del nom propi en penjadors, taules...
· On és el teu penjador? Com ho saps?
· On penjaràs la bata? Vols buscar el teu nom?
· A quina taula hi ha la teva fotografia amb el teu nom?, etc.
Activitats de reconeixement dels noms dels altres en penjadors, taules...
· On seu la.......? On hi hagi el seu nom.
· Si us plau, li pots penjar la bata a ..................? etc.
"Bits dels nostres noms": Aprofitant el concepte dels bits d’intel·ligència com unitats d’informació basats en la
visualització i audició repetitiva, a la classe de P3 fem una adaptació i
elaboren els "bits dels nostres noms". En un full, s'imprimeix per
una cara la fotografia amb el nom i per l’altra només el nom, després es
plastifica. Un gomet marcarà el punt d'inici del nom i així evitar que més
endavant el copiïn o l'escriguin amb efecte "mirall" (CSECNARF).
Quan s'han deixat les motxilles, posat la
bata, s'han assegut i saludat, s'inicia l'activitat presentant cada "bit" (visualització) mentre es diu
el nom del nen o nena (audició). Es fa una segona vegada demanant que els infants
repeteixin els noms que es van anomenant.
A mida que van coneixent els noms s'introdueixen variants: es mostren els "bits" i els infants diuen els noms, es mostren els que tenen els noms llargs, els noms curts, els que comencen amb..., els que acaben amb...
Aquesta activitat pels primers dies d'escola és un recurs molt útil que els facilita el reconeixement dels infants pels seu nom.
Aquesta activitat pels primers dies d'escola és un recurs molt útil que els facilita el reconeixement dels infants pels seu nom.
"Passar llista": Les activitats de passar llista afavoreixen el coneixement dels noms dels companys/es, de la seva escriptura i el reconeixent de les grafies de l’alfabet. A principi de curs s'hauran de fer o revisar els cartells de la classe: noms amb fotografia, noms sense fotografia, casa, escola...
En rotllana:
En rotllana:
Passant llista a la classe dels dimonis |
· Cap el segon trimestre, quan els nens i nenes ja es coneixen, s’ensenya el nom tapant la fotografia.
Es pot preguntar: de qui és aquest nom?, amb quina lletra comença?, qui la té també en el seu nom? Cal deixar un espai de silenci per donar temps a reconèixer el nom del company/a; si no se sap es permet anar a mirar per la classe els diferents referents: penjadors, llistes... Ha vingut en/la....... ?
Després, quan s'ha fet l'adaptació a l'escola i a mida que van adquirint autonomia aquesta tasca la farà cada setmana l'encarregat o encarregada de passar llista.
Respectant el ritme d'aprenentatge de cada grup, a partir del segon trimestre es valorarà treure les fotografies que acompanyen el nom per afavorir el coneixement de les lletres.
Criteris d'avaluació:
- Reconeix el seu nom.
- Reconeix les lletres que composen el seu nom.
- Reconeix el nom dels companys de taula.
- Reconeix el nom dels nens i nenes de la classe.
- Reconeix el seu nom.
- Reconeix les lletres que composen el seu nom.
- Reconeix el nom dels companys de taula.
- Reconeix el nom dels nens i nenes de la classe.
- Reconeix les lletres de l'alfabet.
A partir del segon trimestre de P3 i durant tota l'educació infantil el treball de nom propi es programa cíclicament amb diversos suports (paper, lletres magnètiques, ordinador...) per aprofundir en el coneixement de la llengua escrita.
A partir del segon trimestre de P3 i durant tota l'educació infantil el treball de nom propi es programa cíclicament amb diversos suports (paper, lletres magnètiques, ordinador...) per aprofundir en el coneixement de la llengua escrita.
Per saber-ne més: Teoria evolutiva de Jean Piaget.
Sobre els Bits d'intel·ligència:Llibre "Como multiplicar la inteligencia de su bebé" de Glenn Doman.
http://www.youtube.com/watch?v=XDqz1UxCS24
Comentes que durant tota l'educació infantil es va treballant el nom amb diversos suports, podrem llegir en aquest bloc algunes experiències?
ResponEliminaSí, estic preparant un parell d'entrades amb les experiències que crec més interessants. També tinc en el meu "calaix de sastre" d'arxius uns recursos per treballar el desenvolupament de la construcció del llenguatge en els infants. Clar que, tot dependrà de la meva salut i dels dies en que veig el món a través d'una pantalla...
Elimina