Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dijous, 26 d’abril del 2012

EXPERIMENTANT L’ESPAI AMB UNA CÀMERA FOTOGRÀFICA


Les fotografies sempre ens han ajudat a compartir i recordar les nostres experiències. Fa uns anys eren en els àlbums fotogràfics i ara les compartim des dels mitjans que ens ofereixen les noves tecnologies.

El Currículum del segon cicle de l'educació infantil, sensible a la importància de les Tecnologies d’Informació i Comunicació (TIC) i les Tecnologies d’Aprenentatge i Coneixement (TAC), defineix aquest objectiu:
“Usar diferents recursos gràfics per recollir i comunicar les observacions com el dibuix o la càmera fotogràfica, entre altres”.
Dibuix d'un partit de bàsquet de la classe de P5 al pati de l'escola.
El dibuix no cal dir que és el recurs “rei” de les nostres escoles però també la càmera fotogràfica digital pot compatir espai en algunes activitats de les nostres aules; donat que genera motivació en els infants, mostra d'altra manera la realitat que no poden expressar amb els seus dibuixos i en reconèixer la seva funcionalitat es fa necessari saber utilitzar-la.
A la meva escola cada classe tenia una càmera fotogràfica de la qual la mestra en fa ús a l’aula o els nens i nenes a les sortides, a les festes i en el “taller de fotografia”.  
El “taller de fotografia” es realitza en petit grup (3 parelles) amb un mestre o  mestra que en faci el seguiment per si hi ha problemes tècnics o d’organització. Per poder tenir prou càmeres es poden concentrar totes en un mateix nivell durant una sessió setmanal.
Des de finals de P3, a P4 i P5 l’objectiu és fotografiar objectes i persones de l’escola per anar-se familiaritzant en la tècnica d'aquest recurs, conèixer les seves possibilitats gràfiques i treballar habilitats de comunicació.
Clica i veuràs una experiència
Com que a P5, la càmera ja és un recurs conegut pels nostres infants, una activitat de fotografiar servirà  per experimentar els conceptes d’espai per oposició: sobre/sota, davant/darrere i lluny/prop i la percepció dels l’objectes segons la situació de cadascú a l’espai. 
Els conceptes relacionats amb l’espai són una constant en tots els nivells d'Educació Infantil, ja que les formes de representació van canviant segons l'edat.  A l’hora de programar-los caldrà tenir present l’etapa evolutiva en la qual es troben els infants i els coneixements previs que tenen facilitant-los estratègies quan comencen a deixar enrere el pensament intuïtiu i inicien la concreció cognitiva dels conceptes.
El taller s’iniciarà presentant la càmera fotogràfica digital que tindrà cada parella. S’insistirà en les normes d’ús de la càmera i en les actituds que cal tenir durant l’activitat. 
Tot el grup classe anirà passant pel taller durant el trimestre i cadascuna de les parelles decidirà quins elements fotografia tenint en compte els conceptes que es treballen. 
Amb l'ajut de l’adult abans d’imprimir, es miraran a l’ordinador els treballs realitzats per veure si cal repetir-ne algun. 
Fetes les activitats anteriors, en rotllana, es dedicarà una sessió per a que cada parella faci  la presentació de les seves fotografies. Aquestes s'hauran enganxat en un paper d’embalar per a poder realitzar conjuntament les reflexions.
Com a mostra us deixo les següents conclusions a que van arribar els infants després d'una llarga conversa: 
·   Fotografiar el davant i el darrere va ser molt fàcil; ja que el cavaller estava sobre una taula i només ens havíem de moure al seu voltant. 
Fotografiat per davant.
Fotografiat per darrere.
·        Fer la fotografia del cavaller per sobre, ens ha costat molt perquè hem fet com si fóssim gegants a sobre una cadira!
Fotografiat per sobre.
·       Quan hem fet la fotografia per sota la Maria l’aguantava i jo fotografiava el cavaller mentre estava de genolls a terra.
Fotografiat per sota.
·        Si està  prop es veu més gran però el nino és com sempre.
Fotografiat de prop
·      Si s’està lluny es veu petit però no n’és. El soldat  sempre és el mateix.

Fotografiat de lluny
Mestra: Què és el que canvia?
Alumnes: El lloc des d’on fem les fotografies! 
Les conclusions ens han servit per avaluar que s’ha assolit l’objectiu d’aquest taller.

Ara que la tecnologia dels telèfons mòbils ha posat a l'abast de tothom l'ús de la càmera fotogràfica, 
no deixeu d'aprofitar aquest recurs a l'escola!

6 comentaris:

  1. Una experiència molt interessant!És hora que a les escoles del segle XXI, no només es treballi com en el segle XX.

    ResponElimina
    Respostes
    1. En els nens i nenes els agrada molt perquè, normalment, a casa seva no els deixen manipular les càmeres fotogràfiques i els resultats són molt motivadors.
      T'animo a fer aquesta activitat i a comprovar-ho!

      Elimina
  2. Sóc fan de les experiències amb càmera digital!! I com és molt original te deixe un regalet al meu bloc: http://ideesmagistrals.blogspot.com/2012/04/premi-bloc-original.html Felicitats!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltííííísssimes gràààcies!!
      Acabo d'arribar al món blocaire i el premi "Compartir és enriquir" que m'ha regalat Idees Magistrals, m'anima a seguir davant les dificultats personals i tècniques de cada dia.
      Muak!

      Elimina
  3. Hola Carme,
    què bo...estic fent el taller de fotografia amb infants de cicle inicial!!!
    És fantàstic veure les diferents visions que tenen i la creativitat de molts d'ells i elles. Van en grups de 4-5 per tota l' escola, són capaços d'organitzar-se, posar-se d'acord i buscar i trobar la imatge més emblemàtica del moment!!!
    Gràcies per compartir les teves experiències!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu per compartir amb nosaltres la il·lusió d'arriscar amb noves formes d'aprendre i gaudir d'aquests recursos.
      Una forta abraçada!
      Carme

      Elimina