Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimecres, 4 d’abril de 2012

De la bola a la rodona: DE L'ESFERA AL CERCLE

Les esferes són figures geomètriques amb volum que podem observar a la nostra vida diària: pilotes, taronges, boles de l’arbre de nadal, bombolles de sabó, etc. 
Des de ben petits els infants ja saben modelar esferes amb fang o plastilina, anomenant-les "boles". En fan amb la sorra del pati, a la classe amb la plastilina, amb el fang i sovint s’acompanya aquest modelatge amb una cançó popular de falda:
Clica sobre la partitura i podràs escoltar.la 
"Pedra, pedreta,
ben rodoneta,
tirolirolà, tiroliroleta".

Aquesta proposta es pot programar a qualsevol nivell del Segon Cicle d’Educació Infantil, tenint en compte que com més grans siguin els nens i les nenes més abstracció podran fer dels conceptes i les conclusions de l’experiència seran més elaborades. 
En aquestes sessions es van treballar:

Capacitats:

· Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
·        Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
·     Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes amb seguretat i eficàcia.
·        Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col∙laboració amb el grup i cap a la integració social.
Objectius:
·        Ampliar el vocabulari: bola/esfera, rodona/cercle...
·        Desenvolupar la motricitat fina a partir del modelatge amb plastilina.
·        Reconèixer l’esfera i diferenciar-la entre altres cossos geomètrics.
·        Reconèixer el cercle i diferenciar-lo d’entre les figures planes.

Continguts:
·        Esfera
·        Cercle
·        Meitat

Recursos materials:
·        Plastilina
·        Pintura
·        Paper
·        Estris per treballar la plastilina o ganivets de plàstic.
Temporització: 2 sessions (ampliables segons la dinàmica del grup). 
La programació és una eina important pels mestres que ajuda a no caure en la improvisació que comporti l'oblit d'aspectes importants del currículum. A la vegada, cal ser flexible i estar alerta per saber veure situacions educatives que sorgeixen espontàniament a l’aula que poden facilitar experiències significatives i funcionals.
Un matí qualsevol, mentre s’estaven fent les rutines (posar bates, passar llista, el temps...) rodolava per la classe la taronja que havia caigut d’una bossa  d’esmorzar.
Després de la sorpresa inicial, s’inicià una conversa a la rotllana sobre el seu desplaçament (rodolar) i les raons del mateix (per què no s’atura?) que va portar a fer una descripció de la forma de “bola” que té la taronja. 
Es va aprofitar aquest moment per introduir una nova paraula per anomenar aquella figura amb volum: esfera.
Com que de plastilina hi ha a totes les aules, tot i que no estava programat, els encarregats en van repartir i cadascú va fer una esfera per comprovar el seu desplaçament per la taula. Rodola la vostra? Heu fet una esfera!


Les esferes, amb el nom que cadascú va escriure amb un escuradents, es van exposar en una taula al costat d’una taronja que les cuineres de l’escola ens van facilitar per poder fer les observacions i comparacions.
La motivació dels infants va avançar la programació d'una fitxa de treball on calia establir la relació entre la figura plana i l’esfera. 
Es va recordar que la "rodona" s’anomena cercle doncs aquesta paraula es va treballar amb les figures planes.

Fitxa de treball: activitat de relacionar.
Per la majoria dels nens i nenes no hi havia dubte però calia verificar-ho.
La mestra va proposar tallar per la meitat l’esfera de plastulina que s'havia fet durant la sessió anterior per veure quina figura plana apareixia. 
Com que el concepte de meitat és complicat pels nens i les nenes de parvulari, la mestra va mostrar per on calia tallar l’esfera i, així, poder comprovar si és un cercle. 

Abans, sempre es podeu demanar si algun infant sap explicar què vol dir meitat. Segons la meva experiència, després de passar al finalitzar el cicle d'educació infantil durant molts anys el test de Conceptes Boehm, poques vegades a P5 han assolit el concepte meitat.
Clica per veure el Test de Conceptes Boehm amb el programa Jclic
Per verificar que era el cercle la figura plana resultant, es va estampar amb les bases de les semiesferes obtingudes. Aquesta activitat és important realitzar-la en petit grup o quan la persona de reforç estigui a l'aula.
Alguns infants mentre esperaven estampar, amb la plastilina que havia sobrat van seguir fent altres esferes que van aixafar amb el curró obtenint també un cercle: S’ha desinflat l’esfera!
Aquesta troballa va portar l’emoció a l’aula i la resta d’infants també ho van voler fer.
Finalment, en rotllana i amb les estampacions com a referent es va arribar a les següents conclusions:

1.     L’esfera rodola perquè té volum.
2.     El cercle no té volum perquè no pot rodolar. És pla!
3.     Si tallem l’esfera per la meitat apareix un cercle.
4.     Si l’esfera perd el volum (s’aixafa) és com un cercle.

Activitats d’ampliació: 
Programa Jclic (http://clic.xtec.cat/)

  • Un món ple de formes geomètriques
  • Formas
  • La geometria

Teatre científic “Boles, bales i esferes” d’ EduCaixa.
http://www.activitatseducativesfundaciolacaixa.es/media/models/activity_material/file/Teatre_Boles_bales_i_esferes.pdf

L’avaluació es va fer a partir de l’observació sistemàtica de la verbalització de les experimentacions,  de les produccions i de les actituds tenint en compte els següents criteris valorant si l'infant és capaç de:
·     Identificar característiques i regularitats en l’entorn natural i utilitzar els recursos gràfics per recollir i comunicar les observacions.
·          Fer anticipacions i comparacions dels resultats de les experimentacions.
·          Iniciar-se en l’ús funcional de la geometria.
·         Manifestar les habilitats necessàries per poder escoltar, observar, interpretar i crear en els diferents llenguatges.
·          Usar correctament l’ordinador (Programa Jclic).


4 comentaris:

  1. Qui diu que a l'educació infantil només es canten cançons?
    Després de llegir les experiències educatives d'aquest bloc, algú ho podrà tornar a dir?
    Fer de Mestres ens fa pensar que si volem alumnes amb iniciativa no hem de fer una escola passiva.
    Animo a seguir a Fer de Mestres.

    ResponElimina
    Respostes
    1. És cert que a l'Educació Infantil fem molt més que cantar cançons, fer plastilina o enganxar gomets.
      Gràcies pels teus ànims!

      Elimina
  2. Bona tarda!actualment estic estudiant el grau d'educació infantil i estem treballant les matemàtiques i hem pensat moltes activitats per treballar-les d'una forma vivencial i significativa per als infants!!Aquesta experiència que expliques penso que és molt interessant i crec que descriu molt bé el que ens intenta transmetre la nostra professora!!! felicitats per aquest blog sempre va bé coneixer experiències reals!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies! La intenció d'aquest bloc és explicar que si donem l'oportunitat a l'experimentació i la reflexió els infants cada dia ens poden sorprendre amb les seves capacitats.
      Properament podreu llegir en el bloc dues experiències de geometria que van sorgir a partir de l'interès que els infants van mostrar en aquesta activitat pel desplaçament de l'esfera.

      Elimina