En “Una pinzellada psicomotriu I (març 2.012)” es va exposar una sessió de psicomotricitat des de la
perspectiva del joc espontani com a una forma d'expressió de la vida afectiva dels infants.
Ara la perspectiva és des de l’Orientació
educativa:
La
pràctica psicomotriu educativa es basa en el moviment corporal per
treballar el control d'aquest, la coordinació global i segmentària,
l'equilibri, l'orientació en l'espai i en el temps, la lateralitat...
Els objectius són:
·
Desenvolupar
la capacitat d’ajuts postural i domini de la lateralitat.
·
Adquirir
el control de l'equilibri.
·
Desenvolupar
el control de la respiració i relaxació.
·
Desenvolupar
el control tònic
·
Organitzar-se
en l’espai i el temps a través dels seus moviments.
·
Desenvolupar
la capacitat de realitzar diversos tipus de desplaçaments.
· Treballar
la capacitat de passar i rebre objectes, efectuant llançaments i recepcions.
· Treballar
la possibilitat de colpejar un objecte, botant o xutant, per tal
d’aconseguir el seu moviment i la seva conducció.
Les sessions
s’estructuraran en tres temps:
El primer (15 minuts aprox.) serà el ritual d’entrada on
es trauran les sabates amb la finalitat que puguin posar tot el peu a terra per
descobrir la sensació al trepitjar, caminar, córrer, etc. i després
d’endreçar-les s’asseuran en rotllana on s’anticiparà verbalment l’activitat
que faran.
En el segon (30 minuts aprox.) es realitzaran les
activitats programades (circuits, desplaçaments, jocs amb pilotes, equilibris,
etc.).
Per últim, al acabar la sessió, es realitzarà el
ritual de sortida on predominarà l'activitat de relaxació amb una música de fons que faciliti
el repòs (15 minuts aprox.) i després recollida del material i posar-se les sabates.
El paper de l’adult será
el de crear un clima acollidor, garantir el respecte de les normes, afavorir
l’autonomia dels infants i valorar els progressos assolits.
L’espai haurà de ser ampli, ventilat, amb possibilitat
d’acollir diferents materials que es distribuiran en funció dels objectius de
la sessió (gimnàs). És aconsellable que tingui uns espais fixes (on dur a terme
els rituals d’entrada i de sortida) i altres canviants per dur a terme les
activitats psicomotrius en si mateixes.
L’avaluació es basarà en l’observació sistemàtica per
recollir dades dels diferents moments del procés i poder comprovar el grau
d’assoliment dels objectius que constarà als informes. A més, ens
permetrà reflexionar sobre la nostra tasca i modificar estratègies si cal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada