La ciència ajuda a entendre la vida i els fenòmens que l’envolten perquè dóna raons, les
treu i proporciona esperança, especialment la ciència
mèdica, a persones que com jo pateixen malalties d’origen desconegut sense tractament possible.
Apropar la
ciència als infants és necessari perquè els fa conscients dels seus
interrogants, de la necessitat de fer-se preguntes, de trobar o no respostes i d'aprendre a comunicar-ho. Aquest, és un aprenentatge imprescindible en tots els àmbits
de la vida.
A les
escoles sovint es realitzen activitats d’experimentació, algunes d’elles des del
Projecte de Ciències 3-12 i cada mes
de novembre, des de fa anys, celebren la Setmana de la Ciència.
Amb ella es pretén despertar l'interès, dels nens i de les nenes, vers la ciència i la tecnologia i potenciar els procediments científics dintre de l’aula realitzant activitats diverses des de P3 a 6è.
La Setmana de la Ciència és
una iniciativa que recull una àmplia programació d'actes de difusió del
coneixement científic i tecnològic, i que té com objectiu apropar la ciència a
la societat d'una manera atractiva i comprensible.
Aquest any,
aprofitant les efemèrides, es recomana
que els treballs i les recerques que es portin a terme, estiguin relacionades
amb l’Any Internacional de l’Energia
Sostenible per a tots, l’Any
Europeu de l’Envelliment Actiu i la Solidaritat Intergeneracional o l’Any de la neurociència.
L’objectiu
concret es aconseguir divulgar, mitjançant la pràctica, el mètode científic
perquè experimentar, fa pensar!
Aquest mètode es pot aplicar en totes les àrees
curriculars i es desenvolupa segons uns passos determinats:
·
Intuïció
i formulació d’un problema ( Pregunta).
·
Formulació
d’una hipòtesi ( Resposta a aquesta pregunta).
·
Disseny
d’una recerca i possible experimentació.
·
Recollida
de dades.
·
Interpretació
de dades.
·
Conclusions
:
1. Si no es confirma la hipòtesi, formulació d’una
de nova.
2. Si es confirma la hipòtesi, el procés finalitza
amb la comunicació dels resultats.
A l’escola
s’ha d’intentar dissenyar les preguntes adreçades a cada nivell de manera
motivadora. Pot aparèixer a la capsa màgica escrita en un paper decorat, es pot
trobar en arribar a l’aula escrita a la pissarra amb guixos de colors, la pot
portar el carter...
El procés
de recerca a l’Educació Infantil és:
·
Lectura
col·lectiva de la pregunta.
·
Què
en sabem? Formular hipòtesis.
·
Quin
experiment o activitat es pot fer per explicar o comprovar la hipòtesi i posar-lo en pràctica.
·
Observar
els resultats, recollir les dades i comprovar si es verifica la hipòtesi.
·
Buscar
més informació en altres fonts.
·
Què
hem après? Conclusions.
·
Elaboració
d’un mural, llibre, etc. amb les fotografies del procés i petits textos
explicatius.
·
Exposició
a altres infants, si s’escau.
Us deixo
alguns interrogants per proposar als nens i nenes de les vostres aules d’Educació infantil. Tots ells, tenen
com a referent els temes de la Setmana de la Ciència d’enguany:
Energia
Sostenible per a tots:
- Podem escalfar aigua amb el sol?
- Si tenim les finestres obertes quan hi ha la
calefacció en marxa, s’escalfarà la classe?
Activitats d’experimentació
Envelliment
Actiu i la Solidaritat Intergeneracional
- Quines activitats compartim amb els nostres avis
i àvies?
-
Els avis i les àvies ens poden ensenyar
moltes coses?
Activitats
de comunicació, de recollida de dades i d'iniciació a l’estadística
Neurociència:
- Com puc aprendre un poema? Per què?
- Per què recordo els noms de les coses?
Activitats de
recerca d’informació sobre el cervell i les seves funcions
Us animo a fer recerques a les classes perquè els infants tenen una visió del món
molt més científica del que sovint ens pensem i, a la seva manera, troben les
explicacions als interrogants que se’ls plantegen.
Per saber-ne més:
Ostras moltes gràcies !!!! aquest tu tipus d'activitats són les nostres preferides!
ResponEliminaVaig a navegar-hi per l'enllaç !
Una abraçada
Pensant en vosaltres, acabo d'afegir aquest enllaç http://pinterest.com/ferdemestres/ciencies/
EliminaEspero que hi trobeu les activitats que us agraden.
Petonets!
Gràcies Carme, hi vaig a fer una ullada, que bé!!! quina sort haver-te trobat!
EliminaOhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, quin munt d'idees !! fins i tot a la taula de llum , la k he vist amb les fulles la farem aquesta mateixa tarda, que l'altre dia en vam arreplegar. I les imatges del temps tb m'aniran bé perquè en vaig fer l'altre dia però no m'acabaven de convèncer .... i lo del mocador ....
Eliminagràcies, gràcies !!!!
Què bé que us agradin les propostes, ara se us gira feina!
EliminaLa sort és poder compartir.
Muac
Moltes gràcies Carme per aquestes bones propostes, per les magnífiques entrades que fas en el teu bloc, per la manera d'exposar-ho ..... Cada dia aprenc una miqueta més amb el teu espai i quan et llegeixo m'encanta !!!!
ResponEliminaSegueix amb aquesta gran empenta ja que és un bloc fantàstic !!!!
Petonets !!!
Moltes gràcies, Magda!
EliminaLes teves paraules d'ànim amb les de "Caminem plegats" han arribat en el moment oportú. Avui les necessitava!!!
Una abraçada
Què bé gaudir de la ciència Carme! M'ha encantat la publicació que ens has presentat, així com també els enllaços adjunts per ampliar informació. Ets tot un pou de coneixements. Sort que et tinc ben aprop! Fins aviat. Una abraçada ben gran!
ResponEliminaMoltes gràcies, Joel!
EliminaÉs una sort no haver de fer sola aquest, il·limitat, camí blocaire.
Ens seguim trobant arreu :D
Muac's
Me gustan las ideas que nos propones Carmen. Nuestro cole participa cada año en los Proyectos de Voz Natura y este año el lema es SOSTENIBILIDAD aprovechando que es el año de la Energía Sostenible, así que tu entrada nos va a venir genial. Un beso.
ResponEliminaUn tema muy interesante la sostenibilidad. !Qué bien poder daros algunas ideas!
EliminaBicos
MUY BUENA ENTRADA
ResponEliminaSI SEÑOR
¡Muchas gracias por visitar Fer de Mestres y dejar un comentario tan halagador!
EliminaBesos