Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

diumenge, 15 d’abril de 2012

LA CAPSA DE LES CANÇONS


Des dels primers moments de la vida, els infants escolten cançons i quan arriben a l’escola ja tenen la seva petita col·lecció de melodies.
A l’educació infantil es canta molt sovint doncs és un dels recursos més complet  per arribar a l’emoció, sentir la música, ampliar el lèxic, aprendre moviments coordinant diferents ritmes i conèixer les possibilitats de la veu. Acompanyades de jocs musicals que assenyalen els primers ritmes, les cançons s’aprenen d’oïda  però igual que a la classe es mostren textos i encara no es llegeix, caldrà mostrar partitures perquè vagin familiaritzant-se amb el codi d’escriptura de la música.
La capsa de les cançons és un recurs per presentar a l’aula les noves cançons i per recordar les conegudes.
Capacitats:
·        Aprendre a pensar i a comunicar
·        Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
·        Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
Capsetes per a les cançons
Objectius:
·        Escoltar cançons i aprendre-les.
·        Gaudir de l’audició i expressió musical.
·        Treballar les habilitats auditives.
Continguts:
·        La cançó
·        La partitura
Material:
·        Una capsa gran de cartró decorada.
·        Capsetes petites de diferents formes i mides
·        Partitura de cada cançó
·        Elements referents de les cançons (titelles, dibuixos, etc.)
·        Cartells de les cançons
En rotllana es presentarà la capsa de les cançons creant un ambient d’expectació:
Mestre/a-  La capsa de les cançons avui pesa molt, què hi deu haver?
Escoltades les propostes dels infants, s’obre amb molta cura per mantenir l’element sorpresa...
M- Oh! Mostrant les moltes capsetes de l’interior.
Interior de "La capsa de les caçons"
Si és la primera vegada que es presenta aquesta activitat se n’agafarà una qualsevol. Si ja s’ha treballat, es mostren les capsetes i es pot fer una activitat de coneixements previs  recordant a quina cançó pertany cadascuna sense obrir-les.
M- La capseta quadrada i vermella quina cançó tenia que no ho recordo?
Alumnes-  Pedra, pedreta!
Si no es recorda, es pot buscar al racó de les cançons on a mida que es van treballant es va penjant un cartell on hi constarà el títol, la partitura, la capseta i una fotografia com a referent.
M- Cantem-la!
M- Aquí hi ha una capsa de cercles que no havia vist mai! Potser hi té una nova cançó.
Es passarà la capseta a un nen o nena perquè sense obrir-la faci una descripció de les seves qualitats (plena, pesada, sonora...).
Acabada la descripció es demanarà que obri la capseta i donarà pistes fins que els companys endevinin el títol de la cançó.
A-  És un animal (esperarà la resposta), té plomes..., ulls grans..., està despert per la nit...
Si ningú ho encerta s’obrirà la capsa i es mostrarà.
Tothom- El mussol!
Aleshores el mestre o la mestra agafarà la partitura, la mostrarà i cantarà la cançó. Per garantir la justesa melòdico-rítmica en la interpretació (entonació) també es pot fer l’audició d’una gravació. Es cantarà junts per frases fins arribar a la cançó completa.
Endreçada la capsa de les cançons, es presenta el cartell per penjar-la en un racó de la classe.
Clica aquí per escoltar la cançó
Criteris d’avaluació:
El llenguatge musical a l’educació infantil no sempre l’imparteix l’especialista i és el tutor o la tutora qui l’ha d’avaluar. Els ítems següents són els que a partir de l’observació sistemàtica ens indicaran l’evolució i el grau d’assoliment dels objectius:
-      Memoritza la lletra de la cançó.
-  Mostra justesa melòdico-rítmica en la interpretació de la cançó (entonació).
-      És precís en la coordinació de la melodia i la mímica de la cançó.
-      Reconeix i relaciona la melodia amb el títol de la cançó.
-      Identifica i relaciona el ritme amb el títol de la cançó.
Per no tenir una gran quantitat de capsetes cada trimestre es pot canviar el contingut o canviar-les amb una altra classe.
Per anar ampliant el repertori de cançons a la xarxa podeu trobar cançoners força interessants, entre ells:

16 comentaris:

  1. Genial! Aquesta activitat la vam fer amb infants de 2 anys i l'efecte sorpresa que els hi provoca és genial!

    Moltes gràcies per recordar-me-la.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, els agrada fer-la i et diria que fins a cicle inicial funciona!
      Besets

      Elimina
  2. andrea marquier ferré15 d’abril de 2012 a les 9:13

    A l'escola de pràctiques on estic tenim "la caixa de la música" i a hores d'ara els infants ja fan l'activita ells sols. Imiten el rol de la mestra i el meu. Una de les nenes canta la cançó de fem una rotllana... i posa tots els nens en mig cercle, agafa la capça i començen a cantar! es fantastic veurel's!

    Hi ha una altre material per treballar sota aquest concepte. Consisteix en un llibre de feltre amb diferents ninots d'aquest material que representen la temàtica de la cançó. La mestra té un gaunt de feltre i s'enganxa el ninot i tots plegats jugen a cantar.

    També és pot fer un guant més petit pels infants perquè puguin jugar ells sols ho fer l'activitat tots plegats.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Andrea pels nous recursos que aportes.
      Una abraçada!

      Elimina
  3. Trobo molt interessant la proposta, però a l'acabar la classe seria interessant que l'especialista, si és el cas o la mateixa tutora, els donés als nens una fitxa representativa de la cançó, amb l'objectiu d'anar confegint un cançoner que a finals de trimestre arribaria a casa per tal que els pares poguessin aprendre les cançons que han cantat els seus fills.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La idea de fer un cançoner per casa està molt bé per implicar a les famílies en les activitats de la classe.
      Prefereixo treballar "La capsa de les cançons" com una activitat de gaudi de la música sense relacionar-la amb cap tasca de fitxa.Sabem que hi ha alumnes amb dificultats pel treball en el paper on la rutina de pintar-hi els dibuixos, escriure el títol... pot fer perdre la màgia de l'activitat. Així que, jo programava una sessió per "La capsa de les cançons" i una altra pel cançoner.

      Elimina
  4. hola Carme, em sembla una proposta molt interessant i ja m'han entrat ganes de comprar capsetes,jiji.
    podríem fer-ho també per presentar contes?
    gràcies

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, també es pot fer pels contes. És millor no usar el mateix curs o trimestre les dues capses a l'hora doncs es pot perdre la motivació dels infants "per saturació".

      Elimina
  5. Jo vaig realitzar aquesta activitat a les pràctiques un munt de cops, a mi m'agradava molt i als peques els torna bojos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Quan els infants s'ho passen bé, nosaltres també!!
      Una abraçada

      Elimina
  6. Mil gracias por esta entrada.
    Algo así es lo que tengo en mente, una caja grande con cajas y botes pequeños dentro para organizar el material.
    Yo he pensado varios temas que no son musicales, pero al final de todo cuando empiece a enseñar las cajas que van haciendo las madres que participen, me gustaría poder enseñar también esta.
    Besos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Maribel,
      enseña, enseña...
      Me encanta poder participar en tu blog porque admiro tus entradas y tus reflexiones.
      القبلات
      Carme

      Elimina
  7. Hola<! el meu nom és Montse i fa molt de temps que em vaig subscriure i no rebo mai les entrades del blog. Em pots donar si us plau alguna resposta o dir-me què he de fer a montsevinyoles@hotmail.com?
    gràcies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Montse,
      no tinc ni idea que pot haver passat; potser et vas deixar algun pas per a completar la subscripció. Ja saps com són de pesats amb les verificacions ha, ha, ha
      T'acabo d'inscriure jo per rebre-ho a l'adreça que has deixat, a veure si ara funciona...
      Gràcies per l'interès mostrat!
      Carme

      Elimina
  8. Bona tarda! A mi també em sembla genial aquest idea i tot el bloc! He intentat subscriure'm però no puc tampoc. Creus que em podries afegir tu? El correu és sthereta@hotmail.com
    Merci,
    Esther

    ResponElimina
    Respostes
    1. Esther, fet!
      Si us plau verifica la safata d'entrada per a un missatge de verificació de "FeedBurner email Subscripcions", el servei que ofereix subscripcions de correu electrònic per a Fer de Mestres. Clica en un enllaç que apareix en aquest missatge per activar la subscripció.
      Gràcies!
      Carme

      Elimina