Al llarg del curs els infants d’Educació Infantil fan un esforç per seguir els horaris que comporta la seva llista d’activitats de cada dia: escola, piscina, taller de música, anglès,...
Les seves jornades escolars són força llargues; alguns nens i nenes les inicien a les vuit del matí a l'hora d’acollida, dinen al menjador escolar i marxen del centre a les sis de la tarda quan finalitza l’activitat extraescolar.
En arribar l’estiu, inicien un temps necessari per jugar, relacionar-se amb els altres i descobrir nous espais.
Aquest temps de lleure per a algunes famílies és una preocupació perquè temen que els seus fills i filles tinguin massa temps d’oci i oblidin els continguts que s'han treballat a l’aula durant el curs.
Aquesta raó compartida pels mestres d’alguns claustres, motiva que a moltes escoles, al finalitzar el curs, es recomani un quadern de vacances (se'n poden trobar de diverses editorials).
Il·lustració de Pat Rocha |
Fer el quadern de vacances té els seus avantatges però per a alguns alumnes representa continuar amb la part més feixuga de la dinàmica escolar i no mostren cap motivació per fer-lo. També pot ser un motiu de conflicte amb els pares i les mares, els quals es veuen en l'obligació de fer-lo acabar per portar-lo a l'escola en finalitzar les vacances.
A partir d’aquestes reflexions hi ha centres on s'ha decidit no demanar cap quadern de vacances obligatori per a l'educació infantil i es redacta un full d'activitats recomanades per a fer a l'estiu, algunes d'elles per compartir-les amb la família.
Aquest full s'adjunta a l’informe i s'explica als pares i mares en l'última entrevista del curs, a finals del tercer trimestre.
Aquestes recomanacions possibiliten assolir els objectius següents:
- Exercitar els continguts treballats durant el curs.
- Donar una oportunitat per a l’aprenentatge autònom a partir d’activitats creatives.
- Involucrar a les famílies en les tasques d’aprenentatge dels seus fills i filles durant l’estiu.
- Donar autonomia als pares i mares per escollir l’opció de fer un quadern de vacances a més de realitzar les activitats recomanades.
Proposta d'activitats per a P3:
Benvolguts i benvolgudes:
Aquest estiu podeu aprofitar les activitats quotidianes per reforçar els diferents aspectes treballats aquest curs.
Cal anar treballant de forma lúdica i relaxada, graduant la dificultat i el nivell d’exigència segons els èxits que es vagin assolint:
- Treure’s la roba deixant-la endreçada i posar-se-la sense ajuda.
- Posar-se i treure’s les sabates. Endreçar-les.
- Mocar-se sol/a.
- Cordar i descordar botons.
- Ordenar les seves coses.
- Tenir autonomia en el control d’esfínters.
- Rentar-se les mans sol/a.
- Participar en les activitats quotidianes:
- Parar i desparar taula.
- Pelar fruita amb les mans (mandarines, plàtans,...).
- Fer d’ajudant de cuina (batre ous, posar i remenar una salsa a la pasta,...).
- Escoltar contes (llegits i explicats).
- Explicar fets viscuts mantenint la coherència en el discurs.
- Copiar o escriure el seu nom amb lletra de pal entenedora.
- Copiar paraules amb lletra de pal (noms de la família, dels companys/es, llistes,...).
- Comptar objectes ( petxines de la platja, pedretes del riu,...).
- Copiar o escriure números ( telèfons, preus,...).
- Dibuixar i pintar ( ceres, retoladors, pintura,...).
- Fer trencaclosques, encaixos, bufar bombolles,...
- Arrugar, estripar i retallar paper vigilant que s’agafin correctament les tisores.
- Fer tombarelles, pujar i baixar escales alternant els peus, caminar, córrer, saltar,...
- Respectar les normes de convivència.
- Fer jocs tradicionals (saltar a corda, fet i amagar,...).
- Jugar amb la sorra ( per exemple fer castells a la platja).
- Jugar amb l’aigua a la platja, piscines, bufar bombolles,...
- Cantar cançons i gaudir d’audicions de música diversa.
- Observar, explicar i gaudir de nous paisatges (muntanya, platja, etc.).
- I sobretot, gaudir i passar-ho molt bé! Bon estiu!!
TEXT PER AFEGIR A P4
- Fer jocs de càlcul mental (sumes i restes).
- Retallar paper vigilant que s’agafin correctament les tisores.
- Fer jocs de taula (parxís, oca, dòmino, cartes de les famílies,...).
TEXT PER AFEGIR A P5
- Copiar o escriure, en lletra de pal i lligada, paraules, frases i petits textos de forma entenedora, vigilant que s’agafi bé el llapis i la direccionalitat de les lletres sigui correcta
- Llegir contes i petites històries en lletra de pal, lligada o impremta (segons les seves habilitats).
Sabem que hi ha famílies que, per
diferents motius, els hi costa involucrar-se en el procés educatiu dels seus
fills i filles i, de ben segur, moltes d'aquestes activitats no les
realitzaran, com tampoc farien el quadern de vacances. Tot i això, la valoració d’aquesta experiència i les
avaluacions inicials de cada curs mostra que els objectius de les
activitats recomanades com a deures d’estiu, s’assoleixen en la majoria dels
infants.
Idees per treballar durant l'estiu (P5) from Fer de Mestres
Recursos per fer a l'estiu:
Què en penseu vosaltres dels deures d'estiu?
Recursos per fer a l'estiu:
Sóc mare i mestra.
ResponEliminaAquest llistat és un recordatori molt interessant de les activitats que puc fer amb els meus fills petits.
Gràcies
Ja sabeu que per a mi compartir és enriquir!
EliminaI parlant de compartir, he trobat a la xarxa un arxiu públic que va fer la Lola amb el llistat dels deures a punt per descarregar.
Aquest és l'enllaç: http://es.scribd.com/doc/96662812/deures-estiu
Espero que us sigui útil!
Hola!
ResponEliminaMoltes gràcies per aquestes pautes.
Gràcies a tu per deixar aquest comentari.
EliminaPetonets
Carme
He entrat per casualitat al teu perfil posant al google DEURES ESTIU
ResponEliminaQUINA TROBALLA
Gràcies, Marc!
EliminaEl teu comentari dóna sentit a aquest bloc que vol ser un punt de reflexió per a construir una escola millor.
També ens podem trobar a http://www.facebook.com/FerdeMestres
Una abraçada!
Carme