Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

divendres, 9 de novembre de 2012

LA SETMANA DE LA CIÈNCIA

La ciència ajuda a entendre la vida i els fenòmens que l’envolten perquè dóna raons, les treu i proporciona esperança, especialment la ciència mèdica, a persones que com jo pateixen malalties d’origen desconegut sense tractament possible.
Apropar la ciència als infants és necessari perquè els fa conscients dels seus interrogants, de la necessitat de fer-se preguntes, de trobar o no respostes i d'aprendre a comunicar-ho. Aquest, és un aprenentatge imprescindible en tots els àmbits de la vida.
A les escoles sovint es realitzen activitats d’experimentació, algunes d’elles des del Projecte de Ciències 3-12 i cada mes de novembre, des de fa anys, celebren la Setmana de la Ciència.
Amb ella es pretén despertar l'interès, dels nens i de les nenes, vers la ciència i la tecnologia i potenciar els procediments científics dintre de l’aula realitzant activitats diverses des de P3 a 6è.  
La Setmana de la Ciència és una iniciativa que recull una àmplia programació d'actes de difusió del coneixement científic i tecnològic, i que té com objectiu apropar la ciència a la societat d'una manera atractiva i comprensible.
Aquest any, aprofitant les efemèrides,  es recomana que els treballs i les recerques que es portin a terme, estiguin relacionades amb l’Any Internacional de l’Energia Sostenible per a tots, l’Any Europeu de l’Envelliment Actiu i la Solidaritat Intergeneracional o l’Any de la neurociència.

L’objectiu concret es aconseguir divulgar, mitjançant la pràctica, el mètode científic perquè experimentar, fa pensar! 
Aquest mètode es pot aplicar en totes les àrees curriculars i es desenvolupa segons uns passos determinats:
·        Intuïció i formulació d’un problema ( Pregunta).
·        Formulació d’una hipòtesi ( Resposta a aquesta pregunta).
·        Disseny d’una recerca i possible experimentació.
·        Recollida de dades.
·        Interpretació de dades.
·        Conclusions :
1.   Si no es confirma la hipòtesi, formulació d’una de nova.
2.   Si es confirma la hipòtesi, el procés finalitza amb la comunicació dels resultats.
A l’escola s’ha d’intentar dissenyar les preguntes adreçades a cada nivell de manera motivadora. Pot aparèixer a la capsa màgica escrita en un paper decorat, es pot trobar en arribar a l’aula escrita a la pissarra amb guixos de colors, la pot portar el carter...
El procés de recerca a l’Educació Infantil és:
·        Lectura col·lectiva de la pregunta.
·        Què en sabem? Formular hipòtesis.
·        Quin experiment o activitat es pot fer per explicar o comprovar  la hipòtesi  i posar-lo en pràctica.
·        Observar els resultats, recollir les dades i comprovar si es verifica la hipòtesi.
·        Buscar més informació en altres fonts.
·        Què hem après? Conclusions.
·        Elaboració d’un mural, llibre, etc. amb les fotografies del procés i petits textos explicatius.
·        Exposició a altres infants, si s’escau.

Us deixo alguns interrogants per proposar als nens i nenes de les vostres aules d’Educació infantil. Tots ells, tenen com a referent els temes de la Setmana de la Ciència d’enguany:

Energia Sostenible per a tots:
-      Podem escalfar aigua amb el sol?
-      Si tenim les finestres obertes quan hi ha la calefacció en marxa, s’escalfarà la classe?
Activitats d’experimentació

Envelliment Actiu i la Solidaritat Intergeneracional
-      Quines activitats compartim amb els nostres avis i àvies?
-      Els avis i les àvies ens poden ensenyar moltes coses?
Activitats de comunicació, de recollida de dades i d'iniciació a l’estadística

Neurociència:
-      Com puc aprendre un poema? Per què?
-      Per què recordo els noms de les coses?
Activitats de recerca d’informació sobre el cervell i les seves funcions

Us animo a fer recerques a les classes perquè els infants tenen una visió del món molt més científica del que sovint ens pensem i, a la seva manera, troben les explicacions als interrogants que se’ls plantegen.

Per saber-ne més:

13 comentaris:

  1. Ostras moltes gràcies !!!! aquest tu tipus d'activitats són les nostres preferides!
    Vaig a navegar-hi per l'enllaç !

    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Pensant en vosaltres, acabo d'afegir aquest enllaç http://pinterest.com/ferdemestres/ciencies/
      Espero que hi trobeu les activitats que us agraden.
      Petonets!

      Elimina
    2. Gràcies Carme, hi vaig a fer una ullada, que bé!!! quina sort haver-te trobat!

      Elimina
    3. Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, quin munt d'idees !! fins i tot a la taula de llum , la k he vist amb les fulles la farem aquesta mateixa tarda, que l'altre dia en vam arreplegar. I les imatges del temps tb m'aniran bé perquè en vaig fer l'altre dia però no m'acabaven de convèncer .... i lo del mocador ....

      gràcies, gràcies !!!!

      Elimina
    4. Què bé que us agradin les propostes, ara se us gira feina!
      La sort és poder compartir.
      Muac

      Elimina
  2. Moltes gràcies Carme per aquestes bones propostes, per les magnífiques entrades que fas en el teu bloc, per la manera d'exposar-ho ..... Cada dia aprenc una miqueta més amb el teu espai i quan et llegeixo m'encanta !!!!
    Segueix amb aquesta gran empenta ja que és un bloc fantàstic !!!!
    Petonets !!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Magda!
      Les teves paraules d'ànim amb les de "Caminem plegats" han arribat en el moment oportú. Avui les necessitava!!!
      Una abraçada

      Elimina
  3. Què bé gaudir de la ciència Carme! M'ha encantat la publicació que ens has presentat, així com també els enllaços adjunts per ampliar informació. Ets tot un pou de coneixements. Sort que et tinc ben aprop! Fins aviat. Una abraçada ben gran!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Joel!
      És una sort no haver de fer sola aquest, il·limitat, camí blocaire.
      Ens seguim trobant arreu :D
      Muac's

      Elimina
  4. Me gustan las ideas que nos propones Carmen. Nuestro cole participa cada año en los Proyectos de Voz Natura y este año el lema es SOSTENIBILIDAD aprovechando que es el año de la Energía Sostenible, así que tu entrada nos va a venir genial. Un beso.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Un tema muy interesante la sostenibilidad. !Qué bien poder daros algunas ideas!
      Bicos

      Elimina
  5. MUY BUENA ENTRADA
    SI SEÑOR

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡Muchas gracias por visitar Fer de Mestres y dejar un comentario tan halagador!
      Besos

      Elimina