Els meus pares, van estar molts anys a
la finestreta d’un quiosc de premsa. Eren moltes hores de treball per poder
oferir el primer diari al forner de la cantonada quan, a l’alba, deixava
l’escalfor del forn per tornar a casa. També, ells hi eren a l’hora de recomanar
l’última revista a la perruquera de cabells tenyits que, en tancar el seu negoci, passava a recollir-la.
Mentre els pares marxaven a dinar cada migdia, amb la
meva germana, fèiem torns per substituir-los. Era en aquelles estones tranquil·les
quan repassava, amb delit, totes les revistes de decoració i manualitats que trobava a les
prestatgeries.
En arribar a l’escola, les idees
que vaig anar recopilant amb els anys, van agafar forma i els infants van ser
els protagonistes d’aquelles activitats plàstiques imaginades.
Mural de la tardor (verema) |
Els primers anys de fer de mestra, era
un "no parar". Sempre pensant en les ambientacions i decoracions per a cada festa de
l’escola, per a cadascuna de les estacions de l’any, pels projectes...; a més, de
pintar, retallar i enganxar a totes hores.
El temps i l’experiència em van anar
mostrant que, en aquestes ocasions, cal fer treballs senzills i reutilitzables;
perquè quan parlem de decoracions i ambientacions, no s’ha de pensar únicament
en les aules, també s’inclouen els passadissos.
A la majoria de les escoles és l’equip
docent qui, cada curs, decideix quines ambientacions es faran tenint en compte les habilitats de
mestres i d’infants.
A l'escola, es va valorar la despesa de temps i de materials que implicava cadascuna d’elles i, en una reunió de cicle, es va
acordar fer-ne una a l’inici de cada curs que, afegint-hi o modificant-hi petits
detalls, pogués servir per a qualsevol diada.
Us explicaré com ho fèiem presentant-vos
l’últim mural del passadís en el que vaig participar.
Mural de tardor inspirat en Kandinsky. |
Per realitzar aquest mural, es va pensar
en els tallers com a l’organització ideal per poder treballar en petit grup i, així, gaudir de l’experimentació amb els diferents materials i les diverses tècniques plàstiques.
Els tallers de plàstica permeten, quan es pot comptar amb una persona de reforç, fer activitats i experimentacions amb infants de tot el
cicle, distribuïts en els diferents espais de les aules i de l'escola. Segons el tipus d'activitat, alguns tallers necessiten ser dirigits pel mestre; en d'altres els infants poden actuar amb força autonomia.
Els objectius didàctics d’aquesta proposta de tallers són
:
·
Ensenyar diferents tècniques
plàstiques.
·
Fomentar i gaudir de la creativitat.
· Oferir recursos per tractar i respectar la diversitat dels infants.
·
Fomentar la cooperació i
I'ajuda mútua.
·
Treballar I'autonomia
personal potenciant la iniciativa i la responsabilitat.
·
Utilitzar i aprofitar els
recursos de I'aula.
Taller de pintura
Material:
·
Paper d’embalar blanc
·
Pintura blava
·
Rodets d’esponja
·
Safates per posar-hi la
pintura
·
Paper de diari per protegir
les taules.
El fons del mural va ser pintat amb
pintura de color blau utilitzant els rodets d’escuma.
Pintant amb rodets el fons blau. |
Taller d’estampació
Material:
· Peces de cartró retallades
en les diferents formes i mides per a fer els troncs.
·
Esponges i “agulles
d’estendre la roba” per fer l’estampació.
·
Safates per posar-hi la
pintura.
·
Paper de diari per protegir
les taules.
Formen l'estructura dels
arbres unes peces de cartró de diferents mides i formes. S’hi estampa pintura amb
les esponges i, una vegada seca la pintura, s’enganxen superposades des de la més gran a
la més petita. Aquest muntatge amb relleu i volum, facilita la comprensió del mural als infants invidents o amb baixa visió.
Estampant amb esponges els troncs dels arbres. |
Taller de ceres (decoració
de tardor)
Material:
· Cartolina blanca.
·
Tisores, pelfes i punxons
·
Ceres toves
·
Vernís
·
Paper de diari per protegir
les taules.
En la cartolina blanca, es
pinten amb ceres de colors cercles concèntrics. S’envernissen i quan estan secs
es retallen o punxen.
Podeu indicar que pintin el centre i vagin
pintant cercles cap el perímetre.
Pintant amb ceres els cercles (imatge original del bloc calei2copio). |
Una vegada finalitzats els treballs
plàstics dels tallers, es va muntar el mural encolant els troncs dels arbres
en el paper d’embalar pintat. Els cercles es van enganxar amb massilla
reutilitzable per poder canviar-los segons les diferents ambientacions.
Taller de motricitat fina (decoració
de nadal)
Material:
· Papers de colors
metal·litzats i de purpurina on s'hi dibuixen cercles de diferents mides.
·
Cola
·
Pelfes i punxons
·
Tisores
Els infants retallen o punxen els cercles
de diferents mides per després enganxar-los superposant-los. Es pot posar una
càpsula de cafè al centre per donar-hi més volum.
Arbre amb la decoració de nadal. |
Taller de paper (decoració
de primavera i estiu)
Material:
· Plats de paper i gomets
·
Pintura i paper de seda de colors
·
Tisores i pinzells
Demaneu que pintin els plats de paper i deixeu-los assecar. S’arruga el de
paper de seda i s'encola la superfície del plat per enganxar-lo. Decoreu amb els gomets.
En veure el bon resultat d’aquest recurs, el vaig incloure en les decoracions de l’aula i quan, a la Classe del sol, a les finestres hi lluïa
l’astre rei fet pels infants amb paper, per la tardor l’acompanyaven algunes fulles
naturals, per nadal els infants li col·locaven uns gomets d’estrelles i per
primavera uns ocells de plastilina volaven al seu costat!
Espero que aquest recurs us pugui ser
útil per a les vostres decoracions escolars perquè, en temps de crisi qualsevol estalvi s’ho val...
Per saber-ne més:
és super xulo. Els treballs que he vist de Kandinsky a infantil m'estan agradant moltíssim !
ResponEliminaSegur que farem quelcom amb el David sobre ell.
Enhorabona per tanta creativitat !!
Sí, les obres de Kandinsky, igual que d'en Miró, creen expectació i fascinació en els infants.
EliminaRecordo quan amb el meu fill, era més o menys com en David, vam visitar una exposició en el MACBA de Kandinsky i va gaudir moltíssim. Tant que va pintar dies i dies...
Et llegeixo!
Besets
Madre eso si que es un mural. Un saludo
ResponEliminaEs el resultado de juntarse "peligrosamente" un par de maestras creativas. Lo que no se imagina la una, lo inventa la otra!!!
EliminaBesitos
Com sempre una magnífica entrada !!!
ResponEliminaExpliques les teves experiències amb tanta calidesa i amb tants detalls que ara mateix aniria a decorar passadissos i més passadissos !!!!!
Carme n'estic aprenent moltíssim de totes les teves entrades, ets una gran mestra i espero que aquesta aula virtual estigui amb les portes ben obertes un munt d'anys !!!
Petonets guapa !!!!
Moltíssimes gràcies,Magda!
EliminaSóc conscient que aquesta magnífica aula virtual té data de caducitat. No voldria fer el que havia criticat durant molt de temps, donar "lliçons" fora de la realitat escolar i cada dia que passa és un dia en el que estic més lluny de l'escola :(
Petons matiners
¡Menudo mural! Además de chulísimo, reutilizable, no se podría pedir más. un beso.
ResponElimina¡Muchas gracias! Hay que reconocer que quedó un mural fantástico. Lástima que no haya encontrado fotos del mural en primavera :(
EliminaEstamos en tiempos de crisis y, seguramente, habrà que ir reutilizando en las escuelas más de lo que imaginamos porque los presupuestos cada día son menores.
Biquiños
Quina bona feina que fas Carme. Com sempre una entrada fantàstica de la que en podem extreure continguts interessantíssims i útils. Si és que amb tu sempre n'aprenem coses noves. Estic d'acord amb la resta del comentaris: el mural és una passada! Un petonet ben gran i creatiu! :)
ResponEliminaGràcies, Joel! L'aprenentatge és mutu.
EliminaCompartir aquest món blocaire amb gent tan entusiasta és una sort!
Mua!
Super-bonic i creatiu!
ResponEliminaCom molt bé saps, la qualitat de la fotografia ajuda :D
EliminaGràcies per visitar Fer de Mestres
Et segueixo amb admiració.
Besets
Una entrada fantàstica! Jo també dono molta importància a la decoració, crec que és una part més de l'ensenyament - aprenentatge que es du a terme dins l'aula.
ResponEliminaM'apuntaré aquesta idea! Gràcies!
Caterina
Quan s'entra a l'aula, sovint per l'ambientació que en ella hi ha, es pot saber com és la mestra o el mestre.
EliminaComparteixo que l'ambientació i la decoració també forma part del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Un petonàs!
Quina il·lusió!!!
ResponEliminaPasso ara mateix a recollir-lo!
Moltes, moltes gràcies!
Besets
Directament em copio tot lo que surt al teu blog. No hi ha res que es pugui passar per alt. Felicitats Carme perque tot ho poses fàcil.
ResponEliminaAra no ve a cuento pero...........estaria be una trobadeta entre blogaires i seguidors de cara al Nadal pot ser?????????
Ai perdona pero es que et segueixo fa mesets i mai em decidia a escrire res.
Gracies de compartir la teva experiencia tan útil per nosaltres principiants.
Sònia, m'agrada que t'hagis decidit a escriure!
EliminaEls comentaris són molt importants pel blocaires i crec que per Reis en demanaré un quants :D
La teva idea d'una trobada estaria molt bé per posar cara a tots aquells noms que dia a dia ens acompanyen. Jo difícilment hi podria assistir perquè com explico a http://ferdemestres.blogspot.com.es/2012/03/fa-molts-anys-vaig-comencar-fer-de.html pateixo la Síndrome de Fatiga Crònica i per a mi és molt complicat.
Una gran abraçada!