Des dels primers moments de la vida, els
infants escolten cançons i quan arriben a l’escola ja tenen la seva petita
col·lecció de melodies.
A l’educació infantil es canta molt sovint doncs
és un dels recursos més complet per
arribar a l’emoció, sentir la música, ampliar el lèxic, aprendre moviments
coordinant diferents ritmes i conèixer les possibilitats de la veu. Acompanyades
de jocs musicals que assenyalen els primers ritmes, les cançons s’aprenen
d’oïda però igual que a la classe es
mostren textos i encara no es llegeix, caldrà mostrar partitures perquè vagin
familiaritzant-se amb el codi d’escriptura de la música.
La
capsa de les cançons és un recurs per presentar a
l’aula les noves cançons i per recordar les conegudes.
Capacitats:
·
Aprendre a pensar i a
comunicar
·
Progressar en la comunicació
i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació
habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
·
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
·
Escoltar cançons i
aprendre-les.
·
Gaudir de l’audició i
expressió musical.
·
Treballar les habilitats
auditives.
Continguts:
·
La cançó
·
La partitura
Material:
·
Una capsa gran de cartró decorada.
·
Capsetes petites de
diferents formes i mides
·
Partitura de cada cançó
·
Elements referents de les
cançons (titelles, dibuixos, etc.)
·
Cartells de les cançons
En rotllana es presentarà la capsa de les
cançons creant un ambient d’expectació:
Mestre/a- La capsa de les cançons avui pesa molt, què hi
deu haver?
Escoltades les propostes dels infants, s’obre
amb molta cura per mantenir l’element sorpresa...
M- Oh! Mostrant les moltes
capsetes de l’interior.
Interior de "La capsa de les caçons" |
Si és la primera vegada que es presenta aquesta
activitat se n’agafarà una qualsevol. Si ja s’ha treballat, es mostren les
capsetes i es pot fer una activitat de coneixements previs recordant a quina cançó pertany cadascuna sense
obrir-les.
M- La capseta quadrada i vermella quina cançó
tenia que no ho recordo?
Alumnes- Pedra, pedreta!
Si no es recorda, es pot buscar al racó de
les cançons on a mida que es van treballant es va penjant un cartell on hi
constarà el títol, la partitura, la capseta i una fotografia com a referent.
M- Cantem-la!
M- Aquí hi ha una capsa de cercles que no
havia vist mai! Potser hi té una nova cançó.
Es passarà la capseta a un nen o nena perquè
sense obrir-la faci una descripció de les seves qualitats (plena, pesada,
sonora...).
Acabada la descripció es demanarà que obri la
capseta i donarà pistes fins que els companys endevinin el títol de la cançó.
A- És
un animal (esperarà la resposta), té plomes..., ulls grans..., està despert per
la nit...
Si ningú ho encerta s’obrirà la capsa i
es mostrarà.
Tothom- El mussol!
Aleshores el mestre o la mestra agafarà la
partitura, la mostrarà i cantarà la cançó. Per garantir la justesa
melòdico-rítmica en la interpretació (entonació) també es pot fer l’audició
d’una gravació. Es cantarà junts per frases fins arribar a la cançó completa.
Endreçada la capsa de les cançons, es
presenta el cartell per penjar-la en un racó de la
classe.
Clica aquí per escoltar la cançó
Criteris
d’avaluació:
El llenguatge musical a l’educació infantil no
sempre l’imparteix l’especialista i és el tutor o la tutora qui l’ha d’avaluar.
Els ítems següents són els que a partir de l’observació sistemàtica ens
indicaran l’evolució i el grau d’assoliment dels objectius:
- Memoritza
la lletra de la cançó.
- Mostra
justesa melòdico-rítmica en la interpretació de la cançó (entonació).
- És
precís en la coordinació de la melodia i la mímica de la cançó.
- Reconeix
i relaciona la melodia amb el títol de la cançó.
- Identifica
i relaciona el ritme amb el títol de la cançó.
Per no tenir una gran quantitat de capsetes
cada trimestre es pot canviar el contingut o canviar-les amb una altra classe.
Per anar ampliant el repertori de cançons a
la xarxa podeu trobar cançoners força interessants, entre ells:
|
Genial! Aquesta activitat la vam fer amb infants de 2 anys i l'efecte sorpresa que els hi provoca és genial!
ResponEliminaMoltes gràcies per recordar-me-la.
Sí, els agrada fer-la i et diria que fins a cicle inicial funciona!
EliminaBesets
A l'escola de pràctiques on estic tenim "la caixa de la música" i a hores d'ara els infants ja fan l'activita ells sols. Imiten el rol de la mestra i el meu. Una de les nenes canta la cançó de fem una rotllana... i posa tots els nens en mig cercle, agafa la capça i començen a cantar! es fantastic veurel's!
ResponEliminaHi ha una altre material per treballar sota aquest concepte. Consisteix en un llibre de feltre amb diferents ninots d'aquest material que representen la temàtica de la cançó. La mestra té un gaunt de feltre i s'enganxa el ninot i tots plegats jugen a cantar.
També és pot fer un guant més petit pels infants perquè puguin jugar ells sols ho fer l'activitat tots plegats.
Gràcies Andrea pels nous recursos que aportes.
EliminaUna abraçada!
Trobo molt interessant la proposta, però a l'acabar la classe seria interessant que l'especialista, si és el cas o la mateixa tutora, els donés als nens una fitxa representativa de la cançó, amb l'objectiu d'anar confegint un cançoner que a finals de trimestre arribaria a casa per tal que els pares poguessin aprendre les cançons que han cantat els seus fills.
ResponEliminaLa idea de fer un cançoner per casa està molt bé per implicar a les famílies en les activitats de la classe.
EliminaPrefereixo treballar "La capsa de les cançons" com una activitat de gaudi de la música sense relacionar-la amb cap tasca de fitxa.Sabem que hi ha alumnes amb dificultats pel treball en el paper on la rutina de pintar-hi els dibuixos, escriure el títol... pot fer perdre la màgia de l'activitat. Així que, jo programava una sessió per "La capsa de les cançons" i una altra pel cançoner.
hola Carme, em sembla una proposta molt interessant i ja m'han entrat ganes de comprar capsetes,jiji.
ResponEliminapodríem fer-ho també per presentar contes?
gràcies
Sí, també es pot fer pels contes. És millor no usar el mateix curs o trimestre les dues capses a l'hora doncs es pot perdre la motivació dels infants "per saturació".
EliminaJo vaig realitzar aquesta activitat a les pràctiques un munt de cops, a mi m'agradava molt i als peques els torna bojos
ResponEliminaQuan els infants s'ho passen bé, nosaltres també!!
EliminaUna abraçada
Mil gracias por esta entrada.
ResponEliminaAlgo así es lo que tengo en mente, una caja grande con cajas y botes pequeños dentro para organizar el material.
Yo he pensado varios temas que no son musicales, pero al final de todo cuando empiece a enseñar las cajas que van haciendo las madres que participen, me gustaría poder enseñar también esta.
Besos
Maribel,
Eliminaenseña, enseña...
Me encanta poder participar en tu blog porque admiro tus entradas y tus reflexiones.
القبلات
Carme
Hola<! el meu nom és Montse i fa molt de temps que em vaig subscriure i no rebo mai les entrades del blog. Em pots donar si us plau alguna resposta o dir-me què he de fer a montsevinyoles@hotmail.com?
ResponEliminagràcies!
Montse,
Eliminano tinc ni idea que pot haver passat; potser et vas deixar algun pas per a completar la subscripció. Ja saps com són de pesats amb les verificacions ha, ha, ha
T'acabo d'inscriure jo per rebre-ho a l'adreça que has deixat, a veure si ara funciona...
Gràcies per l'interès mostrat!
Carme
Bona tarda! A mi també em sembla genial aquest idea i tot el bloc! He intentat subscriure'm però no puc tampoc. Creus que em podries afegir tu? El correu és sthereta@hotmail.com
ResponEliminaMerci,
Esther
Esther, fet!
EliminaSi us plau verifica la safata d'entrada per a un missatge de verificació de "FeedBurner email Subscripcions", el servei que ofereix subscripcions de correu electrònic per a Fer de Mestres. Clica en un enllaç que apareix en aquest missatge per activar la subscripció.
Gràcies!
Carme