Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

diumenge, 1 de juliol del 2012

TEMPS PER A L’ADAPTACIÓ A P3


Amb el títol: “Per començar a P3...” (juny 2012) explicava els primers contactes entre l’escola i les famílies dels infants que estan a punt d’iniciar la seva vida escolar.
Pensant en els i les mestres novells, a qui els han comunicat que el proper curs faran P3, reflexionaré sobre l’organització del “temps per a l’adaptació a P3”.
El procés d’adaptació a l’escola és llarg i caldrà respectar el temps que necessiti cada infant per sentir-se còmode. La durada dependrà de les experiències que els nens i nenes tinguin quan arribin a l’escola, de les seves vivències anteriors i com s’estableixin les relacions en els primers moments.
Per potenciar que els més petits, s’ho passin bé a l’escola, es mostrin còmodes amb la mestra, els companys i companyes i, al finalitzar la jornada, en surtin contents; a cada centre escolar es dissenya un “Pla d’adaptació per a P3” el qual es concretarà en el PAC, prèvia sol·licitud al Departament d’Ensenyament.


En ell es defineix l’organització horària de la primera setmana de setembre, justificada per la necessitat de fer una entrada gradual. També hi consten els recursos materials per a les activitats programades i els personals, on es valora el reforç imprescindible per poder atendre a tots els nens i les nenes.
Amb l'adaptació es potenciaràs, entre altres, la capacitat d'aprendre a ser i a actuar de forma cada vegada més autònoma.
Els objectius prioritaris del  Pla d’adaptació són:
· Progressar en el procés d’adaptació a l’ambient escolar.
· Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se  formant una imatge positiva d'ell mateix i dels altres.
·Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes amb seguretat i eficàcia.
És interessant que un dels primers dies de setembre, abans d’iniciar les classes, s'obri l’aula de P3  durant el matí perquè pares, mares, nenes i nens puguin conèixer l’espai escolar i als mestres. Amb l’excusa  d’endreçar el primer material que han portat descobriran l’aula.
A continuació adjunto un model de carta pels pares i mares explicant l'organització dels primers dies.
Horari i Material de P3                                   
A ells els tranquil·litzarà i per als mestres conèixer la família, la seva actitud i el seu tarannà, els farà entendre millor a l’infant i els donarà pautes per ajudar-lo en la seva adaptació.
Hi ha escoles, que dies abans, són els mestres qui, després de muntar l'aula, posen els noms als penjadors i a les taules. 
Altres aprofiten aquest matí per  fer-ho conjuntament com una primera aproximació de l’infant a l’espai amb la seguretat de tenir el pare i la mare al costat. Si els agrada l’experiència escolar,  s’esperarà l’inici de curs amb més confiança.
Com ja s'ha explicat, els primers dies, els infants entraran en dos o tres grups per a poder ser més ben atesos pels mestres.
Seran els equips docents, de cada centre escolar, els que definiran el calendari i l’horari dels dies d’adaptació. A continuació exposo l’organització més habitual però, com ja sabeu, no és l’única:
Els dos primers dies del curs els infants, repartits en dos grups, assisteixen a l’escola de 9 a 10,45h i d’11 a 12,45h. fent així una entrada progressiva. Si la resta dels cicles no fan jornada intensiva a les tardes P3 no hi assistirà.


Aquests dies pujaran a l’aula acompanyats per la família i després d’una estona junts, quan l’infant estigui jugant tranquil, es convidarà als pares a marxar després d’haver-se acomiadat dels seus fills i filles. Com que és poca estona d'escola, no s’esmorzarà a l’aula. 
El tercer dia s’ajuntaran els dos grups i, tots els nens i les nenes de la classe, faran l’horari complet pel matí i iniciant els hàbits alimentaris amb un esmorzar col·lectiu. 
Tot i la cura en respectar els diferents processos d’adaptació, hi haurà infants que al separar-se dels pares i mares plorin i facin rebequeries fins que els tornin a veure. Altres únicament els serà difícil el moment de la separació i alguns es mostraran tranquils des del primer moment.
El paper dels mestres ha de ser el d’acompanyament i consol per ajudar a trobar la tranquil·litat. També dinamitzarà les activitats, propostes i interessos dels infants amb una actitud alegre i engrescadora.
Els titelles i la capsa màgica són alguns recursos   
És important planificar el temps i les activitats que es realitzaran durant els dies de l'adaptació sabent que haurem de ser flexibles; doncs, les situacions que sorgeixin ens aniran determinant la dinàmica.
Les activitats que es proposin aquests dies s’hauran de programar pensant que les primeres estones del matí seran compartides amb els pares i mares. El joc és un bon recurs perquè afavoreix la relació entre iguals i amb els adults. A més, al marxar les famílies, els petits poden seguir jugant.
Altres estones es poden programar activitats lúdiques i de coneixença.
Al sortir al pati a jugar es procurarà que estiguin únicament els nens i nenes de P3, sense cap altre nivell, per anar assolint confiança i seguretat en la descoberta del nou espai. En el primer moment es poden fer jocs organitzats. 
És molt interessant durant el temps que dura el procés d’adaptació fer a l’escola algun treballet plàstic o fotografia per portar a casa  i ,així, afavorir les estones de conversa a casa i poder expressar els vincles afectius amb mestres, companyes i companys.


Planificació 1a setmana P3        Per saber-ne més:

4 comentaris:

  1. Respostes
    1. Moltes gràcies,Alba!
      Ens trobem a http://www.facebook.com/FerdeMestres
      Muac's

      Elimina
  2. Carme,

    M'agrada molt aquesta entrada perquè sempre he patit per quant arribe aquest moment. He col•laborat en moltes escoles i estat en les pràctiques...però sempre quan els xiquets ja estan més que adaptats. Sempre pense si sabré defendrem i estar a l'altura quan arribe el moment, com m'he d'organitzar, qué faré... Gràcies a tú, ho tinc algo més clar!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Luisa,
      les persones curioses com tu, sempre tenen recursos. No pateixis!!!
      A més, em tens com a "coach magistral" a la teva disposició ja,ja,ja.
      Per a qualsevol dubte, missatge personal a http://www.facebook.com/FerdeMestres
      Un gran petó!

      Elimina