Molts dels textos d’aquest bloc, en voler ser escrits des
de l’experiència professional, són recursos i activitats realitzades a
l’Educació Infantil de 3 a 6 anys on hi vaig passar la majoria dels meus anys de mestra.
Avui però, el més petit de la família, a prop de fer
el seu primer any, m’ha fet recordar els meus inicis com a mestra a l’Escola
Bressol.
Els seus pares, carregats amb bosses, explicaven amb
il·lusió que marxaven tots tres cap el bosc més proper. Allà les omplirien amb pinyes, escorça,
castanyes i altres recursos naturals i, així, poder farcir la panera dels tresors de la classe del seu fill.
Fotografia del bloc "Trapeando". |
Van ser Tere Majem i Pepa Òdena qui, en el seu
llibre “El joc de la descoberta” , van divulgar per les nostres escoles aquest fantàstic recurs. Eleanor Goldschmied l’havia exposat, per primera vegada, a la seva obra
“L’educació de 0 a 3 anys”.
Tot i que es tracta d’una activitat d’experimentació sensorial adreçada a infants de l’Escola Bressol, actualment també és un recurs força interessant per a nens i nenes de P3.
Cada vegada més, motivat per la crisi econòmica,
arriben a l’Educació Infantil nens i nenes que no han assistit a l’Escola
Bressol i cal oferir-los força activitats per afavorir el seu desenvolupament i
aprenentatge.
Amb aquest recurs, els més petits tenen la possibilitat
de descobrir noves sensacions i de treballar la capacitat d'elecció.
La panera
dels tresors, és una activitat ideal per a infants que ja
poden romandre asseguts, però que encara no es poden desplaçar. Si es realitza
durant les primeres setmanes de P3, es demanarà, als nens i nenes, que no
s’enduguin els objectes lluny de la panera i que, una vegada explorats, sempre
els tornin a deixar a dintre.
Per preparar l’activitat, cerqueu una panera de vímet
d’uns 35 cm de diàmetre i d’uns 8 cm d’alçària, sense nanses i amb prou
consistència per tal que no es pugui tombar si s’hi repengen.
També haureu de preparar els materials, no joguines,
que seran els objectes d’experimentació i descoberta. Si cliqueu sobre la llegenda de la fotografia, podreu trobar la llista orientativa que la Tere Majem va elaborar.
Objectes de la panera. |
En aquesta recollida, l’equip docent també implicarà
les famílies fent-los partícips de les activitats de l’Escola Bressol i després
de les descobertes dels seus fills i de les seves filles.
Cal dir que es vetllarà per la seguretat i no hi haurà
cap objecte petit que pugui ser empassat
, ni cap material perillós pels infants o que intranquil·litzi les persones que
acompanyen durant l’activitat. També hauran de ser fàcils de netejar diàriament
perquè, en aquesta edat, una de les grans fonts de descoberta és la boca.
Reunits els objectes, poseu-n’hi un recull de seixanta,
comproveu que potenciïn el descobriment a partir dels cinc sentits: el tacte,
el gust, l'olfacte, l'oïda, la vista i també el sentit del moviment del cos. A més, aquests objectes facilitaran, a
l’infant, la informació sensorial sobre el pes, la temperatura, la forma, el
color, l’olor, el so, les textures… i desenvoluparan una millor capacitat de
coordinació entre els ulls, les mans i la boca.
Per iniciar l’activitat, en un racó de l’aula sobre
una estora o superfície còmode, es presentarà “la panera dels tresors” a tres
o quatre infants asseguts al seu voltant.
La persona adulta, estarà prop per oferir seguretat i
confiança però no intervindrà mentre no sigui necessari.
Els mateixos nens i nenes defineixen quan és l’hora de
finalitzar donat que, a mida que l’activitat avança, van perdent l’ interès
pels objectes i reclamen passar a altres situacions.
És important anar renovant els materials i substituir
aquells que s’ha observat que no motiven els infants.
Per saber-ne més:
El joc de la descoberta.
Tere Majem i Pepa
Òdena. Col·lecció Temes d'Infància núm. 22. Barcelona: Rosa Sensat, 1994.
L’educació
infantil de 0-3.
Goldschmied, E.; Jackson, S. La educación infantil de 0 a 3 años. Madrid:
Morata, 2000.
Educar l’infant a
l’escola bressol.
Goldschmied, E. Barcelona: Rosa Sensat, 1998.
|
A la meva Llar d'infants també la tenim i és genial!!!
ResponEliminaLa panera dels tresors és un recurs molt interessant pels més petits.
EliminaFelicitats per gaudir-ne tu i els infants!
Carme quins bons records la panera dels tresors.
ResponEliminaA mi també m'has fet recordar la meva estada a l'escola bressol, que va ser el meu primer treball de mestra tot just acabada la carrera,
La panera és un recurs genial pels nanos petits !!!!
Una entrada encantadora i que m'ha fet pensar en un munt de records !!!!
Gràcies com sempre per compartir les teves bones experiències !!!
Petonets
Magda, veig que vas fer el mateix recorregut que jo en el món de l'escola infantil.
EliminaUn gran aprenentatge passar per l'Escola Bressol!!!
Un petó!
Noltros l'hem emprada moltíssim amb la nostra menuda. Gràcies!
ResponEliminaÉs fascinant veure les descobertes dels nostres fills i filles. Tenir una panera dels tresors a casa és fantàstic!
EliminaFelicitats pel teu bloc!!!
Besets
Nunca trabajé en una guardería, pero me gusta la idea de la cesta de los tesoros. Me parece muy interesante. Gracias por compartir la entrada. Un beso.
ResponEliminaLa cesta de los tesoros es un gran recurso para favorecer el descubrimiento de los objetos.
EliminaImagino que si me preparan una con un ipad, un ipod, unos móviles de última generación, i otros "tesoros tecnológicos" estaría tan interesada en la cesta de los tesoros como lo estan los bebés con las piñas y las castañas :D
Bicos
Hola, estic estudiant educació infantil i trobo molt interessant la panera dels tresors per potenciar la descoberta dels infants, però també m'agradaria saber si mitjançant la panera dels tresors és pot treballar conceptes logicomatemàtics? Gracies.
ResponEliminaNoemi,
Eliminala creativitat i la iniciativa són qualitats imprescindibles en els/les mestres.
La panera dels tresors va sorgir per a fer descobertes i si tu consideres que és important omplir-la de pilotes grans i petites(esferes), daus tous de diferents colors(cubs), capses de cartró de textures varies (prismes), etc. ENDAVANT!!!
Petonets
Carme