Després d’una setmana d'haver realitzat l'activitat "Juguem a pensar!" (març 2012), un alumne per pròpia iniciativa porta a
classe el seu disc del conte "Blai, el petit xai" que ha trobat a casa seva.
Els demano si el volen tornar a escoltar. Els infants es mostren molt motivats i en rotllana es fa l'audició.
Els demano si el volen tornar a escoltar. Els infants es mostren molt motivats i en rotllana es fa l'audició.
Espontàniament al finalitzar-la els infants inicien una conversa:
Alumne1- Vosaltres heu tingut vergonya alguna vegada? Jo sí.
A2- Jo també.
A3- Jo mai.
Mestra- Quan en tenim de vergonya?
A2- Quan m’amago darrera la mare.
A3- Quan ens casem! La meva tieta
en tenia.
A4- No heu sentit mai com si tinguéssiu fred quan teniu vergonya?
El grup està receptiu a la pregunta i s'obre un gran ventall d’emocions per a tothom; aquestes es van verbalitzant des de l'experiència personal. L'alumna A4 ha estat capaç de relacionar emoció (vergonya) amb sensació (fred) impulsant un diàleg fascinant:
El grup està receptiu a la pregunta i s'obre un gran ventall d’emocions per a tothom; aquestes es van verbalitzant des de l'experiència personal. L'alumna A4 ha estat capaç de relacionar emoció (vergonya) amb sensació (fred) impulsant un diàleg fascinant:
A5- Jo no en tinc de fred.
A6- Jo em poso vermell com en Blai.
A7- I es té calor.
A8- A mi em venen ganes de riure quan tinc
vergonya.
M- Si es sent fred és vergonya, si ens
amaguem és vergonya, si tenim ganes de riure és vergonya, quan es sent calor és
vergonya?
A7-Sí.
M- Com ho saps?
A7- Perquè sí.
A1- Perquè no és igual.
M- Què vols dir que no és igual?
A1-
Que és diferent com és però és vergonya.
Després d’observar que l'alumne A1 té la idea clara
però que les seves competències lingüístiques li dificulten l’expressió verbal i que la
resta del grup no participa activament, la mestra intervé: Anem a comprovar-ho,
farem una mica de teatre!
Estem contents!
De l'exposició "Colors d'Emocions" |
Tothom observa com vuit infants representen les diverses situacions i al finalitzar, en rotllana, s'inicia la conversa.
Mestra- Com ho han fet?
Alumnes- Saltant, rient, aplaudint...
Mestra- Com ho han fet?
Alumnes- Saltant, rient, aplaudint...
Mestra-
Estaven tots contents?
Alumnes- Sí
M- Ho ha fet tothom igual?
A- No.
Estem tristos!
Igualment en rotllana, uns altres vuit alumnes ho representen.
Mestra- Com ho han fet?
Alumnes- Plorant, cara trista, tapant-se la cara...
M- Estaven
tots tristos?
A- Sí
M- Ho ha fet tothom igual?
A- No
Tenim vergonya!
Els nens i les nenes que encara no havien representat, ho fan ara.
Mestra- Com ho han fet?
Alumnes- Amb la cara "rara", amagant-se, tapant-se la cara...
M- Tenien
tots vergonya?
M- Ho han representat igual?
A- No
M- Podem sentir el mateix i mostrar-ho diferent?
A- Sííííí!
Alumnes- Perquè som diferents!!!
Per saber-ne més:
Alumnes- Perquè som diferents!!!
Els infants es van sentir còmodes expressant les sensacions que els produïa la vergonya i com a mestra va ser un moment molt emocionant, personal i professionalment, d'aquells irrepetibles que donen sentit a la nostra tasca de Fer de Mestres.
Per saber-ne més:
Sóc adult i "jo també tinc vergonya!". Les meves paraules explicant les meves sensacions no serien gaire diferents a les d'aquests nens i nenes.
ResponEliminaFelicito els petits per haver fet aquestes reflexions perquè pensant creixem.
Felicito a la mestra per haver arriscat perquè fent coses noves es va endavant.
Ens felicito per poder llegir aquest bloc perquè compartint aprendrem.
FELICITATS!
Moltes gràcies!
EliminaEspero poder seguir compartint per poder créixer, anar endavant i aprendre amb tots i totes vosaltres.
Carme,
ResponEliminaÉs un plaer llegir-te.
Quina sort, per tants infants, haver-se fet gran amb tu!
La sort ha estat poder fer-ho amb ells!
EliminaMoltes gràcies!
Jo també faig servir aquest conte any rere any per treballar la vergonya!!! Quan vaig comprar el cd no era plenament conscient de la meravella que tenia entre les mans, ara molts anys després algunes companyes me'l demanen com si fos novetat!!!
ResponEliminaAmb els petits aquestes converses són fantàstiques!!! són un pou de coneixement, veritat i espontaneïtat!!!
Petonets! Vanessa
Vanessa,
Eliminamoltes gràcies per deixar el teu comentari.
És cert que hi ha recursos tant encertats que per a ells no passen els anys i aquest material n'és un!
Els infants, sempre genials!!!
Bon cap de setmana
Carme