Quan era petita, com que eren prohibits els carnavals, el dijous gras es sortia a la muntanya a menjar la truita. Amb el cabàs ple d'entrepans, botifarres d'ou i alguna ampolla de vidre plena d'aigua, les mares enfilaven tranquil·lament el camí fins el bosc més proper. Mentre, els infants corrien entre els garrofers que marcaven els corriols.
Uns dies després es repetia l'excursió amb una arengada disfressada penjant d'un fil, era el dia de la sardina que anunciava l'arribada del temps de Quaresma.
La Quaresma és el període de quaranta dies d'abans de Pasqua que el calendari litúrgic cristià assenyala per a preparar-se per a la Setmana Santa. Comença el dimecres de Cendra i acaba el diumenge de Pasqua.
A casa, per tradició, la mare i l'àvia preparaven els divendres bacallà per dinar; doncs era temps de dejuni i abstinència representat per una dona vella malcarada amb set cames.
Quan es crema el Rei Carnestoltes, a moltes escoles apareix la Vella
Quaresma. Sovint es fa de paper d’embalar, pintada amb ceres o pintura i
retallada de manera que sigui fàcil tallar les set cames.
Clica per accedir als diversos models de Vella Quaresma |
La tradició és penjar-la a la paret de la
classe o del passadís i cada divendres
tallar-li o treure-li una cama. Aquesta pot
portar una nota o missatge pels infants.
Així, a l'Educació Infantil aquesta activitat serà un
referent temporal: les 7 setmanes que cal esperar fins que arribi la Setmana
Santa i les vacances de Pasqua.
Cada vegada que es talla una cama, per celebrar-ho, els nens i les nenes li canten la seva cançó amb la
música de txa-txa-txa i una tornada molt divertida:
“Vella
Quaresma, Vella Quaresma
Ai! Que no pot caminar.
Té moltes cames i s’entrebanca;
entre tots l’hem d’ajudar.
Ai! Que no pot caminar.
Té moltes cames i s’entrebanca;
entre tots l’hem d’ajudar.
Txa-txa-txa!
És que n’hi
hem de treure una,
Una, una, una, una ...
És que n’hi hem de treure una,
perquè pugui caminar
Una, una, una, una ...
És que n’hi hem de treure una,
perquè pugui caminar
Txa-txa-txa!”
Aquesta activitat lúdica també la podeu convertir durant set setmanes en una engrescadora activitat matemàtica per
reforçar la numeració, el càlcul i les operacions.
Un dels principis bàsics que ha d’estar present en tota proposta de treball matemàtic, en aquest cicle, és la funcionalitat a la vida quotidiana. Per tant serà una metodologia basada en l’experimentació, en la pràctica, en l’ús i en l'aplicació dels continguts.
Un dels principis bàsics que ha d’estar present en tota proposta de treball matemàtic, en aquest cicle, és la funcionalitat a la vida quotidiana. Per tant serà una metodologia basada en l’experimentació, en la pràctica, en l’ús i en l'aplicació dels continguts.
Les Capacitats que es desenvolupen són:
Els objectius a assolir són:
1. Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
2. Aprendre a pensar i a comunicar.
3. Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
4. Aprendre a conviure i a habitar el món.
·Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la
coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats
· Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant
una imatge positiva d’ell/a mateix/a i dels altres.
·Comunicar-se de forma ajustada als diferents contextos i situacions de
comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges: corporal, verbal,
gràfic, musical, plàstic i matemàtic.
·Conèixer experiències, històries i símbols de la cultura pròpia del país i
de la d’altres companys i companyes, generant actituds de confiança i respecte
per les diferències i valorant les relacions socials i afectives que s’hi
estableixin.
· Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
· Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte.
· Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte.
Proposta d'activitat
Asseguts davant de la Vella Quaresma, enceteu una conversa que condueixi a les activitats d'estimació matemàtica i les de verificació.
Deixeu, sempre, un espai pels possibles interrogants o propostes que puguin sorgir dels infants.
Asseguts davant de la Vella Quaresma, enceteu una conversa que condueixi a les activitats d'estimació matemàtica i les de verificació.
Deixeu, sempre, un espai pels possibles interrogants o propostes que puguin sorgir dels infants.
Activitats d’estimació:
·
Quantes cames té?
·
Quantes en traurem?
·
Quantes en quedaran?
·
Si en té.......quantes n’hem tret fins ara?
Aquestes activitats es poden fer oralment i escrivint-les a la pissarra entre tots o en fulls individuals.
Fitxa de treball |
Activitats de verificació:
·
Comptem quantes en té. En té....
·
La cançó diu que en traurem...
·
Comptem quantes en queden: una, dues...
·
Comptem les cames que hem tallat: una, dues...
Finalment, iniciat el treball matemàtic el podeu ampliar amb altres materials que es puguin manipular i aprofiteu aquestes activitats per avaluar les estratègies matemàtiques apreses i si cal dissenyar altres propostes de millora.
Taps de plàstic |
Per saber-ne més:
Molt interessant aquesta proposta doncs sempre ho havia vist com una activitat lúdica i no me l’havia plantejat com un recurs matemàtic. Fantàstic!
ResponEliminaÉs sorprenent com, sovint, cada activitat que fem a les escoles aporta recursos per a molts continguts.
EliminaGràcies pel teu comentari!