S'entén el treball per projectes com una
opció metodològica que permet organitzar les situacions
d’ensenyament-aprenentatge des d’una perspectiva globalitzadora partint de les
inquietuds i la curiositat dels infants.
Resoldre els problemes que es van generant al
llarg del desplegament del projecte obliga a abordar el contingut des de les
diferents àrees curriculars, a treballar la recerca d’informació, a organitzar
el pensament i ser protagonista del seu propi aprenentatge.
Són les habilitats lingüístiques les que
amb el treball de la llengua oral i escrita s'aniran desenvolupant fent que els
infants comprenguin la funcionalitat d'aquests aprenentatges.
Algunes de les capacitats relacionades són:
1. Discriminar, relacionar i retenir
dades sensorials; representar i evocar aspectes de la realitat viscuda,
coneguda o imaginada i expressar-los mitjançant les possibilitats simbòliques
que els ofereix el joc i altres formes de representació
2. Comunicar-se i expressar-se de forma
ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per
mitjà dels diversos llenguatges: corporal, verbal, gràfic, plàstic, musical i
matemàtic.
Sessions de treball:
Escollir tema
En rotllana enceteu una discussió per tal de
triar el tema a treballar. Cadascú defensarà davant la resta del grup la seva
proposta i escriviu a la pissarra el nom del projecte.
Per deixar constància del procés al “racó del
projecte” feu el mural de les votacions.
Finalitzada la llista de propostes expliqueu
el procés de votació que es realitzarà individualment. En el paper d’embalar
o PDI feu la graella on s’anotaran els vots per poder comptar-los.
És interessant treballar el quadre de doble
entrada, fer estimacions del resultat per finalment comptar els vots: Quin
projecte farem? On hi ha més vots? I després verificar-ho: Comptem-los!
Què en sabem?
Inicieu una conversa perquè els infants
ordenadament expliquin els coneixements previs que tenen dels conills.
Recolliu-los i feu-ne un llistat per
incloure’l al dossier del projecte.
És aconsellable fer un dibuix del conill
abans d'iniciar el treball per poder observar al final del projecte els
aprenentatges assolits.
Què volem saber?
Proposeu una conversa on els infants,
ordenadament, expliquin el que tenen curiositat de saber dels conills.
Entre tots es redacteu una nota per comunicar
als pares i mares el projecte escollit i la necessitat d’aportar informació:
fotos, vídeos, pingüins de joguines, etc.
Fem-ho!
A la classe es munteu el racó del projecte
amb un mural on s'aniran enganxant fotografies, dibuixos i petites cartolines
escrites pels nens i nenes que reflexin les descobertes que es van fent sobre
els conills per anar completant un mapa conceptual.
En una taula del racó es
deixarà tot el material que es va portant a l’aula per fer la recerca:
llibres, ninos, fotografies, etc.
En aquest cas, un infant va portar una gàbia
amb un conill per fer observacions de la realitat.
Cada dia en rotllana dediqueu una estona a
compartir els coneixements que cadascú aporta, per valorar si es considera que
cal aprofundir-hi cercant nova informació i dedicar-hi temps per redactar el
full del dossier o lapbook.
El nombre de sessions de treball dependran de
l’interès i la dinàmica de treball que el projecte requereixi.
Què hem après?
Entre tot el grup s'aniran exposant els
coneixements que s'han adquirit i en cas de dubte es consultarà el mapa
conceptual del projecte. Aquesta activitat servirà com avaluació.
Es realitzarà un nou dibuix del conill i
cadascú el compararà amb el primer que havia fet, verbalitzant les
diferències.
Pel dossier es farà un recull de fitxes que
s'hagin elaborat durant tot el procés.
Si heu decidit fer un lapbook podeu trobar informació clicant aquí!
Està bé aquest projecte!
ResponEliminaA la nostra escola no s'animen a fer projectes perquè amb tota la feinada dels llibres de fitxes...
És qüestió de seleccionar les fitxes importants i fer un dossier amb les que són de continguts repetits i, cada infant, anar-les fent lliurament a estones.
EliminaEl projecte és molt millorable...
El vam fer fa molts anys, amb els recursos de les TIC que ara hi ha, a moltes escoles es fan els projectes amb dinàmiques genials.
T'animo a buscar-ne en els blocs que hi ha per la xarxa!!!
Sort!