“Sóc mestra d'infantil i estic
amb un grup de 27 alumnes de P5. Bufffffff, estic una mica desesperada, ja no
sé què fer amb ells. Em passo tot el dia cridant i sembla que passen de mi. No em deixen iniciar les
activitats, no escolten i després he d'anar explicant-t'ho mil
vegades.....acabo esgotada!”
Aquest comentari, em va recordar quan el mateix
neguit, compartit entre més mestres, ens va fer dedicar algunes de les reunions
programades pel cicle d’Educació Infantil.
Calia reflexionar per trobar estratègies que afavorissin
l’atenció i tècniques que facilitessin la millora del clima de l’aula; donat
que els nens i nenes cada vegada mostren més excitació i impaciència.
Les presses en llevar-se i haver de córrer per
arribar a l’escola, la manca de límits,
la quantitat d’estímuls estressants en què es veuen immersos els nostres
infants i altres situacions personals relacionades amb aspectes emocionals, creen
una dinàmica escolar, cada vegada més, difícil de gestionar a les aules.
Per començar amb tranquil·litat la jornada
escolar, vam pensar que era important crear un espai de calma i potenciar els
recursos disponibles, materials i personals, de les classes.
Va ser la mestra Especialista de Música qui ens
va suggerir que la música, a l’escola, a més d’oferir-nos els continguts de
l’àrea i crear l’ambient de gresca a les festes; també ens podia ajudar a recuperar
la tranquil·litat a l'aula.
La seva experiència, va ser clau per decidir un
ritual d’entrada a l’aula i per trobar les músiques adients per realitzar-lo.
Després d’uns anys, l’experiència es va valorar
molt positivament i s’ha sistematitzat i consolidat a totes les aules de
l’escola.
Objectius:
·
Millorar l’atenció i el silenci a l’aula.
·
Crear un ambient de calma.
·
Ajudar a desenvolupar la contenció emocional dels infants.
La música:
Per crear un ambient tranquil, es pot utilitzar
qualsevol música que no tingui massa contrastos sonors ni canvis de tempo gaire
bruscos.
Si es vol utilitzar música clàssica, és millor escollir fragments lents i tranquils de compositors
tan coneguts com Bach, Mozart, Beethoven, Haydn, Schubert, Vivaldi... Qualsevol
moviment en tempo lento, adàgio, grave o, fins hi tot, andante d’algunes de les
seves simfonies poden ser vàlids, Debussy i alguns dels seus preludis, Grieg i
la seva obra Peer Gynt, ...
El so de l’aigua o altres elements naturals que
es poden trobar en discs de relaxació, també seran molt adequats.
Com fer-ho?
El dia abans d’iniciar l’experiència, en
rotllana, anticipeu la dinàmica de l’activitat. Es pot explicar i després
assajar-la per obrir un torn paraules i resoldre dubtes.
Abans no arribin els infants a la classe, poseu
en el reproductor de cd’s, sempre amb el volum baix, una música que convidi a
ser escoltada en silenci.
Rebeu, els nens i nenes, amb un to de veu suau
i tranquil mentre els convideu a realitzar les rutines d’ordre i autonomia
personal: penjar motxilles, treure jaquetes, etc. Finalment, seuen a la
rotllana. Amb l’escolta i la mirada els portareu cap a un ambient relaxat i de
silenci.
Quan tothom ja seu a la rotllana, apagueu la
música i, després de donar la benvinguda, comenceu l'activitat programada.
A Cicle Inicial, com que no fan rotllana, a
mida que van deixant jaquetes i motxilles, mentre esperen l’inici de l’activitat,
van pintant una mandala que servirà per fer
treballs plàstics.
En el cas dels alumnes més grans, Cicle Mitjà i
Cicle Superior, van preparant els estris necessaris que hauran de fer servir per
començar la tasca escolar. És en aquest moment, quan han d’anar-se preparant
mentalment, amb l’ajuda de l’escolta musical , per a l’aprenentatge.
En tornar del pati, per tranquil·litzar-nos
abans d'iniciar la feina, també es troben que sona la música a l’aula.
El resultat: fantàstic!
Si voleu avaluar el grau d’assoliment dels
objectius proposats, podeu fer l’observació inicial i final, emplenant la
següent graella:
Des de l’experiència:
·
Per assolir els objectius cal ser sistemàtic i rigorós en fer-ho.
· Les primeres setmanes és possible que, els nens i nenes, vulguin
transgredir les normes. No us desanimeu!
· Si esteu a Primària, tingueu sempre fotocòpies de mandales per si algun
infant en necessita.
· Per fer la graella d’avaluació, on hi podeu afegir ítems,demaneu que també observi i anoti
la persona de reforç.
· En el grup pot haver-hi un infant sord o amb problemes d’audició.
Aquests nens i nenes, no escoltaran la música però, per imitació, s’encomanaran
de l’ambient de calma.
Gràcies a la
Núria i a la Clara, mestres especialistes de música, per les seves aportacions.
Per saber-ne més:
Música de fons: Fragment de Peer Gynt de Grieg.
que buena idea, en mi cole no podemos adaptarla porque los chiquillos entran con la música de fondo que se pone desde dirección y suena durante un buen rato. El curso pasado durante un mes nos pusieron una musica "Funebre" y no ves el cachondeo que acabamos teniendo con los niños. Un saludo
ResponEliminaJa,ja,ja,ja!
EliminaAunque con las noticias que estaban llegando sobre los recortes en educación, tal vez era la música más adecuada.
Muac
Em sembla molt interessant aquesta proposta. Jo estaré a 1r de C.I. no sé això de que pintint mandales perquè després quan els hi digui que comencem la classe de català o de mates, amb el que els hi agrada pintar potser rondinaran i no voldran deixar el mandala. Què en penseu?
EliminaCèlia,
Eliminael més important és explicar, deixar espai per aclarir els dubtes i marcar els límits de l'activitat abans d'iniciar-la.
Com explico en el text, és possible que els primers dies, alguns infants no facin cas a les consignes però cal "resistir" i buscar estratègies per integrar-los a la dinàmica.
A més, pintar mandales requereix molta precissió i concentració pel que els infants de 1er no s'hi estan massa estona.
Sabem que cada grup és un món, amb les seves característiques específiques. Pel setembre, quan coneguis els nens i nenes de la teva classe, podràs dissenyar l'activitat d'espera a les entrades, amb mandales o sense, segons les seves necessitats.
Bon inici de curs!!!
Fantàstic! Trobo magnífic que utilitzeu la música per relaxar als infants, la veritat és que és una bona idea, sobretot perquè a més ho podem aprofitar per aprendre els sons, els instruments, les intensitats, les dinàmiques,... La vostra mestra de música deu estar més que contenta amb vosaltres!!! (jo ho estaria). M'ha encantat aquesta entrada, molt bona iniciativa. Gràcies! :) Una abraçada
ResponEliminaJoel,
Eliminam'agrada molt que hagis passat per aquí!
La veritat és que nosaltres també estem molt contentes de compartir activitats amb ella i els nostres infants molt més. S'estima la música i fa que nosaltres ens encomanem d'aquest sentiment.
Moltes gràcies pel teu comentari.
Petons
Estic totalment d'acord amb tu. La música és una gran font de relaxació i d'inspiració. A la meva escola fem la mateixa activitat però a les entrades del pati i només a Infantil. M'ha agradat molt el fet de proposar-ho a nivells més alts i també que sigui a les entrades.
ResponEliminaGràcies per compatir i bon cap de setmana!
Gràcies per deixar el teu comentari!
EliminaA l'Educació Infantil, fèiem la relaxació després de les sessions de psicomotricitat, per baixar la intensitat de l'activitat motriu, però no havíem pensat de fer-ho en altres situacions.
Iniciat el ritual d'entrada i veure que arribaven "disparats" a l'escola,tots els infants i també els joves del Cicle Superior, es va implementar a tots els cursos.
Besets
Es un article realment molt bo i amb molt bones idees.A veure si a l'escola els faig llegir-lo també i s'encomana aquesta activitat . Les teves propostes agraden perque son reals. Quan una les veu deseguida pensa que ¡es poden fer!Es veu que tens les idees molt clares de FER de mestre i les expliques i exposes super-super bé. Gracies per no quedar-ho tot per tu.
ResponEliminaGràcies per visitar el bloc!
EliminaSí, Ana, la intenció és traspassar idees des de l'experiència personal.
Una abraçada.
Perdona de nou,¿MUSICA DE FONS que diu al final ON SONA?
ResponEliminaM'espantes, Ana. Espero que soni Peer Gynt!!!
EliminaPer fer l'article d'allò més significatiu (je,je), després de més d'una setmana de moltes cerques i d'intents fallits, he aconseguit posar música de fons mentre el llegiu.
Així, us podeu imaginar com es senten els infants quan arriben a la classe i us aneu relaxant pel que us esperi després...
Ho he provat a diversos ordinadors i funcionava. Tenies apagat el volum del teu? Llegeixes molt, molt i molt depresa i no has donat temps a arrancar el programa? S'ha bloquejat l'invent? Buf!
Ja em diràs!
Petons
Moltes gràcies Carme per fer-nos recordar que la música és un element clau que ens ajuda en moltes de les activitats que realitzem amb els nostres alumnes. A la meva escola també ho fem així, hi ha dos moments en què la música ens envolta per relaxar-nos: un quan entrem del pati, i l'altra quan entrem a la tarda. A més és el moment en què descansem i ens relaxem fent-nos massatges a l'equena i carícies al cap, un moment molt gratificant per tots plegats per l'atmòsfera que es crea d'apropament i complicitat.
ResponEliminaMa Àngels m'agrada molt veure que hi ha altres escoles que també ho fan i ho valoren com una activitat gratificant.
EliminaSerà un motiu més que convidi a programar-ho a l'escola de l'Ana dels comentaris precedents.
Muac's
Carme quina bona entrada m'encanta !!!!
ResponEliminaEstic totalment d'acord amb tot el que dius i la música és una eina que hem de tenir molt en compte a l'hora de treballar amb els infants ja que moltes vegades és un element de motivació, de relaxació, d'atenció ....
A la meva escola fem aquesta activitat quan tornem del pati i només a EI, i tal com diu l'Olga trobo molt interessant que ho feu a tots els cicles !!!
Gràcies per explicar-nos aquestes bones experiències !!!!
Petonets des dels Alps!!!!!!
MUAAAAAAAAAA
Magda,
Eliminaamb el teu comentari m'arriben uns aires fresquets d'alta muntanya...
Quina enveja!!!
Au revoir!
Plus chauds baisers.
Carme era el meu volum
ResponEliminaMoltes gràcies per l'aclariment, Ana!
EliminaMolt bona idea Carme. Nosaltres feiem relaxació a psico i després del pati també teniem un encarregat de fer massatges amb música de relaxació de fons. El curs passat tenia un grup de 13 infants de P5 que no paraven de xerrar i perdre l'atenció a les rutines per aquest motiu aquest curs, amb 23 infants de P3, he decidit fer ioga a l'aula per tenir aquests moments d'autocontrol i la teva entrada m'ha ajudat a agafar una altra perspectiva.
ResponEliminaPetons!
Raquel,
Eliminatal i com va evolucionant la dinàmica dels infants, cada vegada serà més necessari fer activitats de relaxació.
Gràcies per compartir la teva experiència!
Petonets tranquils
Carme
Moltes gracies per la informacio! Jo estic amb un grup de 4t molt mogut i intentare posar-ho en practica!!!
ResponEliminaIsabel,
Eliminano et desanimis si les primeres vegades no obtens els resultats esperats. Cal insistir i veuràs com finalment és un goig.
Una abraçada
Carme