Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dijous, 2 d’agost de 2012

CENTRIFUGANT PINTURA!

Quan jo era petita, va sortir al mercat una joguina que feia girar un paper i en posar-hi pintura apareixien unes produccions plàstiques molt atractives per a mi. Sovint, imaginava sales d’exposicions plenes de quadres amb aquelles formes i colors.
      
Durant uns anys la vaig esperar el dia de Reis però mai va arribar perquè, com ara, eren temps econòmicament difícils.
L’enginy ha fet trobar una altra manera de fer aquells quadres i, a més, poder reciclar els discs compactes (cd’s) que el llapis usb ens fa anar arraconant.
Ara, no cal imaginar. Les classes i els passadissos de l’escola es poden decorar amb atractius murals i mòbils.
Aquesta tècnica de “centrifugar pintura” es pot fer a casa o a l’escola en sessions de petit grup.
Capacitats:
·        Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
·        Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
Objectius:
·        Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant­se de les seves  possibilitats motrius en girar la maneta de la centrifugadora.
·        Experimentar la tècnica plàstica de “centrifugar pintura”.
·        Observar i explorar amb una actitud de curiositat.
·        Respectar les produccions plàstiques pròpies i dels altres. 
Material:
Centrifugadora de vegetals.
Pintura témpera de colors.
Cartolines i cd’s.
Desenvolupament de l’activitat:
Abans, s’han de preparar les plantilles per fer les rodones de cartolina. Les podeu retallar o deixar que ho facin els nens i nenes, segons la destressa que tinguin.
             
En rotllana, mostreu al grup d’infants la centrifugadora. Deixeu que la manipulin, que s’interrogin sobre el seu funcionament i faciliteu l’espai de conversa.
Centrifugadora de vegetals.
Poseu a la cistella de la centrifugadora la cartolina retallada en forma rodona, de la mateixa mida de la base, o un cd en desús. 
Feu que, els infants, deixin caure la pintura (es pot aprofitar per fer barreges amb els colors primaris).
Deixeu que, els nens i nenes, tanquin la tapa i expliqueu que s’ha de girar, amb força, la manovella.
Traieu amb cura la cartolina o el cd i deixeu assecar la pintura.
Si es volen fer mòbils, quan s’assequi una cara del cd, caldrà pintar l’altra.
Una vegada seca la pintura, ja es podran penjar les cartolines a les parets o enfilar els cd’s per fer-ne mòbils.
En fer aquesta activitat, els infants esperen, amb expectació, obrir la tapa de plàstic per veure el resultat. També els agrada explorar el funcionament dels engranatges que fan rodar la cistella, experimentar sobre les barreges de colors i, alguns nens i nenes, es pregunten sobre la força centrífuga. 
Tota una font d’estímuls!

Notes des de l’experiència:
·   La centrifugadora més econòmica es pot trobar en els “basars orientals” o en “magatzems nòrdics”.
· Abans d’utilitzar per primera vegada la centrifugadora, és important dibuixar una base de cartolina i guardar-la com a plantilla, per anar fent-ne còpies. Després de posar pintura, la cistella queda bruta i és més complicat de fer-ho.
· Com menys espesa està la pintura més s’estén per la cartolina. Es pot diluir amb una mica d’aigua.
· Si la cartolina en girar es desplaça de la base, es poden posar uns punts de massilla adhesiva reutilitzable. Fixant la cartolina d’aquesta manera es poden utilitzar targetes de qualsevol forma.
· És una activitat força neta, els nens i nenes, si tenen cura, únicament s’embruten les mans en treure la cartolina o el cd. Feu que s’arromanguin.
· La superfície, on es deixaran assecar les produccions plàstiques, cal protegir-la perquè no quedi tacada de pintura.



14 comentaris:

  1. Genial Carme m'encanta !!!!
    Ja tinc ganes de provar-ho el proper curs !!!!
    He realitzat tècniques semblants fent esquitxades, o bé bufant amb una palleta però amb la centrifugadora no ho he provat mai i la idea m'ha encantat !!!!!
    A més segur que als nens i nenes els hi encanta !!!!!
    Gràcies Carme per compartir-ho amb tots nosaltres !!!!
    Petons guapa !!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Magda,
      espero que, el proper curs, gaudiu de l'experiència.
      El millor, les cares de sorpresa dels nens i nenes!!!!

      Elimina
  2. Ei Carme és una idea fantàstica, que m'encantaria posar a la pràctica i poder-te explicar l'experiència...com amb pocs mterials i barats també es pot fer art.
    gràcies

    ResponElimina
    Respostes
    1. Segur que la podràs fer doncs no cal que sigui, únicament, a l'escola. També amb els petits de casa, amb els "cangurs", als casals d'estiu, a colònies,...

      Elimina
  3. Carme: aquest estiu estic treballant en un casal del barri i sovint els pares i ares ens pregunten coses per fer amb els nens i les nenes a casa, treballs o "deures" divertits i jo et volia preguntar si podria fer una fotocopia i enganxar-la o donar als pares perquè expliques els passos tant ben ordenats que crec que seguint les teves instruccions ho poden trobar molt facil fer.
    Em dic Claudia i soc de Sants

    ResponElimina
    Respostes
    1. Endavant, Clàudia! D'això es tracta, de compartir idees.
      És un regal veure que aquest bloc és útil.
      Petons
      Carme

      Elimina
  4. Carme
    He descobert el teu blog "navegant" buscant idees per el nou curs i porto llegint fa una hora tots els teus articles.M'agradaría felicitar-te perque tots m'han agradat MOLT! I si em permets tambe, a mes a mes del contingut, PER COM HO EXPLIQUES I COM ESCRIUS DE BÉ. A l'escola on abans treballava hi havia la idea que en general les "PARVULISTES " que ens deien sabien mOLT DE GOMETS I PLASTELINA i RES d'ESCRIURE i que feiem moltes faltes!!!!!!!!!!!!!! Ho deien amb petit comité pero ens arribava!!!!!!! Donaven poc valor a la feina nostra.Que be si hagues pogut treballar amb gent COM TU.
    Perdona que m'hagi allargat tant potser no es el lloc ni son els comentaris que esperes pero HO SENTO HO HAVIA DE DIR he he

    ResponElimina
    Respostes
    1. Vicenta,
      els blocs es nodreixen dels vostres comentaris, a mi m'encanten,i encara més si són així d'afalagadors. Gràcies!
      Els comentaris sobre les "parvulistes" són a quasi totes les escoles però la veritat és que nosaltres posem els "fonaments" que, com en els edificis, no es veuen però són imprescindibles per seguir construint.
      Una forta abraçada!
      Carme

      Elimina
  5. Bonissimes les idees que dones ja tinc ganes de començar el curs amb els meus "cadells"
    Que be escrius nena ja m'agradaría ami saber trasmetre el que faig com tu de manera tant clara i tant ben escrit tot. Jo trobo a faltar mes coneixements en l'especialiatt de magisteri infantil.Jo si no paso pel corrector faig faltes i ho reconeg.
    Gracies de les idees tant bones! i de ser tan bona compartint
    Millorat de la teva enfermedat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Roser!
      Agraeixo moltíssim el teu comentari perquè la Síndrome de Fatiga Crònica també afecta a nivell cognitiu i sovint costa trobar les paraules, apareixent la incertesa: m'estaré explicant bé?, s'entendrà el que vull dir?...
      Cada entrada al bloc són dies de reflexió, llargues hores de rumiar, repassar les faltes, demanar a la família l'opinió, acceptar aportacions i correccions, buscar fotografies pels fitxers de casa o arromangar-me i fer-les; però tot i així, és fantàstic poder fer-ho!!!
      Estic molt contenta d'haver-vos trobat!
      Un petonàs!!!

      Elimina
  6. Aquest tambe es molt interessant. A veure si puc trobar aquest artilugi i fer-lo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Espero que gaudeixis de l'activitat, és molt diver!
      Com dic a l'article, és molt fàcil de trobar als "basars orientals" o "magatzem nòrdic". No és car!
      Sort!

      Elimina
  7. Et vull agrair per aquesta idea tan original sobre aquesta activitat. Sóc una alumna de pràctiques i estic a una escola bressol a l'aula de 2-3. Avui tocava pintura i he proposat fer aquesta activitat. Els hi ha encantat! Tots volien participar i veure com quedaria a l'aixecar la tapa.
    Han quedat unes pintures molt maques!
    A més, les mestres els hi ha agradat tant la idea que volen fer servir aquest recurs per altres activitats.

    Gràcies

    Atentament,

    Alexandra

    ResponElimina
    Respostes
    1. Alexandra,
      com m'agrada rebre aquests comentaris! Ells, donen sentit al bloc Fer de Mestres.
      Gràcies per fer-me arribar la teva experiència.
      Muac's

      Elimina